Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein elämäni virheen kun tulin töiden perässä pääkaupunkiseudulle

Vierailija
02.04.2021 |

Joo, olen nyt 15 vuotta ollut keskituloinen veronmaksaja. Yhteensä menee 30 % tuloista enkä itse tietenkään saa tukia. Eli olen siis kunnon kansalainen. Ja syvästi onneton. Kadun joka päivä päätöstäni ja mietin, että olisi pitänyt ottaa riski kotiseudulla, joka sekään ei edes mitään periferiaa ollut, ja katsoa että olisinko saanut kuitenkin elämän siellä järjestymään.

Nyt en näe keinoa pääsyä sinne takaisin ellen heittaydy täysin tyhjä päälle eli työttömäksi. Ja oman alan työpaikkoja ei juurikaan ole ollut. Eikä ole paikkaa mihin palata. Lottovoitto voisi mut pelastaa, muita keinoja en itse näe.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mikä hinku tänne on ?

Kokoikäni asunut Stadi/Espoo ja tämä on pilalla. Aivan pilalla. En suosittele.

Mene Kuusamoon.

Vierailija
42/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi ja muuta maalle tekemään etätöitä. Sulle jää 100 000 vielä rahaa tilille, kun vaihdat kerrostalo kolmion omakotitaloon.

Keskituloinen, eli tienaan noin 45000 vuodessa. Ei mulla ole kolmiota pk-seudulla. Ekat 6 vuotta tein määräaikaisuuksia ja asuin vuokralla. Mulla on pieni asunto josta velkaa ja jonkin verran säästöjä. Työni ei ole etätyötä.

Olisko vinkkiä mikä homma on aina etänä. Mulla on fm tutkinto.

Katso valtion virastoja, jos niistä joku kiinnostaisi sinua. Sinne vaan avoin hakemus, jos ei ole just nyt avoimia julkisia hakuja. 

Noissa tehdään paljon etätyötä, varsinkin nyt korona-aikaan. Koulutuksestasi voisi olla hyötyä riippuen siitä mitä aineita opiskelit ja tietysti työkokemuksestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vinkkiä mitä tehdä etätyönä... Sun täytyy ap ihan itse luoda elämäsi. Itseäni ei huvita neuvoa tuollaista valittajaa

Vadtauksesi kertoo sen miten helppo on heitellä kommenttia etätyöstä, mutta kun alkaa miettimään että mikä ala ja koulutus todella lähtökohtaisesti aina tarjoaa etätyömahdollisuuden, niin se onkin vaikeaa. Sinäkään et siis tiedä. En tiedä minäkään.

Ap

It-ala on yksi mahdollisuus, mutta siihen ei välttämättä FM tutkinto pätevöitä.

Vierailija
44/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotikunnassasi ei ollut töitä, niin mitä vaihtoehtoja sinulla olisi ollut? Jos vaihtoehto olisi jäänyt sinne asumaan tuilla, niin teit oikean ja ihailtavan päätöksen.

Kyllä 45k palkalla elää pk-seudulla. Helpompaa se tietysti on, jos ei asu yksin.

Jääda roikkumaan, sijaisuuksia ym pätkähommaa. Ja ehkä siitä olisi jotain poikinut. Tai sitten ei. Silloin vaan halusin töihin kun olin vasta valmistunut.

Ja joo, olen kunnon kansalainen. Maksan verot ja lajittelen roskat mutta nyt havahduin tähän että 15 vuotta mennyt, niin tulee kapinahenki.

Ap

Vierailija
45/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin viime syksynä töitä Helsingistä. Työnkuva erittäin mielenkiintoinen ja moneen kertaan kehuttu ja palkittu alan duuniaikka. Mutta voivoi se palkka!

Bruttopalkkani on nykyisessä työssäni - en siis huolinut tuota työtä - ilman erilaisia vuosibonuksia 4500 euroa kuukaudessa. Uudessa työssä minulle tarjottiin 4700 euroa kk-palkaksi ja se oli ihan maksimi, kyseessä oli hiukan vähemmän vastuullinen työ kuin nykyiseni joten ymmärsin sen oikein hyvin.

Laskin kuitenkin, että jos muuttaisin Helsinkiin, asumiskulut pomppaisivat ihan taivaisiin puhumattakaan monista muista kuluista, enkä hyötyisi materiaalisesti mitään työn vaihtamisesta. Minulle jäisi vähemmän rahaa käteen kuin nyt ja kun olin asettanut yhdeksi reunaehdoksi työelämässä sen, että työtä vaihtaessa on samalla hyödyttävä rahallisesti, niin en sitten ottanut uutta työtä.

Nykyinenkin työni on kiva, tykkään tästä todella eli henkistä pakkoa työpaikan vaihtamiseen ei ollut.

Vierailija
46/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on vanha kalastajakylä periferiassa josta vihreät yrittävät saada pariisin rahtaamalla se täyteen afrikkalaisia. Muutos on 30 vuoden aikana ollut järisyttävä ja tahti on kiihtyvä, valitettavasti. Onko tästä ulospääsyä?

Onhan täällä mukavampi elää iloisten afrikkalaisten kanssa, kuin kiukkuisten ja paikkaa vihaavien maalaisten.

Vierailija
47/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotikunnassasi ei ollut töitä, niin mitä vaihtoehtoja sinulla olisi ollut? Jos vaihtoehto olisi jäänyt sinne asumaan tuilla, niin teit oikean ja ihailtavan päätöksen.

Kyllä 45k palkalla elää pk-seudulla. Helpompaa se tietysti on, jos ei asu yksin.

Jääda roikkumaan, sijaisuuksia ym pätkähommaa. Ja ehkä siitä olisi jotain poikinut. Tai sitten ei. Silloin vaan halusin töihin kun olin vasta valmistunut.

Ja joo, olen kunnon kansalainen. Maksan verot ja lajittelen roskat mutta nyt havahduin tähän että 15 vuotta mennyt, niin tulee kapinahenki.

Ap

Tee jotakin. Muuta vaikka ensiksi pois sieltä Keravalta joko Helsinkiin tai sitten vaikka Inkooseen tai Hämeenlinnaan, joista voit käydä junalla töissä. Tai sitten rupeat katselemaan töitä ihan muualta.

Vierailija
48/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset olisi valmis ottamaan sitä riskiä nyt ja palata takaisin? Mitä voit menettää? Yksi vaihtoehto on ottaa virkavapaata vuodeksi ja laittaa asunto vuokralle. Ja jos oikeasti et halua elää siellä niin myy se asunto ja ala aktiivisesti laittamaan työhakemuksia oman kotipaikkakuntasi lähialueille. Tee jotain, en usko että sua harmittaa jälkeenpäin kun voit noin huonosti!!

Vierailija
49/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taitaa olla aika keskiverto junantuoma häviäjä, vielä vähän landepaukku-tatsilla. Näitä näkee PK-seudun työelämässä jonkin verran.

Yleensä nämä tunnistaa valittavasta asenteesta, kotiseutunsa tyylistä ja huonosta mausta.

Itsekin suosittelen paluuta kotiseudulle. Siellä uppoat kansaan kuin veitsi voihin.

Johan on asenne ihmisiä kohtaan. Onneksi en ole koskaan etelään töiden perässä lähtenyt. En yhtään ihmettele miksi aloittaja ei Helsingissä viihdy, jos ihmiset kohtelee näin.

Vierailija
50/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla omistusasunto Keravalta? Asunto myyntiin tappihinnalla ja vuokralle keskustaan, nyt on vuokralaisen markkinat.

Vierailija
51/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Keski-iän kriisi.

Vierailija
52/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taidat olla pellon reunalla asuva trolli. Karehdit stadilaisia, kun et osaa edes kertoa, mikä täällä on huonosti.

Vierailija
53/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taitaa olla aika keskiverto junantuoma häviäjä, vielä vähän landepaukku-tatsilla. Näitä näkee PK-seudun työelämässä jonkin verran.

Yleensä nämä tunnistaa valittavasta asenteesta, kotiseutunsa tyylistä ja huonosta mausta.

Itsekin suosittelen paluuta kotiseudulle. Siellä uppoat kansaan kuin veitsi voihin.

Suuri osa helsinkiläistä on jostain muualta kuin Helsingistä. Huomaa kaupungin tyhjentymisenä juhlapyhinä/lomaviikonloppuina.

Vierailija
54/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutit johonkin Keravalle ja ihmettelet, ettet viihdy? Onko tuo nyt joku ihme?

Kuten täällä on todettukin, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on saatavilla myös ihan kohtuuhintaisia asuntoja paljon mukavammilta alueilta kuin joku läpikuppainen Kerava! Vaikutat oudolta narisijalta, joka ei osaa rakentaa omaa elämäänsä itselle mieluiseksi. Varmaan sopisit paremmin sinne mistä tulitkin.

Vierailija
55/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taidat olla pellon reunalla asuva trolli. Karehdit stadilaisia, kun et osaa edes kertoa, mikä täällä on huonosti.

Miksi ihmeessä sinulla on mielikuva, että teitä kadehditaan?

Levotonta, juuretonta, likaista, ahdasta ja kallista.

-ohis

Vierailija
56/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko vinkkiä mitä tehdä etätyönä... Sun täytyy ap ihan itse luoda elämäsi. Itseäni ei huvita neuvoa tuollaista valittajaa

Ja mua ei huvittaisi lukea noin typeriä, turhanpäiväisiä kommentteja, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään.

T. Ei ap

Vierailija
57/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on vanha kalastajakylä periferiassa josta vihreät yrittävät saada pariisin rahtaamalla se täyteen afrikkalaisia. Muutos on 30 vuoden aikana ollut järisyttävä ja tahti on kiihtyvä, valitettavasti. Onko tästä ulospääsyä?

Kaupungistuminen on trendi koko maailmassa, ihanko vihreiden syytä tämä?

Vierailija
58/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko AP:n ajatukset samanlaiset kuin itselläni oli noin 8 vuotta sitten, mutta symppaan kyllä häntä, oli syy muuttohaluihin mikä tahansa. Mulla oli ajatukset todella pitkään samanlaiset, tosin itse en muuttanut töiden perässä vaan ihan siksi, että nuorena kaikki pikkukaupunkien nuoret halusi "stadiin".

Olin asunut Helsingissä noin 15 vuotta, kun rupesin haluamaan elämältäni muutakin kuin tonnin hintaisen vuokrayksiön Kalliosta. Siinä vaiheessa ajttelin tosi usein, että olisinpa valinnut aikoinaan toisin. Lapsuuspaikkakunnalleni en olisi jäänyt, enkä todellakaan sinne haikaile. Se on just noita karmeita radanvarsikaupunkeja (ei kuitenkaan Kerava), mutta yhtä lailla kiskot olisi vienyt toiseen suuntaan. Reilut 6 vuotta sitten mulle tuli elämäni tilaisuus eli tarjottiin töitä toisesta kaupungista. En tuntenut täältä ketään, enkä ollut koskaan käynytkään, mutta otin riskin ja muutin.

Elämänlaatuni on parantunut aivan huikeasti. Ostin 80 m2 asunnon samalla hinnalla kuin Helsingissä saisi yksiön tai pienen kaksion. Maksan asumisesta monta sataa vähemmän kuukaudessa kuin Helsingissä vuokraa ja maksan omaa asuntoa. Hiihtoladuille pääsee 5 min kävelyn jälkeen ja toiseen suuntaan lähtiessä sama matka kauppakeskukseen, jossa on kaikki tarvittavat palvelut. Kulttuuria ja erilaisia harrastusmahdollisuuksia on ihan yhtä lailla kuin Helsingissä. En kaipaa sieltä mitään muuta kuin nuoruuttani.

Jos AP tosissasi haluat pois Helsingistä, on sinun ruvettava työstämään asiaa. Duuni oli itselleni tärkein ja ymmärrän, että kaikille ei samanlaisia onnenpotkja tule, että tarjotaan uutta työtä. Jos tilanne on oikeasti se, että missään muualla ei ole sinulle nykyisen osaamisesi kaltaista työtä, pitää kouluttautua toiselle alalle. Tai sitten jäät Helsinkiin ja luovut niistä unelmista, joita muualla asumisessa näet. Eipä tuossa oikein vaihtoehtoja ole.

Vierailija
59/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sinulla on mielikuva, että teitä kadehditaan?

Levotonta, juuretonta, likaista, ahdasta ja kallista.

-ohis

Ja koko ajan turvattomammaksi muuttuvaa.

Vierailija
60/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungistuminen on trendi koko maailmassa, ihanko vihreiden syytä tämä?

Kaupungistuminen on aivan eri asia kuin kaupungin tahallinen täyttäminen kouluttamattomilla kehitysmaalaisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän