Tein elämäni virheen kun tulin töiden perässä pääkaupunkiseudulle
Joo, olen nyt 15 vuotta ollut keskituloinen veronmaksaja. Yhteensä menee 30 % tuloista enkä itse tietenkään saa tukia. Eli olen siis kunnon kansalainen. Ja syvästi onneton. Kadun joka päivä päätöstäni ja mietin, että olisi pitänyt ottaa riski kotiseudulla, joka sekään ei edes mitään periferiaa ollut, ja katsoa että olisinko saanut kuitenkin elämän siellä järjestymään.
Nyt en näe keinoa pääsyä sinne takaisin ellen heittaydy täysin tyhjä päälle eli työttömäksi. Ja oman alan työpaikkoja ei juurikaan ole ollut. Eikä ole paikkaa mihin palata. Lottovoitto voisi mut pelastaa, muita keinoja en itse näe.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 19 -vuotiaana Helsinkiin opiskelemaan ja olen viihtynyt erittäin hyvin. En voisi kuvitellakaan asuvani Suomessa missään muualla. Tienaan tuon sama 45 000 kuin ap:kin. Mies on ja lapsi, elintaso riittää asumaan väljästi kantakaupungissa. Työmatka on 500m molemmilla ja lapsen koulut ja päiväkodit samalla etäisyydellä.
No entäs jos tienaisit vain tuon 45k. Missäs sitten asuisit väljästi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 19 -vuotiaana Helsinkiin opiskelemaan ja olen viihtynyt erittäin hyvin. En voisi kuvitellakaan asuvani Suomessa missään muualla. Tienaan tuon sama 45 000 kuin ap:kin. Mies on ja lapsi, elintaso riittää asumaan väljästi kantakaupungissa. Työmatka on 500m molemmilla ja lapsen koulut ja päiväkodit samalla etäisyydellä.
Sittenhän olisin sinkku enkä tarvitsisi sadan neliön perheasuntoa, eikö niin?
Näissä radanvarsikaupungeissa on huumeidenkäyttö lisääntynyt ihan valtavasti. Liikkeellä on myös muka sijoittajia, jotka ostaa asuntoja, joita sitten käytetään tähän toimintaan. Tuo mukanaan aikamoisia ongelmia.
Eihän ap asu Helsingissä eikä edes pääkaupunkiseudulla vaan jossain radanvarren kaupungissa tyyliin Kerava tai Hyvinkää. Silti useimmat kirjoittavat kuin ap puhuisi Helsingistä. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että saisit edes sen pienen asunnon kantakaupungissa, jos tulosi olisivat 2400e/kk eikä muita tuloja olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että saisit edes sen pienen asunnon kantakaupungissa, jos tulosi olisivat 2400e/kk eikä muita tuloja olisi?
Niin, mitä tämä minuun liittyy? Tienaan vuodessa 45 000e.
En ymmärrä ap:ta. Hänellä on hyvät tulot, yliopistokoulutus, omistusasunto, työpaikka ja kaikki mahdollisuudet lähteä töihin mihin päin maailmaa tahansa. Ei ole perhettä, joka haittaisi suunnitelmia eikä pikkupaikkakunnalla olevaa asuntoa, josta ei pääsisi eroon. Ei siis mitään esteitä toteuttaa unelmiaan!
Neuvoni: Hae muualta töitä - Suomesta tai vaikka EU-alueelta. Laita asuntosi vuokralle, lähde etsimään uutta!
Huumeita on muuallakin kuin pk-seudulla ja kehyskunnissa, esim. Tampereella, Salossa...
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa te jotka asutte radanvarressa että viihdyttekö. Miksi viihdytte. Mikä täällä on hyvää?
Ap
Olen asunut pääkaupunkiseudulla viimeiset 21 vuotta. Viimeiset 15 vuotta olen asunut radanvarren lähiössä, enkä missään nimessä halua muuttaa muualle, en varsinkaan kotikonnuilleni. Täällä on ihana perheeni. Tosin se vähän pieneni muutama vuosi sitten, mutta edelleen lapset asuvat kotona. Viihtymistä varmasti lisää se, että asumme omakotitalossa rauhallisella alueella. Etätöitä en voi tehdä, mutta pidän siitä, että saan hyötyliikuntaa pyöräilemällä työmatkani. Samoin arvostan sitä, että täällä on paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia. Olen kokeillut useita eri lajeja vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap asu Helsingissä eikä edes pääkaupunkiseudulla vaan jossain radanvarren kaupungissa tyyliin Kerava tai Hyvinkää. Silti useimmat kirjoittavat kuin ap puhuisi Helsingistä. En ymmärrä.
Otsikossa on alleviivattuna pääkaupunkiseutu. Vaikkei ap asu sielläpäinkään, mutta rutista pitää sitäkin enemmän pääkaupunkiseudun ongelmista.
Harvemmin Helsingissä asuvat sanovat asuvansa pkseudulla. He asuvat reippaasti Helsingissä, kun eivät halua identifioitua Vantaaseen. ;)
Aika paljon on asennekysymys missä viihtyy. Minkä tahansa paikan saa tuntumaan vastenmieliseltä jos lähtee sille linjalle että etsii vain negatiivisia asioita. Sama pätee osin toiseenkin suuntaan, ei ihan 100 % mutta ainakin jossain määrin. Jos asut vaikkapa Keravalla niin ajattele hyviä liikenneyhteyksiä ja sitä ettet kuitenkaan asu ihan pahimmassa muurahaispesässä + hieman edullisempaa asumista. Jos asut Mannerheimintiellä, ajattele hyviä liikenneyhteyksiä ja sitä että pääset halutessasi piipahtamaan vaikka jossain ravintolassa tai Linnanmäelle ihan ohimennen. Jos taas asut Kainuussa haja-asutusalueella mieti mikä etu on kun saat asua luonnon keskellä ja asunnot ovat edullisia.
Appivanhemmat asuvat Järvenpäässä, joka nimenomaan on radanvarsikaupunki. He ainakin tykkäävät olla siellä, kaikki on lähellä ja toisen työmatka junalla Tikkurilaan sujuu nopeasti. Toinen onkin töissä kävelymatkan päässä. Mitä vikaa Järvenpäässä on?
Japanilainen mies sanoi telkkarin lyhyessä haastattelussa, että kun hän 22 vuotiaana valmistui yliopistosta, hänellä oli suuret toiveet työelämästä, urasta ja uralla etenemisestä. No, hän oli siinä noin 54 vuotias ja sanoi, että toiveet eivät toteutuneet. On edelleen tavallinen toimistotyöntekijä, eikä ole toiveita uudesta työpaikasta. Mutta hän on mielestään 49 prosenttisesti tyytyväinen ja 51 prosenttisesti tyytyväinen. Että on se vähän plussan puolella. Voi olla aika monen mielipide omasta tilanteestaan elämässä. Ei sinänsä suurta vikaa, mutta ei kovin paljon kehumistakaan.
Vierailija kirjoitti:
No sinuna hakisin töitä muualta Suomesta, vaikka sieltä kotiseudun läheltä kunnes tärppää. Pari hakemusta viikossa. 15v töissä olleella, jolla on nytkin työ, on ihan hyvät mahdollisuudet vaihtaa työtä.
Tää on paras vaihtoehto. Pysyt nykyisessä työssäni ja samalla lähettelee hakemuksia muualle. Pakkoko niiden on entiselle kotipaikkakunnalle olla? Jos olet ollut 15 vuotta pois, sekin paikka on muuttunut. Myyt nykyisen asunnon pois, sillä kuittaat velan. Jää varmasti sukan varteen jotain, kun pienemmästä kaupungista saat samalla rahalla isomman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Japanilainen mies sanoi telkkarin lyhyessä haastattelussa, että kun hän 22 vuotiaana valmistui yliopistosta, hänellä oli suuret toiveet työelämästä, urasta ja uralla etenemisestä. No, hän oli siinä noin 54 vuotias ja sanoi, että toiveet eivät toteutuneet. On edelleen tavallinen toimistotyöntekijä, eikä ole toiveita uudesta työpaikasta. Mutta hän on mielestään 49 prosenttisesti tyytymätön ja 51 prosenttisesti tyytyväinen. Että on se vähän plussan puolella. Voi olla aika monen mielipide omasta tilanteestaan elämässä. Ei sinänsä suurta vikaa, mutta ei kovin paljon kehumistakaan.
Muuta maalle rivariin tai omakotitaloon
Jos on noinkin hyvät tulot niin on varaa kunnon asuntoonkin
Mun naapurikseni muutti ihminen, joka ei omasta mielestään sopeutunut Helsinkiin ollenkaan. Valitti koko ajan, kuinka kaikki on pahasti ja tämä ja toi asia tehdään "pohjoisessa" näin ja noin, ja se on se oikeampi ja inhimillisempi tapa. Hän siis huomaamattaan jatkuvasti mollasi mulle mun kotiseutua :-( . No hän sitten muuttikin takaisin sinne "pohjoiseen". Luulen että se oli hyvä ratkaisu hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Muuta muualle, turha ulista. Keskituloisena saat hetken ansiosidonnaista jos et löydä töitä heti. Ja jos ei ihan oman alan töitä löydy, voitko tehdä muuta? Helvettiäkö täällä katkeroidut?
Kiitos, että opetat meitä muita, miten elää.