Saatteko muut perusterveet oireita kertakäyttömaskeista?
Mulla ei siis ole mitään astmaa taikka allergiaa ikinä ollut ja muutenkin olen harvoin kipeä, mutta nyt kun olen reilu puoli vuotta töissä joutunut koko päivän pitämään kertakäyttöistä maskia niin on alkanut tulla hengitystieoireita. Maski naamalla usein aivastuttaa ja nenä menee tukkoon, sekä välillä ilmeisesti hapen puutteen takia alkaa heittää päässä. Pahinta on kuitenkin se, että ilmeisesti on alkaneet nenän ja suun limakalvot kuivua ja aamuisin kurkkuun sattuu ja oikein tunnen, kun nielu on täynnä puolikuivaa limaa ja usein nenäkin on tukossa. Nuo alkavat kyllä helpottaa kun olen tunnin verran ollut jalkeilla ja juonut vettä, mutta ovat nykyään joka päiväinen vaiva (kävin koronatestissäkin kun nämä oireet alkoi, mutta ei ollut koronaa ja nyt jatkunut varmaan kaksi kuukautta joka päivä). Vapaapäivinä vältänkin viimeiseen asti maskin käyttöä eli pysyttelen kotona ja ulkoilen metsässä.
Miten muut oletteko huomanneet tällaisia oireita maskin pitkäaikaisesta käytöstä?
Kommentit (121)
Ihan tunnin maskinkäyttö riittää yskittämään, nenä kutiaa ja iho punoittaa. Olen kokeillut useita maskeja ja aina sama. Nyt on käytössä kankainen, ei niin paha.
Kuulostaa siltä että teillä on todella huonolaatuisia maskeja, luultavasti Kiinasta tuotuja ja esim etyleenioksidilla käsiteltyjä. Todella kurjaa. Tuontimaskeja ei kukaan testaa tai valvo. Raportoi työnantajalle, mikäli ei tule muutosta niin a) uhkaa ottaa ja b) ota yhteys Fimeaan. Heillä on valvovina viranomaisina velvollisuus selvittää asiaa eteenpäin valmistajan kanssa, ja valmistajan tulee olla vastuussa. Jos siis kyseessä on kirurginmaskit. Kokeile ostaa yksi paketti kotimaisia maskeja, onko eroa? Uskon että on. Ja ota asia esille työpaikalla, tuskin olet ainoa joka oireilee. Jos kyseessä on esim. tuo etyleenioksidi, niin oireita saattaa ilmaantua vasta vuosien päästä esimerkiksi perinnön vaurioitumisen merkeissä.. Työnantajan pitää suojella työntekijöitään ja tarjota turvalliset välineet työskentelyyn.
Olen kokeillut kahta eri merkkiä, joista toinen haisee pahemmalta ja aiheuttaa ärsytyksen tunnetta iholla.
samat oireet kuin aloittajalla, tosin olen allerginen pölylle ja siitepölylle, ja mulla on lievä astma. Jos joudun pitämään kertakäyttömaskia esim kauppakeskuksessa asioidessani, meinaa taju lähteä. Koronaoireita ei ole, mutta maskia täytyy pitää.. Vaihdoin kangasmaskiin, ja helpotti. Pesen sen kuumalla vedellä käytön jälkeen.
Kertakäyttömaskista lisäksi alkoi posket ärtyä, tuli kutinaa ja punoitusta. Se loppui heti, kun vaihdoin kangasmaskiin.
Onko tällainen itsensä kiusaaminen tärkeää, kun ei kerran ole millään lailla korona-oireinen?? Pitää varmuuden vuoksi suojella muita, vaikka itseltä menee taju.
En saa. Pidän joka työpäivä 8 tuntia. Välillä ffp2- maskia. Ei tunnu missään. Käyn jopa syöpäsairaan vanhempani kanssa tunnin kävelylenkeillä lähes päivittäin ( silloin pitää kyllä kerran maskia vaihtaa, kun maski kostuu). Kirurginmaskissa on helppo hengittää, toisin kuin ffp2- maskissa.
Huvittavaa on, että suomalaiset ovat iät ja ajat pitäneet paksuja huiveja nenän ja suun edessä pakkasilla, mutta nyt sit ahistaaaaa.
Maski vaihtoon kirjoitti:
Kuulostaa siltä että teillä on todella huonolaatuisia maskeja, luultavasti Kiinasta tuotuja ja esim etyleenioksidilla käsiteltyjä. Todella kurjaa. Tuontimaskeja ei kukaan testaa tai valvo. Raportoi työnantajalle, mikäli ei tule muutosta niin a) uhkaa ottaa ja b) ota yhteys Fimeaan. Heillä on valvovina viranomaisina velvollisuus selvittää asiaa eteenpäin valmistajan kanssa, ja valmistajan tulee olla vastuussa. Jos siis kyseessä on kirurginmaskit. Kokeile ostaa yksi paketti kotimaisia maskeja, onko eroa? Uskon että on. Ja ota asia esille työpaikalla, tuskin olet ainoa joka oireilee. Jos kyseessä on esim. tuo etyleenioksidi, niin oireita saattaa ilmaantua vasta vuosien päästä esimerkiksi perinnön vaurioitumisen merkeissä.. Työnantajan pitää suojella työntekijöitään ja tarjota turvalliset välineet työskentelyyn.
Perintö = perimä*, pienellä puhelimella kirjoittaessa ei aina mene putkeen :-)
Aika järkyttävää että puhetylöläisten pitää maskin takaa pulista. Lisäävätkö nämä maskisimputukset kenenkään rokotteenkokeiluhalukkuutta. EIkö se ole kuitenkin koko hommelin päämäärä...
Kyllä. Kasvot täynnä näppyjä ja nykyään alkavat vuotaa verta. Olen käyttänyt erilaisia maskeja. Nyt olen vähentänyt maskien käyttöä -> kasvojen näppylät eivät vuoda verta.
Mulla tuli kotimaisista maskeista melkein enempi oireita kuin kiinalaisista, mutta kiinalaiset haisi pahalta. Kankainen on parempi, mutta keinokuituisena koostuu nopeasti, ällöttävää. Pitää tehdä itse jostain vanhasta puuvillapaidasta, vois olla paras.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kasvot täynnä näppyjä ja nykyään alkavat vuotaa verta. Olen käyttänyt erilaisia maskeja. Nyt olen vähentänyt maskien käyttöä -> kasvojen näppylät eivät vuoda verta.
Kangasmaski tai visiiri. Yritä edes muiden vuoksi.
Minulle ei tule mitään oireita, maski tuoksuu hyvältä, ja tuntuu kuin olisin luonnossa lähteen äärellä, Vähän kuin paratiisisaaren raikkaus leviäisi keuhkoihin, ja samalla se onnellinen tilanne että on varaa tehdä juuri niin kuin itse haluaa..
Sillei Health in side Wealth tuoksuu, siinä on myös vivahde kuin jotain teknistä puhtaassa tehtaassa....
Toisaalta hiukan tuoksuu kuin sillai Wellness, tai Health, with Wealth, eli hiukan sama tuoksu kuin voisi kuvitella intellin tehtaalla kun ajattelee posessoria joka turvallisesti siirtää nanopartikelit apunaan vaikkapa
20 biljoonaa
20 000 000 000 $
Health, with Wealth talteeen. Ei lisä haittaa tee, ja mä sain enemmän koska mulla on maski, ja mähän olisin kuollut, ellei mulla olisi ollut maskia, ja mä kuolisin, ja mulla ei edes kohta olisi mitään ilman koronarokotetta.
Maski tuoksuu ihan mahdottoman hyvältä!
Esim. Matopat maskit ovat tosi pehmeitä ja mukavia päällä. Korvakenkitki on leveät eivätkä ole sitä kuminauha. Valmistetaan Euroopassa. Netistä voi tilata, ei oo kalliimpia ku kiina-maskit mutta laadussa voittaa sata nolla.
jjjxfvdf kirjoitti:
Aika järkyttävää että puhetylöläisten pitää maskin takaa pulista. Lisäävätkö nämä maskisimputukset kenenkään rokotteenkokeiluhalukkuutta. EIkö se ole kuitenkin koko hommelin päämäärä...
Asennevika. Minulla ei puhetyöläisenä maskin pitäminen ole mikään ongelma. Minua ei simputeta mitenkään. Ihan omaa järkeäni ja empatiakykyä käyttäen toimin näin. Haluan rokotteen. Ja niin tulet haluamaan sinäkin, kun lähelle virus jysähtää kunnolla. Minun lähelle jo jysähti.
Vierailija kirjoitti:
Psyykkistä oireilua, ei niistä mitään fyysistä voi tulla. Tuttu astmaatikkokin käyttää ilman mitään ongelmia. Jospa vain lopettaisit ton maskivastaisuuden. Niitä on tärkeää pitää.
Suomeen ostettiin aikanaan 4,3 miljaardilla sakemanni-ilmaa. Se on taatusti hyvänlaatuista kuten saksinmaan tuotteet aina. Ditä saa tuolla rahamassalla niin paljo että kaikille kyllä varmasti riittä nyt puhjasta ilmaa
Ehkä suomalaiset saavat maskeista enemmän oireita, koska hengittävät normaalisti puhtaampaa ilmaa kuin ihmiset jossain päin Aasiaa, kuten Mumbai, Bangladesh tai ihan vaan Espanja.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tule mitään oireita, maski tuoksuu hyvältä, ja tuntuu kuin olisin luonnossa lähteen äärellä, Vähän kuin paratiisisaaren raikkaus leviäisi keuhkoihin, ja samalla se onnellinen tilanne että on varaa tehdä juuri niin kuin itse haluaa..
Sillei Health in side Wealth tuoksuu, siinä on myös vivahde kuin jotain teknistä puhtaassa tehtaassa....
Toisaalta hiukan tuoksuu kuin sillai Wellness, tai Health, with Wealth, eli hiukan sama tuoksu kuin voisi kuvitella intellin tehtaalla kun ajattelee posessoria joka turvallisesti siirtää nanopartikelit apunaan vaikkapa
20 biljoonaa
20 000 000 000 $
Health, with Wealth talteeen. Ei lisä haittaa tee, ja mä sain enemmän koska mulla on maski, ja mähän olisin kuollut, ellei mulla olisi ollut maskia, ja mä kuolisin, ja mulla ei edes kohta olisi mitään ilman koronarokotetta.
Maski tuoksuu ihan mahdottoman hyvältä!
Tänne: Wealth in side Health.
http://www.info-clipper.com/en/company/cayman-islands/pfizer-pharmaceut…
Taivaaseen. Siirtää ne paratiisiin
Ja kyllä tietysti talkoissakin on kiva olla mukana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski tai visiiri. Yritä edes muiden vuoksi.
Muiden vuoksi jankkaus on niin menneisyyttä.
Maskia nimenomaan pidetään itsensä vuoksi, jos haluaa. Ei muiden.
Mikä tahansa kankaanpala kasvoilla vähentää koronan vakavuutta, jos altistut sille:
Researchers propose that humidity from masks may lessen severity of COVID-19
NIH study compares how different face masks affect humidity inside the mask.
"“We found that face masks strongly increase the humidity in inhaled air and propose that the resulting hydration of the respiratory tract could be responsible for the documented finding that links lower COVID-19 disease severity to wearing a mask,” said the study’s lead author, Adriaan Bax, Ph.D., NIH Distinguished Investigator. “High levels of humidity have been shown to mitigate severity of the flu, and it may be applicable to severity of COVID-19 through a similar mechanism.”"
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/researchers-propose-humid…
"any cloth mask can help block the thousands of saliva droplets that people release through simple speech"
MIKÄ TAHANSA KANKAANPALA. Kangasmaskeja voitte hyvin käyttää, niitä dissataan ihan turhaan.
Suuhun tulee isoja kipeitä aftoja sekä nenä vuotaa vetisesti