Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?
Mulla ei siis ole mitään astmaa taikka allergiaa ikinä ollut ja muutenkin olen harvoin kipeä, mutta nyt kun olen reilu puoli vuotta töissä joutunut koko päivän pitämään kertakäyttöistä maskia niin on alkanut tulla hengitystieoireita. Maski naamalla usein aivastuttaa ja nenä menee tukkoon, sekä välillä ilmeisesti hapen puutteen takia alkaa heittää päässä. Pahinta on kuitenkin se, että ilmeisesti on alkaneet nenän ja suun limakalvot kuivua ja aamuisin kurkkuun sattuu ja oikein tunnen, kun nielu on täynnä puolikuivaa limaa ja usein nenäkin on tukossa. Nuo alkavat kyllä helpottaa kun olen tunnin verran ollut jalkeilla ja juonut vettä, mutta ovat nykyään joka päiväinen vaiva (kävin koronatestissäkin kun nämä oireet alkoi, mutta ei ollut koronaa ja nyt jatkunut varmaan kaksi kuukautta joka päivä). Vapaapäivinä vältänkin viimeiseen asti maskin käyttöä eli pysyttelen kotona ja ulkoilen metsässä.
Miten muut oletteko huomanneet tällaisia oireita maskin pitkäaikaisesta käytöstä?
Kommentit (121)
Ei tule mitäÄn oireita. Tietty en ole kokeillut halvimpia kiinamalleja.
Enkä tiedä ketään jolle tulisi.
Tää palsta mielellään julkaisee maskikriittisiä juttuja. Itse en tajua, miten aikuiset jaksaa aiheesta valittaa. Mikä siinä nyt on niin kauheaa siis siinä perusajatuksessq, että pitää maskia julkisissa paikoissa? Pidän mielelläni itse.
Itse olen huomannut, että näin naisen on maskin pitäminen helpompaa, kun tekee pienet solmut lenkkien päihin. Maski istuu tiukemmin, mutta paremmin kasvoille. Monen tunnin maskien pito ( toki vaihdan maskia välillä) alkaa sattumaan kyllä korviin, mutta kyllä senkin kestää. Maskien pitäminen on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Nenä alkaa vuotamaan ja kurkku tulee kipeäksi, kun noin vartin on töissä pitänyt maskia päässä. Työnantajan tarjoamat maskit ovat varmaankin halvimpia kiinalaisia paskoja mitä saa. Maskia on pakko käyttää, visiiri ei ole sallittu, paitsi työterveyslääkärin erikoisluvalla (ja sitä ei kuulemma helposti saa).
En tiedä sitten pitäisikö alkaa joka päivä ottamaan yhteyttä työterveyteen kun nämähän on selviä koronaoireita. Ne tosin häviää alle puolessa tunnissa kun saa sen rätin heittää h**vettiin naamalta.
Miksi et osta omia maskeja vaan valitat?’ Minulla on töissä itse ostamani maskit. En edes ole varakas tai isopalkkainen. En ala mussuttamaan, että työnantajab velvollisuus on plaa-plaa...
Vierailija kirjoitti:
jjjxfvdf kirjoitti:
Aika järkyttävää että puhetylöläisten pitää maskin takaa pulista. Lisäävätkö nämä maskisimputukset kenenkään rokotteenkokeiluhalukkuutta. EIkö se ole kuitenkin koko hommelin päämäärä...
Asennevika. Minulla ei puhetyöläisenä maskin pitäminen ole mikään ongelma. Minua ei simputeta mitenkään. Ihan omaa järkeäni ja empatiakykyä käyttäen toimin näin. Haluan rokotteen. Ja niin tulet haluamaan sinäkin, kun lähelle virus jysähtää kunnolla. Minun lähelle jo jysähti.
Meidän perhe kävi läpi koronan, samoin tuttavapiirissä n. 30 ihmistä. Samasta lähteestä saatiin kaikki virus. Osalla lievä nuha, suurimmalla osalla ei mitään. Ja muuten maskit oli sekä tartuttajalla että tartunnan saaneilla. Oli turvavälit, käsidesi ja hulluinta oli, että tartuttaja ei ollut käynyt muualla kuin töissä moneen kuukauteen ja siis tartutti sitten työkaverinsa. On kyllä mysteerinen virus. Mutta emme silti ota rokotetta meidän perheessä. Eri
Vierailija kirjoitti:
jjjxfvdf kirjoitti:
Aika järkyttävää että puhetylöläisten pitää maskin takaa pulista. Lisäävätkö nämä maskisimputukset kenenkään rokotteenkokeiluhalukkuutta. EIkö se ole kuitenkin koko hommelin päämäärä...
Asennevika. Minulla ei puhetyöläisenä maskin pitäminen ole mikään ongelma. Minua ei simputeta mitenkään. Ihan omaa järkeäni ja empatiakykyä käyttäen toimin näin. Haluan rokotteen. Ja niin tulet haluamaan sinäkin, kun lähelle virus jysähtää kunnolla. Minun lähelle jo jysähti.
Olen jo aika hyvin oppinut rokotteista pois, viimeisen otin heinäkuussa 2003 armeijassa. Ei oo tullut vieroitusoireita
Vierailija kirjoitti:
jjjxfvdf kirjoitti:
Haluan rokotteen. Ja niin tulet haluamaan sinäkin.
Harva haluaa kokeellista rokotetta.
Lukekaa vähän rokotettujen kokemuksia tästä linkistä ---->
Vierailija kirjoitti:
Esim. Matopat maskit ovat tosi pehmeitä ja mukavia päällä. Korvakenkitki on leveät eivätkä ole sitä kuminauha. Valmistetaan Euroopassa. Netistä voi tilata, ei oo kalliimpia ku kiina-maskit mutta laadussa voittaa sata nolla.
Joo, nuo Matopat surgimaskit on hyviä! Löysin vahingossa. Taitaa vaan yksi nettikauppa niitä Suomessa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tule mitään oireita. Maski on päällä töissä päivittäin 8h, sen kanssa pystyy kävellä, juosta, suihkuttaa, vaikka elvyttää. Ja ihan tuntuu normaalilta hengittää. Ja käytän myös vapaa-ajalla. Kyllähän sitä jokainen kun alkaa tarkkailla niin tuntee kaikennäköistä oiretta. Fakta on se, että minkäännäköisiä fyysisiä hengitysvaikeuksia/hiilidioksidin kertymistä maskit eivät aiheuta.
Niin, lampaat käy nykyisin jopa suihkussa maski päällä. Saunovatkin varmaan maski päällä. Mutta silti parhaita ovat yksinään autoa ajavat kuonokoppalampaat.
Etkö muuta keksi kuin tuon lampaat sanan? Niin kulunut, niin kulunut hokema. Ostin omat maskit ennen kuin niitä edes suositeltiin. Miksikö? Siksi, että luin kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia ja käytin omaa älyäni.
T: ffp2
dsrfg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jjjxfvdf kirjoitti:
Olen jo aika hyvin oppinut rokotteista pois, viimeisen otin heinäkuussa 2003 armeijassa. Ei oo tullut vieroitusoireita
Minä poliorokotteen, sen sokeripalan, oliko se 1984 tai 85...pärjännyt olen,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tule mitään oireita. Maski on päällä töissä päivittäin 8h, sen kanssa pystyy kävellä, juosta, suihkuttaa, vaikka elvyttää. Ja ihan tuntuu normaalilta hengittää. Ja käytän myös vapaa-ajalla. Kyllähän sitä jokainen kun alkaa tarkkailla niin tuntee kaikennäköistä oiretta. Fakta on se, että minkäännäköisiä fyysisiä hengitysvaikeuksia/hiilidioksidin kertymistä maskit eivät aiheuta.
Niin, lampaat käy nykyisin jopa suihkussa maski päällä. Saunovatkin varmaan maski päällä. Mutta silti parhaita ovat yksinään autoa ajavat kuonokoppalampaat.
Etkö muuta keksi kuin tuon lampaat sanan? Niin kulunut, niin kulunut hokema. Ostin omat maskit ennen kuin niitä edes suositeltiin. Miksikö? Siksi, että luin kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia ja käytin omaa älyäni.
T: ffp2
Myönnän että minäkin olin alkuun hysteerinen koronasta jo Tammikuussa 2020 ja hankin maskeja, hyvin aikaisessa vaiheessa (kiitos Mike Cernovich, jonka seuraaminen kannattaa), mutta mitä pidemmälle on menty niin huomaa että ne aikaiset koronahysterikot ovat alkaneet nähdä tämän asian parhaiten.
Ironisesti nyt pahimpia hysterikoita ovat he, jotka alkuun vähättelivät koronaa. Nauroivat Trumpille ylireagoinnista ja kutsuivat Trumpia rasistiksi kun hän bannasi Kiinan lennot jo Tammikuussa 2020, kun Suomessa koronasta ei ollut vielä tietoa pariin kuukauteen. Halailukampanjoita tehtiin, että rasismi kiinalaisia vastaan vähentyisi.
Todella ironista, että nämä aikaisen vaiheen vähättelijät ovat nyt median aivopesun myötä todellisia hysterikkoja. Kun taas aikaiset hysterikot ovat nyt koronakriitikoita.
Aiheeseen sopii se Hermann Göringin (Hitlerin "oikea käsi") sitaatti englanniksi käännettynä:
"The only thing a government needs to turn people into slaves is fear. If you can find something to make them afraid, you can make them do whatever you want."
Pelolla kontrolloidaan kuin aikanaan natsisaksassa. Samat taktiikat toimii ja historia toistaa itseänsä. Median aivopesu on uponnut vuoden jankkauksen jälkeen ja nämä vähättelijät on saatu konvertoitua, mutta aikaisen vaiheen tietäjät tietävät nyt parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kasvot täynnä näppyjä ja nykyään alkavat vuotaa verta. Olen käyttänyt erilaisia maskeja. Nyt olen vähentänyt maskien käyttöä -> kasvojen näppylät eivät vuoda verta.
Kangasmaski tai visiiri. Yritä edes muiden vuoksi.
Muiden vuoksi jankkaus on niin menneisyyttä.
Maskia nimenomaan pidetään itsensä vuoksi, jos haluaa. Ei muiden.
Mikä tahansa kankaanpala kasvoilla vähentää koronan vakavuutta, jos altistut sille:
Researchers propose that humidity from masks may lessen severity of COVID-19
NIH study compares how different face masks affect humidity inside the mask.
"“We found that face masks strongly increase the humidity in inhaled air and propose that the resulting hydration of the respiratory tract could be responsible for the documented finding that links lower COVID-19 disease severity to wearing a mask,” said the study’s lead author, Adriaan Bax, Ph.D., NIH Distinguished Investigator. “High levels of humidity have been shown to mitigate severity of the flu, and it may be applicable to severity of COVID-19 through a similar mechanism.”"
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/researchers-propose-humid…
"any cloth mask can help block the thousands of saliva droplets that people release through simple speech"
MIKÄ TAHANSA KANKAANPALA. Kangasmaskeja voitte hyvin käyttää, niitä dissataan ihan turhaan.
No nyt se on selvitetty sekin, miksi hoitokodeissa hoitajat aina selvisivät hegissä, vaikka he saivat koronan, ja toisaalta miten saatoi olla mahdollista, että vanhus, jolla oli ikää 83 y ja sydän sairaus päällä, niin sitten yhtäkkiä kuoli kun sai koronan.
Hoitajathan pitivät aina MASKIA!
Me menemme TIEDE EDELLÄ Tämä PROFESSORI LOISTAA!
Nostettakoon hänen palkkaansa lisäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä vai helvetin tyhmä? 😂 luuletko että itseäni se maski naamalla suihkutan?
Yksistä maskeista mitä ostin irtoaa vähän kuin jotain pölyä joka alkaa kutittaa kurkkua hetken päästä. Missään muissa ei ole tätä samaa ongelmaa kuin noissa yksissä. Ei ole astmaa tms. ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitäÄn oireita. Tietty en ole kokeillut halvimpia kiinamalleja.
Enkä tiedä ketään jolle tulisi.
Tää palsta mielellään julkaisee maskikriittisiä juttuja. Itse en tajua, miten aikuiset jaksaa aiheesta valittaa. Mikä siinä nyt on niin kauheaa siis siinä perusajatuksessq, että pitää maskia julkisissa paikoissa? Pidän mielelläni itse.
Varmaan pahinta on aivojen pysyvä vaurioituminen joka ei korjaannu. Tulevaisuudessa dementikkojen määrä räjähtää käsiin.
Suurinta pahuutta on maskien pakottaminen lapsille ja nuorille. Kehittyvät aivot tarvitsevat happirikasta ilmaa. Maskilapset eivät tule ikinä suoriutumaan niin hyvin kuin heidän potentiaalinsa olisi normaalioloissa sallinut. Ja heidät pakotetaan uhraamaan terveytensä vanhusten takia, heihin itseensä c19 ei vaikuta millään tavalla.
Saan oireita niistä maskeista, joita kotikuntani jakaa ilmaiseksi köyhille: Päätä särkee, heikottaa ja pyörryttää jos käytän niitä muutamaa minuuttia pidempään.
Onneksi olen saanut kaveriltani sellaisia maskeja, joita myydään Rustassa sinisinä, mustina ja vaaleanpunaisina 50 kpl paketeissa. Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.
Kyllä huomaan. Nyt kun päiväkoteihin on tullut maskit niin aina viikon lopulla on olo kuin olisi alkava tulehdus keuhkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Matopat maskit ovat tosi pehmeitä ja mukavia päällä. Korvakenkitki on leveät eivätkä ole sitä kuminauha. Valmistetaan Euroopassa. Netistä voi tilata, ei oo kalliimpia ku kiina-maskit mutta laadussa voittaa sata nolla.
Joo, nuo Matopat surgimaskit on hyviä! Löysin vahingossa. Taitaa vaan yksi nettikauppa niitä Suomessa myydä.
Mikä kauppa? Ei löydy googlehaulla
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ongelmia ja asun maassa jossa on maskipakko ollut jo monta kuukautta. Ei ole mitään tämmöisiä ongelmia kuin Suomen keskustelupalstoilla. Miksi tämä on siellä niin vaikeaa joillekin?
Eikö ap just kertonut, miksi on vaikeaa? Jotain vikaa luetun ymmärtämisessä?
Suu kuivuu ja nenä vuotaa. Pidän 7 h FFP2- maskia, olen tyerveydenhuollossa töissä. Muuten ok.
Nenä alkaa vuotamaan ja kurkku tulee kipeäksi, kun noin vartin on töissä pitänyt maskia päässä. Työnantajan tarjoamat maskit ovat varmaankin halvimpia kiinalaisia paskoja mitä saa. Maskia on pakko käyttää, visiiri ei ole sallittu, paitsi työterveyslääkärin erikoisluvalla (ja sitä ei kuulemma helposti saa).
En tiedä sitten pitäisikö alkaa joka päivä ottamaan yhteyttä työterveyteen kun nämähän on selviä koronaoireita. Ne tosin häviää alle puolessa tunnissa kun saa sen rätin heittää h**vettiin naamalta.