Olenko hirveä julma äiti jos käsken kampaajaa leikkaamaan tyttären hiukset polkkamalliin vasten tämän tahtoa? Vaikka itkisi ja huutaisi sitten loppupäivän
Joudumme 2 kertaa kuussa käymään kampaajalla jossa kampaaja puolitoistatuntia aukoo takkuja, ennenkuin voi tasata latvoja. En voi edes kuvitella, mitä meistä puhutaan kahvihuoneessa...
Tytöllä on harja ja selvityssuihke, suihkussa omat hoitoaine. Mikään ei estä isoja rastamaisia myttyjä syntymästä. Mitä pitempi tukka, sitä pahempi ongelma.
Ja tytär on 10v. Tämä sama ongelma ollut siitä lähtien kun hiukset alkoivat kasvaa 2vuotiaana.
Kommentit (93)
Tytöllä kuulostaa olevan ohut, pehmeä vauvahius. Takkuuntuu kyllä, mutta ei pitäisi ihan takkuhamppun mennä jos harjaa.
Nukkumaan ei mennä ennen kuin hiukset on harjattu ja nehän on pakko yöksi letittää ettei aamulla olisi takkuja. En olisi antanut edes kasvattaa hiusta noin pitkäksi, jos ei itse huolla.
Nykyään on kaikenlaisia tuotteita, on selvityssuihkeita ja erilaisia tuotteita jokaiselle hiuslaadulle.
Eikö kampaamossa esitellä heidän omia tuotteitaan joilla tytön olisi helpompaa selvittää noita takkuja?
Myös hiusharjoissa on eroja, kannattaa kysyä sieltä kampaamosta mikä olisi hyvä tähän ongelmaan.
Et voi itse yksin päättää tytön hiusten pituudesta. Tai voit, jos olet itsevaltias, mutta ei kannata, mieluummin hoitaa hiuksia yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki Muumi-selvityssuihketta ja tangle teezer -harja. Näillä hiusten selvitys on helppoa. Mikset tee hiusten selvitystä itse kotona vaan menette kampaajalle?
Juu ei. Ei ainakaan muumia, se tahmaa ja tekee takkuja. Ihan kuin sokerilientä suihkuttais hiuksille. Tangle teezer on vitsi. Luonnonharjainen on ystävällinen myös hiuksille. Kun näihin panostaa, niin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sinun ainoa lapsesi niin hmmm
... Jos sinulla taas on useampi lapsi niin tuo on ihan ymmärrettävää.
Tai siis he ymmärtää ainakin joilla on iso perhe.🤔
Itse olen 11 lapsisen vl-perheen vanhin, ja äiti kampasi ja letitti hiukseni joka aamu eskarista pitkälle alakoulun yläluokille saakka.
Ikinä en ollut takkupäänä missään, en edes kotona.
Tuo hiusten harjaaminen ja letittely oli myös hyvää aikaa jutella kuulumisia, kuten joku tuolla ensimmäisellä sivulla kirjoittikin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä Tangle Teezer tai vastaava eikä mikä lähimarketin perussharja?
Lähimarketista ne Tangletkin ostetaan nykyään.
Osaahan tyttö harjata eli latvasta aloitetaan ja pikkuhiljaa ylöspäin. Takkuja tulee, kun alkaa ylhäältä harjaan. Ei harja mene läpi, vaan jämähtää aiheuttaen ison takun.
Vierailija kirjoitti:
Ette osaa kammata ja avata takkuja oikein. Ei saa repiä voimalla takkujen läpi, vaan nytkytellä hissukseen takkua auki.
Tuo on kyllä totta, ettei avaamatonta takkua yhdessä yössä kerkee tulemaan.
Trollihan tämäkin oli, kuka tosissaan leikkelisi lapsensa tukkaa yöllä? Järjettömiä hapsuja ja koloja pitkässä tukassa?
No kyllä tulee. Itselläni on kaikki mahdolliset hoitoaineet käytössä ja silti huonon yön jälkeen pitää käyttää saksia. Niin sanotusti karvainen hiuslaatu. Ihan suomalainen, mutta epätyypillinen.
Osta takunselvittelysuihkeen takkujen aukomiseen.
Lisäksi osta tangle teezer harjan, jolla lapsi saa itse harjattua hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi paksuista hiuksissa.
Nykyään vain idiootti ei osaa hoitaa takkuuntuvia hiuksia. Kysyppäs neuvoa kampaamosta ja osta oikeita aineita. Julmuus on henkistäväkivaltaa. Tulee traumoja pakottamisesta. Ajatteleppa ihan ite omalle kohdallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustu Curly girl -metodiin. Kihartuvia hiuksia ei edes kuulu harjata, vaan ne kastellaan ja lisätään vähän jätettävä hoitoainetta.
Siellä voi olla nyt piilevä tukkajumalatar, kun löytyy oikeat tuotteet.
Terv. toinen takkutukka, joka oppi hoitamaan hiuksiaan vasta +40 v.
oliko muksulla kiharat hiukset?
Ei tarvitse olla mitenkään merkittävän kiharan näköinen, että tuo toimisi. Ei minullakaan koskaan ollut kiharat hiukset, mutta sellaiset raivostuttavan mihin sattuu taipuisan sojottavat, jotka eivät pysyneet kunnolla ojennuksessa. Nyt tuota metodia käyttämällä tukka näyttää paljon kivemmalta ja siinä on ilmiselvää kiharaa. Voi siis olla piilokiharat, jotka eivät tule esille vääränlaisten tuotteiden takia ja hiukset näyttävän siksi rumilta ja takkuisilta.
Menkää jollekin rastoja tekevälle hipille laittamaan tytölle pikkutakut päähän, niin harjan voi heittää mäkeen ja tyttö saa pitää pitkät hiuksensa.
https://i.pinimg.com/originals/1e/1f/67/1e1f67459cb2ead25bfa1df020236ab…
Söpöltä näyttää!
Meillä saman ikäisellä takkuuntumisongelma talvisin, kun kulkee pitkä tukka auki. Kampaajalle en kyllä ole vienyt, mutta jos en saa takkua avattua, niin kylmästi vain leikkaan takun pois. Takut tulee niskahiuksiin ja leikkely ei näy päälle.
Olen puhunut ja puhunut ja puhunut hiusten kampaamisesta (aamulla, koulun jälkeen, illalla, nämä VÄHINTÄÄN!) Ainoastaan illalla olen vahtimassa, että tukka tulee harjattua. Olen myös sanonut, että tukka täytyy laittaa aamulla kiinni kouluun, mutta en tätäkään pysty vahtimaan, koska olen töissä. Välillä teen letin illalla ja sanon, ettei saa aamulla avata, mutta aukeaa tai aukaisee koulupäivän aikana.
Olen myös uhkaillut, että jos ei ala itse kiinnostua hiusten säännöllisestä hoidosta, niin sitten mennään parturiin ja tukka lyhennetään...
Joten täältä nyt ei ole lähettää kuin sympatiaa. Onneksi takki- ja pipokelit on kohta ohi ja asian suhteen helpottaa.
Ohuet pitkät hiukset eivät ole nätit kenelläkään. leikkauttakaa ne vaikka olkapäille ulottuviksi. Vanhemmat päättävät, lapsi tottelee.
Vaikea sanoa. Mulla oli pienenä pitkät paksut letit, joita inhosin.
Ne oli äidin ylpeys. Olin nähtävyys.
Mutta esim kun kävin uimahallissa oli hankala uida ja etenkin pyöräillä tukka märkänä kotiin.
Joten sinä kesänä kun täytin 9, ilmoitin että nyt leikataan lyhyt tukka.
Äidillä oli kampaajan sakset, ja kumma kyllä hän suostui. Oli ihanaa kun tukka oli vain olkapäille. Kevyt! Tunsin itseni ihmiseksi.
Uimassa oli paljon helpompi paitsi uida niin kuivatus.
Pakottaminen on loistava idea, kuten tämän alkeellisen provon kirjoittaja hyvin tietää.
Mut se nyt on sama mitä provoon vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saman ikäisellä takkuuntumisongelma talvisin, kun kulkee pitkä tukka auki. Kampaajalle en kyllä ole vienyt, mutta jos en saa takkua avattua, niin kylmästi vain leikkaan takun pois. Takut tulee niskahiuksiin ja leikkely ei näy päälle.
Olen puhunut ja puhunut ja puhunut hiusten kampaamisesta (aamulla, koulun jälkeen, illalla, nämä VÄHINTÄÄN!) Ainoastaan illalla olen vahtimassa, että tukka tulee harjattua. Olen myös sanonut, että tukka täytyy laittaa aamulla kiinni kouluun, mutta en tätäkään pysty vahtimaan, koska olen töissä. Välillä teen letin illalla ja sanon, ettei saa aamulla avata, mutta aukeaa tai aukaisee koulupäivän aikana.
Olen myös uhkaillut, että jos ei ala itse kiinnostua hiusten säännöllisestä hoidosta, niin sitten mennään parturiin ja tukka lyhennetään...
Joten täältä nyt ei ole lähettää kuin sympatiaa. Onneksi takki- ja pipokelit on kohta ohi ja asian suhteen helpottaa.
Ihan ihmeellistä tukkanatsismia. Mitä se sinun takamustasi kutittaa millainen tukka tytöllä on?
Olet, vastaus otsikon kysymykseen.
Itse asiaan: oletan että tyttö pesee itse hiuksensa suihkussa. Ota tavaksi, että ennen hiuspesua harjaat hänen hiuksensa tai opeta tyttö että ehdottomasti ennen pesua harjaa itse hyvin. Jos takut pesee, niihin vain kertyy shampoota, ja ne menevät enemmän takkuun ja huopaantuvat. Samoin opeta tytölle, että huuhtelu on todella tärkeää riittävän kauan, muuten shampoojäämät tekee takkuja.
Tietenkin päivittäin hiusten harjaus, mutta erityisesti ennen suihkua.
Jos aamulla tai illalla kiire, opeta rutiini johonkin muuhun aikaan päivästä, kunhan se on päivittäinen.
Itse en harjaa hiuksia silloin kun ne on pahassa kunnossa, vaan laadukkaan selvityssuihkeen avulla avaan takut käsin (välillä jopa ihan pari hiusta kerrallaan vetäen). Ei siitä huopaantuneesta mikään harja mene läpi.
Nyt opetat sille lapselle ja itsellesi harjaamaan hiukset latvasta aloittaen. Silloin ei satu. Eli toisella kädellä hiuksista kiinni vähän latvojen yläpuolelta ja sitten harjataan latvat auki. Sitten ote taas vähän ylempää ja harjataan seuraava kohta jne. Aina kun tulee takku vastaan niin ote sen yläpuolelta, jotta ei vedä päänahkaa mikä sattuu. Todellakin sattuu repiä hiuksia päästä sillä, että alkaa vaan suoraan vetelemään juurista alaspäin.