Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pussipuurot on niin suosittuja?

Vierailija
05.04.2021 |

Olen tällä hetkellä töissä, joissa tienaa kokopäiväisenä n. 1 600 €/kk ja osa-aikaisena tietysti vähemmän. Suurin osa työkavereistani on osa-aikaisia. Silti monet ottaa evääksi Elovenan ja vastaavien pussipuuroja, jotka valmistuu minuutissa kun niihin lisää kuumaa vettä päälle. Onhan ne pikapuurot käteviä, mutten suoraan sanottuna ymmärrä miksi matalapalkka-alan duunarit ostamaan jatkuvasti valmiita pussipuuroja. Nehän maksaa n. 20 kertaa enemmän kuin pikakaurahiutaleet, joita voi laittaa kotona Minigrip-annospusseihin mieleisten lisukkeiden kera. Näillä palkoilla pienikin säästö merkitsee paljon, joten mikä pakko sen lounaspuuron on olla törkyhintaista Elovenaa?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppia ikä kaikki! Oon luullut että pussissa hiutaleet on jotenkin esikypsytettyjä eli ettei normipakkauksen hiutaleet toimi jos vaan kaataa kuumaa vettä päälle. Että ne tarvitsis pidemmän keittelyn.

Vierailija
42/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on tosi käteviä ja ihan hyviäkin. Parempi tapa kuitenkin kun tupakka-askiin tms. tuhlaaminen. Samat henkilöt voivat säästää jossain ihan muussa asiassa, joka ei tulisi sinulle mieleenkään. Oli se sitten kosmetiikka, kampaamossa käynnit, vaatteet, matkustus tai mikä tahansa!

Matala palkka ei liity asiaan mitenkään. Itse olen toistaiseksi tukirahoilla, mutta liian pihiksi en rupea ruoan suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elovenan annospuuroja 6 maksaa jotain 2e, johan siinä on viikoksi. Pirkan maksaa 1, 5e. Säästö ei ole sen väärti että rupeaisi pelaamaan kaurahiutaleiden ja pakastemarjojen tai hillojen kanssa. Niissä on sitäpaitsi ihan kivoja makuyhdistelmiä. Kuinka saat helposti jotain mangoa tai ananasta töissä puuroosi? Jättimäinen tirsuva mango ( kalliskin ) tai koko tölkki ananasta?

Voi onnetonta, kun et ole kuullut kuivatuista hedelmistä. Mangoa ja ananasta myydään kuivattuina ihan tavallisissa kaupoissa. 

Miksi kukaan ostaisi kuivattua mangoa tai ananasta? Nehän ovat järkyttäviä sokeripommeja: lähes puhdasta hedelmäsokeria.

Pussipuuro on yleensä valmiiksi sokeroitu (hyvin vähän sokeria, alle 5 g per sadan gramman annos), joten paras lisuke puuroon on tuoreet hedelmät marjat. Niitäkin saa kaupasta, mutta kilohinta on korkea. Varsinkin marjat ovat kalliita näin talvikaudella kun Suomessa ei avomaan marjanviljely onnistu.

Vastasin kysyjälle, joka halusi puurostaa pussipuuroa vastaavaa. Jos et sattunut tietämään, pussipuuroissa oleva mango tai ananas on kuivattua. 

Vierailija
44/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatut vadelmat on sikakalliita ja mustikat myös

Siksi niitä onkin pussipuuroissa vain häviävän vähän. 

Vierailija
45/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppia ikä kaikki! Oon luullut että pussissa hiutaleet on jotenkin esikypsytettyjä eli ettei normipakkauksen hiutaleet toimi jos vaan kaataa kuumaa vettä päälle. Että ne tarvitsis pidemmän keittelyn.

Kaupoissa myydään tavallisten kaurahiutaleiden lisäksi pikakaurahiutaleita, jotka kypsyy minuutissa siinä missä pussipuurotkin.

Vierailija
46/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät vaikka niillä olisi rahaa puuropusseihin vaikka olis matalapalkka-alalla? Sitä voi ihmisellä olla muitakin tulonlähteitä kuin työ.

Vierailija
47/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu nro 1: osta Elovena pussipuuroja. Cittarin tarjouksessa 3 erimakuista pakkausta plussatarjouksella. Ota pussit mukaan töihin ja valmista tauoilla.

Ratkaisu nro 2: osta pikakaurahiutaleita. Osta minigrippipusseja ja steviaa. Osta erilaisia lisukkeita vaikka p&s -kaupasta (onko ne auki enää?) tai tilaa netistä ja maksa postimaksut. Kokeile omia reseptejä minigrippipusseihin ja toivo, että tulee hyviä. Vastaile töissä hämmästelyihin että mitä pussukoita nuo on ja kyselyihin, että mitä mikin pussi sisältää, kuuntele huumediilerivitsit jne.

Vierailija
48/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin huonosti palkattuun työhön päätyy varmasti paljon sellaisia, jotka ei ole niitä penaalin terävimpiä kyniä. Sellaiset ihmiset ei osaa ajatella niin pitkälle, että euro päivässä tekee jo satoja euroja vuodessa. 

Euron säästö päivässä työpaikalla säästää noin 250 euroa vuodessa. Onhan se jotain, mutta ei mielestäni kovin merkittävä summa, joku voi mieluummin haluta mahdollisimman helpon arkipäivän.

Vierailija
49/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä on pieni työyhteisö, jossa on kuitenkin ihmisiä ammattikoulutaustasta tohtoreihin. Kahvihuoneen hyllyssä on rivi nimettyjä puuropaketteja ja kyllä se vaan niin menee, että niillä tohtoreilla on se perusElovena siellä hyllyssä ja vähemmän koulutetuilla on ne valmispussit. Myös raha- ja paino-ongelmat korreloi asian kanssa...

Vierailija
50/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, meillä on pieni työyhteisö, jossa on kuitenkin ihmisiä ammattikoulutaustasta tohtoreihin. Kahvihuoneen hyllyssä on rivi nimettyjä puuropaketteja ja kyllä se vaan niin menee, että niillä tohtoreilla on se perusElovena siellä hyllyssä ja vähemmän koulutetuilla on ne valmispussit. Myös raha- ja paino-ongelmat korreloi asian kanssa...

Ai, meillä tohtoritkin syö näitä valmispuuroja. Ei näy painossa.

Vierailija
51/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pussipuurot on aika kallis lounas ylipäänsä. Yksi pussi ei vie nälkää eli lisäksi pitää olla paljon muuta. Mieluummin teen kunnon ruokaa (vaikka jauhelihakeitto) ja leipää, niin on täyttävämpää eikä kohta ole taas kiljuva nälkä.

Itsekin olen ollut joskus matalapalkka-alalla (netto 1250 euroa kokopäivätyöstä) ja muistan, miten hävetti välillä ne omat eväät. Usein oli minigrip pussiin pakattuja puurohiutaleita. Mutta kun palkka on pieni, niin silloin niillä kymmenilläkin senteillä on merkitystä! Vuodessa siitä kertyy iso summa.

Vierailija
52/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvard Health Publishing sivuston mukaan tavallisten kaurahiutaleiden glykeeminen indeksi on 55, kun taas pikakaurahiutaleilla sama arvo on 79. 

Eräässä tutkimuksessa (Ludvig ym. vuosi 1999) oli tutkittu glykeemisen indeksin vaikutusta energiametaboliaan ja sitä, kuinka paljon tutkittavat söivät testiaterian jälkeen. Tutkimuksessa selvisi, että pikakaurahiutaleista valmistetun puuron jälkeen tutkittavat söivät 53 % enemmän energiaa, kuin  tavallisen puuroannoksen syöneet. Tämä osoittaa sen, että ravintoarvot voivat olla identtisiä, mutta vaikutus metaboliaan, nälänpitävyyteen ja seuraavaan ateriaan voi olla merkittävä. https://blogs.helsinki.fi/hnfb124-2017/2017/12/01/mita-eroa-on-normaali…

Vierailija
53/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät vaikka niillä olisi rahaa puuropusseihin vaikka olis matalapalkka-alalla? Sitä voi ihmisellä olla muitakin tulonlähteitä kuin työ.

Sanopa muuta! Ehkä ne myy persettä saadakseen eloveenaa.

Vierailija
54/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä. Ovat ylimakeita. Meillä viedään työpaikalle se paketti kauahiutaleita.

Vierailija
55/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran pieniruokainen, että pussipuuro ei taloutta kaada, vaikka omakin tuntipalkka on sen 11€.

Olen myös töissä paikassa, missä monet hakevat hampurilaisaterian tai pizzaa lounaaksi.

Vierailija
56/56 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut puuropussini hävikkiruokasivustolta. Eivät ole siis ovh-hinnoissa.

Toisekseen, teen raskaita vuorotöitä, ja vapaa-ajalla mua kiinnostaa muut asiat kuin kaurahiutaleiden sohlaaminen minigrip-pussiin.

Kolmannekseen: ap, mua hävettää sun puolesta. Voisit ajatella ihan mitä vaan, mutta ajattelet sitä mitä sun työkaverit ansaitsee, ja mitä ne syö: kumpikin asioita jotka eivät lopulta sulle kuulu pätkääkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän