Tapahtui tosielämässä
Kertokaapa ihan rehellisesti mitä olette mieltä:
Perhe (äiti, iskä ja 2 lasta) retkellä Suomen maassa majoittuneena hotelliin. Iskällä tapna vähän juhlia enempi kun aloittaa ja on aiempina kesälomareissuillakin muiden nukkuessa hiippaillut baariin.
Illalla ruoan yhteydessä meni ensin alkudrinksu ja vähän viiniä ja äippä hermostui kun huomasi miehen humaltuneen (tässä vaiheessa ei siis häiritsevästi, mutta äiti ei voi SIETÄÄ humalaista miestään, edes pienessä hutikassa). Huoneeseen mentäessä äiti ei ala jäkättään, mutta on kovin hiljainen ja isän kysyessä syytä, tiuskaisee isän tietävän kyllä miksi. Tästä isä suivaantuu, vetää vaatteet uudelleen niskaansa ja lähtee. Äiti ei nuku koko yönä silmäystäkään, koska pelkää missä kunnossa ja millä tuulella isukki " kotiutuu" .
Lopulta perheen isä tulee puoli kuusi aamulla housun etumusta märkänä ja aivan umpitunnelissa. Äiti on ystävällinen (tarjoaa kuivat housut) ettei rähinä alkaisi. Ja oikeasti äiti ei edes ole vihainen, ainoastaan äärettömän surullinen. Isä ottaakin sympatian heti omakseen ja pyytää äitiä viereensä. Äiti ei mene ja se saa isukin hermostumaan. Alkaa syyttely. Isompi lapsi on hereillä ja kuulee mm. että äiti vihaa isää, molempia lapsia ja elämää yleensäkin... (tätä on sitten loppupäivän äiti lapsille selitellyt).
Nyt äiti miettii miten elämänsä ja lastensa elämän järjestäisi. Näin ei voi jatkua.
Vapaat kommentit tervetulleita.
Kommentit (30)
Luin tuon aloituksen uudestaan ja haluan lisätä:
Äiti ei ottanut tippaakaan eli oli vesiselvä. Kaikki solvaukset ja vihaamiset tulivat siis isän suusta. (äiti ei siis kertonut vihaavansa lapsiaan, tämä oli isän mielipide äidistä!)
lapset ei ole ihan tyhmiä, he vaistoavat kyllä jos jotain on pielessä vaikka kuinka koittaisitte riidat salata. Ja tuskin ovat aina nukkuneet, kenties ovat heränneet joskus ja olleet peloissaan, eivätkä uskalla asiasta teille kertoa
T:nim. kokemusta on omien vanhempien " salatuista" riidoista
Vierailija:
Jos miehesi ei ole valmis hakemaan apua alkoholismiinsa, yhdessä tai yksin, kehottaisin vakavasti miettimään jatkoa. Meillä ei onneksi lapset kuulleet riitelyä, teimme sen kun he nukkuivat tai olivat muualla. Siksikin tuntuu pahalta puolestasi, lasten ei tarvitsisi mietiskellä tällaista...
väkivallan ja alistamisen lisäksi.
Minulla on vain yksi neuvo: eroa lastesi ja itsesi tähden.
Olen ollut samassa tilanteessa (ilman sitä väkivaltaa) ja eron jälkeinen helpotus oli uskomatonta. Liian kauan sinnittelin tilanteessa. Myös lapsissa huomasi ison eron - positiiviseen suuntaan.
Jos suhteenne ainoa ongelma olisi alkoholi, kehottaisin sinua laittamaan mies valinnan eteen: joko alkoholi tai perhe.
Mutta koska suhteessanne on niin paljon muutakin - jonkinasteista väkivaltaa, haukkumista, vastuuttomuutta jne - niin tuskin mies muuttuu tarpeeksi.
Jos isä joi alkudrinksun ja jonkun verran viiniä, se ei hänestä vielä tee alkoholistia.
Jos perhe menee nukkumaan esim. klo 21 ja isä menee baariin, on sekin vielä mielestäni ookoo, eikä tee hänestä alkoholistia.
Itse en juurikaan juo, enkä tykkää siitä, että mieheni juo silloin tällöin.
Teidän logiikkanne mukaan mieheni on täysin rapajuoppo, mutta kenen tahansa asiantuntijan mukaan hän olisi kyllä aivan kohtuukäyttäjä.
Nimim. Ihmettelen
Eli alkoholistin määritelmään kuuluu se, että ei hallitse alkoholin käyttöään. Ihan sama kuinka usein ja paljon juo, jos se ei ole hallinnassa.
joka ei pysty edes kesälomareissulla lasten kanssa olemaan ottamatta perseitä olalle. Anteeksiantamatonta käytöstä pilata kaikkien loma tuolla tavoin!
Jos mun mieheni tulisi kuset housuissa aamu kuudelta hotellihuoneeseen yhteisen lomareissun aikana (JA VIELÄ LAPSET MUKANA!!) Niin kyllä saisi olla tasan viimeinen kerta.
Jos (tässä tapauksessa kun..) mies ei osoita mitään häpeilyn/ katumuksen merkkejä niin ihan varmasti säästäisin lapsia ja ottaisin välimatkaa kyseiseen mieheen.
ns kohtuukäyttäjäkin voi olla alkoholisti. Jostain kumman syystä alkoholisti mielletään edelleenkin rapajuopoksi, joka juo joka päivä itsensä konttauskuntoon.
Alkoholiongelmaisen ja alkoholistin välille onkin jo vaikeampi vetää rajaa, se raja kun on varsin häilyvä.
Kyllä ap:n kertomus jo ilman miehen mainintaa (alkoholi on kuningas) kertoo varsin selkeästi miehen olevan alkoholisti tai ainakin pahemman luokan alkoholiongelmainen, joka on menossa kohti alkoholismia.
Ei ole normaalia, että mies toistuvasti hipsii hotellihuoneesta baariin muiden nukkuessa. Eli ole normaalia, että perheenisä yhteisellä perhelomalla vetää ns. p**seet ja tulee kaatokännissä aamulla takaisin.
Normaalia on toki se, että perheenisä (tai äiti) yhteisellä illallisella ottaa muutaman lasin - mutta siitähän tässä ei ollut kysymys. Ja ap:n harmistus siihen liittyi aiempiin kokemuksiin. Ja tietysti voi aina keskustella, onko asiallista humaltua yhteisellä perhelomalla.
Ap:n miehen käytös hotellihuoneessa on varsin tyypillistä alkoholisteille: etsitään riitaa ja suuttumuksen aihetta, jotta voi hyvillä mielin lähteä vielä vetämään muutaman paukun. Alkoholistille on hyvin tyypillistä se, että riitaa ja " sanomista" oikein haetaan ja kehitellään, jotta voi sitten lähteä " ovet paukkuen" juomaan.
Jo pieniä määriä juova voi olla alkoholisti, määräävää on henkilön suhde alkoholiin. Ja usein jo se, että lähipiiri on huolissaan / huomauttelee juomisesta on merkki siitä, että alkoholin käyttö ei ole enää normaalin rajoissa.
Näiden episodien jälkeen äiti aina vaikeroi mulle, että pitäiskö erota vai ei. Sanoin aina että ei, sillä luulin että se tarkoittaa sitä etten näe iskää enää ikinä. Pelkäsin myös, että äiti sanoisi isälle mun käskeneen niiden erota ja sitten isä alkaisi vihata mua.
Vanhempani erosivat vasta kun olin teini-iässä, ja silloin mulle valkeni kuinka monelta murheelta ja traumalta olisin säästynyt jos se olisi tapahtunut jo paljon aiemmin...
Eroa ajoissa, lastesi takia!!!
googleta sana Läheinen ja lue edes se kirjan esittelysivu, vaikka se varmasti raskasta onkin.
tiukkapipo nainen, kun ei hyväksy paria drinkkiä illalla. Vaikka lapset on mukana, niin ei oo vaarallista, jos iskä muutaman ottaa. Äitihän on selvä.
kandeis varmaan äidinkin ottaa joskus pari kaljaa, että pipo vähän lakkais kiristämästä?
