Olenko hirveä julma äiti jos käsken kampaajaa leikkaamaan tyttären hiukset polkkamalliin vasten tämän tahtoa? Vaikka itkisi ja huutaisi sitten loppupäivän
Joudumme 2 kertaa kuussa käymään kampaajalla jossa kampaaja puolitoistatuntia aukoo takkuja, ennenkuin voi tasata latvoja. En voi edes kuvitella, mitä meistä puhutaan kahvihuoneessa...
Tytöllä on harja ja selvityssuihke, suihkussa omat hoitoaine. Mikään ei estä isoja rastamaisia myttyjä syntymästä. Mitä pitempi tukka, sitä pahempi ongelma.
Ja tytär on 10v. Tämä sama ongelma ollut siitä lähtien kun hiukset alkoivat kasvaa 2vuotiaana.
Kommentit (93)
Mielenkiintoista, minä en käytännössä koskaan harjaa hiuksiani eikä ole tuollaista takkuongelmaa. Toki minulla on laineikkaat hiukset, mutta silti. Myytti, että se olisi jokin pitkän tukan takuuhuolto. Enemmänkin kyseenalaistan hiustuotteita, joita hän käyttää. Onko ne varmasti hiustyypille sopivat?
Itsellä koko lapsuuden ollut todella pitkät hiukset. Ja takussa usein. Mutta silti äiti kampasi usein ja selvitti. Usein uhkaili että leikataan koko tukka pois, mikäli et edes yritä hoitaa itse. Mutta ei niin tehnyt.
Osaako se tyttö käyttää hoitoaineita oikein? Niskaan jää helposti takkuja. Itse ajattelen, että 10 v on ehkä vielä liian nuori ja huoleton pitämään hiuksistaan huolta. Voisitko sä auttaa?
Mulla on luonnonkihara tukka ja oli pitkä jo lapsena. Meillä oli äidin kanssa tapana käydä kerta kaksi viikossa saunassa, jolloin hän pesi, harjasi ja laittoi hoitoaineen päähäni.
Istuttiin saunanlauteilla ja juteltiin elämästä. Samalla hän kampasi sitten hoitoaineen kanssa hiukseni. Samat teki siskolle ja itselleen.
Saunan jälkeen hiukset kuivataan ja tehdään napakat letit, niillä menee pari päivää. Lapsena välillä käytettiin lisäksi "pieni talo preerialta " - unimyssyjä, niin ei unissaan hierretty takkuja takaraivoon tms.
Meillä on näitä kylpemishetkiä ollut nyt aikusenakin. Nyt saadaan hoitaa äidin pitkiä harmaita hiuksia.
Tässäkin meni hetkensä ennen kuin tajusin, että nuo hetket nimenomaan oli ensisijaisesti hiusten selvittämistä varten kehitelty ja samalla yhteistä laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, minä en käytännössä koskaan harjaa hiuksiani eikä ole tuollaista takkuongelmaa. Toki minulla on laineikkaat hiukset, mutta silti. Myytti, että se olisi jokin pitkän tukan takuuhuolto. Enemmänkin kyseenalaistan hiustuotteita, joita hän käyttää. Onko ne varmasti hiustyypille sopivat?
Latvat myös pitää olla kunnossa, eikä niinkään hapsuilla. Ei ole myytti, kyllä pitkää tukkaa pitää huoltaakin. Etenkin jos on lasinen ja tarttuvaa sorttia. Eihän kaikilla ole. Ole onnellinen, ettei sulle ole hiuksista harmia tullut.
Kyllä 10 vuotias harjaa ja selvittää hiukset itse. Tuon ikäiset jo tekee lettikampauksia ja ponnareitakin itse. Nyt vaatimaan tytöltä mitä pitäisi jo osata.
Mitkä ihme villieläimet teillä istuu pään päällä, jos hiuksia muka tarvitsee jotenkin erikseen kauheasti huoltaa tai muuten leikataan pois? En tajua yhtään. Tai että lapsi olisi liian nuori niitä "hoitamaan".
Takku ei ehdi selvittämättömäksi vuorokaudessa tai parissa huopaantua. Ette harjaa tytön hiuksia. Ei tyttö itse, et sinä eikä kukaan muukaan. Harja käteen ja hiukset ainakin yöksi löysälle letille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latvat myös pitää olla kunnossa, eikä niinkään hapsuilla. Ei ole myytti, kyllä pitkää tukkaa pitää huoltaakin. Etenkin jos on lasinen ja tarttuvaa sorttia. Eihän kaikilla ole. Ole onnellinen, ettei sulle ole hiuksista harmia tullut.
Miksi? Miten niin "pitää" olla? Huoltamiseenkin on monia tapoja, eikä se tosiaankaan mitään rakettitiedettä ole.
Tutustu Curly girl -metodiin. Kihartuvia hiuksia ei edes kuulu harjata, vaan ne kastellaan ja lisätään vähän jätettävä hoitoainetta.
Siellä voi olla nyt piilevä tukkajumalatar, kun löytyy oikeat tuotteet.
Terv. toinen takkutukka, joka oppi hoitamaan hiuksiaan vasta +40 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskustelu siitä on käyty, että hiukset harjataan JOKA AAMU ja ILTA? Ja tämä tapahtuu ja siltikin menee takkuun?
Kyllä, tuosta on keskusteltu monta vuotta ja olen itse nähnyt että harjaa aamuisin! Mutta ilmeisesti, jos huomaa takun kiertää sen tai vetää vain kevyesti yli. Mnnun ei ole antanut harjata sen jälkeen kun oli eskarissa, kuulemma koskee. Totta hitossa se koskee kun nyhtää semmoisia rastoja auki!
Ap
Etkö voi letittää, opettaa tyttöä letittämään hiuksensa niin ei mene takkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan autat tytärtä hiusten harjaamisessa joka päivä ja laitat ne kiinni esim. letille?
Ei halua hiuksiaan kiinni, ei ole koskaan halunnut. Ei anna pistää edes pinnejä. Ap
10-vuotiaan kanssa voi hyvin jutella vaihtoehdoista, joista lapsi sitten saa valita mieleisensä:
- Äiti saa harjata hiukset aamuin ja illoin ja ne laitetaan kiinni yöksi ja esim. liikuntaharrastusten ajaksi. Lapsi valitsee itse pinnit sun muut kaupasta.
- Leikkautetaan hiukset sen verran lyhyiksi että lapsi pystyy itse pitämään ne siistin näköisinä eli harjaamaan kunnolla.
Vaihtoehtoihin ei kuulu se, että hiukset jätetään harjaamatta ja takkuisiksi.
Lisäksi tietenkin todella hyvät shampoot ja hoitoaineet, hoitoaineen laittamisessa ja pois pesemisessä äiti voi hyvin vielä auttaa 10- vuotiasta.
4- 5 vuoden kuluttua alkaa hoitamaan omasta aloitteestaan hiuksensa asiallisesto, siihen asti tarvitsee aikuisen opastusta.
Hanki Muumi-selvityssuihketta ja tangle teezer -harja. Näillä hiusten selvitys on helppoa. Mikset tee hiusten selvitystä itse kotona vaan menette kampaajalle?
Ette osaa kammata ja avata takkuja oikein. Ei saa repiä voimalla takkujen läpi, vaan nytkytellä hissukseen takkua auki.
Tuo on kyllä totta, ettei avaamatonta takkua yhdessä yössä kerkee tulemaan.
Trollihan tämäkin oli, kuka tosissaan leikkelisi lapsensa tukkaa yöllä? Järjettömiä hapsuja ja koloja pitkässä tukassa?
Vaihtoehdot tarjolle, että joko tukka lyhenee (ei nyt välttämättä polkkaan, mutta merkittävästi) tai sitten antaa aikuisen auttaa harjaamisessa. Näistä saa sitten itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 10 vuotias harjaa ja selvittää hiukset itse. Tuon ikäiset jo tekee lettikampauksia ja ponnareitakin itse. Nyt vaatimaan tytöltä mitä pitäisi jo osata.
Ei voi osata jos ei opeteta. Ja jos ei opeta niin ei voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskustelu siitä on käyty, että hiukset harjataan JOKA AAMU ja ILTA? Ja tämä tapahtuu ja siltikin menee takkuun?
Kyllä, tuosta on keskusteltu monta vuotta ja olen itse nähnyt että harjaa aamuisin! Mutta ilmeisesti, jos huomaa takun kiertää sen tai vetää vain kevyesti yli. Mnnun ei ole antanut harjata sen jälkeen kun oli eskarissa, kuulemma koskee. Totta hitossa se koskee kun nyhtää semmoisia rastoja auki!
Ap
No sitten ei muuta kun hiukset lyhyiksi. Eihän tuossa sitten ole mitään mietittävää edes.
Mun lapsilla on paksut pitkät kihartuvat hiukset. Toisella hiuslaatu on sellainen, että takkuuntuu helposti. Selvittelen tytön hiukset huolella parin viikon välein, ihan turhuutta sen takia mennä kampaajalle. Muuten tyttö hoitaa tukkansa itse.
Ap:n lapsen hiuksia voisi lyhentää olkapäämittaan, että olisi vielä pitkä. En tiedä, minkälainen kampaaja leikkaisi lapselle polkan vastoin tytön tahtoa.
Miksi ihmeessä olet ap yöllä leikannut "pahimpia myttyjä". Eripitkät hiukset saavat näyttämään peikolta.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu Curly girl -metodiin. Kihartuvia hiuksia ei edes kuulu harjata, vaan ne kastellaan ja lisätään vähän jätettävä hoitoainetta.
Siellä voi olla nyt piilevä tukkajumalatar, kun löytyy oikeat tuotteet.
Terv. toinen takkutukka, joka oppi hoitamaan hiuksiaan vasta +40 v.
oliko muksulla kiharat hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella on karkea hiuslaatu ja ne menee takaa takkiin jo automatkalla. Ja kyse on puolipitkistä hiuksista. Hoitoainetta ja öljyä, niin paljon että hiukset on veltot. Itselläni on sama ongelma. Nyt kun ei ole päässyt kampaajalle, niin joka yön jälkeen iroittelen takkuja ja leikkaan pahimmat pois. Sen verran kiharaa, ettei pienet lovet näy
Tuollaisesta on tuomittukin oikeudessa, äiti kampasi takkutukka tyttöä, tulkittiin pahoinpitelyksi.