Lapsella ei mitään kuria päiväkodissa
Minulla on reilu 5v lapsi, jolla on nepsy-piirteitä, epäillään autismia ja ADHD:ta ainakin. Hän on kuntouttavana toimintana päiväkodissa 4-5 päivää viikossa kuutisen tuntia kerrallaan.
Siitä asti kun lapsi sai tämän päätöksen kuntouttavasta päiväkotitoiminnasta, olen kuullut päiväkodista pelkkää valitusta. Reilun vuoden nyt olen joka ikinen päivä saanut huonoa palautetta siitä, tästä ja tuosta. Ymmärrän tietysti että lapseni on hankala, mutta mielestäni myös päiväkoti itse on syyllinen hyvin moneen hankalaan asiaan lapsen kanssa.
Olen yli vuoden ohjeistanut päiväkotia, miten missäkin tilanteessa lapseni kanssa pitää toimia, jotta jokin käytös loppuu. Eikä kyse ole mistään kauheasta rumbasta, vaan esim. lapsen jäähylle laittamisesta, jossa pysyy kyllä kun käskee, ettei tarvitse vahtiakaan vieressä tmv. joka olisi pois muilta lapsilta. Ja lapseni takia he ovat saaneet yhden ylimääräisen käsiparin ryhmään, jonka kuuluisi olla lapseni kanssa 95% ajastaan, joten nämä olisi helppo toteuttaa, jos asiat menevät kuten pitää. Jostain ihmeen syystä he eivät kuitenkaan sitä tee, vaan jatkavat minulle asiasta valittamista. Sitten kun vihdoin ja viimein tekevät kuten olen ohjeistanut, (eli yleensä sen jälkeen kun olen toistakymmentä kertaa ohjeistanut uudestaan ja ensimmäisestä ohjeistuksesta on kulunut yli kuukausi) he kertovat, että tämä keino tepsi. No älä, en neuvonutkaan siitä kuin yli kuukauden. Sitten menee pari viikkoa sen asian parissa hyvin, kunnes, päiväkoti päättääkin lopettaa toimimasta kuten olen ohjeistanut ja huono käytös palaa asian parissa. Sitten valittavat minulle taas jatkuvasti asiasta ja aina ohjeistan uudestaan ja uudestaan, miten tulee toimia, mutta ei. Tuntuu, että oikein haluavat tehdä asioista itselleen vaikeampia, että saavat valittaa minulle.
(Jatkuu.)
Kommentit (80)
Kun lapsi aloitti hoidossa, olikin aluksi perhepäiväkodissa. Siirrettiin sieltä kuitenkin parin viikon päästä tähän päiväkotiin, koska eivät pärjänneet lapsen kanssa. Tuokin muuten tehtiin infoamattta meitä vanhempia, sain vain yksi päivä puhelun päiväkodin johtajalta joka kyseli jotakin päiväkotijutuista ja olin ihan ihmeissäni että mistä hän puhuu. Siinä tuli ilmi, että siirto oli jo "hoidettu", että maanantaina pitää viedä lapsi päiväkotiin, ei sinne perhepäiväkotiin. Perhepäivähoitajia ei ole kunnassamme montaa ja yhdelläkään ei ole osaamista nepsyistä. Kaikilla oli myös ryhmäkoko täynnä ja sairaalan tiimimme on sitä mieltä, että lapsi hyötyy enemmän nimenomaan päiväkodista.
Itse en käytä lapsella valjaita kävellessä, päiväkodille olen antanut luvan käyttää niitä kun kysyivät. Eivät silti käytä niitä, en tajua miksi kun lupaakin kysyivät, olisi parempi että lapsi olisi turvassa kuin se, että vähän väliä käy näitä tilanteita, että lapsi on taas karannut, kun ei ole vahdittu tai on laitettu kävelemään parijonoon toisen lapsen kanssa. Itse olen jokaisen karkaamisen saanut estettyä, kun vahdin lasta koko ajan, vaikka viimeiset kaksisataa kertaa lapsi olisi kulkenut nätisti kuten pitääkin. Tuntuu että ihan sama miten paljon asiaa teroitan, sitä ei ymmärretä että lapsi tekee tuollaista.
Olenkin sen takia antanut luvan jäähyille, että olen ajatellut niiden olevan ehkä kiellettyjä. Ja olen sanonut ihan suoraan, että lapsi tarvitsee konkreettisia seurauksia huonosta käytöksestä kuten lelun menetyksen, ei hänen kanssaan voi pitää kuria puhumalla, kun hänen ymmärryksen tasostaan ei ole tietoa eikä selvästi useinkaan ymmärrä, mitä hänelle puhutaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jäähypenkkiä saa käyttää päiväkodissa vain, jos kasvattaja menee lapsen kanssa keskustelemaan jäähyn ajan. Yksin ei siis saa lasta jättää omien tunteidensa kanssa. Päiväkoti varmasti parhaansa tekee, niillä nyt vaan on muitakin lapsia hoidettavana kuin sinun lapsesi.
Jotenkin tosi surullista, että huonolla käytöksellä sitä huomiota saa päiväkodissa helpoiten. Tästä tilanteesta kärsivät eniten ne muut hiljaisemmat, hyvin käyttäytyvät lapset.
Tottakai tiedän että on monta muutakin lasta hoidettavana. Mutta sen takia ovat saaneet yhden ylimääräisen ihmisen sinne ryhmään, koska lapseni on ryhmässä. Ja hänen pitäisi viettää ajastaan 95% minun lapseni kanssa/häntä ohjaten ja vahtien, näin minulle on kerrottu.
Ap
Ei pidä mennä neuvomaan varhaiskasvatuksen maistereita siinä miten he hoitavat oman työnsä. Maisteri kokee sen kuin märkänä rättinä vasten kasvojaan missä hänen ammatillinen identiteettinsä nollataan. Neuvominen on loukkauksena melkein yhtä paha kuin se jos maisteria menee kutsumaan "hoitotädiksi" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähypenkkiä saa käyttää päiväkodissa vain, jos kasvattaja menee lapsen kanssa keskustelemaan jäähyn ajan. Yksin ei siis saa lasta jättää omien tunteidensa kanssa. Päiväkoti varmasti parhaansa tekee, niillä nyt vaan on muitakin lapsia hoidettavana kuin sinun lapsesi.
Jotenkin tosi surullista, että huonolla käytöksellä sitä huomiota saa päiväkodissa helpoiten. Tästä tilanteesta kärsivät eniten ne muut hiljaisemmat, hyvin käyttäytyvät lapset.
Tottakai tiedän että on monta muutakin lasta hoidettavana. Mutta sen takia ovat saaneet yhden ylimääräisen ihmisen sinne ryhmään, koska lapseni on ryhmässä. Ja hänen pitäisi viettää ajastaan 95% minun lapseni kanssa/häntä ohjaten ja vahtien, näin minulle on kerrottu.
Ap
Kyseessä on siis ilmeisesti ryhmäavustaja, mutta käytännössä hän on sinun lapsesi henk.koht. avustaja. Kertomasi perusteella lapsesi on koko ryhmän vaativin lapsi ja tarvitsee hyvin paljon tukea.
Oletko jutellut tämän avustajan kanssa? Uskotko hänen olevan riittävän jämäkkä lapsesi kanssa, vai onko hän se, jonka käsistä lapsi luiskahtaa ja sitten on taas joku tilanne päällä? Tilannetajuinen ja hyvä avustaja kulkee koko ajan tarvitsevan lapsen vierellä ja ikäänkuin estää tulipaloja syttymästä. Hänen läsnäolonsa ja ammattitaitonsa on tässä se ykkösjuttu, jolloin ryhmän opettaja voi keskittyä lapsiryhmän ohjaamiseen ja lastenhoitajat omiin hommiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi aloitti hoidossa, olikin aluksi perhepäiväkodissa. Siirrettiin sieltä kuitenkin parin viikon päästä tähän päiväkotiin, koska eivät pärjänneet lapsen kanssa. Tuokin muuten tehtiin infoamattta meitä vanhempia, sain vain yksi päivä puhelun päiväkodin johtajalta joka kyseli jotakin päiväkotijutuista ja olin ihan ihmeissäni että mistä hän puhuu. Siinä tuli ilmi, että siirto oli jo "hoidettu", että maanantaina pitää viedä lapsi päiväkotiin, ei sinne perhepäiväkotiin. Perhepäivähoitajia ei ole kunnassamme montaa ja yhdelläkään ei ole osaamista nepsyistä. Kaikilla oli myös ryhmäkoko täynnä ja sairaalan tiimimme on sitä mieltä, että lapsi hyötyy enemmän nimenomaan päiväkodista.
Itse en käytä lapsella valjaita kävellessä, päiväkodille olen antanut luvan käyttää niitä kun kysyivät. Eivät silti käytä niitä, en tajua miksi kun lupaakin kysyivät, olisi parempi että lapsi olisi turvassa kuin se, että vähän väliä käy näitä tilanteita, että lapsi on taas karannut, kun ei ole vahdittu tai on laitettu kävelemään parijonoon toisen lapsen kanssa. Itse olen jokaisen karkaamisen saanut estettyä, kun vahdin lasta koko ajan, vaikka viimeiset kaksisataa kertaa lapsi olisi kulkenut nätisti kuten pitääkin. Tuntuu että ihan sama miten paljon asiaa teroitan, sitä ei ymmärretä että lapsi tekee tuollaista.
Olenkin sen takia antanut luvan jäähyille, että olen ajatellut niiden olevan ehkä kiellettyjä. Ja olen sanonut ihan suoraan, että lapsi tarvitsee konkreettisia seurauksia huonosta käytöksestä kuten lelun menetyksen, ei hänen kanssaan voi pitää kuria puhumalla, kun hänen ymmärryksen tasostaan ei ole tietoa eikä selvästi useinkaan ymmärrä, mitä hänelle puhutaan.
Ap
Onko kunnassa erityispäiväkotia, jos on niin sinne kannattaa vaatia heti paikka, näissä on oikeasti osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo henkilökunta ei todellakaan ole ammattitaitoa omaavaa. Juuri näitä lupia yleensä päiväkodista itse pyydetään jos vanhemmat eivät ymmärrä lapsen etua näissä tilanteissa. Tuo on silkkaa huolimattomuutta ja työn laiminlyöntiä että sovittua ei noudateta ja lapsen turvallisuus vaaraaantuu. Ruokailussa myös yleensä on tarjolla muovi astiat jotta ne eivät lapsilla rikkoonnu, tuo lautasen heittely on uskomattoman yleistä lapsilla...
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä. Lapseni on myös hanakka karkailemaan ulkona, saattaa kulkea sen viisikymmentä kertaa todella kiltisti vieressä ja pidellä kiinni rattaista/kädestä, mutta sitten ilman mitään ennakkovaroitusta riuhtaista itsensä irti ja juosta suoraan autotielle tai mihin nyt milloinkin. Tästä varoitin hyvin pontevasti heti hoidon alkaessa ja muistuttelen siitä välillä. Päiväkodissa on käynyt pari läheltä piti-tilannetta, kun eivät pidä tuota mielessään. Ihmettelevät aina, kun aina lapsi on niin nätisti kulkenut kuten pitää ja sitten yhtäkkiä tekeekin noin. Noista kerroista olen kyllä ärähtänyt päiväkodille, koska tuo on oikeasti todella vaarallista ja he tietävät lapsen tekevän noin, lisäksi päiväkoti sijaitsee vilkkaan autotien varressa ja myös parkkipaikalla on paljon liikennettä pitkin päivää. Silti antavat tilanteiden toistua.
Esim. lapsella on kuljetus taksilla päiväkotiin, koska se tapahtuu kuntouttavana toimintana. Kun taksi aamulla tulee päiväkodin pihaan, kukaan ei tule ulos häntä vastaan ja kuskia on ohjeistettu päiväkodilta päästämään lapsi YKSIN autolta päiväkotiin sisälle, koska muuten lapsi hermostuu. Olen sen sata kertaa sanonut, että lapsi hermostuu kun ei saa itse avata auton ovea, ei siitä että joku tulee vastaan. Sitten ihmetellen kertoivat kerran, että lapsi niin hienosti on aina tullut itse sisälle, mutta kerran lähtikin juoksemaan poispäin päiväkodilta kohti autotietä. Onneksi taksikuski sai lapsen kiinni. Olenkin kuskeja ohjeistanut ja suoraan sanonut, etteivät kuuntele päiväkodin henkilökuntaa tässä asiassa. Nykyään ei ole mitään ongelmaa, kun kuski käskee lasta odottamaan kun pysäyttää auton, kiertää itse lapsen oven puolelle ja sitten antaa luvan avata turvavyön ja oven ja saattaa lapsen sisälle.
Meillä on nyt tulossa päiväkodin kanssa pian palaveri, jossa aion kyllä ottaa näitä kaikkia asioita esille.
Ap
Lapselle henkilökohtainen avustaja. Ehdottomasti.
Ennenkuin sattuu vakavampaa. Sinun on vaadittava avustajaa!
Eivät hoitajat nykyresurssein ehdi keskittynään erityislapsiin, ovat sen verran nopeita käänteissään.
Missä lapsen oma avustaja?
Ei ristus ole todellista!
Päiväkoti isoine ryhmineen voi myös olla lapsellesi liian kuormittava paikka, liian paljon ärsykkeitä. Se mikä toimii kotona ei välttämättä toimi päiväkodissa koska ympäristö on niin erilainen.
Tää on taas tätä kun heitetään kaikki yhteen ryhmään ja lisätään väsynyt, alipalkattu ja saikutteleva henkilökunta ilman lisäresursseja selviytymään kielipuolista ja mielipuolista.
Olisi piiskan kunniaanpalautuksen aika.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä mennä neuvomaan varhaiskasvatuksen maistereita siinä miten he hoitavat oman työnsä. Maisteri kokee sen kuin märkänä rättinä vasten kasvojaan missä hänen ammatillinen identiteettinsä nollataan. Neuvominen on loukkauksena melkein yhtä paha kuin se jos maisteria menee kutsumaan "hoitotädiksi" tms.
Me ei olla maistereita, vaan kandeja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi piiskan kunniaanpalautuksen aika.
Ei onnistu. Uusimpien tieteellisten tutkimusten mukaan kaikki paitsi kukkaiskielellä lepertely vahingoittaa vakavasti lasta.
Mä todella säälin tuota pk-ryhmän henkilökuntaa ja varsinkin niitä muita lapsia.
Miksi noin pahoista oireista kärsivä pistetään muiden lasten joukkoon? Inkluusio on kaunis ajatus, mutta käytännössä ei toimi. Haastavasti käyttäytyvä lapsi aiheuttaa muille pelkoa, kun ei pieni lapsi voi ymmärtää miksi Aatu huutaa, rikkoo kaiken ja vielä lyö, jos menee lähelle. Eikä se häiriökäyttäytyväkään saa tarvitsemaansa apua. Tässä yhtälössä on vain häviäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas tätä kun heitetään kaikki yhteen ryhmään ja lisätään väsynyt, alipalkattu ja saikutteleva henkilökunta ilman lisäresursseja selviytymään kielipuolista ja mielipuolista.
Kyllä mä ymmärrän sitä saikuttelua, jos ryhmässä on hankalia hoidettavia, ja siihen vielä yksilöllistä ohjausta omalle piltilleen vaativia vanhempia, vaikka juostaan sammuttelemassa tulipaloja kaikki päivät.
Miksi lapsi viedään päiväkotiin yksin taksilla? Etkö AP kykene itse häntä viemään? Vaikuttaa siltä, että ongelma on paljon laajempi kuin pk:n henkilökunnan toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi viedään päiväkotiin yksin taksilla? Etkö AP kykene itse häntä viemään? Vaikuttaa siltä, että ongelma on paljon laajempi kuin pk:n henkilökunnan toiminta.
Jos kunta maksaisi lapsellesi tarhakyydin, niin sinä et suostuisi vaan kuljettaisit itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän sitä saikuttelua, jos ryhmässä on hankalia hoidettavia, ja siihen vielä yksilöllistä ohjausta omalle piltilleen vaativia vanhempia, vaikka juostaan sammuttelemassa tulipaloja kaikki päivät.
Niin minäkin. Yksi tet harjoittelu riitti näyttämään pelin hengen. Minä en kestäisi sitä työtä päivääkään.
Seurasin vierestä kun noin 4 lasta yritti sabotoida koko ajan kaiken mitä ryhmässä tapahtui, teki kiusaa muille, karkaili ja provosoi muita. Vastivat jatkuvasti ”yksilöllistä” hoitoa, vaikka paikalla saattoi olla vain yksi aikuinen. Suorastaan perkeleitä. Kuusi minuuttia heidän kanssaan niin olisin pahoinpidellyt jonkun, niin hermoja raastavaa se oli. Sitten ne tätit vaan tyynesti tekivät työnsä siinä sairaassa metakassa ja uhmassa.
En jaksais. No okei, oli siellä muutama hauska lapsikin ja sitten ne muut, jotka olisivat olleet ihan ok, josseivät kokoajan joutuneet näiden perkeleitten kiusaaminsi ja itkeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin. Yksi tet harjoittelu riitti näyttämään pelin hengen. Minä en kestäisi sitä työtä päivääkään.
Seurasin vierestä kun noin 4 lasta yritti sabotoida koko ajan kaiken mitä ryhmässä tapahtui, teki kiusaa muille, karkaili ja provosoi muita. Vastivat jatkuvasti ”yksilöllistä” hoitoa, vaikka paikalla saattoi olla vain yksi aikuinen. Suorastaan perkeleitä. Kuusi minuuttia heidän kanssaan niin olisin pahoinpidellyt jonkun, niin hermoja raastavaa se oli. Sitten ne tätit vaan tyynesti tekivät työnsä siinä sairaassa metakassa ja uhmassa.
En jaksais. No okei, oli siellä muutama hauska lapsikin ja sitten ne muut, jotka olisivat olleet ihan ok, josseivät kokoajan joutuneet näiden perkeleitten kiusaaminsi ja itkeneet.
Ennen vanhaan ne sabotöörit olisi laitettu kuriin. Valitettavasti vaan kuria ei hyväksytä enää.
Kaikki päiväkodit eivät onneksi ole näitä tunnekasvatuspäiväkoteja. Monissa mennään yhä maalaisjärjen mukaan.