Olenko hirveä julma äiti jos käsken kampaajaa leikkaamaan tyttären hiukset polkkamalliin vasten tämän tahtoa? Vaikka itkisi ja huutaisi sitten loppupäivän
Joudumme 2 kertaa kuussa käymään kampaajalla jossa kampaaja puolitoistatuntia aukoo takkuja, ennenkuin voi tasata latvoja. En voi edes kuvitella, mitä meistä puhutaan kahvihuoneessa...
Tytöllä on harja ja selvityssuihke, suihkussa omat hoitoaine. Mikään ei estä isoja rastamaisia myttyjä syntymästä. Mitä pitempi tukka, sitä pahempi ongelma.
Ja tytär on 10v. Tämä sama ongelma ollut siitä lähtien kun hiukset alkoivat kasvaa 2vuotiaana.
Kommentit (93)
Lapsi pääosin saa päättää itse hiuksistaan ja vaatteista, mutta jossain kohti tulee stoppi, jonka jälkeen vanhemmat päättää. Jos lapsi on kykenemätön huoltamaan itse asioitaan niin ne on vanhemman tehtävä.
Lapsen hiukset ovat Kontion ikäisen omassa päätäntävallassa. Väkisin leikkaaminen ja vanhempien tahtoon pakottaminen on henkinen pahoinpitely, josta saattaa jäädä traumoja. Itselleni jäi, terv. mummi
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vain idiootti ei osaa hoitaa takkuuntuvia hiuksia. Kysyppäs neuvoa kampaamosta ja osta oikeita aineita. Julmuus on henkistäväkivaltaa. Tulee traumoja pakottamisesta. Ajatteleppa ihan ite omalle kohdallesi.
Samaa mieltä ettei saa pakottaa leikkaamaan, mutta eri mieltä että kampaamosta saa apua. Jos sinulla on epätyypillinen hiuslaatu ja vaikka kunnon kihara, niin kampaamosta et saa kuin huonoja neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt opetat sille lapselle ja itsellesi harjaamaan hiukset latvasta aloittaen. Silloin ei satu. Eli toisella kädellä hiuksista kiinni vähän latvojen yläpuolelta ja sitten harjataan latvat auki. Sitten ote taas vähän ylempää ja harjataan seuraava kohta jne. Aina kun tulee takku vastaan niin ote sen yläpuolelta, jotta ei vedä päänahkaa mikä sattuu. Todellakin sattuu repiä hiuksia päästä sillä, että alkaa vaan suoraan vetelemään juurista alaspäin.
Tämä, hiustenhoidossa on jotain totaalisen pielessä jos ne on oikeasti noin takussa jatkuvasti. Ei hiuksia harjata niin että harja vedetään täysiä hiusten läpi tyvestä latvaan, sehän sattuu törkeästi ja hakkaa takut vaan tiheämmin kiinni. Myös päällimmäisten hiusten alla olevat takut jää harjaamatta tuolla taktiikalla. Illalla hiukset kannattaa harjata suihkussa hoitoaineen laiton jälkeen. Pesu vaikuttaa myös takkujen syntymiseen. Liian tiheä pesutahti saa ne varmasti kuivaksi takkupesäkkeeksi, samoin kun se jos ne pestään seisomalla suorassa ja jynssäämällä hiukset myttyyn päälaelle.
Täi shampoo helpottaa ja uudet tyynyliinat.
Kyllä ensin täytyy kokeilla muita keinoja. Onkohan hoitoaine riittävän hoitavaa? Doven Nourishing oil hoitoaine on edullista mutta hyvää. Garnierin banaanihiushoitonaamio voi kelvata sen ikäiselle, jos banaanin haju ei haittaa. Sitä voi jopa jättää pienen määrän kuiviin hiuksiin. Samassa sarjassa on myös shampoo ja tavallinen hoitoaine.
Sanoisin että auta tyttöä hoitamaan hiuksia ja jos takkuongelma ei viimeistään juhannukseen mennessä hellittä, sitten hiukset polkalle. Ne ehtivät kasvaa paljon taas ennen syksyä. Kerro tytölle että takuista olisi päästävä tai ongelma vain pahenee kesällä, mutta kerro myös että autat hiusten hoitamisessa ja ostat hänelle kokeeksi muutamia uusia shampoita ja hoitoaineita. Hiuksia ei pidä harjata märkinä, mutta harvalla kammalla ne voi kammata samalla kun hoitoaine imeytyy.
Tyttäresi hiuslaatu kuulostaa sellaiselta, että oikein hoidettuna hiukset saattavat kihartua kauniisti.
Minulla oli sama takkuongelma pienenä. Sattui kun harjattiin ja itkua pidättelin aina kampaajalla. Johtui siitä että hiukseni on erittäin takkuuntuvaa sorttia eikä sileä kuten monella. Hiukseni ovat myös todella paksut. Kun kasvoin aloin hoitaa hiuksiani itse ja harjaamaan paremmin. Lapsena ei usein osaa hoitaa hiuksiaan vaikka olisi ne suihkeet ja muut.
Eipä taida kukaan kampaaja vastentahtoisen lapsen hiuksia leikata. Ja meillä ainakin kolmevuotiaalta kampaaja varmisti pari kertaa, että hiusten leikkaus pitkähköistä polkaksi on hänelle mieluisa.
Kyllä sanoisin että suurimmassa osassa tapauksia se on vanhemman syytä, jos lapset kulkevat epäsiistinä.
Jos olisin kyseinen kampaaja, niin en kyllä suostuisi leikkaamaan, jos tuon ikäinen on niin kovasti sitä mieltä, ettei halua. Sinun tehtävä on harjata ne hiukset ja vaikka kevyt letti yöksi, niin ei mene takkuun. Aamulla taas nätisti tukka kiinni tai vain harjaus.
Et kai vaan käytä tavallista markettiharjaa? Mulla vanuttuu tukka jos semmoisella harjaan. Käytän harvapiikkistä kampaa.
Olet saanut paljon hyviä neuvoja hiusten hoitoon. Vaikea kuitenkaan suositella tuotteita näkemättä hiuslaatua. Muistuttele lasta hiusten harjaamisesta joka päivä ja harjaa itse vähintään kerran viikossa ja yöksi aina letille. Jos on varaa käydä kaksi kertaa kuussa tekemässä parin tunnin reissu kampaajalla, on myös varaa ostaa tytölle kunnon tuotteet hiustenhoitoon. Jätettävä hoitoaine, hiusnaamio- ja öljy sekä sulfaatiton shampoo (esim. fructis hair food hiusnaamio +jätettävä hoitoaine, argan öljy, Xz persikkanektari shampoo ja tangle teezer harja). Pelkkä vesi tai hoitoaine pesu riittää hyvin, jos ei hikoile paljon. Jos ei hoida hiuksia, vaikka opetat ja muistutat niin sitten kerrot tytölle, että ne leikataan.
Öljyshampoosta ja -hoitoaineesta voisi olla apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskustelu siitä on käyty, että hiukset harjataan JOKA AAMU ja ILTA? Ja tämä tapahtuu ja siltikin menee takkuun?
Kyllä, tuosta on keskusteltu monta vuotta ja olen itse nähnyt että harjaa aamuisin! Mutta ilmeisesti, jos huomaa takun kiertää sen tai vetää vain kevyesti yli. Mnnun ei ole antanut harjata sen jälkeen kun oli eskarissa, kuulemma koskee. Totta hitossa se koskee kun nyhtää semmoisia rastoja auki!
Ap
Aloita selvittely latvoista. Pidä samalla toisella kädellä ylempää kiinni. Siirry vähitellen ylemmäs. Näin saat takut selvitettyä tukistamatta. Ja jotta niitä takkuja ei pääsisi syntymään, sinä varmistat lopputuloksen lapsen oman harjaamisen jäljiltä, kunnes on oppinut itse huolehtimaan asiasta. Näillä ehdoilla annat pitää pitkät hiuksensa. Lapsellakin on oikeus päättää omaan ulkonäköönsä liittyvistä asioista, mutta sinä vanhempana asetat reunaehdot tälle.
Vieläkö on tällaisia äitejä?? Julmia, jotka leikkaavat tyttönsä hiukset lyhyeksi vasten tytön tahtoa musertaen tytön itsetunnon. En usko hetkeäkään, että ensimmäinen syy on hiusten takkuuntuminen vaan joku julmuus, joka näissä äideissä on.
T. Takkutukka tytön äiti, joka ei koskaan leikkasi tyttönsä hiuksia lyhyeksi, koska tyttö rakastaa pitkiä hiuksiaan
En oikein ymmärrä, mitä iloa on pitkistä hiuksista, jos ne täytyy aina letittää tai muulla tavoin pitää kiinni. Kauhea työ pitää ne aisoissa.
Tällein kampaajan näkökulmasta. Sinähän et minua ensinnäkään käske. Tuon ikäisellä lapsella on jo itsemääräämisoikeus omasta tukastaan. Jos näen tuollaisen tilanteen niin teen sinusta lasun.
Jos hiukset takkuuntuvat noin paljon niin shampoon täytyy olla liian kuivattava. Mieto kuivan tukan shampoo, ja ei liikaa shampoota ja pyyhekuiviin hiuksiin hoitoaine. Hiuksia kammataan väärin jos sattuu. Takkukohta tulee nostaa kädellä ylemmäksi ja siitä varoen kammata auki. Ei harjaamalla ylhäältä alas. Ensin takut ja sitten vasta harjata kunnolla. Eikö voisi pitää ponnaria.
Meillä on vähän samaa. Kaksi vaihtoehtoa: joko hiukset aletaan harjaamaan päivittäin kunnolla (joko itse tai vanhemmat) tai sitten leikataan.
Jotain tällaista epäilinkin näissä hiuspakottaja äideissä. Koetaan tyttären tukka kummallisesti "omaksi ylpeydeksi" ja sitten pakotetaan milloin harjaamaan, leikkaamaan tai kasvattamaan. Ne ei ole teidän hiukset, ihan outoa repiä stressiä tuollaisesta.