Neuvolan kyselyt
En ole halunnut täyttää kaikkia kyselyitä appissa. Hoitaja on 2 kertaa käskenyt täyttämään ja olen kieltäytynyt. Meneekö tästä ilmoitus lastensuojeluun?
Olemme ihan tavallinen perhe, työssäkäyviä akateemisia (tällä ei pitäisi ainakaan olla edes väliä), emme käytä päihteitä eikä kotona ole väkivaltaa. Meillä on hyvät tukiverkot myös. Nämä kerroin neuvolassa, mutta käskettiin vielä kirjallisesti täyttämään sovellukseen, jotta on ns mustaa valkoisella.
En tiedä tekeekö raskaus herkäksi, mutta tuntuu, että neuvola on kuin oikeudenkäyntiä - koko ajan pitää todistella etten ole vaaraksi lapselle, syö väärin tai että seksi kulkee. Sitäkin noissa kyselyissä udellaan. Ei luoteta, kun suullisesti kerron miten on.
Ruokavalioni moitittiin, sillä erehdyin kertomaan, etten käytä maitotuotteita tai kevyttuotteita. Margariiniakin vältän. Olen käynyt yksityisellä vähintään kerran vuodessa laajoissa verikoepaketeissa ja kaikki tulokset ovat erinomaisia, ruokavalioni on siis kunnossa, mutta ei vastaa thl suosituksia. Tästäkin tuli käsky raskauden ajaksi alkaa juomaan maitoa.
Olen jotenkin pettynyt muutenkin,. Minun huoleni ja kysymykseni ei kiinnosta, vain se, vastaanko oikein kyselyihin ja teenkö kaiken juuri kuten thl ohjeistaa.
Meneeköhän meistä lastensuojeluun nyt tieto, koska en ole hoitajan mukaan yhteistyökykyinen ja puolisonikin epäilyttää, koska emme täytä kyselyitä?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan naurettavaa, jos joutuu valehtelemaan kyselyissä, jos oma elämä. ei vastaa yleistä totuutta. Ketä tuollainen järjestelmä palvelee? Ihan resurssien haaskausta, että vanhempi vastaa kaunistellen kyselyyn ja terkkari sitten tarkistaa, että on vastattu oikein. Ihan teatteria tuollainen!
Se on oikeasti vähän kummallista. Tuttavaperheen mies erehtyi täyttämään audit-kyselyn rehellisesti ja laittoi että on mennyt muisti pari kertaa kännätessä. Nyt ne on jossain tarkkailussa, kun miestä epäillään alkoholistiksi tms.
Kummatkin on erinomaisia vanhempia, kummallakaan ei ole mitään parkkisakkoa kummallisempaa, työt ja kaikki velvollisuudet hoituu moitteetta. Mies vaan pari kertaa vuodessa vetää kunnon kännit poikien illassa. Mielestäni julkisten varojen väärinkäyttöä kytätä perhettä tuon takia.
On se arveluttavaa jos perheen isä kännää. Herää huoli onko kukaan esim viemässä lasta lääkäriinnjos nousee kuume ja vanhempi tillin tallin.
Ei siinä ole mitään arveluttavaa, jos pari kertaa vuodessa vetää kännit. Lapsihan on silloin tietysti äidin kanssa kotona ja mies pörrää kaupungin yössä tai mökillä.
Osaan kyllä vastata oikein, mutta ärsyttää koko systeemi. Tähän palaa todella paljon rahaa. Periaatteellisestikin loukkaa, että pidetään huonona äitinä kunnes toisin todistan. Siskoni synnytti Saksassa ja siellä neuvola oikeasti tuki äitiä, eikä todellakaan kyselty mitään väkisin.
Ap
Outoa, kun itselläni on aivan toinen kokemus neuvolasta. Minulle on oltu todella ystävällisiä ja avuliaita, eikä todellakaan ole udeltu mistään minun ja mieheni seksielämästä. Tämä ei ole tullut esille yhtään missään. Ollaan kyselty vointia ja jos jokin on mietityttänyt itseäni, niin keskusteltu siitä. Täytettävistä kyselyistä minulle mainittiin alussa, mutta en kyllä ole muistanut niitä tähän mennessä täyttää eikä kukaan niistä ole ainakaan tähän mennessä kysellytkään ja olen jo selvästi yli raskauden puolivälin. Ihan mielelläni ne kyllä voin täyttää, jos on tarpeen. Olen kokenut neuvolan todella kivaksi paikaksi ja kokenut saavani sieltä tarvittavaa tukea raskauden aikana. Terveisiä Tampereelta.
