Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväitsetuntoiset työttömät: säälittekö koskaan työssäkäyviä?

Vierailija
02.04.2021 |

Olen akateeminen ja vapaaehtoisesti työtön. Välillä ihan hävettää helppo tie, jonka olen valinnut. Voin matkustella mihin haluan, harrastaa mitä haluan jne. Oikeasti säälin kovan työn raatajia, jotka joutuvat joka arkiaamu nousemaan stressaaviin töihinsä. Minä nukun joka aamu riittävästi ja näytänkin tosi terveeltä ja ikäistäni nuoremmalta.

Kaiken tämän seurauksena säälin 38t/vk työtätekeviä. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saat rahat matkusteluun ja harrasteluun?

Itse olen ollut välillä työttömänä, välillä töissä. Ja kyllä elämä on kaikin puolin kivempaa ja mielekkäämpää silloin kun käy töissä.

Vierailija
22/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sääli. Mutta kadehdin.

Haluaisin itsekin lähteä aamulla töihin, käyttää ja näyttää sitä osaamista ja työkokemusta,

joka minulle on kertynyt.

Työttömänä se kaikki menee hukkaan, koulutus ja kokemus ja päivät tyhjiä, vaikka harrastankin aktiivisesti.

Tunne itseni hukka ihmiseksi, tarpeettomaksi oleskelijaksi

Työttömyys tuntuu myös taloudessa, vaikka saankin ansiopäivärahaa, ei se palkkaa korvaa.

Olen silti toiveikas, että kun korona rauhoittuu ja talous virkistyy, pääsen takaisin työelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä pääsee pätemään. Ja saa lisäksi varoja vaikka siihen matkailuun.

Kirsikkana kakun päällä on se, että saa olla hyödyksi yhteiskunnalle ja ihmiskunnalle.

Vierailija
24/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä aika (kenen tahansa) elämässä on kuitenkin rajallinen ja sitä olisi aivan älytöntä alkaa haaskata tuollaisiin säälimisiin ja koska sen ajan  voi aina ja joka tapauksessa käyttää paremmin.

Vierailija
25/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä työttämyyskorvauksella matkustetaan?

Vierailija
26/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en:Doon opiskelija.Tottakai ymmärrän ihmisii ja tiedän että korona ei oo kj vaikeuttanu monien työtä ym.Sääli oliis merkki typerästä ylimielisyydestä. Elän omaa elämää,en muiden.

Vierailija
27/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vastannut mitenkä työttömyyskorvauksella matkustetaan sillä en tunne yhtäkään työtöntä jolla olisi varaa matkustella. 

Vierailija
28/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin olen hyvä palkkaisessa työssäni, vaurastun ja olen hyödyllinen myös yhteiskunnalle kuin olisin parasiitti, ilman toivoakaan vaurastumisesta....

Olipa typerä kommentti.

Vierailija
29/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sääli. Mutta kadehdin.

Haluaisin itsekin lähteä aamulla töihin, käyttää ja näyttää sitä osaamista ja työkokemusta,

joka minulle on kertynyt.

Työttömänä se kaikki menee hukkaan, koulutus ja kokemus ja päivät tyhjiä, vaikka harrastankin aktiivisesti.

Tunne itseni hukka ihmiseksi, tarpeettomaksi oleskelijaksi

Työttömyys tuntuu myös taloudessa, vaikka saankin ansiopäivärahaa, ei se palkkaa korvaa.

Olen silti toiveikas, että kun korona rauhoittuu ja talous virkistyy, pääsen takaisin työelämään.

Olet sosiaalisen ehdollistamisen uhri etkä ilmeisesti edes itse ymmärrä sitä. Hyvin traagista.

Vierailija
30/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin olen hyvä palkkaisessa työssäni, vaurastun ja olen hyödyllinen myös yhteiskunnalle kuin olisin parasiitti, ilman toivoakaan vaurastumisesta....

Sitten kun lähtö tulee, niin meillä on saman verran vaurautta mukana.

Mää vaan olen käyttänyt sen edeltäneen ajan mielekkäämmin.

Käärinliinassa ei ole taskuja eikä ruumisautossa peräkoukkua.

Vierailija
31/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä työttämyyskorvauksella matkustetaan?

Säästämällä käteistä pikkuhiljaa. Ei se ole sen vaikeampaa.

Vierailija
32/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon "työtä" jota ei oikeasti tarvitsisi tehdä, mutta silmänlumeeksi heilutetaan ihmisiä niin ettei näytä että ne saa rahaa ilmaiseksi. Kaikenlainen turhan paperin tulostelu ja kuljettelu ei hyödytä ketään.

Kansalaispalkka olisi järkevä ratkaisu.

Vierailija
33/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myötätuntoa pienipalkkaisia ja kovasti työtä leipänsä eteen tekeviä kohtaan, vaikka itse olen pitkäaikaisten pätkätyöllisyyteni myötä muuttunut osin työtävieroksuvaksi ja työn hakemisen kanssa on vähän niin ja näin.

Vierailija
34/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole vastannut mitenkä työttömyyskorvauksella matkustetaan sillä en tunne yhtäkään työtöntä jolla olisi varaa matkustella. 

Työttömyyskorvaus kattaa kolmasosan menoistani. Loput kustannan varoistani.

Vierailija
35/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse matkustelin joskus aikoinaan perinnöllä ja töistä säästetyillä rahoilla. Joku pitkä viikonloppu tai Ruotsinreissu onnistuu myös ansiosidonnaisella.

Vierailija
36/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastaan, oon nimimerkillä Simon, olen Stadista ja 44v.

Oon työtön, saan vuokratuloja, ansiosidonnaisia sekä eukko maksaa puolet asumisesta. Matkustellaan hurjasti.

Mun varallisuus on noin 400 000€ jos nyt realisoitais. Kuolisin vaik huomenna ja tehtäis perunkirjat.

Oon yo,tradenomi,alikessu,huumeeton,luottotiedot kunnossa, ei rikoksia, hyvin rehti kauppamies ollut aina; kaikki 100% huutonetin palautteista positiivisia.

Ei alko ongelmaa, ei peliongelmaa, en ikinä maistanut huumetta, kielitaitoinen, terve, liikunnallinen.

Matkustellaan oikeesti paljon. Kerron kohta lisää ja kysyn onko AP eliittityötön kuten minä; onko hänkin huumeeton ja mielellään lähes päihteetön ja semi-rikas kuten minä ?

Viimeksi 2019 olin 14 päivää töissä,vuonna 2018 olin 35 päivää töissä.

Vierailija
37/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SimonStadista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon työtön, saan vuokratuloja, ansiosidonnaisia sekä eukko maksaa puolet asumisesta. Matkustellaan hurjasti.

Mun varallisuus on noin 400 000€ jos nyt realisoitais. Kuolisin vaik huomenna ja tehtäis perunkirjat.

Oon yo,tradenomi,alikessu,huumeeton,luottotiedot kunnossa, ei rikoksia, hyvin rehti kauppamies ollut aina; kaikki 100% huutonetin palautteista positiivisia.

Ei alko ongelmaa, ei peliongelmaa, en ikinä maistanut huumetta, kielitaitoinen, terve, liikunnallinen.

Matkustellaan oikeesti paljon. Kerron kohta lisää ja kysyn onko AP eliittityötön kuten minä; onko hänkin huumeeton ja mielellään lähes päihteetön ja semi-rikas kuten minä ?

Olen eliittityötön kuten sinä. Tilillä on enemmän painetta mutta muuten ollaan aika samanlaisia. Elämä on hyvää näin! Täällä etelässä aurinko paistaa ja on lämmin.

Ap

Vierailija
38/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SimonStadista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eliittityötön kuten sinä. Tilillä on enemmän painetta mutta muuten ollaan aika samanlaisia. Elämä on hyvää näin! Täällä etelässä aurinko paistaa ja on lämmin.

Ap

Hyvä niin, paljon olenkin kysellyt onko samanhenkisiä työttömiä kuten mä. Mulla myös liian pitkä työhistoria hanttihommia, aikanaan solukämppiä ja yksiöitä. En ikinä päässyt integroitumaan koulutusta vastaavaan työhön vaikka on ed. mainittu perusfiksu tausta.

Tämän parempaan en kaikessa elämään liittyvissä haasteissa pystynyt - siitä on hyvä omatunto.

Vaikka en saanut koskaan läpimurtoa alaltani, enkä nyt lopuksi yhtään mitään työpaikkaa it-tradenomiin vähänkään liittyen. Aito perusrehtiys ja armeijan käyminen ei ole enää valttia 2020 -luvulla.

Nyt mun vuoro huilia, ja ehkäpä loppuelämän ajan. Etelään ei vielä kiire Koronan takia, nauti munkin puolesta. !

Viihdytään tosi hyvin 4h +k + s asunnossamne kaksin.... eikä ihan pikkujuttu hommata tämän kokoluokan osakkeita Stadista... arvon noustessa joka vuosi :)

Vierailija
39/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
40/46 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vastauksia, mutta muutama täällä on näitäkin, jotka samaistavat ansiotyön ja hyödyllisyyden yhteiskunnalle. Se on yksi niistä asenteista, jotka kipeimmin mielestäni kaipaavat muutosta tässä meidän ajassamme.

Olen tällä hetkellä töissä (pätkä-), mutta olen ollut sekä työttömänä että pitkillä sairauslomilla ja myös määräaikaisella sairauseläkkeellä. Tuolloin tein oman jaksamisen mukaan vapaaehtoistyötä. Alkuun oli vaikea päästä mielekkääseen puuhaan, kun ei ollut verkostoja siihen maailmaan. Mutta hyvänen aika miten palkitsevaa se oli ajan myötä verrattuna aikaisempiin palkkatyökokemuksiini ja erilaisiin harjoitteluihin! Kukaan ei käyttäytynyt minua kohtaan alentuvasti tai muuten epäasiallisesti, ikinä ei huudettu (tällä hetkellä töissä tulee huudot vähintään kerran viikossa ja se vasta tuntuu absurdilta vuosien tauon jälkeen!), sain tehdä oikeasti merkityksellisiä asioita, opin uutta, käytin ammattiosaamistani (minulla on maisterin tutkinto). Koin olevani monin verroin hyödyllisempi "yhteiskunnalle" kuin aiemmin palkkatöissä, koska tekeminen kohdentui suoraan siihen, mitä on järkevää tehdä kaiken turhanpäiväisen sijaan. Läheisillenikin olin varmasti mukavampi ihminen, mikä luultavasti vaikutti heidänkin hyvinvointiin myönteisesti.

Tässä tämänhetkisessä menossa ei ihmiset ole mitään järkeä. Kaikkien pitäisi pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitä se tarkoittaa, että on hyödyksi tai "hyödyllinen". Sitten voi vaikka vielä hetken pohtia, onko ihmisellä ihmisarvo, jos ei jossain vaiheessa elämäänsä, tai missään vaiheessa, voi olla "hyödyllinen" esim. iän, sairauden, vamman tai sosiaalisten kiemuroiden takia.