30 vuotta kunnes onneksi erosivat kun olin 17 v. ja sen sanon sinulle ihan lapsiesi takia että juuri tuollaisia kesäloma reissuja oli meidänkin perheessä! ja olin helpottuunut kun porukat tajusivat erota, vaikka se ei helppo ratkaisu ollutkaan! lapset teillä kärsii!
tai että pipo kiristäisi...
heillä ei ole minkäänlaista kokemusta alkoholista, puhumattakaan alkoholistin kanssa elämisestä.
Kun taas ne, jotka ovat kokeneet joko puolison, ex-puolison tai vanhemman alkoholismin tietävät täsmälleen mistä ap puhuu ja mitä se alkoholismi tekee perheelle.
Tekisi mieli sanoa näille huutelijoille, että toivoisin heidän kokevan sen - mutta en sano sillä sitä helvettiä ei toivo kenellekään.
siis ei kokemusta alkoholistista...
Meillä kuin on samanlaista. Mies ajattelee niin kuin 13 kirjoitti. Minä olen kuulema tiukkapipo kun sanon asiasta. Sanon siitä niin usein... marras-joulukuussa melkein joka viikonloppu 1-2 krt/vko. Ja koko kevään. Pahin esimerkki on, kun tuli risteilyllä laivapoliisin saattamana hyttiin. Oli kyllä hyvällä tuulella, mutta eksynyt. Hytissä miehen pikkusisko ja silloin n. vuotias lapsemme. Lisääkin näitä löytyy...
Mies muutenkin omaehtoinen, elää " poikamiesmäistä" elämää. Tekosyitä siihen löytyy kyllä aina. " Sitten kun opiskelu loppuu" , " nyt on pikkujoulu kausi" , " kuuluu työn kuvaan" , " sä nalkutat aina" , " työ on niin raskasta" , " täytyy mullakin olla mahdollisuus vapaaseen"
Itselläni isäni kuoli ollessani toisella kymmenellä. Hänellä oli muutama kausi vuodessa jolloin joi... vanhemmat riiteli alakerrassa iltaisin. Parhaassa tapauksessa isäni lähti yksin reissuun ja poikkasi kautensa töiden niin vaatiessa ihon alais kapselilla yksityis sairaalassa. Edelleen voin sanoa että valitsisin isäni ja äitini parisuhteen jatkumisen - perhe elämämme oli kuitenkin suurimmaksi osaksi onnellista, ainakin lapsen kokemana.
Psykologinen kirjallinen tutkimus kertoo saman suuntaista. Ja itse en usko perheen perustamisen jälkeen eroamiseen. Usko vaan joutuu koetukselle kun riita tilanteeseen ei löydy ratkaisua. Mies ei kykene myöntämään virheitään, ja itse alan olla henkisesti lopussa.
Äidin pitäisi ottaa lapset kainaloon ja häipyä. Siis erota.
Eli miehesi on valittava sinun ja viinan välillä. Ei tommoista elämää jaksa!
Meillä sai kanssa pelätä, milloin ukko lähtee ottamaan ja tulee aamulla kotiin omassa oksennuksessa.
Annoin lopulta kaksi vaihtoehtoa. (viina tai perhe)
Nyt saa ottaa muutaman saunakaljan, mutta baareihin ei ole mitään asiaa, ja minä lähden lapsen kanssa.
mikä helvetin pakko on sitä viinaa ottaa perhelomalla. Surullista ja oksettavaa käytöstä.
tehosi silloin eli tehoaa myös nyt. tsemppiä!
Se on siis tukiryhmä alkoholistien läheisille. Jos et haluu mennä ryhmään, niin kirjastosta löytyy myös niiden kirjoja. Meillä menee sen ansiosta paljon paremmin, vaikka mies juo edelleen.