Meillä neuvola piti epäilyttävänä miehen työtä ja työmatkoja. Kysellessä vihjaili melkein miehen pettävän :D Anoppi on matkaviikoilla usein meillä asumassa ja auttaa, ihan vapaaehtoisesti. Odotti kovasti lastenlapsia ja nauttii tästä. Neuvola sitten alkoi ehdottamaan olisiko vanha masennukseni uusiutunut ja siksi anoppi meillä..
Vierailija kirjoitti:
Outoa, kun itselläni on aivan toinen kokemus neuvolasta. Minulle on oltu todella ystävällisiä ja avuliaita, eikä todellakaan ole udeltu mistään minun ja mieheni seksielämästä. Tämä ei ole tullut esille yhtään missään. Ollaan kyselty vointia ja jos jokin on mietityttänyt itseäni, niin keskusteltu siitä. Täytettävistä kyselyistä minulle mainittiin alussa, mutta en kyllä ole muistanut niitä tähän mennessä täyttää eikä kukaan niistä ole ainakaan tähän mennessä kysellytkään ja olen jo selvästi yli raskauden puolivälin. Ihan mielelläni ne kyllä voin täyttää, jos on tarpeen. Olen kokenut neuvolan todella kivaksi paikaksi ja kokenut saavani sieltä tarvittavaa tukea raskauden aikana. Terveisiä Tampereelta.
Oma kokemus on Varsinais-Suomesta. Samanlaista kohtelua myös ystävälleni. Ehkä pitäisi koittaa vaihtaa neuvolaa, jos saisi hoitajan jonka kanssa kemiat kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä vastata oikein, mutta ärsyttää koko systeemi. Tähän palaa todella paljon rahaa. Periaatteellisestikin loukkaa, että pidetään huonona äitinä kunnes toisin todistan. Siskoni synnytti Saksassa ja siellä neuvola oikeasti tuki äitiä, eikä todellakaan kyselty mitään väkisin.
Ap
Neuvolassa ei kyseltäisi ellei THL olisi myynyt terveystietojamme eteenpäin. Tutkimuksissa halutaan saada mahdollisimman paljon taustatietoja, jotta voidaan tuottaa dataa erilaisiin tarpeisiin. Neuvolalle riittäisi tieto tässä ja nyt, tutkijat haluavat paljon muutakin.
Sama on tulossa työkkärin ilmoittautumiseen. Enää ei riitä faktat työsuhteiden alusta ja lopusta, nyt halutaan tietää osaamisistasi, jotka voivat olla melkein mitä tahansa oikeinkirjoituksesta vuorovaikutustaitoihin, mutta harvoin ammattiin liittyviä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen samassa ketjussa. Tullaanko neuvolasta rutiinisti kotikäynnille tekemään tupatarkastus ennen lapsen syntymää? Kun joskus oon näistä kotikäynneistä kuullut.
Ei tulla ennen syntymää, jos kaikki on ok. Syntymän jälkeen yksi neuvolatarkastuksista on kotikäynti. Siinä vaiheessa se on ihan kivakin, että tulee kotiin, niin ei tarvitse väsyneenä lähteä pienen lapsen kanssa loskaan tarpomaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä neuvola piti epäilyttävänä miehen työtä ja työmatkoja. Kysellessä vihjaili melkein miehen pettävän :D Anoppi on matkaviikoilla usein meillä asumassa ja auttaa, ihan vapaaehtoisesti. Odotti kovasti lastenlapsia ja nauttii tästä. Neuvola sitten alkoi ehdottamaan olisiko vanha masennukseni uusiutunut ja siksi anoppi meillä..
Meillä taas arveltiin ettei isää kiinnosta, kun ei ehdi olla lasten kanssa. Mies siis vuorotöissä ja joka toinen viikko iltavuorossa, joka loppuu 21.00 ja siihen vielä kotimatka. Lapset taas on hoidossa mun työtuntien mukaan 8-16, jotta heillä on arki ennakoitavaa. Miehen työvuorojen takia yrittivät tunkea meitä perheneuvolaan, koska epäilivät jaksamistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kyselen samassa ketjussa. Tullaanko neuvolasta rutiinisti kotikäynnille tekemään tupatarkastus ennen lapsen syntymää? Kun joskus oon näistä kotikäynneistä kuullut.
Ei tulla ennen syntymää, jos kaikki on ok. Syntymän jälkeen yksi neuvolatarkastuksista on kotikäynti. Siinä vaiheessa se on ihan kivakin, että tulee kotiin, niin ei tarvitse väsyneenä lähteä pienen lapsen kanssa loskaan tarpomaan.
Meillä ei ole ikinä tultu kotiin. Kerran muistan, että kysyivät kumpi mieluummin. Sanoin että lähden mieluummin itse liikkeelle ja se oli neuvolassa ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Neuvolassa ei kyseltäisi ellei THL olisi myynyt terveystietojamme eteenpäin. Tutkimuksissa halutaan saada mahdollisimman paljon taustatietoja, jotta voidaan tuottaa dataa erilaisiin tarpeisiin. Neuvolalle riittäisi tieto tässä ja nyt, tutkijat haluavat paljon muutakin.
Sama on tulossa työkkärin ilmoittautumiseen. Enää ei riitä faktat työsuhteiden alusta ja lopusta, nyt halutaan tietää osaamisistasi, jotka voivat olla melkein mitä tahansa oikeinkirjoituksesta vuorovaikutustaitoihin, mutta harvoin ammattiin liittyviä.
Tämä muuten yksi asia miksi mies ei halua täyttää näitä. Kyselyt ovat digitaalisia ja tiedot välittyvät ties minne. Case Vastaamon jälkeen luottamus tällaisten appien tietoturvaan on puhdas nolla. Sen jos sanoo ääneen neuvolassa, on varmaan vainoharhainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kuukauden kokemus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas arveltiin ettei isää kiinnosta, kun ei ehdi olla lasten kanssa. Mies siis vuorotöissä ja joka toinen viikko iltavuorossa, joka loppuu 21.00 ja siihen vielä kotimatka. Lapset taas on hoidossa mun työtuntien mukaan 8-16, jotta heillä on arki ennakoitavaa. Miehen työvuorojen takia yrittivät tunkea meitä perheneuvolaan, koska epäilivät jaksamistani.
Veikkaan, että neuvolan silmissä tekee aina väärin oli tilanne mikä tahansa..
Minua ärsytti ekassa neuvolassa eniten se, että vaikka täti oli ihan mukava ja asiallinen jne, hän halusi hirveästi "parittaa" minua vertaistukea saamaan toisen adoptioäidin kanssa.
Minulle ei ollut mitään yhteistä sen ihmisen kanssa, lapsetkin eri maasta. Sitten olisi pitänyt väkisin hengailla yhdessä.
Tätä kysyi jokaikisellä käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä? Mitä siitä? Montako vuotta neuvolassa tulisi olla pyörittynä, jotta olisin pätevä kommentoimaan? 🙂
Ehkä paikkakuntakohtaista tai terveydenhoitajakohtaista. Turha teilata kuitenkaan kaikkea neuvolatoimintaa. Ei tämä toki lainkaan vähennä aapeen kokemaa huonoa tai ikävää kohtelua.
24
Kyllä on asiat hyvin kun pitää valittaa ilmaisesta palvelusta. Missään muussa maassa maailmassa ei ole neuvolaa ja äidit ovat omillaan. Olisitte kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä? Mitä siitä? Montako vuotta neuvolassa tulisi olla pyörittynä, jotta olisin pätevä kommentoimaan? 🙂
Ehkä paikkakuntakohtaista tai terveydenhoitajakohtaista. Turha teilata kuitenkaan kaikkea neuvolatoimintaa. Ei tämä toki lainkaan vähennä aapeen kokemaa huonoa tai ikävää kohtelua.
24
No ehkä vähän enemmän kuin muutama kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on asiat hyvin kun pitää valittaa ilmaisesta palvelusta. Missään muussa maassa maailmassa ei ole neuvolaa ja äidit ovat omillaan. Olisitte kiitollisia.
Ei se ole ilmaista. Vaan maksamme sen veroilla.
Muissa maissa on kevyempi verotus ja ihmiset voi itse päättää mistä palvelunsa ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmästäkin saa lasun. Neuvola on lasta, ei sinua varten!
Väärin neuvola ON koko perhettä varten mutta neuvolan toiminta tekee juuri päinvastaista.
Jos neuvola on vain lasta varten niin miksi kysellään vanhempien seksielämästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ilmaista. Vaan maksamme sen veroilla.
Muissa maissa on kevyempi verotus ja ihmiset voi itse päättää mistä palvelunsa ostavat.
Löytyihän kultalusikka kokoomuslainen paikalle! Eli terveydenhoito ja koulu pois niin porvarin ei tarvii maksaa veroja?
Tottakai tulee.Eli seksiä pitää harrastaa VAIN lauantaisin, Vain seljällään, sisään ulos ,sisään ulos. Eikä kokonaisaktin kesto saa ylittää 26 minuuttia, ettei mies vaan rasitu liikaa ja saa sydäriä. Seksiä saa tietenkin harrastaa Vain hetero-suhteissa.