Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saitte rahaa huonekaluihin silloin kun...

Vierailija
03.04.2021 |

...muutitte omillenne?

22-vuotias poika muuttamassa pois ja mietin, että pitääkö meidän vanhempina maksaa hänelle kaikki huonekalut kun ei hänellä opiskelijana tällä hetkellä juurikaan omaa rahaa ole ostaa niitä.. Mutta eipä ole meidänkään rahatilanteessa hirveämmin kehumista.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskus myy pienellä hinnalla korjattuja huonekaluja ja kodinkoneita sekä hyviä astioita juomalaseja ja pikareita,verhoja lamppuja,tuoleja TV tasoja.Sohvia sänkyjä.Huonekalu kirppikset myy sänkyjä.Ikeasta saa halvan sängyn tai pöydän.Kierrätyskeskus myös ottaa vanhoja ehjiä tavaroita

Vierailija
42/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan rahoilla ostin huonekalut käytettynä silloin joskus 20-vuotiaana kun muutin. Eipä niillä rahoilla mitään kallista ja hienoa designia ostettu. 😁

Saiko Kelalta rahaa huonekaluihin? Mielenkiintoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat (äiti lähinnä) ostivat astioita, kahvinkeittimen, telkkarin, mikron yms tavaraa. Huonekaluja sain sukulaisilta ja kirpparilta ja tuunasin ne itse. Jotain astioita noilta ajoilta löytyy edelleen vaikka ovat 35 vuoden takaa.

Vierailija
44/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Siksipä kävinkin "ryöstöretkellä" sukulaisten ja tuttavien varastoilla. Sain lähes kaiken ilmaiseksi ja antajat olivat vain kiitollisia, kun pääsivät ylimääräisestä tavarasta eroon. Muutamia keittiövälineitä ostin itse opintotuella. 

Vierailija
45/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eka asunto oli kalustettu: kapea sänky, kirjoituspöytä, tuoli ja joku hylly/kaappi. Pärjäsin noiden kanssa ihan ok. Kotoa sain verhot ja jotain lakanoita, ehkä matonkin. En enää muista. mitään huonekaluja kotoa en saanut, enkä edes halunnut, ja ne jäivät pienempien sisarusten käyttöön. Teevettä keitin kattilalla. Koulussa söin ja iltaruoka oli lähinnä teetä ja voileipää. 

Myöhemmin kun tuli ero, muutin taas omilleni melkein ilman mitään, mutta silloin ostelin kirppareilta ja sain kavereilta. 

Nykyäänhän on kierrätyskeskus, facebookin kierrätysryhmät ja roskalavaryhmät ym. Ainakin helsinkiläisissä ryhmissä on paljon lahjoittajia, jotka lahjoittaa eteenpäin vaikka mitä. 

Vierailija
46/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan rahoilla ostin huonekalut käytettynä silloin joskus 20-vuotiaana kun muutin. Eipä niillä rahoilla mitään kallista ja hienoa designia ostettu. 😁

Saiko Kelalta rahaa huonekaluihin? Mielenkiintoista.

Ei Kela korvamerkitse opintotukea, tt-tukea yms. tiettyyn käyttötarkoitukseen. Kyllä niillä saa ostaa, vaikka huonekalujakin. 

Vierailija
47/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelastahan ei mitään erillistä "huonekalurahaa" myönnetä. Sosiaalitoimesta mahdollisesti, jos tulee lasten kanssa kiiremuutto väkivaltaisen puolison luota pois tms.

Vierailija
48/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelastahan ei mitään erillistä "huonekalurahaa" myönnetä. Sosiaalitoimesta mahdollisesti, jos tulee lasten kanssa kiiremuutto väkivaltaisen puolison luota pois tms.

Eipä kukaan ole mistään erillisestä huonekalurahasta puhunutkaan. Mutta Kelan rahaa se on opintotukin, työttömyyskorvaus, tt-tuki ynnä muukin. Minä olen työtön ja ostan kaiken Kelan rahoilla. Paha ostaa muulla, kun ei ole palkkatuloja.  

Vierailija
49/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltani sain mukaani vanhan, varastossa purettuna säilytetyn vaatekaapin ja tätini vanhan, patjaksi levittyvän nojatuolin. Se toimi yhdenhengen sohvana ja sänkynä, joskin 1/3 patjasta oli kivikovaa ja loput lattiaan asti painuvaa höttöä. Nukuin siinä aikani. Silloinen miesystäväni ensimmäisen yökyläilyn jälkeen teki minulle parisängyn rungon ja osti patjat. Sitten minulla oli ihan oikea sänky.

Pitkään huoneeni oli aika autio. Läppäriä käytin lattialla, kunnes sain sedältä hänen vanhan ruokapöytänsä. Tuolit sen ympärille sain mummultani. Vanhan telkkarin sain muistaakseni kaverini isältä ja tv-tasoa en edes muista enää. Vanhempani taisivat joksikin synttäri- tai joululahjaksi ostaa minulle tietokonepöydän, tai sitten sain heidän vanhan kun he ostivat itselleen uuden.

Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen muutin 2h+k, jolloin huonekalujakin tarvitsi enemmän. Pitkin vuotta ostin niitä facebookin ja torin kautta, joitakin sain edelleen sukulaisilta ilmaiseksi. Ensimmäisen ihan uuden huonekalun taisin ostaa vasta 32-vuotiaana, vaikka omilleni muutin jo 17-vuotiaana. Yhä vielä minulla on käytössä opiskelijakämppääni saatuja ja ostettuja huonekaluja, enkä halua niistä edes luopua vaikka taloudellisesti se olisikin mahdollista.

Ei siis todellakaan tarvitse kaikkea ostaa uutena eikä heti. Sänky, pöytä ja tuoli riittävät todella hyvin.

Vierailija
50/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa niitä huonekaluja hankin asuessani kotona; mm astioita, sängyn, videot, mattoja, verhot, pyyhkeitä jne

Kun kotoa muutin 19v ikäisenä, ei äiti antanut ottaa mukaan kuin henkilökohtaiset vaatteet. Ostamani tavarat olivat kuulema osakorvaus hänelle, kun oli minua elättänyt vuosia.

Kotoa muuton jälkeen on pitänyt äitiä avustaa rahallisesti, hänelle on ostettu astioita ja muuta pientä. Jos vuosia sitten hän saattoi jouluksi antaa joulukukan, mutta siitä kukastakin sitten muistutti vuosia.

Vierailija
51/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta huoneesta sänky ja kirjoituspöytä. Omat (minun ja veljen) käytössä olleet lakanat, ja pyhkeet "lasten kylpyhuoneesta".

Arabian astioita astioita oli vanhemmat, lähinnä isäni kerännyt minulle. Sain isän ja äidin häälähjaksi saamat aterimet. Perhetutuilta muuttolahjaksi joku pussilakanasetti, silitysrauta, ja käytetty sähkövatkain.

Kaverin vanha sohva ja telkkari, sillä lupauksella että itse kierrätän ne eteenpäin kun on varaa parempiin, olivat itsekin saaneet kierrätettyinä.

Isä rakensi ruokapöydän, aluksi tuoleina halvimmat mahdolliset klaffituolit, kunnes sain tädiltäni isovanhempien keittiössä olleet vanhat puutuolit. Veli rakensi kirjahyllyn.

Tuolloin ei ollut Ikeaa Suomessa.

Nyt olen keräillyt lapsilleni astioita jne fb-kirppareilta, ostanut aterimet kun oli tarjouksessa kaupassa. Mökiltä saavat lipastoja ja tuoleja kun muuttavat. Omat sänkynsä saavat mukaansa.

Ainakin meidän kaupunginosan fb-kierrätysryhmässä on tarjolla laatuhuonekaluja halvalla tai ilmaiseksi, varsinkin kuun vaihteessa joka on "muuttoaikaa". Ikeasta saa halvalla ns. ekoja aterin- ja astiasettejä.

Vierailija
52/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella onnettomat huonekalut sain käytettynä, kun muutin.

Facebookista löytyy ryhmiä mistä voi saada ilmaiseksi huonekaluja, kun vaan noutaa!

Tori.fi myös usein ANNETAAN tekstin alta

Vierailija
53/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksoi tyttärelle. Maksusitoumukset sai Jyskiin, Ikeaan, Giganttiin ja johonkin muualle, en muista mihin. Eihän sitä hirveästi valinnanvaraa ollut vaan esim sänky piti olla jyskistä, peittoon ja tyynyyn ja lakanoihin sai sinne myös 100 euron sitoumuksen vaikka esim Rustassa ois ollut hienommat lakanat. Sanoin kyllä ettei valita, voi vaikka myydä mistä ei tykkää ja ostaa mieleiset alesta.

Vierailija
54/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuhiljaa niitä huonekaluja hankin asuessani kotona; mm astioita, sängyn, videot, mattoja, verhot, pyyhkeitä jne

Kun kotoa muutin 19v ikäisenä, ei äiti antanut ottaa mukaan kuin henkilökohtaiset vaatteet. Ostamani tavarat olivat kuulema osakorvaus hänelle, kun oli minua elättänyt vuosia.

Kotoa muuton jälkeen on pitänyt äitiä avustaa rahallisesti, hänelle on ostettu astioita ja muuta pientä. Jos vuosia sitten hän saattoi jouluksi antaa joulukukan, mutta siitä kukastakin sitten muistutti vuosia.

Todella ikävä suhtautuminen äidilläsi. En toki tarkoita että vanhempien olisi pakko järkätä lapsilleen kaikkea kun lapset muuttavat, mutta että ottaa lapsen itse ostamat tavarat "palkkioksi" lähentelee jo varkautta.

Jokainen auttaa niin paljon kun haluaa ja kykenee, ilman pakkoa, on ajatukseni. Ja tukee lastaan edes henkisesti itsenäisen elämän alkuaskelissa.

Vierailija
55/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi tyttärelle. Maksusitoumukset sai Jyskiin, Ikeaan, Giganttiin ja johonkin muualle, en muista mihin. Eihän sitä hirveästi valinnanvaraa ollut vaan esim sänky piti olla jyskistä, peittoon ja tyynyyn ja lakanoihin sai sinne myös 100 euron sitoumuksen vaikka esim Rustassa ois ollut hienommat lakanat. Sanoin kyllä ettei valita, voi vaikka myydä mistä ei tykkää ja ostaa mieleiset alesta.

Ja kaikkihan tietää, että tämä ei ole totta.

t. Kelan työntekijä

Vierailija
56/58 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin alkuun petarilla lattialla. Ensimmäinen huonekalu oli Ikean nojatuoli. Siitä se pikkuhiljaa lähti. Olen tuunannut,ostanut, saanut kaikenlaista kodintavaraa vuosien varrella. Sukulaisilta, varaston tyhjennyksistä, poistomyynneistä jne. Nyt alkaa taas tänä viikonloppuna uusi tuunaus projekti ja maalaaminen.

Vierailija
57/58 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun maksu sitoumus

Vierailija
58/58 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin nuorena lundiaa jota sit vähitellen laajensin ja verhosin lasissilla ovilla. Niillä pärjätty 25 vuotta ja varmaan noilla mennään ihan loppuun asti.