Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?

Vierailija
04.04.2021 |

Mulla ei siis ole mitään astmaa taikka allergiaa ikinä ollut ja muutenkin olen harvoin kipeä, mutta nyt kun olen reilu puoli vuotta töissä joutunut koko päivän pitämään kertakäyttöistä maskia niin on alkanut tulla hengitystieoireita. Maski naamalla usein aivastuttaa ja nenä menee tukkoon, sekä välillä ilmeisesti hapen puutteen takia alkaa heittää päässä. Pahinta on kuitenkin se, että ilmeisesti on alkaneet nenän ja suun limakalvot kuivua ja aamuisin kurkkuun sattuu ja oikein tunnen, kun nielu on täynnä puolikuivaa limaa ja usein nenäkin on tukossa. Nuo alkavat kyllä helpottaa kun olen tunnin verran ollut jalkeilla ja juonut vettä, mutta ovat nykyään joka päiväinen vaiva (kävin koronatestissäkin kun nämä oireet alkoi, mutta ei ollut koronaa ja nyt jatkunut varmaan kaksi kuukautta joka päivä). Vapaapäivinä vältänkin viimeiseen asti maskin käyttöä eli pysyttelen kotona ja ulkoilen metsässä.

Miten muut oletteko huomanneet tällaisia oireita maskin pitkäaikaisesta käytöstä?

Kommentit (121)

Vierailija
121/121 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tästä ole kauan kun joku keuhkolääkäri selvensi miksi joillekin tulee olo että kärsisi hapenpuutteesta kun käyttää maskia. Kyse ei ole itse maskista, koska tutkimusten mukaan siitä pääsee läpi riittävä määrä ilmaa ja happea. Se ei siis aiheuta hapenpuutetta.

Ihmisten kokeman hapenpuutteen aiheuttaa käyttäjän hengitystavan muutos kun hän laittaa maskin kasvoilleen. Moni alkaa hengittää pinnallisesti, koska luulee että happi ei kulje. Ja tämä pinnallinen hengitys aiheuttaa sitä happivajausta. Jos hengittää maskin kanssa normaalisti, ei tätä olotilaa tule.

Psyykkinen häiriö siis, ja helposti korjattavissa. 

Ja liman ja yskän aiheuttaa todennäköisimmin katupöly tai siitepöly. Varsinkin jos hinkkaatte sitä maskia kasvoillenne.

T: astmaatikko migreenikko, joka on opetellut hengittämään maskin kanssa oikein

Jaa että katu- ja siitepöly aiheuttaa oireet, kun on vielä lunta vaikka kuinka ja pakkastakin koko ajan? Itselläni kun oireet alkoivat vielä reippaasti talven puolella. Ja lisäksi se, että en muutoin ole ikinä millekään pölyille allerginen ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla