Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko hirveä julma äiti jos käsken kampaajaa leikkaamaan tyttären hiukset polkkamalliin vasten tämän tahtoa? Vaikka itkisi ja huutaisi sitten loppupäivän

Takkupään Äippä
03.04.2021 |

Joudumme 2 kertaa kuussa käymään kampaajalla jossa kampaaja puolitoistatuntia aukoo takkuja, ennenkuin voi tasata latvoja. En voi edes kuvitella, mitä meistä puhutaan kahvihuoneessa...
Tytöllä on harja ja selvityssuihke, suihkussa omat hoitoaine. Mikään ei estä isoja rastamaisia myttyjä syntymästä. Mitä pitempi tukka, sitä pahempi ongelma.

Ja tytär on 10v. Tämä sama ongelma ollut siitä lähtien kun hiukset alkoivat kasvaa 2vuotiaana.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset kannattaa laittaa yöksi kiinni, esim. donitsilla tai palmikolle.

Vierailija
82/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on leikattu tyttöjen tukat lyhyeksi, jos niistä ei pidetä huolta. Tytär A, 10-v. halusi pitkän prinsessatukan, jota ei hoitanut lainkaan. Ostin aineet ja jankutin, mutta ei. Hän ei edes harjannut niitä, pitkän painostuksen jälkeen saattoi pari kertaa viikossa sukia hiukan. Jos minä harjasin hän huusi että teen väärin ja sattuu. Varmasti sattuikin, koska hiukset olivat siinä vaiheessa jo rastoilla, rastojen aukaisu ei ole kivaa. Annoin kuukauden aikaa, jos siinä ajassa ei itse yhtään viitsi tukkaansa hoitaa, se leikataan. Ja niin leikattiin ja elämä alkoi hymyillä. A kasvatti 15-vuotiaana pitkän tukan takaisin ja hoitaa sitä nyt hyvin.

Tytär B tahtoi 11-vuotiaana, ettei hiuksia enää leikata. Hän harrastaa uintia ja tukka on paksu. Ei jaksanut pestä eikä käyttää hoitoaineita, uimalakki tuntui kuulemma pahalta niin sitäkään ei voinut käyttää. Tuloksena klooriveden ja harjan repimä katkeillut rastapallo. Se leikattiin pois ilman vääntöä, lapsi ymmärsi itsekin ettei niin voi elää.

Olen työssäkäyvä äiti, ei minulla ole aikaa eikä edes halua selvittää ja harjata lasten hiuksia joka aamu ja ilta. Olen huomannut, että prinsessatukkien äidit hoitaa ne hiukset, ei tytöt itse. Tyttöjen hiukset ovat työttömien ja kotiäitien projekti. Kuinka moni kuluttaisi tunteja päivässä poikalapsen kutrien selvittelyyn ja hoitoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällein kampaajan näkökulmasta. Sinähän et minua ensinnäkään käske. Tuon ikäisellä lapsella on jo itsemääräämisoikeus omasta tukastaan. Jos näen tuollaisen tilanteen niin teen sinusta lasun.

Juurikin näin. Nämä vanhemmat eivät ajattele että aiheuttavat aikamoisen luottamuspulatrauman kampaajia kohtaan sille lapselle. T. eräs joka ei tällaisen operaation jälkeen enää suostunut istumaan kampaajan tuoliin ennen kuin täysi-ikäisenä.

Vierailija
84/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oke. Jos lapsi ei pysty itse huolehtimaan hiuksistaan, eli harjaamaan ne niin usein selviksi, ettei takkuunnu, TAI anna vanhempien/ sisarusten selvittää niitä päivittäin, ne voi leikata polkkamalliin. Se ei ole "kynitty", vaan ihan ok pituus.

Anna lapselle pari viikkoa aikaa ratkaista pulma siten, että teette yhdessä suunnitelman, johon hän sitoutuu = hiusten säännöllinen hyvä hoito. Esim. ne letit yöksi, ettei koko ajan takkuunnu lisää. Jos hän ei sitoudu tähän, varaatte 2 vkon päästä ajan leikkaukseen.

Oma lapseni on erityislapsi, ja oli sama ongelma. Ei antanut minun kammata/ harjata, eikä tehnyt sitä itsekään. Lapsi löi ja kirkui kuin pahoinpitelyn uhri, vaikka kuinka hellästi yritin selvittää takkuja.. Kulki röllipeikkona koulussakin, ja MINÄ sain siitä palautetta mm. opettajalta.

Pistin pelin poikki sananmukaisesti leikkaamalla hiukset polkaksi.

Vierailija
85/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saman ikäisellä takkuuntumisongelma talvisin, kun kulkee pitkä tukka auki. Kampaajalle en kyllä ole vienyt, mutta jos en saa takkua avattua, niin kylmästi vain leikkaan takun pois. Takut tulee niskahiuksiin ja leikkely ei näy päälle.

Olen puhunut ja puhunut ja puhunut hiusten kampaamisesta (aamulla, koulun jälkeen, illalla, nämä VÄHINTÄÄN!) Ainoastaan illalla olen vahtimassa, että tukka tulee harjattua. Olen myös sanonut, että tukka täytyy laittaa aamulla kiinni kouluun, mutta en tätäkään pysty vahtimaan, koska olen töissä. Välillä teen letin illalla ja sanon, ettei saa aamulla avata, mutta aukeaa tai aukaisee koulupäivän aikana.

Olen myös uhkaillut, että jos ei ala itse kiinnostua hiusten säännöllisestä hoidosta, niin sitten mennään parturiin ja tukka lyhennetään...

Joten täältä nyt ei ole lähettää kuin sympatiaa. Onneksi takki- ja pipokelit on kohta ohi ja asian suhteen helpottaa.

Ihan ihmeellistä tukkanatsismia. Mitä se sinun takamustasi kutittaa millainen tukka tytöllä on?

Anteeksi mitä!? Tottakai se kutittaa mun takamusta, olen tämän tytön äiti! Ja koska lapsi haluaa väkisin pitää pitkän tukan, mutta ei halua itse sitä yhtään hoitaa!

Ei mulla ole aamuisin mahdollisuutta kammata ja letitellä lapsen tukkaa. OLEN TÖISSÄ. Illalla sitten harjaan ja selvittelen niitä takkuja ja kuuntelen lapsen kiukkua kun sattuu, vaikka olen niin hellä kuin pystyn. (Voin kertoa, että olisi paljon muutakin käyttöä tuolle ajalle ja mielelläni viettäisin lapseni kanssa jotenkin muuten aikaa kuin tukkaa repien.)

Kyllä se nyt vaan kutittaa mun takamusta!

Tytöllä on valtavan paksu tukka, mutta yksittäinen hius on ohut ja helposti takkuuntuva ja se pehko kun on päivän vanuttunut aukinaisena pipon alla ja takin kaulusta vasten, niin morjens! Jos harjaus on muutaman päivän vain tytön omalla vastuulla, niitä pahimpia rastapalloja ei saa auki kuin saksilla. Tämän jouduin tekemään kerran tänä talvena.

Eli sun ratkaisu samassa tilanteessa olisi antaa vain olla, koska lapsen pitää saada päättää, vaikka se olisi hänelle haitallista, vai... ? Jestas, että en jaksa ymmärtää tuollaisia vanhempia.

Tytön tukka leikattiin viimeksi pari vuotta sitten polkaksi, silloin ei vastustanut, mutta nyt vastustaa. Saa pitää pitkänä, jos näyttää, että alkaa säännöllisesti harjaamaan.

Vierailija
86/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on leikattu tyttöjen tukat lyhyeksi, jos niistä ei pidetä huolta. Tytär A, 10-v. halusi pitkän prinsessatukan, jota ei hoitanut lainkaan. Ostin aineet ja jankutin, mutta ei. Hän ei edes harjannut niitä, pitkän painostuksen jälkeen saattoi pari kertaa viikossa sukia hiukan. Jos minä harjasin hän huusi että teen väärin ja sattuu. Varmasti sattuikin, koska hiukset olivat siinä vaiheessa jo rastoilla, rastojen aukaisu ei ole kivaa. Annoin kuukauden aikaa, jos siinä ajassa ei itse yhtään viitsi tukkaansa hoitaa, se leikataan. Ja niin leikattiin ja elämä alkoi hymyillä. A kasvatti 15-vuotiaana pitkän tukan takaisin ja hoitaa sitä nyt hyvin.

Tytär B tahtoi 11-vuotiaana, ettei hiuksia enää leikata. Hän harrastaa uintia ja tukka on paksu. Ei jaksanut pestä eikä käyttää hoitoaineita, uimalakki tuntui kuulemma pahalta niin sitäkään ei voinut käyttää. Tuloksena klooriveden ja harjan repimä katkeillut rastapallo. Se leikattiin pois ilman vääntöä, lapsi ymmärsi itsekin ettei niin voi elää.

Olen työssäkäyvä äiti, ei minulla ole aikaa eikä edes halua selvittää ja harjata lasten hiuksia joka aamu ja ilta. Olen huomannut, että prinsessatukkien äidit hoitaa ne hiukset, ei tytöt itse. Tyttöjen hiukset ovat työttömien ja kotiäitien projekti. Kuinka moni kuluttaisi tunteja päivässä poikalapsen kutrien selvittelyyn ja hoitoon?

Todella outo kommentti, jota en ymmärrä alkuunkaan. Ihan työssäkäyvä äiti täälläkin. Ja kyllä jaksan tyttöjeni hiuksista pitää huolen.

Aamulla ja illalla. Illalla jutellaan, luetaan kirjoja ja samalla harjataan hiukset. Mieluummin jätän omat hiukseni aamulla laittamatta kuin jätän huolehtimatta lapsistani.

Vierailija
87/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen lyhyisiin hiuksiin pakottaminen on henkistä ja itse asiassa fyysistäkin väkivaltaa. Tullaan ikään kuin lapsen omaan tilaan ja riisutaan hänen minuuttaan. Varmasti löytyy parempiakin ratkaisuja tilanteeseen. Hiukset ovat kuin ihmisen kruunu ja iso osa identiteettiämme. Tuon ikäisen lapsen pitää saada jo itse vaikuttaa siihen, että miltä hän näyttää.

Vierailija
88/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään äidin tai isän tarvitse selvittää lapsensa hiuksia tajuttomia aikoja päivittäin. Jos hiukset vaativat niin paljon työtä, on hiusmalli väärä kyseiselle hiuslaadulle. Ja jos edes kertaalleen leikkaisi esim. sen polkan ja alkaisi hoitaa siitä hiuksia kunnolla, olisi ehkä joku mahdollisuus saada hiukset kasvamaan pitkiksi niin, etteivät ole koko ajan takussa. Eihän sellainen huonokuntoinen hamppu pysy kunnossa, vaikka sitä harjaisi ja hinkkaisi, enkä ymmärrä mitä järkeä ap:n tilanteessa on tuollaisenaan. Kyllä lapsenkin pitää ymmärtää ja hyväksyä faktat - on parempi pätkäistä.

Itselläni on ohuet ja hentoiset hiukset, kuulostaa kuin ap:n tyttären hiuksilta. Lapsena hiukset pidettiin max olkapääpituisena, eikä ne sen jälkeenkään ole sitä pidemmät olleet. Vaikka kuinka kavereilla olisi kauniit pitkät ja paksut hiukset, niin tällaisesta ohuesta lirusta ei sellaista saa vaikka miten yrittäisi. Parhaimmillaankin on päätä pitkin menevä hiirenhäntä. Yleensä latvat menevät huonoon kuntoon tosi pian ja ovat hamppuiset, vaikka mitä tekisi. Tällainen hiuslaatu myös takkuuntuu todella helposti ja sekin syö latvoja.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
89/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun tyttöni ajattelee, että pitkissä hiuksissa hän näyttää nätiltä, eikä tykkää lyhyestä tukasta, en menisi koskaan ikinä leikkaamaan hänen tukkaansa lyhyeksi. Minä haluan tukea lapseni itsetunnon kehitystä en vahingoittaa sitä pakottamalla häntä näyttämään sellaiselta miltä hän ei halua.

Jos ei jaksa lapsen hiuksia harjata tai huolehtia, että lapsi harjaa ne itse, niin tuskinpa nuo jaksaa paljon muustakaan huolehtia.

Vierailija
90/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena myös tosi pitkät hiukset, ja meillä oli ehdoton sääntö, että hiukset auki saa olla vain juhlissa. Eli koulun joulu- ja kevätjuhlat, synttärit ym - sellaiset joihin laitetaan juhlavaatteet päälle. Muuten aina kiinni sekä päivät että yöt. Äiti kehitteli leteistä ja saparoista uusia versioita ja itse sai aina vaikuttaa, miten hiukset minäkin päivänä laitetaan. Paitsi ei auki, enkä sellaista koskaan edes kinunut, kun oli niin itsestäänselvä asia, että tavallisena arkipäivänä se ei ole sen mahdollisempaa kuin ykkösjuhlamekossa kouluun lähteminen.

Vierailija
91/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte paremmasta harjaamisesta, jos ei noudata tätä niin sitten leikkuu. Näin tyttö itse vaikuttaa päätökseen. Pitäisikö hiuksia pestä hieman useammin!?

Vierailija
92/93 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on nyt neljävuotias, hiukset ulottuvat miltei pakaroille. Ei halua pitää tukkaansa kiinni muuten, mitä nyt ollaan yhdessä sovittu että ruokailussa on fleda kiinni niinkun kaikilla muillakin perheenjäsenillä. Pikkuvauvasta lähtien yhdessä rutiini, että harjataan aamuin ja illoin. Jos ei meinaa saada itse joskus aikaiseksi, niin sitten yhdessä vanhemman kanssa. Usein pyytääkin että vanhempi harjaa, ne on sellaisia kiireettömiä hellittely- ja nautiskeluhetkiä yhdessä. Ilon kautta :)

Vierailija
93/93 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan autat tytärtä hiusten harjaamisessa joka päivä ja laitat ne kiinni esim. letille? 

Ei halua hiuksiaan kiinni, ei ole koskaan halunnut. Ei anna pistää edes pinnejä. Ap

Et siis voi pakottaa lasta laittamaan hiuksia yöksi letille mutta voit pakottaa lapsen kiljuen ja itkien kampaajantuoliin?