Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin lukiot, joihin pääsee alle 8 keskiarvolla, onko ala-arvoisia?

Vierailija
05.04.2021 |

Onko Helsingin huonoissa lukioissa opetus surkeaa ja oppilaat huonokäytöksisiä häiriköitä? Onko suuri keskeytysprosentti?

Oma lapsi vasta 11v, pärjää hyvin koulussa, mutta pelkona että yläkoulu jostain syystä menisi huonosti, eikä pääsisi hyvään ja tasokkaaseen lukioon. Lapsi itse ei näe muuta vaihtoehtoa itselleen kuin lukion.

Onko kokemuksia tai tietoa noista huonoimmista alle 8 ka:n lukioista?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asettaa tavoitteet korkeammalle.

Vierailija
2/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole.

Vierailija
4/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opettajasta.

Se, että sulla on paras arvosana yliopistossa ei tarkoita sitä, että osaat parhaiten opettaa.

Joku ns. guru selostaa miten kaikki asiat on ja tunnin monologin päästä ei jää mitään mieleen. Ja sitten on olemassa opettaja, joka jatkuvasti kyselee ja pistää oppilaat miettimään.

Ja hyvissä kouluissa se ei ole edes opettaja, joka ratkaisee vaan kiitettävät oppilaat tekevät enemmän etätöitä ja oppiva helpommin.

Vierailija
5/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Esim. kielilukio kuuluu tuohon sarjaan. Silti sinne tullaan Porvoosta päin opiskelemaan, kun on niin hienoa opiskella Helsingissä, ja Porvoosta tulee suora bussi Itikseen.

Vierailija
6/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotias ehtii vielä aika moneen kertaan muuttaa tulevaisuudensuunnitelmiaan ennen kuin tuota kannattaa alkaa murehtia.

Vierailija
7/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Esim. kielilukio kuuluu tuohon sarjaan. Silti sinne tullaan Porvoosta päin opiskelemaan, kun on niin hienoa opiskella Helsingissä, ja Porvoosta tulee suora bussi Itikseen.

Se on oikeasti surkea lukio. Taso laskenut kuin kissan häntä.

Vierailija
8/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täynnä ongelmatapauksia ja vierasmaalaisia.

Vierailija
9/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opiskelijat noissa huonoissa lukioissa ns. alemman sosiaaliluokan perheiden lapsia?

Vierailija
10/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pärjää hyvin nyt, miksi ei pärjäisi jatkossa? Turha huolehtia vielä, ehkei edes halua lukioon.

Vierailija
11/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko suurin vaikutus kuitenkin oppilaalla itsellään. Jos lukioon tullessa on jo jotain suunnitelmia, mihin tähtää lukion jälkeen, niin motivaatio on paljon parempi ,kuin jos tulee vaan siksi lukioon, kun ei muutakaan keksi (kuten minä tein). Lisäksi tietenkin oppilaan omat kyvyt. Jos on aina ollut hyvä oppilas, niin se tuskin muuttuu lukiossakaan.

Itse löysin oman juttuni vasta kolmantena vuonna jatko-opinnoissani, ja silti on hyvin mennyt työura. 

Vierailija
12/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni kaveripiirissä ei lapset näe amista vaihtoehtona. Oma lapseni käy koulua ja lukee kokeisiin siinä pelossa, että joutuu amikseen, jollei opiskele tarpeeksi.

Vierailija
13/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opetuksesta. Itse kävin pienen paikkakunnan lukion jossa opetuksen taso oli erittäin hyvää. Myös Yo-arvosanat olivat valtakunnallisesti mitattunakin koulumme osalta hyviä. Korkean keskiarvorajan lukioiden menestys esim Yo-arvosanojen kohdalla ei johdu siitä että niissä olisi opetus välttämättä jotenkin parempaa. Niihin vaan menee ne ennestään jo koulussa menestyvät, joten menestyvät sitten lukiossakin paremmin kuin vaikka 7 keskiarvolla lukioon menneet. Vaikka poikkeuksia on toki paljon. Esimerkiksi Itse menin lukioon 7 keskiarvolla ja valmistuin E papereilla. Tiedän taas muutamia luokaltani jotka menivät yli 9 keskiarvolla ja valmistuivat C papereilla.

Vierailija
14/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu opetuksesta. Itse kävin pienen paikkakunnan lukion jossa opetuksen taso oli erittäin hyvää. Myös Yo-arvosanat olivat valtakunnallisesti mitattunakin koulumme osalta hyviä. Korkean keskiarvorajan lukioiden menestys esim Yo-arvosanojen kohdalla ei johdu siitä että niissä olisi opetus välttämättä jotenkin parempaa. Niihin vaan menee ne ennestään jo koulussa menestyvät, joten menestyvät sitten lukiossakin paremmin kuin vaikka 7 keskiarvolla lukioon menneet. Vaikka poikkeuksia on toki paljon. Esimerkiksi Itse menin lukioon 7 keskiarvolla ja valmistuin E papereilla. Tiedän taas muutamia luokaltani jotka menivät yli 9 keskiarvolla ja valmistuivat C papereilla.

Ja tähän vielä lisään että tykkäsin pienestä lukiosta senkin takia, että koskaan ei tarvinnut miettiä saako tukiopetusta tai apua vaikka opolta, kun oppilaita oli niin vähän. Kaikille oli aikaa ja opettajat tunsivat henkilökohtaisesti jokaisen oppilaan.

Vierailija
15/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa jonne pääsu hieman yli seiskan keskiarvolla. Hyvä opetus, oppilaat oli keskimäärin vähemmän motivoituneuta saamaan hyviä tuloksia. 1/3 oppilaista monikulttuurisia

Vierailija
16/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia käydä pienen paikkakunnan lukio kuin helsinkiläinen rupulukio.

Pienellä paikkakunnalla siellä on kuitenkin myös hyviä oppilaita (ja opettajia), rupulukioissa ei ole.

Vierailija
17/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tähän vielä lisään että tykkäsin pienestä lukiosta senkin takia, että koskaan ei tarvinnut miettiä saako tukiopetusta tai apua vaikka opolta, kun oppilaita oli niin vähän. Kaikille oli aikaa ja opettajat tunsivat henkilökohtaisesti jokaisen oppilaan.

Miksi vastailet kun et edes tajua mitä kysytään.

Vierailija
18/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OpIzKELLaaNNN ÖÖÖÖÖ LUKIO PENAKKARITTTT JA SIT ABEINA RIEHUMAAN ÖÖÖÖ!!!!!!

wannabe runGG4rit!

Vierailija
19/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla siellä on kuitenkin myös hyviä oppilaita (ja opettajia), rupulukioissa ei ole.

Alle 8 ka:n lukioissa voi olla paljon niitä, jotka eivät vaan vielä ole tehneet paljon arvosanojensa eteen. Panostamalla enemmän, heistä saattaa tulla vaikka 9:n oppilaita tai heillä voi olla erityistä kiinnostusta vain osaan aineista.

Tuolla voi olla myös enemmän hyviä tyyppejä, jotka myös elävät nuoruutta, eivätkä vain pingota koulussa.

Vierailija
20/63 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 8 ka:n lukioissa voi olla paljon niitä, jotka eivät vaan vielä ole tehneet paljon arvosanojensa eteen. Panostamalla enemmän, heistä saattaa tulla vaikka 9:n oppilaita tai heillä voi olla erityistä kiinnostusta vain osaan aineista.

Tuolla voi olla myös enemmän hyviä tyyppejä, jotka myös elävät nuoruutta, eivätkä vain pingota koulussa.

Jos yläkoulusta lähtee alle kasin keskiarvolla, tiedoissa on jo aukkoja.

Ketään kiinnosta hyvät tyypit jotka on tyhmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan