Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkainen ystävä, tuloerot alkavat vaikuttaa

Vierailija
03.04.2021 |

En ollut koskaan aiemmin ajatellut tätä, mutta mietin jossain vaiheessa mikä meidän kaveruutta oikein hiertää. Nyt tajusin että häntä ärsyttää se että minulla ei ole varaa samoihin asioihin, hän pitää minua jotenkin reppanana ilmeisesti. Sitten aloin miettimään että tosiaan, kaveri tulee paljon varakkaammasta perheestä. Opiskelijana hänelle ostettiin oma iso asunto ja tietenkin hänellä oli aina varaa ostaa Pentikiä, Marimekkoa yms merkkituotteita. Meillä ei ollut oikein puhuttavaa jos käytiin shoppailemassa, koska itse olen Ikea-osastoa, enkä oikein välitäkään laittaa rahaa merkkitavaroihin. Olemme molemmat siis opiskelijoita.

Minusta tuntuu ettei hän tajua ettei kaikilla ole samat lähtökohdat kuin hänellä. En tule mitenkään erityisen köyhästä perheestä, mutta opiskelijabudjetilla tässä mennään. Ja kestihän minullakin tajuta että hänellä on ihan eri lailla rahaa käytössä.

Kuinka tämän tilanteen ratkaisisi? Tuntuu vähän typerältä tehdä tällaisesta aloitus, mutta kun alkaa olla vaikea keksiä puhuttavaa ja tekemistä yhdessä, ja olen ehkä aistivinani jotain ylemmyydentunnetta. Saatan kyllä kuvitellakin sen.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siis saattaa vaikka närkästyä jos haluan shoppailemaan jonnekin H&M, mutta ei minulla ole varaa ostaa jotain Nansoa. Kun varattiin ulkomaanmatka, hän halusi tietysti hotelliin ja että otettaisiin kalliimmat lennot koska niiden aikataulu oli vähän parempi hänelle. Sitten närkästyi kun minä kannatin ihan eri tyyppistä reissua. Ehkä minuakin vähän ärsyttää. Ei kateudesta, mutta me ollaan nuoria, joten tottakai voidaan yöpyä nuorisohostellissa minun mielestäni. Hänen elintasonsa vastaa ehkä enemmän keski-ikäisen vastaavaa.

Vierailija
2/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ihan vaikka käytännönjuttuja. Kun varattiin lentoja, halusin laittaa keksit pois päältä selaimesta ja muutenkin tutkia niitä siten ettei hinnat nouse. Häntä ärsytti taas, hän olisi vaan ostanut ekat jotka tulee vastaan. Tai jos olemme menossa junalla, hän ostaa vaikka päivää ennen lipun, mutta minä haluaisin ostaa säästölipun ajoissa jotta saan sen edullisemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hänen täytyy tehdä rikkaamman väen touhuja muiden varakkaiden kanssa. Jos häntä ei kiinnosta mitkään sellaiset asiat, joita voi tehdä ilmaiseksi tai edullisesti, niin sitten teidän ei kannata hengata. Yli varojen ei voi elää sen takia, että kaverilla on isompi budjetti kuin sinulla. Ehkä aika hankkia eri kaveripiirit.

Vierailija
4/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hänen täytyy tehdä rikkaamman väen touhuja muiden varakkaiden kanssa. Jos häntä ei kiinnosta mitkään sellaiset asiat, joita voi tehdä ilmaiseksi tai edullisesti, niin sitten teidän ei kannata hengata. Yli varojen ei voi elää sen takia, että kaverilla on isompi budjetti kuin sinulla. Ehkä aika hankkia eri kaveripiirit.

Niin kai. Ehkä minua vähän ihmetyttää että miten hän ei tajua. Enkä minä mielestäni mitään erityisesti köyhäile, tai jos köyhäilen niin tällaista tämä opiskelijavaihe nyt vaan on. Olisi minusta rikkaampanakin tyhmää maksaa enemmän lennoista vaan sen takia että keksien takia hinnat nousi. Taitaa molempia ärsyttää. Nyt ei olla koronan vuoksi edes shoppailtu, mutta ärsyttää se miten hän halveksii "halpatyövoimamaiden rytkyjä" kuten H&M, mutta eihän nuo Nansotkaan taida olla nykyään enää Suomessa tehtyjä. Hän ei ole yhtään merkkikriittinen. Merkissä maksetaan ilmasta usein!

Vierailija
5/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy minimalistiksi. Osta pari kallista huonekalua ja heivaa muut roinat pois.

Vierailija
6/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa minimalismi minua kiinnostaa kyllä paljon. 

Vierailija
7/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää mieluummin vaikka uimahallissa tai hölkkälenkeillä tuon shoppailun sijaan. Tai ottakaa tavaksi esim. elokuvailta popkornien kanssa jomman kumman kotona. Jos teillä kuitenkin muuten sujuu kivasti ja on pitkä ystävyys takana, ei kaikkea kannata hukata vain rahan takia. Hänkin on ilmeisen nuori eikä ehkä ole vielä sisäistänyt etuoikeutettua asemaansa.

Vierailija
8/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No outoa sitten, että kannat ne vähät rahasi Ikeaan tai H&M:ään.

Vierailija
9/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei tosiaan tajua tai sitten häntä turhauttaa joka kerta vertailla hintoja ja "kilpailuttaa". Huomaan itsestäni, että jos haluan jotain, en mä jaksa alkaa selvittämään, mistä saisin haluamani asian kaikista halvimmalla. Tosin en ole enää nuori enkä opiskelija. Sitä en kuitenkaan kaveristasi ymmärrä, miksi että voisi käydä sekä Marimekolla että H&M:lla. Yhteisiin reissuihin on tietysti hankalampaa löytää kompromissia, jos toiveet lomasta poikkeavat merkittävästi toisistaan. 

Vierailija
10/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykää mieluummin vaikka uimahallissa tai hölkkälenkeillä tuon shoppailun sijaan. Tai ottakaa tavaksi esim. elokuvailta popkornien kanssa jomman kumman kotona. Jos teillä kuitenkin muuten sujuu kivasti ja on pitkä ystävyys takana, ei kaikkea kannata hukata vain rahan takia. Hänkin on ilmeisen nuori eikä ehkä ole vielä sisäistänyt etuoikeutettua asemaansa.

Niin varmaan. Välillä tuollaisiakin on vaikea sopia koska hänellä on auto ja minä kuljen julkisilla. Eli leffailta voi olla vaikea toteuttaa koska en pääse illalla enää kotiini bussilla.

Vierailija
11/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei tosiaan tajua tai sitten häntä turhauttaa joka kerta vertailla hintoja ja "kilpailuttaa". Huomaan itsestäni, että jos haluan jotain, en mä jaksa alkaa selvittämään, mistä saisin haluamani asian kaikista halvimmalla. Tosin en ole enää nuori enkä opiskelija. Sitä en kuitenkaan kaveristasi ymmärrä, miksi että voisi käydä sekä Marimekolla että H&M:lla. Yhteisiin reissuihin on tietysti hankalampaa löytää kompromissia, jos toiveet lomasta poikkeavat merkittävästi toisistaan. 

Hän ei kai oikein pidä siitä H&M tyylistäkään, vaikka löytyyhän sieltäkin ajattomia vaatteita. 

Vierailija
12/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis varmasti häntä juuri se turhauttaa että aina pitää niitä hintoja katsella. Minusta taas tuntuu että haluaisin ravistella ja sanoa "me ollaan nuoria! ei tarvita mitään 5 tähden hotellia, eletään rosoisesti!"

Vierailija
13/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No outoa sitten, että kannat ne vähät rahasi Ikeaan tai H&M:ään.

Kuinka se outoa on? Ei minimalismissa tuotteen hinnalla käsittääkseni ole väliä, vaan määrällä. Tai kai tästäkin on erilaisia näkökulmia mitä minimalismi on kellekin.

Vierailija
14/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei kai oikein pidä siitä H&M tyylistäkään, vaikka löytyyhän sieltäkin ajattomia vaatteita. 

Eihän hänen tarvitsekaan ostaa sieltä mitään. Hän ostaa Marimekolta ja sinä H&M:lta. Käytte samalla shoppailureissulla molemmissa kaupoissa. En mäkään osta jokaisesta kaupasta jotain, mutta ei se estä mua menemästä kaverini kanssa johonkin tiettyyn kauppaan. 

Vierailija
15/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin lento- ja hotellihintoja vertailen ennen reissua paljonkin. Tosin mihinkään nuorisohotelliin en kyllä lähtisi, joten ei teidän varmaan kannata reissuja tehdä yhdessä, jos on niin erilaiset toiveet. 

Tarviiko teidän käydä yhdessä aina kaikissa kaupoissa? Me kavereiden kanssa käydään kukin omassa kaupassa ja sitten sovitaan kahvitreffit siinä välissä. Kukin ostaa mitä ostaa eikä kukaan arvostele kenenkään ostoksia. 

Yhden kaverin kanssa tavataan aina kävelylenkeillä eikä mennä mihinkää kauppoihin tai kahviloihin. 

Vierailija
16/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis varmasti häntä juuri se turhauttaa että aina pitää niitä hintoja katsella. Minusta taas tuntuu että haluaisin ravistella ja sanoa "me ollaan nuoria! ei tarvita mitään 5 tähden hotellia, eletään rosoisesti!"

Jos hän on koko ikänsä tottunut hyviin hotelleihin, jokin halpa hotelli voi tuntua murjulta eikä edes kovin turvalliselta. Vaikka onkin nuori, ei välttämättä halua ottaa turhia riskejä. Varsinkaan, jos ei ole pakko. Ehkä teidän kannattaisi jättää yhteiset lomareissut väliin, jos ette pääse molempia tyydyttävään kompromissiin. 

Vierailija
17/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hänen tarvitsekaan ostaa sieltä mitään. Hän ostaa Marimekolta ja sinä H&M:lta. Käytte samalla shoppailureissulla molemmissa kaupoissa. En mäkään osta jokaisesta kaupasta jotain, mutta ei se estä mua menemästä kaverini kanssa johonkin tiettyyn kauppaan. 

No niin ollaan tehty, minua ei niin haittaa pyörähtää Marimekossa mutta häntä silminnähden ärsyttää se jos pitää käydäkään siellä H&M:ssä pyörähtämässä. On siis sanonut suoraan ettei tykkää. Itse olen tämän suhteen joustavampi, en minäkään kaikesta Marimekossa tai jossain astiakaupassa tykkää mutta voin siellä pyörähtää katsastamassa vaikken ostaisi mitään. Mutta ehkä sitten shoppailu ei ole sopivaa yhteistä tekemistä.

Vierailija
18/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin lento- ja hotellihintoja vertailen ennen reissua paljonkin. Tosin mihinkään nuorisohotelliin en kyllä lähtisi, joten ei teidän varmaan kannata reissuja tehdä yhdessä, jos on niin erilaiset toiveet. 

Tarviiko teidän käydä yhdessä aina kaikissa kaupoissa? Me kavereiden kanssa käydään kukin omassa kaupassa ja sitten sovitaan kahvitreffit siinä välissä. Kukin ostaa mitä ostaa eikä kukaan arvostele kenenkään ostoksia. 

Yhden kaverin kanssa tavataan aina kävelylenkeillä eikä mennä mihinkää kauppoihin tai kahviloihin. 

Hostelleja on erilaisia, kaikki ei ole mitään bilelääviä. Mutta mielikuvat tietysti elää vahvana ja pitäähän niitä vähän selailla ennenkun varaa sokkona.

Vierailija
19/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan tarvinnut merkkitavaroita jos merkittömät ajaa ihan saman asian. Huvinsa kullakin millä pelleilee ja esittää jotain merkki tietoista. Jos merkki tavaroiden tarkoitus on kestää monelle sukupolvelle ja jättää niitä perinnöksi jollekkin niin sellaisen ymmärrän. 

En näe mitään järkeä tuollaisen ystävyyssuhteen ylläpitämiseen ja itse antaisin sen hiipua pois. Ei se varakaskaan varmaan nauti sellaisen seurasta jonka kanssa ei voi jutella merkkitavaroista ja tuhlaamisesta turhuuksiin kun toinen elää jollain ihan toisella tasolla, järkevällä budjetilla:) 

Vierailija
20/57 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se sitten on kun duunaripennut tunkee yliopistoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän