Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein elämäni virheen kun tulin töiden perässä pääkaupunkiseudulle

Vierailija
02.04.2021 |

Joo, olen nyt 15 vuotta ollut keskituloinen veronmaksaja. Yhteensä menee 30 % tuloista enkä itse tietenkään saa tukia. Eli olen siis kunnon kansalainen. Ja syvästi onneton. Kadun joka päivä päätöstäni ja mietin, että olisi pitänyt ottaa riski kotiseudulla, joka sekään ei edes mitään periferiaa ollut, ja katsoa että olisinko saanut kuitenkin elämän siellä järjestymään.

Nyt en näe keinoa pääsyä sinne takaisin ellen heittaydy täysin tyhjä päälle eli työttömäksi. Ja oman alan työpaikkoja ei juurikaan ole ollut. Eikä ole paikkaa mihin palata. Lottovoitto voisi mut pelastaa, muita keinoja en itse näe.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutit johonkin Keravalle ja ihmettelet, ettet viihdy? Onko tuo nyt joku ihme?

Kuten täällä on todettukin, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on saatavilla myös ihan kohtuuhintaisia asuntoja paljon mukavammilta alueilta kuin joku läpikuppainen Kerava! Vaikutat oudolta narisijalta, joka ei osaa rakentaa omaa elämäänsä itselle mieluiseksi. Varmaan sopisit paremmin sinne mistä tulitkin.

Kiva kommentti. Asutko siis itse Vantaalla vai Espoossa, jotta tiedän mihin tulla löytääkseni noin ystävällisen ja järkevän tuntuisia ihmisiä?

Ap

Vierailija
62/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vinkkiä mitä tehdä etätyönä... Sun täytyy ap ihan itse luoda elämäsi. Itseäni ei huvita neuvoa tuollaista valittajaa

Vadtauksesi kertoo sen miten helppo on heitellä kommenttia etätyöstä, mutta kun alkaa miettimään että mikä ala ja koulutus todella lähtökohtaisesti aina tarjoaa etätyömahdollisuuden, niin se onkin vaikeaa. Sinäkään et siis tiedä. En tiedä minäkään.

Ap

Vinkki ap:lle, hae KELA:lle töihin, voi tehdä etätöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ex juntti muuttaa juurilleen alkaa valitus kun ei ole mitään aktiviteettiä ei kulttuuria eikä muitakaan hömpötyksiä. todella rasittavia sielläkin päättömine vaatimuksineen ja valituksineen. jos maisteri on noin pihalla ja köyhä kannattaa katsoa peiliin

Vierailija
64/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis.

Olet ap FM. No ei ihme jos lapsuuden pikkupaikkakunnalta ei löydy kasoittain vapaita FM tehtäviä. Jos ollenkaan. Vaihtoehtosi nuorena olisivat siis olleet, kärjistetysti, opiskella FM tutkinto ja saada siihen liittyvä työ isosta kaupungista tai jäädä kotiseudulle ja olla kaupan kassa/maatalouslomittaja/pitopalvelun pitäjä/siivooja tms. Valitsit FM koulutuksen ja kaupungin.

Voit yhä muuttaa mieltäsi ja muuttaa takaisin sinne kotipaikkakunnallesi mutta siellä on yhä vain ne samat työpaikat saatavilla kuin silloin kun lähdit.

Valintoja valintoja. Vain sinä itse ap päätät mikä sinulle on tärkeää. Koulutusta vastaava työ vai paikkakunta. Nykykoulutuksesi on väärä pikkupaikkakunnalle mutta jos haluat muuttaa se onnistuu helposti vaan päättämällä että sinulle käy joku muukin työ kuin koulutusta vastaava.

Vierailija
65/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea neuvoa, kun ap ei anna enempää tietoa, mutta otetaan yksi case-esimerkki. Meillä puolisoni on yrittäjä ja itse olen koodari eräässä FAANG-yhtiössä. Teen etänä hommia, tosin ennen koronaa kävin välillä rapakon takana. Puolisollani on lääkäriasema, jota voisi pyörittää monessakin paikassa.

Vierailija
66/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälin naapureita kirjoitti:

kun ex juntti muuttaa juurilleen alkaa valitus kun ei ole mitään aktiviteettiä ei kulttuuria eikä muitakaan hömpötyksiä. todella rasittavia sielläkin päättömine vaatimuksineen ja valituksineen. jos maisteri on noin pihalla ja köyhä kannattaa katsoa peiliin

Tässä on kyllä taitava kirjoittaja. Ehdottomasti sinun kannattaa osallistua keskusteluun.

Vierailija
67/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap:n viihtymättömyyttä pk-seudulla. Järjettömän kallis asuinalue. Paljon rumaa laatikkomaista betonirakentamista Jakomäestä Tapiolaan. Vähät kauniimmat asuinaluesaarekkeet (esim. Suvisaaristo ja Eira) mahdollisia asuinpaikkoja vain Wahlroosille ja muille veronkiertäjille. Vähän luontoa ja sekin likaista ja kettutakkitätejä ja setiä täynnä. Paljon melua, liikenneruuhkia ja valosaastetta. Vapaa-ajalla ei muuta juuri muuta tekemistä kuin palvelujen ja tavaroiden kuluttaminen. Edes linnunpöntön teko ei onnistu pienessä betonikopperossa. Oma piha vain harvojen etuoikeus.

Kaiken huipuksi alue imuroi Kelan asumistukirahat ja kaiken maailman infrastruktuurituet sekä julkiset työpaikat. Lisäksi alueella asuvat asunnonomistajat saavat ansiotonta arvonnousua omistuksilleen, kun muuta Suomea ajetaan alas ja ihmisiä käytännössä pakotetaan muuttamaan pk-seudulle pitkään vuokrajonoon ja elämänikäisiksi katkeriksi asuntosäästäjiksi.

Ei kiitos!

Vierailija
68/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Kerro nyt ihmeessä, mikä on niin kamalaa.

Ap oli vaan trolli

Vierailija
69/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en hirveästi enää viihdy Helsingissä (päättäjien takia ja tietyn puolueen takia), mutta pk-seutu kyllä muuten on jees. Esim. Espoo on kiva.

Vierailija
70/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on maailman paras paikka asua !

Ite olen asunut oikeassa "KivijalkaHelsingissä" 25 vuotiaaksi asti vuoteen 2001, lähinnä Töölössä ja Kruunuhaassa. Oikean Helsingin aitoa ydinaluetta on ne paikat minne pääsee sporalla. Kouluni lukion yo-hattuun asti kävin Etu-Töölössä ja Eirassa. Tiedätte siis vaikutteeni ja stadilaisuuteni.

Minulla on ystäviä ympäri Suomea, lapsuuden pitkillä kesä- ja talvilomilla voi ihan puhua asumiskokemuksista Itä-Suomessa.

Minulla on siis laajaa vertailukohtaa Helsinki vs. muu Suomi. En vaihtaisi Stadia ikinä pois kotikuntanani.

Mielestäni 5 parasta asiaa Helsingissä on: yksityisyys, yksityisyys,yksityisyys,yksityisyys ja yksityisyys.

Mäkin poikamiehenä raahasin vaikka kuinka monta eri daamia kotiini, kävin eri muijien luona vakipanolla tai muuten halusin pysyä yksityisenä ja anonyyminä - se onnistui aina !!

Landella kytätään liikaa, ja täällä Stadissa voi baarissa olla kuinka monen naisen kanssa vaan eikä juorut pyöri. Meno on ns. kansainvälisempää, askel kohti metropolia. Ei kaukana 'sinkkuelämää' sarjasta, mistä maaseudun asukkaat toisiaan kytäten VAIN kadehtivat.

Naapureita en tunne, enkä haluakaan. Parempi pitää hajurako ettei se kateellinen yksilö osu kohdalle, tai pummi, tai juoppo, tai juorujello tai muuten vastenmielinen henkilö joka tulisi sulloin tällöin oma-alotteisesti soittamaan ovikelloa.

Me stadilaiset vältetään läheisempää tuttavuutta - koska se harvoin on kannattavaa.Pare pysyä tuntemattomana - ja pitää aidoista ystävistä kii,jotka ei asu lähinaapurissa.

Toki sinkkunaisen tai halukkaan yh-mamman ovikellon rimpauttelu voisi olla suotavaa, sillä lähes jokaiseen ihmiskontaktiini naisten suhteen sisältyy toive seksistä. Mulle ei paljoo rimpautella, mutta parin hyvännäköisemmän äijä sinkkukaverini ovikelloa sinkkunaiset rimpauttelee. Miesnaapureihin en ole ikinä välittänyt tutustua, voivat muuttua kateellisiksi ja kyttääjiksi.En ota riskiä.

Suurinpana saavutuksena pidän elämässäni huumeettomuutta. En ole ikinä maistanut mitään. Miettikää miten syrjäytyneitä syrjäkylän nuoret on jo entuudestaan, sitten kun huumeet tulee kuvioihin niin eivät varmasti kehity ja maailmankuva jää kovin suppeaksi ahtaassa päihdemyönteisessä elämässä.

Toista se on meillä fiksuilla stadilaisilla. Kyllä suominaisetkin tietää millaista eteenpäin pyrkivää seuraa haluavat :)

Vierailija
71/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin suuresti joku jotkut tekevät tunnustuksia kaupunkien huonoista puolista. Itsekin kaipaan lähemmäs luontoa tms.

Vierailija
72/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei siis teilläkään mitään keinoa päästä pois. Muuta pois. Joo. Työttömäksi ja kelan tuille. Ehkä palstalaisille niin tuttua että suosittelevat muillekin. Sen todennäköisesti teenkin. Yksi nettomaksaja vähemmän.

Ap

Muuta pois. Mitä muuta vaihtoehtoa odotit, jos et pidä nykyisestä asuinpaikastasi? Itsekin muutin pääkaupunkiseudulta Pohjois-Suomeen ilman tietoa työpaikasta. Myöhemmin olen saanut montakin työpaikkaa ja olen kotiutunut ja juurtunut tänne. Muutto oli yksi elämäni parhaimpia päätöksiä. Ole rohkea ja tee itsellesi sopivia valintoja äläkä tää huonoon tilanteeseen jumittamaan.

Vierailija
73/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SimonStadista kirjoitti:

Ite olen asunut oikeassa "KivijalkaHelsingissä" 25 vuotiaaksi asti vuoteen 2001, lähinnä Töölössä ja Kruunuhaassa. Oikean Helsingin aitoa ydinaluetta on ne paikat minne pääsee sporalla. Kouluni lukion yo-hattuun asti kävin Etu-Töölössä ja Eirassa. Tiedätte siis vaikutteeni ja stadilaisuuteni.

Minulla on ystäviä ympäri Suomea, lapsuuden pitkillä kesä- ja talvilomilla voi ihan puhua asumiskokemuksista Itä-Suomessa.

Minulla on siis laajaa vertailukohtaa Helsinki vs. muu Suomi. En vaihtaisi Stadia ikinä pois kotikuntanani.

Mielestäni 5 parasta asiaa Helsingissä on: yksityisyys, yksityisyys,yksityisyys,yksityisyys ja yksityisyys.

Mäkin poikamiehenä raahasin vaikka kuinka monta eri daamia kotiini, kävin eri muijien luona vakipanolla tai muuten halusin pysyä yksityisenä ja anonyyminä - se onnistui aina !!

Landella kytätään liikaa, ja täällä Stadissa voi baarissa olla kuinka monen naisen kanssa vaan eikä juorut pyöri. Meno on ns. kansainvälisempää, askel kohti metropolia. Ei kaukana 'sinkkuelämää' sarjasta, mistä maaseudun asukkaat toisiaan kytäten VAIN kadehtivat.

Naapureita en tunne, enkä haluakaan. Parempi pitää hajurako ettei se kateellinen yksilö osu kohdalle, tai pummi, tai juoppo, tai juorujello tai muuten vastenmielinen henkilö joka tulisi sulloin tällöin oma-alotteisesti soittamaan ovikelloa.

Me stadilaiset vältetään läheisempää tuttavuutta - koska se harvoin on kannattavaa.Pare pysyä tuntemattomana - ja pitää aidoista ystävistä kii,jotka ei asu lähinaapurissa.

Toki sinkkunaisen tai halukkaan yh-mamman ovikellon rimpauttelu voisi olla suotavaa, sillä lähes jokaiseen ihmiskontaktiini naisten suhteen sisältyy toive seksistä. Mulle ei paljoo rimpautella, mutta parin hyvännäköisemmän äijä sinkkukaverini ovikelloa sinkkunaiset rimpauttelee. Miesnaapureihin en ole ikinä välittänyt tutustua, voivat muuttua kateellisiksi ja kyttääjiksi.En ota riskiä.

Suurinpana saavutuksena pidän elämässäni huumeettomuutta. En ole ikinä maistanut mitään. Miettikää miten syrjäytyneitä syrjäkylän nuoret on jo entuudestaan, sitten kun huumeet tulee kuvioihin niin eivät varmasti kehity ja maailmankuva jää kovin suppeaksi ahtaassa päihdemyönteisessä elämässä.

Toista se on meillä fiksuilla stadilaisilla. Kyllä suominaisetkin tietää millaista eteenpäin pyrkivää seuraa haluavat :)

Melkoiselta tyhjäpäältä vaikutat. Häpäiset koko miessukupuolen.

Vierailija
74/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan Suomessa muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Ei ole vastakkain vain Helsinki ja maaseutu, josta kaikki muuttaa pois ja viimeinen sammuttaa valot. Mieti nyt vaikkapa Turku, Tampere, Hämeenlinna, Mikkeli, Savonlinna, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Vaasa, Oulu, Rovaniemi... ja näiden lähikunnat. Kaikissa elämä rennompaa ja helpompaa kuin Helsingissä. Kaupungeissa löytyy myös koulutetuille työtä, vaikka pikkukylissä ei löytyisikään. Ja asunnot on taatusti halvempia, luonto lähellä, elämä muutakin kuin junan odottelua ja yksiön seinien tuijottamista.

Vierailija
75/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi ja muuta maalle tekemään etätöitä. Sulle jää 100 000 vielä rahaa tilille, kun vaihdat kerrostalo kolmion omakotitaloon.

Keskituloinen, eli tienaan noin 45000 vuodessa. Ei mulla ole kolmiota pk-seudulla. Ekat 6 vuotta tein määräaikaisuuksia ja asuin vuokralla. Mulla on pieni asunto josta velkaa ja jonkin verran säästöjä. Työni ei ole etätyötä.

Olisko vinkkiä mikä homma on aina etänä. Mulla on fm tutkinto.

Sinulla on asunto järkevällä radanvarsisijainnilla. Laita se vuokralle ja etsi itsellesi toinen vuokra-asunto jostain viihtyisämmästä paikasta pääkaupunkiseudulla ja kokeile tunnetko olosi kotoisammaksi. Samalla pidä silmällä työpaikkoja muualla maassa, kivoja kaupunkeja on muitakin kuin se alkuperäinen kotipaikkakuntasi. Sitten kun olet asettunut johonkin uuteen paikkaan josta pidät, niin voit myydä asuntosi ja ostaa uuden sieltä. 

Vierailija
76/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taitaa olla aika keskiverto junantuoma häviäjä, vielä vähän landepaukku-tatsilla. Näitä näkee PK-seudun työelämässä jonkin verran.

Yleensä nämä tunnistaa valittavasta asenteesta, kotiseutunsa tyylistä ja huonosta mausta.

Itsekin suosittelen paluuta kotiseudulle. Siellä uppoat kansaan kuin veitsi voihin.

Enpä yhtään ihmettele, että ap haluaa pois.

Vierailija
77/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SimonStadista kirjoitti:

Melkoiselta tyhjäpäältä vaikutat. Häpäiset koko miessukupuolen.

Vai oletko sinä kateellinen lähiöasukki ? Toiset nyt vaan pystyy kokemaan asioita enemmän kuin toiset. Matkustelemaan ja näkemään maailmaa laajemmin.

Mitä sivistykseen tulee niin ei taida sulla toi toinen kotimainenkaan kieli taipua?

Kysy vaimoltasi (jos sulla semmonen on) mielipidettä jos joskus pääsis reissuun mun tyypisen miehen kanssa. ;)

Vierailija
78/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös loukussa, kun kerran on tänne asetuttu perheenä. Itse pystyisin muuttamaan kauemmas, mutta mies ja lapset eivät missään nimessä halua. Ei sekään kai ole kovin hyvä vaihtoehto, että sanoisin goodbye, äiti lähtee nyt asumaan maalle.

Vierailija
79/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asuntosi ja muuta maalle tekemään etätöitä. Sulle jää 100 000 vielä rahaa tilille, kun vaihdat kerrostalo kolmion omakotitaloon.

Keskituloinen, eli tienaan noin 45000 vuodessa. Ei mulla ole kolmiota pk-seudulla. Ekat 6 vuotta tein määräaikaisuuksia ja asuin vuokralla. Mulla on pieni asunto josta velkaa ja jonkin verran säästöjä. Työni ei ole etätyötä.

Olisko vinkkiä mikä homma on aina etänä. Mulla on fm tutkinto.

Entä jos ostat 2. asunnon esim. kotiseudultasi? Jos siellä on edullinen hintataso, se on äkkiä maksettu tuolla tulotasolla. Sitten voit valita: muutto sinne kokonaan riskillä, etätöiden tekeminen sieltä käsin, osa-aikaisen tai pätkätyön tekeminen osin kotipaikkakunnalla, osin pk-seudulla asuen.

Vierailija
80/107 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin TOTTA ! Meikäläinen muutti nuoruudessaan 22 vuotiaana Helsinkiin. Asun Kruununhaassa Meritullinkadulla. Olihan se pienoinen shokki maalaiselle muuttaa Hesan keskustaan.

Olin asunut Hesassa pari viikkoa, kun huomasin että EI TODELLAKAAN ole mun juttu asua Helsingissä, eikä missään Uudellamaalla eikä isoimmissa kaupungeissa.

Muistan miten tuntui oudolta kun ihmiset eivät yhtään olleet sellaisia kuin luulin.. he vaikuttivat ylpeiltä, katsoivat ihmisiä ylhäältä alaspäin, ulkonäkö ja vaatteet merkitsivät liikaa, ja suurin syy oli se kun ihmiset olivat kuin ohi kulkevia robotteja. Ja ihmisiä oli liikaa ! En viihdy todellakaan missään suurkaupungin sykkeessä. Tunnelma oli jopa ahdistava ja synkkä.

No, kyllä minä siellä melkein kaksi vuotta asuin.

Nykyään on ( kunhan pääsee) kyllä kiva käydä Hesassa. Ja olla pari yötä, ja lähteä pois.

Kävin siellä viimeksi vajaat 2 vuotta sitten. Muistan miten oli vapauttava tunne katsoa junan ikkunasta ja ajatella, että minun ei tarvitse jäädä tänne, pääsen käymään ja pääsen "vapauteen" pikkukaupunkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi