Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella ei mitään kuria päiväkodissa

Vierailija
04.04.2021 |

Minulla on reilu 5v lapsi, jolla on nepsy-piirteitä, epäillään autismia ja ADHD:ta ainakin. Hän on kuntouttavana toimintana päiväkodissa 4-5 päivää viikossa kuutisen tuntia kerrallaan.

Siitä asti kun lapsi sai tämän päätöksen kuntouttavasta päiväkotitoiminnasta, olen kuullut päiväkodista pelkkää valitusta. Reilun vuoden nyt olen joka ikinen päivä saanut huonoa palautetta siitä, tästä ja tuosta. Ymmärrän tietysti että lapseni on hankala, mutta mielestäni myös päiväkoti itse on syyllinen hyvin moneen hankalaan asiaan lapsen kanssa.

Olen yli vuoden ohjeistanut päiväkotia, miten missäkin tilanteessa lapseni kanssa pitää toimia, jotta jokin käytös loppuu. Eikä kyse ole mistään kauheasta rumbasta, vaan esim. lapsen jäähylle laittamisesta, jossa pysyy kyllä kun käskee, ettei tarvitse vahtiakaan vieressä tmv. joka olisi pois muilta lapsilta. Ja lapseni takia he ovat saaneet yhden ylimääräisen käsiparin ryhmään, jonka kuuluisi olla lapseni kanssa 95% ajastaan, joten nämä olisi helppo toteuttaa, jos asiat menevät kuten pitää. Jostain ihmeen syystä he eivät kuitenkaan sitä tee, vaan jatkavat minulle asiasta valittamista. Sitten kun vihdoin ja viimein tekevät kuten olen ohjeistanut, (eli yleensä sen jälkeen kun olen toistakymmentä kertaa ohjeistanut uudestaan ja ensimmäisestä ohjeistuksesta on kulunut yli kuukausi) he kertovat, että tämä keino tepsi. No älä, en neuvonutkaan siitä kuin yli kuukauden. Sitten menee pari viikkoa sen asian parissa hyvin, kunnes, päiväkoti päättääkin lopettaa toimimasta kuten olen ohjeistanut ja huono käytös palaa asian parissa. Sitten valittavat minulle taas jatkuvasti asiasta ja aina ohjeistan uudestaan ja uudestaan, miten tulee toimia, mutta ei. Tuntuu, että oikein haluavat tehdä asioista itselleen vaikeampia, että saavat valittaa minulle.

(Jatkuu.)

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että avustaja on ihan tehtäviensä tasalla lapseni kanssa, ainakaan sen perusteella mitä olen hänen kanssaan puhunut. Olen häntäkin erikseen ohjeistanut, mutta ensimmäinen ongelma mielestäni on hänen ikänsä, on nimittäin jo aika vanha eikä tunnu pysyvän lapsien perässä. Ja luultavasti keskittyy liikaa myös muihin lapsiin.

Ennen kuin hain lapselle päivähoitopaikkaa ollenkaan, kysyin noista erityispäiväkodeista, mutta ei niitä kuulemma ole enää olemassa, eikä erityisryhmiä. Tarpeen mukaan saa avustajan päiväkotiin, näin kertoi päiväkotitoiminnan johtaja minulle.

En tiennytkään että on yleistä lapsille heitellä lautasia, olen ollut siinä käsityksessä että sitä ei tapahdu kuin erityisillä. Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen monesta muustakin asiasta jota lapseni tekee.

Lapselle on vaadittu henkilökohtaista avustajaa siitä asti kun lapsi aloitti hoidossa, eli vuodesta 2019. Sitä ovat vaatineet me vanhemmat, neurologi, foniatri, toimintaterapeutti, psykologi, kuntoutusohjaaja, puheterapeutti, päiväkoti, erityislastenopettaja ja vielä joku sairaalasta, jonka titteliä en muista. Ja monta kertaa ja on monet eri lausunnot kirjoitettu, mutta ei saada. Kuulemma ei ole enää saatavilla sellaisia, vaan ryhmäavustajia. Toimintaterapeutti kertoi, että hänen yhdellä asiakkaallaan on henkilökohtainen avustaja, mutta tällä lapsella on vakava aivovamma. 

Kun päiväkodissa vihdoin on suostuttu toimimaan kuten olen neuvonut, on käytös kuulemma parantunut ja samat keinot tepsineet siellä kuin kotonakin. Menee kyllä helpommin kierroksille päiväkodissa, mutta rauhoittuu siellä samoin kuin kotona, kun hetkeksi laitetaan tuolille rauhoittumaan ja pysyy siinä kunnes annetaan lupa tulla pois ja sitten leikit onnistuu taas nätisti. En vain ymmärrä, miksi jatkuvasti lopettavat käyttämästä näitä itsekin toimivaksi toteamiaan tapoja. Lapsi ei onneksi sentään lyö muita.

Lapselle myönnettiin kuljetukset päiväkotiin samalla kun sai päätöksen kuntouttavasta päiväkotitoiminnasta, se tulee aina kuulemma automaattisesti tuon päätöksen mukana. Miksi ihmeessä en käyttäisi sitä, kun se minulle tarjotaan?

Ap

Vierailija
42/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos vaan, pihalle leikkimään ja hiekkakakkujs tekemään koko päiväksi. Sinne leikkimään niin ei tule sanomista. Mitä sitä turhaa yrittää mitään järkipuhetta, kun ei mene perille. Sääli vaan niitä normaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityislasta ikinä perhepäivähoitajalle!!

Etenkään ap:n lasta.

Siinä ei hoitaja pysty valvomaan kuin tätä yhtä lasta ja kaikki muut jää huomiotta ja hoitamatta.

Ap:n lapsi on selkeästi erityisryhmän lapsi tai sitten vaatii avustajan normaaliin ryhmään.

Jäähy ei auta kun sen hetken.

Vierailija
44/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten auttaa pysyvästi? Tunteiden sanoitusko?

Vierailija
45/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulos vaan, pihalle leikkimään ja hiekkakakkujs tekemään koko päiväksi.

Jos henkilökohtainen avustaja on oikeasti henkilökohtainen avustaja, niin sehän on täysin mahdollista, että tämä oleskelee vaikka lapsen kanssa kahdestaan jossain leikkipuistossa tms. pääosan hoitopäivästä. Siellä saa olla rauhassa ja on helppo pitää kuria.

Vierailija
46/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei erityislasta ikinä perhepäivähoitajalle!!

Etenkään ap:n lasta.

Siinä ei hoitaja pysty valvomaan kuin tätä yhtä lasta ja kaikki muut jää huomiotta ja hoitamatta.

Ap:n lapsi on selkeästi erityisryhmän lapsi tai sitten vaatii avustajan normaaliin ryhmään.

Sama se on päiväkodissakin. Ei riitä henkilökunta, ei aika, eikä koulutus. Ei mopolla mahottomiin.

Siihen palkkaan ja työmäärään sekä työoloihin nähden, sanoisin että se lautanen on pienin murhe. Ei kukaan ehdi olemaan lapsesi vierellä jatkuvasti, näin se vaan on. Ei tule muutosta tilanteeseenne. Ainoa apu mitä voit odottaa on se että lapsesi pääsee ehkä pienluokalle.

Vierailija
47/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen lapsi häiritsee muidenkin lapsien olemista päiväkodissa. Eikö sen voisi laittaa johonkin erityisryhmään? Yhden lapsen sekoilujen hoitaminen on muilta lapsilta pois.

Vierailija
48/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi pahoillani lapsesi puolesta. Muistan oman ala-asteajan ja sen kun minut haukuttiin huonoksi, tyhmäksi, laiskaksi, kerta kaikkiaan vääräksi vaikka olisin tarvinnut vaan oikeanlaista tukea. No se sättiminen (koko luokan edessä) sitten myös tuli vahvistaneeksi huonoa ja poikkeavaa käytöstä koska a) nousi uhma epäreiluutta kohtaan ja b) menin niin paniikkiin että taannuin tai aloin sen vuoksi sähltämään ja koheltamaan, tai sitten lamaannuin vaan kokonaan. Ihan sama mitä, mutta kaikesta tuli huono palaute ja osittain sen vuoksi jouduin myös syrjään muistakin lapsista kun olin silmätikku.

Vierailija
49/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole niinkään kokemusta päiväkodista työpaikkana, mutta lastensuojelusta senkin edestä. Sielläkään ap:n kaltaisten lasten haasteellisen käytöksen katkaisuun ei todellakaan saa käyttää enää mitään maalaisjärjen ratkaisuja. Seuraamuksia ei tule juuri mistään.

Mitään jäähypenkkejä ei ole enää missään käytössä, siihen tuskin voivat päiväkotisi työntekijät edes vaikuttaa, toimintaohjeet tulee ihan muualta. Pelejä/leluja ei varmasti myöskään voida ottaa lapseltasi pois, sillä tämähän olisi aivan kohtuuton rangaistus (huom.sarkasmi)

Oma kokemus on, että yksityisillä toimijoilla tämä kädettömyys ja keinottomuus korostuu.

Vierailija
50/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalle! Varmaan kaikille osapuolille vaikeaa. En osaa sinua nyt auttaa, mutta kaikki myötätunto teille.

Oma esikoiseni on psyykkisesti sairas. Hänen ollessa pieni oli vielä erityisryhmät päiväkodeissa ja ainakin meidän ryhmässä erittäin rautaiset ammattilaiset. En tiedä missä olisimme ilman heitä, vaikka välistä tuntui, että ei tämä tästä. Lapsen mentyä kouluun nämä erityisryhmät päätettiin lakkauttaa mikä on ollut pahin virhe ikinä!

Vierailija
51/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole niinkään kokemusta päiväkodista työpaikkana, mutta lastensuojelusta senkin edestä. Sielläkään ap:n kaltaisten lasten haasteellisen käytöksen katkaisuun ei todellakaan saa käyttää enää mitään maalaisjärjen ratkaisuja. Seuraamuksia ei tule juuri mistään.

Mitään jäähypenkkejä ei ole enää missään käytössä, siihen tuskin voivat päiväkotisi työntekijät edes vaikuttaa, toimintaohjeet tulee ihan muualta. Pelejä/leluja ei varmasti myöskään voida ottaa lapseltasi pois, sillä tämähän olisi aivan kohtuuton rangaistus (huom.sarkasmi)

Oma kokemus on, että yksityisillä toimijoilla tämä kädettömyys ja keinottomuus korostuu.

Onneksi nykyisin on käytössä tunnekasvatus ja positiivinen vahvistaminen jotka ratkaisevat kaikki ongelmat pitkäjänteisellä tavalla ja varsinkin traumoja aiheuttamatta.

Vierailija
52/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisille on tärkeää, että ollaan mahdollisimman poliittisesti korrekteja, jotta ei pahoiteta asiakaskunnan mielipiteitä.

Vierailija
53/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyisin on käytössä tunnekasvatus ja positiivinen vahvistaminen jotka ratkaisevat kaikki ongelmat pitkäjänteisellä tavalla ja varsinkin traumoja aiheuttamatta.

Kerronpa ryhmästäni nyt kahden vuoden takaa:

13 esikoululaista, 5 viisivuotiasta ja 4 kappaletta 4 - vuotiaita samassa ryhmässä. Ryhmässä yksi lastenhoitaja, yksi vastavalmistunut sosionomi ja yksi opettaja. En kerro, mikä näistä itse olen.

Eskareista viidellä oli tehostettu tuki ja yhdellä erityinen. Kolme pienempää oli tehostettuja ja yksi erityinen. Suomea toisena kielenä ”puhui”kolmasosa lapsista.

Lisäksi oli paineita nostaa tuen tasoa jatkuvasti, mutta erityisopettaja toppuutteli sillä resursseja ei ollut tulossa lisää, eikä halunnut itse lisää töitä itselleen.

Mitään ohjattua ei voinut pitää edes pienryhmässä. Leikkiminen oli haahuilua ja huutamista. Pojat vetelivät housujaan alas ja esittelivät sukukalleuksiaan, kuseskelivat tahallaan lattialle, saivat raivareita eivätkä istuneet hetkeäkään paikoillaan. Ainoastaan pari tyttöä ja pari poikaa halusivat tehdä jotakin mitä aikuinen pyysi, ainoastaan n 5 halusi oppia mitään.

Kaikki lelut hajotettiin tai ainakin yritettiin hajottaa, kiljuminen oli taukoamatonta ja tappelu, huuto ja itkeminen.

Jäin puoleksi vuodeksi sairauslomalle työuupumuksen vuoksi. Kotona illat menivät itkien, olin aivan loppu. Sain esimieheltäni kuulla olevani ammattitaidoton, kun en hallinnut ryhmää.

Vaihdoin aluetta ja nyt olen mukavassa työyhteisössä, 3-5 vuotiaiden ryhmässä ja pidän työstäni. Erityisiä 0 kappaletta. Palkka oli sama, eli ei paljon mitään.

Vierailija
54/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimmän kommentin kirjoittajana pakko todeta, että näitäkin todella tarvitaan. Mutta siinä vaiheessa kun lapsi paiskaa lautasen ruokailun päätteeksi rikki lattialle, ei paljon positiivinen vahvistaminen auta. Harmittaa, että nämä alunperin hyviksi tarkoitetut toimintaperiaatteet on kääntyneet ihan itseään vastaan ja menneet ääripäihin.

Vierailija
55/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kuusituntisia päiviä 4-5 päivää viikossa!! Haluat vaan pennustasi eroon päiviksi, kun et itse jaksa hoitaa villiä penskaasi ja kehtaat haukkua päiväkotia,,kun eivät jaksa ja noita on siellä pilvin pimein muitakin!!

Hänelle on tehty tuollainen kuntoutussuunnitelma, minä en siihen vaikuttanut. Ennen tätä oli kaksi päivää viikossa 3h/päivä ja silloinkin päiväkoti vaati minua vähentämään hoitopäiviä ja lyhentämään aikoja. Erityislastenopettaja vai mikä olikaan olisi halunnut lapselle vieläkin pidemmät päivät, mutta aloitettiin nyt tällä. 

Hoidin tätä "villiä penskaani" kuule kotona yli 3-vuotiaaksi ja meni ihan hyvin. Ja olen ottamassa hänet pidennetylle kesälomalle pian, minulla ei ole ongelmaa viettää aikaa lapseni kanssa, vaikka hän osaakin olla hankala ja raskas joissakin asioissa.

Ap

Niin olet hoitanut lastasi kotona jossa ei ole vähintään 20 muuta lasta pyörimässä. Pelkkä melu,häly ja lukuisat ärsykkeet päiväkodissa rasittavat lastasi. Vaikka avustaja on saatu, se ei pelkästään riitä.

Parasta kaikille osapuolille olisi jos olisi pienryhmät mihin lapsesi pääsisi. Niitä ei juuri enää ole, työntekijät kyllä tietävät että syynä esitetty integraatio "kaikki lapset samassa ryhmässä"on oikeastaan van ja ainoastaan säästökeino. Selvitä onko pienryhmiä tarjolla ja vaadi lastasi sinne. Kun kerta taksikyytikin on, niin ryhmä voi missä päin vain.

Vierailija
56/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin päiväkodin vaihtoa vaikka muutokset olisi lapselle vaikeita.

Vierailija
57/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin päiväkodin vaihtoa vaikka muutokset olisi lapselle vaikeita.

Ei se siitä miksikään muutu, mutta toki voi vaihtaa. Saapahan muu ryhmä hengähtää.

Vierailija
58/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa ryhmästäni nyt kahden vuoden takaa:

13 esikoululaista, 5 viisivuotiasta ja 4 kappaletta 4 - vuotiaita samassa ryhmässä. Ryhmässä yksi lastenhoitaja, yksi vastavalmistunut sosionomi ja yksi opettaja. En kerro, mikä näistä itse olen.

Eskareista viidellä oli tehostettu tuki ja yhdellä erityinen. Kolme pienempää oli tehostettuja ja yksi erityinen. Suomea toisena kielenä ”puhui”kolmasosa lapsista.

Lisäksi oli paineita nostaa tuen tasoa jatkuvasti, mutta erityisopettaja toppuutteli sillä resursseja ei ollut tulossa lisää, eikä halunnut itse lisää töitä itselleen.

Mitään ohjattua ei voinut pitää edes pienryhmässä. Leikkiminen oli haahuilua ja huutamista. Pojat vetelivät housujaan alas ja esittelivät sukukalleuksiaan, kuseskelivat tahallaan lattialle, saivat raivareita eivätkä istuneet hetkeäkään paikoillaan. Ainoastaan pari tyttöä ja pari poikaa halusivat tehdä jotakin mitä aikuinen pyysi, ainoastaan n 5 halusi oppia mitään.

Kaikki lelut hajotettiin tai ainakin yritettiin hajottaa, kiljuminen oli taukoamatonta ja tappelu, huuto ja itkeminen.

Jäin puoleksi vuodeksi sairauslomalle työuupumuksen vuoksi. Kotona illat menivät itkien, olin aivan loppu. Sain esimieheltäni kuulla olevani ammattitaidoton, kun en hallinnut ryhmää.

Vaihdoin aluetta ja nyt olen mukavassa työyhteisössä, 3-5 vuotiaiden ryhmässä ja pidän työstäni. Erityisiä 0 kappaletta. Palkka oli sama, eli ei paljon mitään.

Tuo on juuri osoitus siitä, että mihin lasten oikeudet johtavat. Aikuiset on tehty kädettömiksi (koska pelkäävät esimiesten tai oikeuslaitoksen rangaistusta jos tekevät jotain) ja lapset kaappaavat vallan.

Selkäsaunat takaisin käyttöön ja eristys tarvittaessa, niin aika nopeasti olisi kitketty uhma pois tuollaisesta pikkupentujen porukasta.

Vierailija
59/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä on 20-30 lasta ja rajattu määrä hoitajia. Kuulostaa siltä, että lapsella voisi olla henkilökohtainen avustaja, mitä taas voi olla vaikea saada.

Vierailija
60/80 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä väkivaltaiset lapset siirtyvät alakouluun, jossa opettajalla voi olla 25 oppilasta opetettavanaan ja useampia tämänkaltaisia luokassa. Miten luulette opetuksen sujuvan?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi