Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?
Mulla ei siis ole mitään astmaa taikka allergiaa ikinä ollut ja muutenkin olen harvoin kipeä, mutta nyt kun olen reilu puoli vuotta töissä joutunut koko päivän pitämään kertakäyttöistä maskia niin on alkanut tulla hengitystieoireita. Maski naamalla usein aivastuttaa ja nenä menee tukkoon, sekä välillä ilmeisesti hapen puutteen takia alkaa heittää päässä. Pahinta on kuitenkin se, että ilmeisesti on alkaneet nenän ja suun limakalvot kuivua ja aamuisin kurkkuun sattuu ja oikein tunnen, kun nielu on täynnä puolikuivaa limaa ja usein nenäkin on tukossa. Nuo alkavat kyllä helpottaa kun olen tunnin verran ollut jalkeilla ja juonut vettä, mutta ovat nykyään joka päiväinen vaiva (kävin koronatestissäkin kun nämä oireet alkoi, mutta ei ollut koronaa ja nyt jatkunut varmaan kaksi kuukautta joka päivä). Vapaapäivinä vältänkin viimeiseen asti maskin käyttöä eli pysyttelen kotona ja ulkoilen metsässä.
Miten muut oletteko huomanneet tällaisia oireita maskin pitkäaikaisesta käytöstä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
jjjxfvdf kirjoitti:
Aika järkyttävää että puhetylöläisten pitää maskin takaa pulista. Lisäävätkö nämä maskisimputukset kenenkään rokotteenkokeiluhalukkuutta. EIkö se ole kuitenkin koko hommelin päämäärä...
Asennevika. Minulla ei puhetyöläisenä maskin pitäminen ole mikään ongelma. Minua ei simputeta mitenkään. Ihan omaa järkeäni ja empatiakykyä käyttäen toimin näin. Haluan rokotteen. Ja niin tulet haluamaan sinäkin, kun lähelle virus jysähtää kunnolla. Minun lähelle jo jysähti.
Tuo järjen menettäminen viruksen "jysähtäessä" lähelle näyttää kyllä olevan yleistyvä ilmiö. Mutta vaikka se tapahtui myös sinulle, niin on vielä meitä tasapainoisiakin ihmisiä, joiden todellisuudentajua ja järkeä se ei samalla tavalla horjuta.
Minulla on myös, jos joudun pitämään maskia useamman tunnin. Loppuillan sitten yskin keuhkojani pihalle ja limaa nousee ihan jatkuvasti ja saan sitä syljeskellä koko ajan. Seuraavana aamuna on kurkku todella kipeä ja välillä koko päivänkin. Onneksi olen äitiyslomalla, niin ei usein tarvitse mennä minnekään.
Mulla ainakin kun tuppaa rillit huurtumaan jos ei just oikeaan asentoon saa maskia/rillejä, niin alkaa hengitellä tosi pinnallisesti ettei ne rillit huurtuisi niin paljoa. Tarpeeks kauan kun "pintahengittelee" tulee heikko olo ja päänsärky. Raivostuttavaahan sitä on pitää, onneks ei tarvitse kuin hetkittäin käyttää - en usko että sillä on juuri mitään vaikutustakaan eli ihan sosiaalisen paineen vuoksi käytän.
En voi käsittää, miksi tällaisia maskivihaa lietsovia keskusteluja pidetään palstalla. Kenelläkään tuttavapiirissäni ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa niiden kanssa. Jutelkaa lääkärille näistä ja hän ohjaa psykiatrin puheille, koska oireet ovat selvästi psykosomaattisia
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin kun tuppaa rillit huurtumaan jos ei just oikeaan asentoon saa maskia/rillejä, niin alkaa hengitellä tosi pinnallisesti ettei ne rillit huurtuisi niin paljoa. Tarpeeks kauan kun "pintahengittelee" tulee heikko olo ja päänsärky. Raivostuttavaahan sitä on pitää, onneks ei tarvitse kuin hetkittäin käyttää - en usko että sillä on juuri mitään vaikutustakaan eli ihan sosiaalisen paineen vuoksi käytän.
Uskomatonta tuo sosiaalinen paine ihmisillä. Itse käytin maskia mm. kaupassa jo viime keväänä. Sain katseita, ivallisia hymyjä jne. Silloin sosiaalinen paine taisi olla, että kukaan ei maskeja käyttänyt. En totellut tätä painetta.
Tiedän mitä teen, miksi maskia käytän ja mitä maskia käytän missäkin tilanteessa. En tarvitse siihen päättäjien suosituksia/käskyjä enkä sosiaalista painetta. Sitten joku kutsuu minua lampaaksi. Naureskelen tälle mielessäni.
Maskillinen lammas
Miettikää, kun ihmiset ensin tuhoaa hengitystiet nuilla maskeilla, niin ihmekkös se on, kun tauti iskee pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, kun ihmiset ensin tuhoaa hengitystiet nuilla maskeilla, niin ihmekkös se on, kun tauti iskee pahemmin.
1 Maski ei vaikuta elimistöön mitenkään. 2 Maski suojaa taudilta, joten skenaario on mahdoton.
Käytän tiettyä kirurgista maskimerkkiä, josta ei tule oireita. Olen kokeillut toista merkkiä, josta tuntui irtoavan jotain.
Hengitykseeni ei vaikuta mitenkään, vaikka asettuu tiiviisti kasvoille, eikä ole poskien puolelta aukkoja, kuten monilla näkyy olevan.
Osan aikaa käytän FFP2-maskia. On paksumpi ja huomaa tosiaan, että nyt on kunnon maski, mutta mitään oireita en käyttämästäni merkistä ole saanut. Happea tulee kivasti edelleen.
Ihoa hoidan ja kosteutan. Samoin sieraimia voi erikseen kosteuttaa, jos kuivuus vaivaa.
Olen iloinen siitä, että on mahdollisuus saada kertakäyttöisiä maskeja edullisesti, ettei tarvitse pestä tai keitellä.
Luulisin, että monella maskioireet ovat johtuvat myös psyykkisestä vastustuksesta. Olisivatko samoja ihmisiä, joilla paleleminen (sisälläkin) johtuu lämmityksen puutteista, ei siitä, että vaatekerroksia ei ole riittävästi. Omaa mukavuutta ja hyvää oloa ei osata säätää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 Maski ei vaikuta elimistöön mitenkään. 2 Maski suojaa taudilta, joten skenaario on mahdoton.
Perehdyppäs aiheeseen ennen pätemistä. Onhan ne todettu hyödyttömäksi influenssankin aikaan. Ihan selvästi on sanottu, ettei estä virustautien leviämistä. Jos koet siitä jotain turvaa itsellesi, niin käytä. Mutta et voi vähätellä toisten oireita. Perus tuollainen minäminä ihminen. Kun minulle ei tule oireita, niin ei voi toisillekkaan🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla juuri tälläinen ihminen, joka uskoo maskin olevan pelastus😂 miksi ihmeessä esim hoitokodeissa yms korona leviää, jos maskit kerta suojaa niin hyvin? On ollut vierailukiellot ja silti korona löytänyt sinne. Kai tyhmäkin tajuaa, että ne voi esim kuivattaa limakalvoja ja aiheuttaa siten tulehduksia yms.
Meillä on töissä sellaisia SAFE-merkkisiä maskeja, jotka on luokitukseltaan IIR. Osa haisee vahvasti kemikaaleille ja saan niistä päänsärkyä jos käytän kauan. Jotkut haisee vähemmän ja pystyn käyttämään niitä ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tule mitään oireita. Maski on päällä töissä päivittäin 8h, sen kanssa pystyy kävellä, juosta, suihkuttaa, vaikka elvyttää. Ja ihan tuntuu normaalilta hengittää. Ja käytän myös vapaa-ajalla. Kyllähän sitä jokainen kun alkaa tarkkailla niin tuntee kaikennäköistä oiretta. Fakta on se, että minkäännäköisiä fyysisiä hengitysvaikeuksia/hiilidioksidin kertymistä maskit eivät aiheuta.
Niin, lampaat käy nykyisin jopa suihkussa maski päällä. Saunovatkin varmaan maski päällä. Mutta silti parhaita ovat yksinään autoa ajavat kuonokoppalampaat.
Etkö muuta keksi kuin tuon lampaat sanan? Niin kulunut, niin kulunut hokema. Ostin omat maskit ennen kuin niitä edes suositeltiin. Miksikö? Siksi, että luin kansainvälisiä tieteellisiä tutkimuksia ja käytin omaa älyäni.
T: ffp2
Myönnän että minäkin olin alkuun hysteerinen koronasta jo Tammikuussa 2020 ja hankin maskeja, hyvin aikaisessa vaiheessa (kiitos Mike Cernovich, jonka seuraaminen kannattaa), mutta mitä pidemmälle on menty niin huomaa että ne aikaiset koronahysterikot ovat alkaneet nähdä tämän asian parhaiten.
Ironisesti nyt pahimpia hysterikoita ovat he, jotka alkuun vähättelivät koronaa. Nauroivat Trumpille ylireagoinnista ja kutsuivat Trumpia rasistiksi kun hän bannasi Kiinan lennot jo Tammikuussa 2020, kun Suomessa koronasta ei ollut vielä tietoa pariin kuukauteen. Halailukampanjoita tehtiin, että rasismi kiinalaisia vastaan vähentyisi.
Todella ironista, että nämä aikaisen vaiheen vähättelijät ovat nyt median aivopesun myötä todellisia hysterikkoja. Kun taas aikaiset hysterikot ovat nyt koronakriitikoita.
Aiheeseen sopii se Hermann Göringin (Hitlerin "oikea käsi") sitaatti englanniksi käännettynä:
"The only thing a government needs to turn people into slaves is fear. If you can find something to make them afraid, you can make them do whatever you want."
Pelolla kontrolloidaan kuin aikanaan natsisaksassa. Samat taktiikat toimii ja historia toistaa itseänsä. Median aivopesu on uponnut vuoden jankkauksen jälkeen ja nämä vähättelijät on saatu konvertoitua, mutta aikaisen vaiheen tietäjät tietävät nyt parhaiten.
Minä taas olen ollut todella koronakriittinen alusta asti, ja olen sitä edelleen. Paljoa ei ole mennyt pieleen, ja myös ne päätelmät, mitä minulla jo alussa oli ovat jatkuvasti saaneet vain vahvistusta.
- kyseessä on ollut koko ajan terveydenhuollon glorifiointi
- sairauden vaarallisuutta on liioiteltu alusta pitäen
- terveydenhuollon laitoksissa esiintyneet koronatartunnat on usein jätetty täysin huomiotta
- on julistettu sota sairautta vastaan, mutta kyseessä ei ole sota sairautta vastaan, vaan terveydenhuollon johtama sota jossa ihminen on toista ihmistä vastassa, paitsi verbaalissesti, niin myös muuten kurjistamassa toista ihmistä, ja terveydenhuolto pitää tätä yllä
Tämä johtuu siitä, että tiede on ottanut uskonnon paikan. Mutta kun tiede otti uskonnon paikan, niin siitä tulikin nimenomaan uskonto, eli tiede katosi, ja tuli tiedeuskonto tilalle, ja tätä tässä nyt sitten eletään. Ja osoittautuu, että se ei ole edes mikään hyvä uskonto.....
Detaljipäätelminä tuon alta voisi mainita, että ihan tiedelehdessä, eli National geographyssä julistettiin viime vuoden keväällä, että korona on 50-100x tappavampi kuin influennssa. Kyllähän sen jo silloin valeeksi huomasi, vaikka kuinka oli muoviin käärittyä ruumista valetta vakuuttamassa. Nyt kohta, kun Suomessa on yli miljoona rokotettu, niin päästään arvioimaan, kuinka vaarallinen se nyt sitten oli, koska sen verran suunnilleen niitä influenssarokotteita annetaan....Se kuolleisuus on jo nyt reippaasti alle prosentin luokkaa, ja olen sitä mieltä, että aika vääjäämättä menee kohta sinne 0,1% tienoille, eli niin, että noin 500 tartunnasta päivässä, tulee kuolleeksi ilmoitettu suunnilleen joka toinen päivä. (Käytännössä se on tietysti tuon allekkin) Ja nämä samoin kuin aiemminkin, ihmisiä, joilla se elämä meni muutenkin iltaan kuten jokaisella.
Moraalisena kysymyksenä kysyisin sinulta lukija, Mitä sanot siihen, että minua ei korona tippaakaan pelota. Olen 55y mies, ja sitä mieltä, että on melkoisen epätodennäköistä, että siitä mitään vakavaa sairautta saisin. Toisaalta olen hyvin vakuuttunut siitäkin, että jos ja kun tulen vanhaksi, niin minua ei sillloin häiritsisi se, että ehkäpä saisinkin hengitystieinfektion, ja siihen kuumeeseen se menisi. En tiedä ajatteleeko joku samoin, mutta jos jotakuta häiritsee, niin miksi?
Mitä se häneltä tai sinulta on pois?
Ei oo ollu ongelmia maalien kanssa.
Joo sama täällä. Nenän kirvely on infernaalista. Räkä kuivuu nenään ja sieltä tulee klönttejä. Enkä käytä kuin hetken kaupassa minkä jälkeen riisun pois :(
Joka kauppareissulla minulla tulee yökkäystefleksi. Perussairauksia on todettuna vain verenpainetauti. Mutta jos tosiaan liikun yhtään reippasmmin, henki loppuu ja alan yökkäillä. Näillä mennään.
Kyllä! Saan kamalia oireita paperimaskista sekä kangasmaskista, hengitys alkaa vinkua 15min jälkeen, päätä särkee, huimaa, heikottaa ja maskin pois otosta olo kestää kauan ennenkuin helpottaa!! :( En laita enää maskia, pysyn vaan kaukana kaikista ja käyn harvoin kaupassa ja suurimman osan tilaan ettei tartte mennä kauppaan...
Olen samaa mieltä 55v miehen kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Matopat maskit ovat tosi pehmeitä ja mukavia päällä. Korvakenkitki on leveät eivätkä ole sitä kuminauha. Valmistetaan Euroopassa. Netistä voi tilata, ei oo kalliimpia ku kiina-maskit mutta laadussa voittaa sata nolla.
Joo, nuo Matopat surgimaskit on hyviä! Löysin vahingossa. Taitaa vaan yksi nettikauppa niitä Suomessa myydä.
Mikä kauppa? Ei löydy googlehaulla
Löysin, kun vähän etsin.. care-u.vilkasstore.com
Kiitos linkistä. Pitääpä näitä sitten kokeilla.
Eihän tästä ole kauan kun joku keuhkolääkäri selvensi miksi joillekin tulee olo että kärsisi hapenpuutteesta kun käyttää maskia. Kyse ei ole itse maskista, koska tutkimusten mukaan siitä pääsee läpi riittävä määrä ilmaa ja happea. Se ei siis aiheuta hapenpuutetta.
Ihmisten kokeman hapenpuutteen aiheuttaa käyttäjän hengitystavan muutos kun hän laittaa maskin kasvoilleen. Moni alkaa hengittää pinnallisesti, koska luulee että happi ei kulje. Ja tämä pinnallinen hengitys aiheuttaa sitä happivajausta. Jos hengittää maskin kanssa normaalisti, ei tätä olotilaa tule.
Psyykkinen häiriö siis, ja helposti korjattavissa.
Ja liman ja yskän aiheuttaa todennäköisimmin katupöly tai siitepöly. Varsinkin jos hinkkaatte sitä maskia kasvoillenne.
T: astmaatikko migreenikko, joka on opetellut hengittämään maskin kanssa oikein
Löysin, kun vähän etsin.. care-u.vilkasstore.com