Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei mitään kuria päiväkodissa

Vierailija
04.04.2021 |

Minulla on reilu 5v lapsi, jolla on nepsy-piirteitä, epäillään autismia ja ADHD:ta ainakin. Hän on kuntouttavana toimintana päiväkodissa 4-5 päivää viikossa kuutisen tuntia kerrallaan.

Siitä asti kun lapsi sai tämän päätöksen kuntouttavasta päiväkotitoiminnasta, olen kuullut päiväkodista pelkkää valitusta. Reilun vuoden nyt olen joka ikinen päivä saanut huonoa palautetta siitä, tästä ja tuosta. Ymmärrän tietysti että lapseni on hankala, mutta mielestäni myös päiväkoti itse on syyllinen hyvin moneen hankalaan asiaan lapsen kanssa.

Olen yli vuoden ohjeistanut päiväkotia, miten missäkin tilanteessa lapseni kanssa pitää toimia, jotta jokin käytös loppuu. Eikä kyse ole mistään kauheasta rumbasta, vaan esim. lapsen jäähylle laittamisesta, jossa pysyy kyllä kun käskee, ettei tarvitse vahtiakaan vieressä tmv. joka olisi pois muilta lapsilta. Ja lapseni takia he ovat saaneet yhden ylimääräisen käsiparin ryhmään, jonka kuuluisi olla lapseni kanssa 95% ajastaan, joten nämä olisi helppo toteuttaa, jos asiat menevät kuten pitää. Jostain ihmeen syystä he eivät kuitenkaan sitä tee, vaan jatkavat minulle asiasta valittamista. Sitten kun vihdoin ja viimein tekevät kuten olen ohjeistanut, (eli yleensä sen jälkeen kun olen toistakymmentä kertaa ohjeistanut uudestaan ja ensimmäisestä ohjeistuksesta on kulunut yli kuukausi) he kertovat, että tämä keino tepsi. No älä, en neuvonutkaan siitä kuin yli kuukauden. Sitten menee pari viikkoa sen asian parissa hyvin, kunnes, päiväkoti päättääkin lopettaa toimimasta kuten olen ohjeistanut ja huono käytös palaa asian parissa. Sitten valittavat minulle taas jatkuvasti asiasta ja aina ohjeistan uudestaan ja uudestaan, miten tulee toimia, mutta ei. Tuntuu, että oikein haluavat tehdä asioista itselleen vaikeampia, että saavat valittaa minulle.

(Jatkuu.)

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Jatkoa.)

Olen myös ehdottanut, että voisin tulla yhtenä päivänä päiväkotiin pariksi tunniksi näyttämään miten asiat ja erilaiset tilanteet kannattaa hoitaa, mutta ei käy sitten mitenkään päin. Nyt olivat pyytäneet toimintaterapeutin ja kuntoutusohjaajan käymään päiväkodilla antamassa vinkkejä ja he olivat antaneet aika samoja vinkkejä, joita olen itsekin antanut ja joilla tuo käytös on aina saatu kitkettyä pois kotona. Silti eivät käytä niitä, vaan jatkavat minulle valittamista. Saa nähdä miten reagoivat, kun toimintaterapeutti haluaa mennä päiväksi katsomaan hoitopäivää ja lapsen isä menee mukaan. Päiväkodissa ollaan oltu erittäin nihkeitä näille ehdotuksille, kun olemme lapsen isän kanssa ehdottaneet useammankin kerran.

Nyt lapsella on todella huono tapa päiväkodissa, viskaa aina ruokailun päätteeksi lautasensa lattialle, jolloin se tietysti hajoaa. Tottakai neuvoin mitä kannattaisi tehdä, mutta eivät toimi kuten neuvoin ja ovat nyt monta viikkoa joka päivä valittaneet asiasta minulle. Toimintaterapeutti oli tästäkin jutellut päiväkodissa ja sieltä oli sanottu, että tilanne käy niin salamannopeasti, ettei sitä oikein voi estää. En oikein käsitä että miten, kun jos lapsi kotona tekee jotakin, niin se käy aina salamannopeasti, mutta silti pystyn hyvin estämään kaikenlaisia tilanteita, kun toimin niinkuin heitäkin ohjeistan. Kaiken kukkuraksi päiväkodista vaaditaan meitä nyt hankkimaan lapselle päiväkotiin jotakin imukuppilautasia, ettei voisi heittää enää rikki sitä. Ilmeisesti ovat sentään hankkineet muovilautasia lapselle, ettei voi enää rikkoa astioita, mutta onhan tuo aivan järjetöntä. Lapsi on käyttänyt yli 4 vuotta normaaleja astioita kotona, eikä koskaan ole ollut ongelmia, paitsi silloin kun tuo käytös alkoi päiväkodissa, silloin heitti kotona tahallaan yhden astian rikki. Mutta se jäi siihen yhteen kertaan, koska asialla oli seuraamuksia, ei ole sen jälkeen tehnyt samaa. Itse ainakin näen ihan järjettömänä ideana, että meidän pitäisi hankkia päiväkotiin kalliita tarvikkeita ja mennä valtavasti taaksepäin kehityksessä, koska päiväkodissa ei toimita kuten neuvotaan tai viitsitä vahtia.

Vierailija
2/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ottaa nokkiinsa kun neuvot. Eikä siellä lapsista anneta koskaan hyvää palautetta. Jos käytöksessä ei ole ongelmaa, niin vähintään hanskojen väri tai malli ei miellytä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ottaa nokkiinsa kun neuvot. Eikä siellä lapsista anneta koskaan hyvää palautetta. Jos käytöksessä ei ole ongelmaa, niin vähintään hanskojen väri tai malli ei miellytä

Voi olla, mutta heidän hommaansa minä vain yritän sillä helpottaa. Alkaa vain ärsyttää, kun tuo huono käytös on alkanut hiljalleen seurata kotiinkin ja sitä saa kitkeä pois jatkuvasti monissa asioissa. Huomaa myös selkeästi, että lasta passataan paljon päiväkodissa, kun on yhtäkkiä alkanut vaatia palvelua monissa erilaisissa asioissa, jotka ennen teki aivan itsenäisesti, esim. pukeminen. Ja on alkanut saada todella herkästi raivareita, kun ei saakaan p*rseillä kotona miten tahtoo. Aina lomien aikana helpottaa, kuten nytkin pääsiäislomalla on helpottanut, mutta tiedän jo mitä se tulee olemaan kun menee takaisin hoitoon. 

Ap

Vierailija
4/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä. Lapseni on myös hanakka karkailemaan ulkona, saattaa kulkea sen viisikymmentä kertaa todella kiltisti vieressä ja pidellä kiinni rattaista/kädestä, mutta sitten ilman mitään ennakkovaroitusta riuhtaista itsensä irti ja juosta suoraan autotielle tai mihin nyt milloinkin. Tästä varoitin hyvin pontevasti heti hoidon alkaessa ja muistuttelen siitä välillä. Päiväkodissa on käynyt pari läheltä piti-tilannetta, kun eivät pidä tuota mielessään. Ihmettelevät aina, kun aina lapsi on niin nätisti kulkenut kuten pitää ja sitten yhtäkkiä tekeekin noin. Noista kerroista olen kyllä ärähtänyt päiväkodille, koska tuo on oikeasti todella vaarallista ja he tietävät lapsen tekevän noin, lisäksi päiväkoti sijaitsee vilkkaan autotien varressa ja myös parkkipaikalla on paljon liikennettä pitkin päivää. Silti antavat tilanteiden toistua.

Esim. lapsella on kuljetus taksilla päiväkotiin, koska se tapahtuu kuntouttavana toimintana. Kun taksi aamulla tulee päiväkodin pihaan, kukaan ei tule ulos häntä vastaan ja kuskia on ohjeistettu päiväkodilta päästämään lapsi YKSIN autolta päiväkotiin sisälle, koska muuten lapsi hermostuu. Olen sen sata kertaa sanonut, että lapsi hermostuu kun ei saa itse avata auton ovea, ei siitä että joku tulee vastaan. Sitten ihmetellen kertoivat kerran, että lapsi niin hienosti on aina tullut itse sisälle, mutta kerran lähtikin juoksemaan poispäin päiväkodilta kohti autotietä. Onneksi taksikuski sai lapsen kiinni. Olenkin kuskeja ohjeistanut ja suoraan sanonut, etteivät kuuntele päiväkodin henkilökuntaa tässä asiassa. Nykyään ei ole mitään ongelmaa, kun kuski käskee lasta odottamaan kun pysäyttää auton, kiertää itse lapsen oven puolelle ja sitten antaa luvan avata turvavyön ja oven ja saattaa lapsen sisälle. 

Meillä on nyt tulossa päiväkodin kanssa pian palaveri, jossa aion kyllä ottaa näitä kaikkia asioita esille.

Ap

Vierailija
6/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta päiväkodin touhulta. Olin kolme vuotta erilaisissa sijaistehtävissä muutamassa eri päiväkodissa. Kyllä minulle enemmän jäi kuva, että päiväkodissa on paljon tiukemmat säännöt mitä kodeissa. Ja toki pitääkin olla kun siellä on lauma muksuja toisiaan villitsemässä. Näissä jutuissa olisi mukava kuulla päiväkodinkin puoli asiaan. Yhden lehtijuttuun asti menneen tapauksen tunnen henkilökohtaisesti tuon työni ulkopuolelta. Äiti väritti jutun aika mukavasti omalta kannaltaan, eikä päiväkoti voi asioita julkisesti kommentoida.

Vierailija
7/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kuusituntisia päiviä 4-5 päivää viikossa!! Haluat vaan pennustasi eroon päiviksi, kun et itse jaksa hoitaa villiä penskaasi ja kehtaat haukkua päiväkotia,,kun eivät jaksa ja noita on siellä pilvin pimein muitakin!!

Vierailija
8/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta päiväkodin touhulta. Olin kolme vuotta erilaisissa sijaistehtävissä muutamassa eri päiväkodissa. Kyllä minulle enemmän jäi kuva, että päiväkodissa on paljon tiukemmat säännöt mitä kodeissa. Ja toki pitääkin olla kun siellä on lauma muksuja toisiaan villitsemässä. Näissä jutuissa olisi mukava kuulla päiväkodinkin puoli asiaan. Yhden lehtijuttuun asti menneen tapauksen tunnen henkilökohtaisesti tuon työni ulkopuolelta. Äiti väritti jutun aika mukavasti omalta kannaltaan, eikä päiväkoti voi asioita julkisesti kommentoida.

No näin minäkin luulin, mutta ilmeisesti ei toteudu meidän päiväkodissamme. Olen sen sata kertaa sanonut, että laittakaa jäähylle, ottakaa pois lempipalapeli tai -pehmolelu, jotka lapsella on päiväkodissa. Mutta ei, he vain antavat huonon käytöksen jatkua ja jatkua ja valittavat siitä minulle ja lapsi on alkanut käyttäytyä huonosti jo kotonakin. En sitten tiedä johtuuko se siitä, kun lapsellani on jo yksi diagnoosi laaja-alaisesta kehityshäiriöstä, että eivät tohdi laittaa rajoja, kun on kyseessä erityislapsi. 

Ap

Vierailija
9/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista vaihtaa päiväkotia?

Vierailija
10/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kuusituntisia päiviä 4-5 päivää viikossa!! Haluat vaan pennustasi eroon päiviksi, kun et itse jaksa hoitaa villiä penskaasi ja kehtaat haukkua päiväkotia,,kun eivät jaksa ja noita on siellä pilvin pimein muitakin!!

