Neuvolan kyselyt
En ole halunnut täyttää kaikkia kyselyitä appissa. Hoitaja on 2 kertaa käskenyt täyttämään ja olen kieltäytynyt. Meneekö tästä ilmoitus lastensuojeluun?
Olemme ihan tavallinen perhe, työssäkäyviä akateemisia (tällä ei pitäisi ainakaan olla edes väliä), emme käytä päihteitä eikä kotona ole väkivaltaa. Meillä on hyvät tukiverkot myös. Nämä kerroin neuvolassa, mutta käskettiin vielä kirjallisesti täyttämään sovellukseen, jotta on ns mustaa valkoisella.
En tiedä tekeekö raskaus herkäksi, mutta tuntuu, että neuvola on kuin oikeudenkäyntiä - koko ajan pitää todistella etten ole vaaraksi lapselle, syö väärin tai että seksi kulkee. Sitäkin noissa kyselyissä udellaan. Ei luoteta, kun suullisesti kerron miten on.
Ruokavalioni moitittiin, sillä erehdyin kertomaan, etten käytä maitotuotteita tai kevyttuotteita. Margariiniakin vältän. Olen käynyt yksityisellä vähintään kerran vuodessa laajoissa verikoepaketeissa ja kaikki tulokset ovat erinomaisia, ruokavalioni on siis kunnossa, mutta ei vastaa thl suosituksia. Tästäkin tuli käsky raskauden ajaksi alkaa juomaan maitoa.
Olen jotenkin pettynyt muutenkin,. Minun huoleni ja kysymykseni ei kiinnosta, vain se, vastaanko oikein kyselyihin ja teenkö kaiken juuri kuten thl ohjeistaa.
Meneeköhän meistä lastensuojeluun nyt tieto, koska en ole hoitajan mukaan yhteistyökykyinen ja puolisonikin epäilyttää, koska emme täytä kyselyitä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmästäkin saa lasun. Neuvola on lasta, ei sinua varten!
Väärin neuvola ON koko perhettä varten mutta neuvolan toiminta tekee juuri päinvastaista.
Jos neuvola on vain lasta varten niin miksi kysellään vanhempien seksielämästä?
Terveessä parisuhteessa on seksiä. Jos se puuttuu, toinen mahdollisesti pettää tai joku on huonosti suhteessa. Ei me neuvolassa näitä itse keksitä. On tehty tutkimuksia jne jonka perusteella on laadittu kyselyt. Kyllä vastauksista helposti näkee kenestä tehdään ilmoitusta eteenpäin.
Meillä on neljä lasta. Opin heti esikoisen aikana täyttämään koululaputkin oikein
2 tuntia ruutuaikaa
2 tuntia liikuntaa ja ulkoilua
aamupalana puuro, juures, maito ja ruisleipä ja leikkele
Tuohon tyyliin.
Tukiverkkoja tietenkin on, vaikka miehen isovanhemmat oli kuolleet ja äitini ja isäni eivät olisi jaksaneet lapsia hoitaa. Mutta on niin sukuaisrakkaita kaikki, että sisarukset rientaa auttamaan (asuvat 500km päässä)
Seksiä on monta kertaa viikossa ja mies ymmärtää, että synnytyksen jälkeen ei voi heti harrastaa seksiä. Mutta voin tyydyttää miehen muilla keinoin
jn... blaa blaa
Itsellä useampi lapsi ja kokemuksia monestakin terveydenhoitajasta. Kaikki ovat olleet ihan asiallisia, eikä mua niiden kyselyt haittaa. Ihan rehellisesti olen vastannut ottavani 1-2 kaljaa viikossa ja rasitteena kokenut sen, että meillä ei ole mitään turvaverkkoja ollut ikinä ja sen että olen vuorotyössä. On se nyt kummallista, jos ei rehellisesti kykene keskustelemaan oman perheensä asioista. Haiskahtaa siltä, että jotain salattavaa todella on..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on asiat hyvin kun pitää valittaa ilmaisesta palvelusta. Missään muussa maassa maailmassa ei ole neuvolaa ja äidit ovat omillaan. Olisitte kiitollisia.
Neuvola on hyvä palvelu ja on loistavaa että täällä seurataan raskauksia ja pikkulapsia ilmaiseksi.
Se täytyykö siellä kytätä ja tuputtaa apua mitä perhe ei halua on asia erikseen ja aika monessa tapauksessa pelkää veroäyrien tuhlausta ja asiakasperheen hermojen kiristämistä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä lasta. Opin heti esikoisen aikana täyttämään koululaputkin oikein
2 tuntia ruutuaikaa
2 tuntia liikuntaa ja ulkoilua
aamupalana puuro, juures, maito ja ruisleipä ja leikkele
Tuohon tyyliin.
Tukiverkkoja tietenkin on, vaikka miehen isovanhemmat oli kuolleet ja äitini ja isäni eivät olisi jaksaneet lapsia hoitaa. Mutta on niin sukuaisrakkaita kaikki, että sisarukset rientaa auttamaan (asuvat 500km päässä)
Seksiä on monta kertaa viikossa ja mies ymmärtää, että synnytyksen jälkeen ei voi heti harrastaa seksiä. Mutta voin tyydyttää miehen muilla keinoin
jn... blaa blaa
Omalta neuvola-ajalta oli pahin keskustelu se, kun neuvottiin pitämään miehen tarpeista huolta vaikkei itse tee mieli. Ettei vaan tule ero vauva vuoden aikana. Mieheni loukkaantui, ei hän ole mikään hirviö tai seksihullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin neuvola ON koko perhettä varten mutta neuvolan toiminta tekee juuri päinvastaista.
Jos neuvola on vain lasta varten niin miksi kysellään vanhempien seksielämästä?Terveessä parisuhteessa on seksiä. Jos se puuttuu, toinen mahdollisesti pettää tai joku on huonosti suhteessa. Ei me neuvolassa näitä itse keksitä. On tehty tutkimuksia jne jonka perusteella on laadittu kyselyt. Kyllä vastauksista helposti näkee kenestä tehdään ilmoitusta eteenpäin.
Se ei kuulu teille pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos neuvola on vain lasta varten niin miksi kysellään vanhempien seksielämästä?Terveessä parisuhteessa on seksiä. Jos se puuttuu, toinen mahdollisesti pettää tai joku on huonosti suhteessa. Ei me neuvolassa näitä itse keksitä. On tehty tutkimuksia jne jonka perusteella on laadittu kyselyt. Kyllä vastauksista helposti näkee kenestä tehdään ilmoitusta eteenpäin.
Tämänkin keskustelun perusteella huomaa, että ei niihin vastata rehellisesti. En itsekään vastaa, sillä en halua syynättäväksi tai lisäkäyntejä, koska niille ei mielestäni ole tarvetta ja "tuki" rasittaisi minua entisestään. Lisäksi vielä tuo, että seurataan perheiden tilanteita siksi, että elävät ihan normaalia elämää (esim tuo audit-tapaus), niin onhan tuo raskasta. Eli mikä niiden kyselyjen hyöty lopulta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä neuvola piti epäilyttävänä miehen työtä ja työmatkoja. Kysellessä vihjaili melkein miehen pettävän :D Anoppi on matkaviikoilla usein meillä asumassa ja auttaa, ihan vapaaehtoisesti. Odotti kovasti lastenlapsia ja nauttii tästä. Neuvola sitten alkoi ehdottamaan olisiko vanha masennukseni uusiutunut ja siksi anoppi meillä..
Meillä taas arveltiin ettei isää kiinnosta, kun ei ehdi olla lasten kanssa. Mies siis vuorotöissä ja joka toinen viikko iltavuorossa, joka loppuu 21.00 ja siihen vielä kotimatka. Lapset taas on hoidossa mun työtuntien mukaan 8-16, jotta heillä on arki ennakoitavaa. Miehen työvuorojen takia yrittivät tunkea meitä perheneuvolaan, koska epäilivät jaksamistani.
Huvittavaa tuo että epäilivät jaksamistasi kun ottaa huomioon että raskaaksi tulohetkestä lähtien neuvolan, synnytyssairaalan yms mielestä naisen on loppuelämän ajan vaan tehtävä ja esim melkein hengenvievä väsymys kesken jåänyt fyysinen kuntoutuminen you name it kuitataan lauseella semmoista se on eikä kukaan eikä mikään auta. Miehen pllunsaantia, sitä että mies ei tunne itseään hyvätyksi ja yleensäkin miehen hyvinvointi ja sopeutuminen miesparalle uuteen elämäntilanteeseen saa kyllä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuulu teille pätkääkään.
Eihän seksimäärä millään tavalla korreloi parisuhteen hyvyyden kanssa. Ehkä toisella on lupa käydä vieraissa, ehkä kumpikaan ei vain jaksa/halua vauva-aikana. Meille ei esim seksi ole prioriteetti suhteessa ja tästähän neuvola riemastui. Koska hälyttävästi poikettiin normista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä neuvola piti epäilyttävänä miehen työtä ja työmatkoja. Kysellessä vihjaili melkein miehen pettävän :D Anoppi on matkaviikoilla usein meillä asumassa ja auttaa, ihan vapaaehtoisesti. Odotti kovasti lastenlapsia ja nauttii tästä. Neuvola sitten alkoi ehdottamaan olisiko vanha masennukseni uusiutunut ja siksi anoppi meillä..
Meillä taas arveltiin ettei isää kiinnosta, kun ei ehdi olla lasten kanssa. Mies siis vuorotöissä ja joka toinen viikko iltavuorossa, joka loppuu 21.00 ja siihen vielä kotimatka. Lapset taas on hoidossa mun työtuntien mukaan 8-16, jotta heillä on arki ennakoitavaa. Miehen työvuorojen takia yrittivät tunkea meitä perheneuvolaan, koska epäilivät jaksamistani.
Huvittavaa tuo että epäilivät jaksamistasi kun ottaa huomioon että raskaaksi tulohetkestä lähtien neuvolan, synnytyssairaalan yms mielestä naisen on loppuelämän ajan vaan tehtävä ja esim melkein hengenvievä väsymys kesken jåänyt fyysinen kuntoutuminen you name it kuitataan lauseella semmoista se on eikä kukaan eikä mikään auta. Miehen pllunsaantia, sitä että mies ei tunne itseään hyvätyksi ja yleensäkin miehen hyvinvointi ja sopeutuminen miesparalle uuteen elämäntilanteeseen saa kyllä huomiota.
Älä muuta sano. Tämä on hoitajakohtaista. Tuttava samassa neuvolassa ei saa apua, koska sellaista se on. Hänellä on eri hoitaja.
Neuvolan terveydenhoitajaa voi myös vaihtaa, jos tuntuu ettei kemiat kohtaa. Esimerkiksi tuo, että sinun huolenaiheisiin ei keskitytä on hyvä syy pyytää vaihtoa.
Onneksi meillä ei ole mitään sovelluksia tai kyselyitä muutenkaan. Seksistäkään ei olla kertaakaan puhuttu ja oma terkkari on todella asiallinen ja mukava.
Noihin ruokavaliokysymyksiin voisin hyvin vastata (vähän kaunistellen) mutta seksielämästäni en neuvolassa puhu ja aion sen kysyttäessä myös sanoa. Jos meillä miehen kanssa tulee eri mielisyyksiä seksin suhteen niin miten muka neuvola auttaisi? Tulisi makuuhuoneeseen katsomaan miten homma hoituu? Jotkut asiat haluan pitää yksityisasioinani ja vauva ei siitä kärsi jos en tyydytä miestäni synnytyksen jälkeen tai jos haluamme mieluummin itsekin nukkua vauvan nukkuessa.
Synnytin 2018, täytin rehellisesti kyselyt eikä niistä koskaan puhuttu neuvolassa mitään. En juonut maitoa eikä sitä edellytettykään. Enkä edes ole akateemisesti koulutettu. :D Taitaa riippua pitkälti neuvolasta mihin siellä kiinnitetään huomiota ja mihin ei. Omassa neuvolassani lähinnä vain otettiin virtsatesti, verenpaineet, paino ja kuunneltiin vauvan sydänäänet. Siinä oli jokaisen käynnin sisältö.
Ei oo minuakaan aina pyydetty joka lappua täyttämään. On riittänyt kun kerron miten menee. Alkoholikyselyt olen aina täyttänyt mutta ei minusta järin vaikeaa. Ylipäänsä en koe neuvolan uteluja vaikeina. Kerron niin kuin asiat ovat ja vastaan lyhyesti jos ei kiinnosta vastata enempää. Miksi joka asiasta tulisi lasu?
Vierailija kirjoitti:
Noihin ruokavaliokysymyksiin voisin hyvin vastata (vähän kaunistellen) mutta seksielämästäni en neuvolassa puhu ja aion sen kysyttäessä myös sanoa. Jos meillä miehen kanssa tulee eri mielisyyksiä seksin suhteen niin miten muka neuvola auttaisi? Tulisi makuuhuoneeseen katsomaan miten homma hoituu? Jotkut asiat haluan pitää yksityisasioinani ja vauva ei siitä kärsi jos en tyydytä miestäni synnytyksen jälkeen tai jos haluamme mieluummin itsekin nukkua vauvan nukkuessa.
Ei kai neuvolassa mitään tuollaista kysellä? Ei meillä ainakaan.
Sitä neuvostoltansa saa ihan vaihtaa ja asiattomasta hoidosta voi antaa palautetta. Itse tein näin kun neuvola hoitaja alkoi kertoa kasvissyönnin vaaroista ja kuinka vastarannan vauvan terveyden olemalla syömättä lihaa. Tofu, pavut ja proteiinipitoiset lihankorvikkeet ei kelpaa...
Sain uuden hoitajan ja tilannetta päivitettiin ja painotettiin että hoitajalle päivitetään uusimmat ruokailusuositukset.
Ja ei missään nimessä kannata sanoa, että on absolutisti. Silloin ajattelevat, että on ollut joskus alkoholisti ja siksi alkanut absolutistiksi. Pitää sanoa, että joskus ottaa lasillisen viiniä, ei tietenkään liian usein.
Siis oikeastiko nykyään nämä kyselyt on appi-muotoisia? Koska onhan tuo jo periaatteesssa ihan eri asia kuin joku lappunen, mikä täytetään keskustelun pohjaksi. Onko tuo nyt ihan laillistakaan tehdä tuollaisia tietokantoja? Ja juurikin mitä ollaan Vastaamo-tapauksesta opittu? Kysyn nyt ihan sen perään että mikä tarkoitus näillä tietokannoilla on? Mitä etua siitä on tässä tapauksessa verrattuna paperiversioon? Kun eikö näiden neuvolakyselyjen tarkoitus ole olla keskustelunpohjana terveydenhoitajan kanssa, että onko kaikki ok? Mitä etua tai hyötyä on siitä, että nämä kyselyt muodostavat tietokantoja? Kun mihin niitä tietoja sen keskustelun jälkeen tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DDDD
Teette neuvolassa ilmoitusta eteenpäin että nyt ei tämä pariskunta pane?? Aivan varmasti.
Ihan erilainen kokemus neuvolasta. Mitään kyselyitä ei ole tehty, vaan lähinnä juteltu rennosti ja kyselty, jos jotain on mielen päällä. Eikä ruokavaliotakaan ole kommentoitu tai edes kysytty millaisia maitotuotteita käytetään. Esikoista odotetaan ja viimeinen kolmannes menossa.
Näin siis Helsingissä.