Selittäkää mulle, mikä Tapiolassa viehättää
Oli hyvin pienestä kiinni, että en tehnyt tarjousta ensiasunnosta Tapiolasta. Järki puhui ostamisen puolesta. Asunnon arvo olisi varmaankin noussut ja siitä olisi ollut metrolla kätevä kulkea keskustaan, mutta aloin kuitenkin puntaroida sitä tärkeintä, eli fiilistä asuinalueesta ja itse asunnosta.
En ole koskaan ollut vakuuttunut, kun olen käynyt Tapiolassa. Keskusta on todella ankea rumine betonihässäköineen, Itä-Pasilan henkeä. Ranta-alue on mitäänsanomaton poukama, ja valtaosa puistoalueista on aukeaa ja paljasta. Arvostan rauhallisuutta, mutta Tapiolassa käydessä on aina miltei aavemaisen hiljaista, jopa elotonta.
Itse talokin oli ruma, ja neliöhinta oli jo Herttoniemen keskiarvoakin korkeampi. Ikkunoista näkyivät isot tiet ja liikenteen melu kantautui sisälle. Lopulta koin, etten olisi saanut rahoilleni vastinetta. Ostan kuitenkin asunnon itselle asuttavaksi, en kymmenen vuoden päästä voitolla myytäväksi.
Onko joku muu ihmetellyt, mikä Tapiolasta tekee niin ihmeellisen arvostetun alueen - siis "rannan" ja metron lisäksi? Julkisivu ei ainakaan sitä paljasta.
Kommentit (44)
Tapiola oli joskus ihan kiva ja siellä oli paljon enemmän kaikkea. Mm. Iso Sokos, stocca+ herkku, paljon vaatekauppoja, Suomalainen kirjakauppa ja Akateeminen- ihan isot myymälät, joissa hyvät valikoimat, Heikintori, harrastustoimintaa, opistoa, tanssikoulua jne. Nykyään tosi myllerretty eikä yhtään viihtyisä. Ainoa jotenkin aneeminen.
Tapiolassa on Espoon mittakaavassa vähiten epäakateemista ainesta. Lisäksi huippuhyvät kulkuyhteydet ja palvelut.
Se on varmaan ollut alkuaikoina hieno. Mutta sitä puutarhakaupunkia ei enää ole, ja näiden työmaiden myllerrys vain jatkuu ja jatkuu. Monet maksavat arvostuksesta, ja siellä on omat sosiaaliset eliittiverkostonsa.
Tapiola oli joskus hyvää aluetta. En itsekään ymmärrä, mikä siinä enää ketään viehättää. Ruma ja sekava, tosi epäviihtyisä.
Se on sijainti, kuten yleensä aina. Tässä tapauksessa kyseessä on alue rannan läheisyydessä hyvillä palveluilla ja liikenneyhteyksillä. Ympäröity maan parhaalla teknologiakampuksella pohjoisessa, suuryritysten pääkonttoreilla idässä ja vielä vähän varakkaampien Westendillä etelässä. Olisihan se outoa, jos ei näillä perusteilla vetäisi puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Tapiolassa on Espoon mittakaavassa vähiten epäakateemista ainesta. Lisäksi huippuhyvät kulkuyhteydet ja palvelut.
Vai että epäakateemista ainesta.. Kai sanoit tuon huumorilla :)
Mielummin asuisin Matinkylässä. Siellä on Tapiolaa paremmat palvelut, yhteydet ja Espoon parhaimmat rannat ja rantakahvilat ja rantaraitti.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tyypillinen hesalainen. Ylimielinen juntti joka nostaa itsensä jalustalle. Muut ovat vain jotain ainesta.
Joskus sadut ja legendat jäävät elämään omaa elämäänsä vailla todellisuuspohjaa. Ehkä sitä pohjaa joskus oli. Joskus.
2000-luvun alun Tapiola oli kyllä upeaa aikaa <3
Muistan kun kävin Tapiolassa joskus 2000 luvun alkupuolella ja olin ihan että wau mikä paikka. Jotenkin tosi kivaa ympäristöön sopivaa arkkitehtuuria ja hyviä palveluita. Nyt kävin viime talvena ja järkytyin. Oli ihan kuin mikä tahansa persoonaton täyteen ahdettu lähiö, surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tyypillinen hesalainen. Ylimielinen juntti joka nostaa itsensä jalustalle. Muut ovat vain jotain ainesta.
Tapiolaa pidettiin joskus hienona paikkana ja modernin arkkitehtuurin ihmeenä. Nykyään lähinnä epäviihtyisä työmaalähiö.
Tapiolasta puuttuu melkein kaikkien muiden metroasemien vuokrakämpät. Tapiola on rauhallinen, kaikki palvelut vieressä ja raikas merellinen ilmasto. Herttoniemeä en itse vertaisi Tapiolaan missään olosuhteissa. Tapiolan keskustaa rumentaa oikeastaan (jahka uudet talot ovat valmistuneet jne) vain sen jääräpään apteekkarin omistama kerrostalo johon ei suostu tekemään minkäänlaisia remontteja, laatat tippuu seinistä ja muuta kivaa. Mutta Tapiolan idea on just se rauhallisuus ja vuokra-asuntojen puute (=sosiaaliset ongelmatapaukset).
Olen nyt vajaa 2 v sopeutunut Tapiolaan ja asun Suvikummussa 800 m Tapiolan keskuksesta länteen. Positiivisia asioita kun mietin, niin itselläni on ikkunoista hienot näkymät lähimetsään. Hyvät kävelyreitit niityillä ja Westendin rannoilla. Varsin hyvät lähipalvelut Ainossa. Lasten ruotsinkielinen koulu on huippuhyvä ja lähellä. Kino Tapiolassa on huippu fiilis. Jääpuisto on aivan mahtava ja Tapion kenttä myös talvisin. Kiva pulkkamäki takapihalla. Westendin kuntoportaat ovat lähellä ja Joanna Kuvaja käy siellä treenaamassa. Urheilupuisto laajoine palveluineen on ihan vieressä ja kulttuuritalo myös. McDonalds, Burger King ja kohta myös Hesburger kävelyetäisyydellä. Hyviä kunnon ravintoloita myös. Talvella ladut lähtivät läheltä Silkkiniityltä, kesällä hyvät rullaluistelumahdollisuudet. Pursiseuralle kohtuu matka. Kaduilla vastaan kävelee vain siistejä hyvinkäyttäytyviä ihmisiä.
Miinuksina meluisa länsiväylä ja se että Ainoan alue tulee vielä pitkään olemaan rakennustyömaata.
Maahan muuttajien vähyys on merkittävä viehätystekijä.
Kävin eilen leppävaarassa ja kovin tummatukkaista porukkaa oli....
Tapiolan vainioilla karhun kanssa painii lyön ja maailma unholaan jääköön!