Hänelle on tehty tuollainen kuntoutussuunnitelma, minä en siihen vaikuttanut. Ennen tätä oli kaksi päivää viikossa 3h/päivä ja silloinkin päiväkoti vaati minua vähentämään hoitopäiviä ja lyhentämään aikoja. Erityislastenopettaja vai mikä olikaan olisi halunnut lapselle vieläkin pidemmät päivät, mutta aloitettiin nyt tällä. 

Hoidin tätä "villiä penskaani" kuule kotona yli 3-vuotiaaksi ja meni ihan hyvin. Ja olen ottamassa hänet pidennetylle kesälomalle pian, minulla ei ole ongelmaa viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka hän osaakin olla hankala ja raskas joissakin asioissa.

Ap

Vierailija
11/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista vaihtaa päiväkotia?

Olen tästä puhunut lapsen terapeuttien ja sairaalan hoitohenkilöstön kanssa, mutta se ei ole heidän mielestään ollut ajankohtaista. Otan asian nyt uudestaan puheeksi, kun olen menossa palautekeskusteluun sairaalalle lapsen kontrollijaksosta ja otan asian puheeksi myös päiväkodin palaverissa muutaman viikon kuluttua. Kovin helpolla tähän tuskin lähdetään, kun lapsi saattaa tietysti sitten oireilla niin isoa muutosta.

Ap

Vierailija
12/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ei nykyään taida olla lupaa pistää lapsia jäähylle.

Minäkin ehkä miettisin päiväkodin vaihtoa jos yhteistyö ei heidän kanssaan tuolla onnistu. Vanhempien asiantuntius lapsestaan on kuitenkin se ykkösasia joka heidän tulisi huomioida.

Vierailija
13/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia pysyykö lapsi kotona jäähyllä kuin ryhmässä missä muut on leikkimässä

Vierailija
14/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa ei nykyään taida olla lupaa pistää lapsia jäähylle.

Minäkin ehkä miettisin päiväkodin vaihtoa jos yhteistyö ei heidän kanssaan tuolla onnistu. Vanhempien asiantuntius lapsestaan on kuitenkin se ykkösasia joka heidän tulisi huomioida.

Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta päiväkoti on kuulemma ottanut lapselleni nyt jäähypenkin käyttöön. Ja se auttaa lastani ihan kotonakin, että jos kierrokset nousee liikaa, laitetaan pariksi minuutiksi rauhoittumaan omaan huoneeseen, sohvalle tai tuolille tai mihin vain. Jostain ihmeen syystä päiväkodissa ei vain ole tuota jäähypenkkiö käytetty kuin kaksi kertaa, jolloin se kuulemma toimi ja huono käytös loppui. Sen jälkeen ei ole käytetty, vaan on lopetettu ja valitetaan taas minulle, kun huono käytös on palannut. En sitten tiedä, että haluavatko he ihan oikeasti vain tehdä kaikesta itselleen vaikeampaa vai mitä.

Nyt lapsen kuntoutussuunnitelma päivitetään, joten otan tuon päiväkodin vaihdon puheeksi, jos vaihtaisi syksyllä johonkin muualle tai osaavampaan paikkaan, kun jää pian kesälomalle.

Ap

Vierailija
15/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eri asia pysyykö lapsi kotona jäähyllä kuin ryhmässä missä muut on leikkimässä

On kuulemma pysynyt nätisti siihen asti että on saanut luvan tulla pois. Silti ovat lopettaneet käyttämästä jäähyä jostain ihmeen syystä, vaikka se heidänkin sanojensa mukaan on toiminut.

Ap

Vierailija
16/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda päiväkotia heti. Jotkut paikat ovat oikeasti vaan lasten säilöntää varten, tuo kuulostaa juuri siltä. Varsinkin erityispiirteiset lapset eivät sellaisessa pärjää, vaan henkilökunnan pitää olla todella läsnä ja haluta auttaa ja tehdä yhteistyötä perheen kanssa.

Lapsi voi jopa oireilla pelkästään päiväkodin takia käytöksellään, joissain paikoissa on ollut tilanteita joissa lapsille huudetaan, riehutaan, kohdellaan kova kouraisesti, eräässä päiväkodissa joku vuosi sitten lapsen kädet oli teipattu ilmastointiteippillä pöytään kiinni että pysyy paikoillaan syötettäessä... Eli edelleen niitä huonoja paikkoja on olemassa...

Perhepäivähoitaja voisi olla parempi, lapsi saa todella aikaa ja kodin, ei laitosta ympäristöksi.

Lapsia on vähän ja varsinkin nepsyt hyötyy tästä.

Vierailija
17/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä. Lapseni on myös hanakka karkailemaan ulkona, saattaa kulkea sen viisikymmentä kertaa todella kiltisti vieressä ja pidellä kiinni rattaista/kädestä, mutta sitten ilman mitään ennakkovaroitusta riuhtaista itsensä irti ja juosta suoraan autotielle tai mihin nyt milloinkin. Tästä varoitin hyvin pontevasti heti hoidon alkaessa ja muistuttelen siitä välillä. Päiväkodissa on käynyt pari läheltä piti-tilannetta, kun eivät pidä tuota mielessään. Ihmettelevät aina, kun aina lapsi on niin nätisti kulkenut kuten pitää ja sitten yhtäkkiä tekeekin noin. Noista kerroista olen kyllä ärähtänyt päiväkodille, koska tuo on oikeasti todella vaarallista ja he tietävät lapsen tekevän noin, lisäksi päiväkoti sijaitsee vilkkaan autotien varressa ja myös parkkipaikalla on paljon liikennettä pitkin päivää. Silti antavat tilanteiden toistua.

Jos tilanne on tuo, niin varmaan kannattaisi käyttää lapsella valjaita kävellessä. Eli niissä tilanteissa kun lapsi päättää karata, niin hihna pysäyttää eli toimii "henkivakuutuksena". Valjaiden hihnan voi halutessa kytkeä kiinni esim. rattaiden pieleen tai aikuisen vyöhön.

Vierailija
18/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä niitä on kuule 20 muuta samassa ryhmässä viskelemässä lautasia ja kiljumassa kurkku suorana. Se ”kuntoutus” on ajateltu olevan sitä että lapsesi katsoo vierestä kuinka normaslit toimii. Inkluusion vuoksi homma ei toimi vasn menee väärin päin.

Vierailija
19/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi jopa oireilla pelkästään päiväkodin takia käytöksellään, joissain paikoissa on ollut tilanteita joissa lapsille huudetaan, riehutaan, kohdellaan kova kouraisesti, eräässä päiväkodissa joku vuosi sitten lapsen kädet oli teipattu ilmastointiteippillä pöytään kiinni että pysyy paikoillaan syötettäessä... Eli edelleen niitä huonoja paikkoja on olemassa...

Enemmänkin nykypäiväkodeissa on se ongelma, että ollaan liian periksiantavia ja "liberaaleja". Jopa jäähyt on pääosassa päiväkoteja nykyisin kielletty eivätkä hoitajat välttämättä edes saa pitää lapsia kädestä kiinni jos turvallisuus ei ole uhattuna. Palavereissa johtaja jankuttaa, että kaikki kurinpitotilanteet pitäisi pystyä ratkaisemaan puhumalla.

Vierailija
20/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähypenkkiä saa käyttää päiväkodissa vain, jos kasvattaja menee lapsen kanssa keskustelemaan jäähyn ajan. Yksin ei siis saa lasta jättää omien tunteidensa kanssa. Päiväkoti varmasti parhaansa tekee, niillä nyt vaan on muitakin lapsia hoidettavana kuin sinun lapsesi.

Jotenkin tosi surullista, että huonolla käytöksellä sitä huomiota saa päiväkodissa helpoiten. Tästä tilanteesta kärsivät eniten ne muut hiljaisemmat, hyvin käyttäytyvät lapset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä