Joko teidän lapsella on ensikesäksi hankittuna yhdessä kesätyö ja paljonko on palkka?
Oma lapsi on nyt esiteini-iässä ja ollaan yhdessä teinin kanssa haettu noin 50 eri paikkaan kesätöihin, mutta vielä ei tiedetä pääseekö kun ei työpaikoista ole ilmoitettu. Toivotaan kuitenkin että palkka noissa kesätöissä olisi järkevän kohtuullinen että lapsi esim pääsee omilla rahoilla ensimmäistä kertaa ostamaan sellaisia vaatteita kuin itse haluaa tai voi myös säästää rahat ja jättää ne talteen tulevia lukio-opintoja, omaa ajokorttia tai ensiasunnon ostamista varten.
Kommentit (27)
Taitavat kaikki paikat mennä kesäseteliläisille, muiden turha yrittää. Oma vanhempi lapseni sai (itse) hakemalla töitä kesäseteliläisenä, nuorempi ilman seteliä ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Taitavat kaikki paikat mennä kesäseteliläisille, muiden turha yrittää. Oma vanhempi lapseni sai (itse) hakemalla töitä kesäseteliläisenä, nuorempi ilman seteliä ei edes yritä.
Googlasin niin tuo kesäseteli on käytössä vain Helsingissäkin ja muualla pääkaupunkiseudulla. Loppuosassa Suomea kesätöitä haetaan vanhaan malliin ja suurin nuorten työllistäjä on osuuskauppa.
Meidän firmaan haki useampi potentiaalinen nuori, joista itse suosittelin kahta ( tulee tekemään minun töitäni). No yllättäen valittiin ulkopuolelta esimieheni tytär... harmittaa noiden nuorien puolesta, jotka itse hakivat reippaasti töitä.
Esiteinejä harvoin mihinkään töihin otetaan, kun teineillekin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se lapsi siis esiteini vai teini?
Täyttää kesäkuussa 13 eli on molempia.
Ap
15v menee kesätyösetelillä töihin. Ja ihan huomautuksena, se seteli on kyllä käytössä ihan pikkukunnissakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No siinä tapauksessa ei ole mitään mahdollisuuksia saada kesätöitä. Eikä kyllä tarpeellistakaan, hän on vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin niin tuo kesäseteli on käytössä vain Helsingissäkin ja muualla pääkaupunkiseudulla. Loppuosassa Suomea kesätöitä haetaan vanhaan malliin ja suurin nuorten työllistäjä on osuuskauppa.
Ei voi syyttäjä lapsityövoiman käytöstä kun kyse on kesätyöstä. Savelassa kerran näin joku vuosi sitten lapsen hyllyttämässä tuotteita kaupan työvaatteet päällä ja tämä oli vasta 10-vuotias ja teki kolmea 5 tuntuista päivää viikossa kun jäin juttelemaam nuoren kanssa. Toisaalta ihailen että kyseinen nuori halusivat tehdä kesätöitä ja toivottavasti säästettyä rahaa siihen omaan leijulautaan jota silloin tavoitteli.
Vierailija kirjoitti:
15v menee kesätyösetelillä töihin. Ja ihan huomautuksena, se seteli on kyllä käytössä ihan pikkukunnissakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Jyväskylä ei ole mikään pikkukunta ja täällä ei edes tiedetty mitään kesäsetelistä kun kysyinkin että olisiko omalle nuorelle mahdollista sellaista saada.
En kyllä ollenkaan ymmärrä alapeukkua ap:lle kun on ollut mukana kesätyönhaussa. Opettelevat vasta tekemään hakemuksia ja muita taitoja! Aikuista tarvitaan opastamaan ja ohjaamaan. Ei nuoret automaattisesti tiedä mitä pitää vastata mihinkin kysymykseen.
Terveisin 19 vuotiaan äiti, joka vielä tänäkin vuonna tarkasti ja antoi kielioppi yms vinkkejä pojan cv:n.
Piiskaa antaisin jos ei kesätöitä hakisi. Meillä ei nimittäin kesää maata laiskana, ei edes puolikasta kesää, vaan töitä on myös haettava ja lapsen huoltajana, edunvalvojana ja vanhempana velvoitan lapseni siihen.
14 vuotta täyttänyt tai samana vuonna täyttävä henkilö saadaan ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vahingoita työntekijän terveyttä ja kehitystä eikä haittaa koulunkäyntiä. Ikäraja tarkoittaa käytännössä sitä, että kesätöihin voi ryhtyä peruskoulun seitsemännen luokan jälkeen eli yläasteiässä. Alle 15-vuotiaan työ saa kestää enintään puolet koulun loma-ajasta. Koulutyön aikana töitä saadaan alle 15-vuotiaalla teettää tilapäisesti tai muutoin kestoltaan lyhytaikaisesti.
Ehkä alapeukuttajilla ei ole itsellä kovin paljon kokemusta työnhausta, niin ei voi sitten myöskään siinä neuvoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäsetelit ovat kuntakohtaisia, ja niitä on käytössä ympäri Suomen. Esim. meillä teini sai Oulun kaupungin kesäsetelin, ja sen avulla kesätyöpaikan ruokakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäs jos ainakin vielä tänä kesänä maksaisit itse lapsellesi nurmikon leikkuusta ja polttopuiden pinoamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä ei ole mikään pikkukunta ja täällä ei edes tiedetty mitään kesäsetelistä kun kysyinkin että olisiko omalle nuorelle mahdollista sellaista saada.
Tietoa löytyy ihan Jyväskylän kaupungin sivuilta https://www.jyvaskyla.fi/tyollisyys/avoimet-tyopaikat/kesatyosetelit
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmaan haki useampi potentiaalinen nuori, joista itse suosittelin kahta ( tulee tekemään minun töitäni). No yllättäen valittiin ulkopuolelta esimieheni tytär... harmittaa noiden nuorien puolesta, jotka itse hakivat reippaasti töitä.
Meillä pomon lapset on etusijalla, heille kun ei tarvitse maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitäs jos ainakin vielä tänä kesänä maksaisit itse lapsellesi nurmikon leikkuusta ja polttopuiden pinoamisesta?
Täytyy sitten varmaan istuttaa nurmikko parvekkeelle ja ostaa ruohonleikkuri.
Ap
Harva paikka ottaa äitiä ja teiniä yhdessä töihin..