Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutun teini kävi korvausta vastaan puolestani kaupassa (olen karanteenissa) ei osannut lukea kaunokirjoitusta kauppalistasta

Vierailija
01.04.2021 |

Olen sen ikäluokan ihmisiä, että kirjoitan "automaattisesti" kaunolla. En edes ajatellut että joku ei osaisi sitä lukea. 13v soitti kaupasta, että mitä pitää tuoda kun ei ymmärrä lappua. Ja minulla on hyvä, kaunis käsiala. Onko tavallistakin etteivät teini-ikäiset osaa enää lukea kaunokirjoitusta?

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?

Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?

Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).

Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.

Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.

Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.

Missä käytetään YLEISESTI kaunoa? En ole törmännyt siihen kuin mummon lähettämissä postikorteissa. Mummo on 89v. Myöskään näppäinpuhelimet eivät järin yleisiä enää ole, vaikka osa niitä käyttääkin. 

Minun mummolla, 83, on näppäinpuhelin. Toivottavasti se ei ole yleisessä käytössä.

Miten niin toivottavasti ei ole?

Vierailija
162/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se syy ole AP:n huonossa käsialassa enemmän, kuin nuoren ymmärryksessä. Ihan törkeetä suttua on monen "kauno"kirjottajan jälki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppikirjaimia ne kaunokirjaimetkin ovat. Vain erilaisia. Tehkääpä huvikseen tämä testi.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/22/arvaatko-kasialasta-milta-vuos…

Vierailija
164/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla aivan saatanan vanha ja komerossa elänyt tapaus. Ens kerralla kirjoitat selkeästi, kun kerta koronalle olet menny altistamaan. Tiedoksi sinne 50-luvulle: netistä (Internet, tiedätkö?) voit tilata kotiinkuljetuksen.

Vierailija
165/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa, miksi keskustelun  pitää aina täällä kääntyä vänkäämiseksi ja mollaamiseksi ja trollaamiseksi. 

Sen kaunokirjoituksen (Salervon malli), jota opetettiin ennen vuotta 1986, paras puoli oli se, että se oli nopein tapa kirjoittaa. Kun kynää ei nosteta koskaan kesken sanan vaan kirjaimet vedetään yhteen, pystyy faktasti kirjoittamaan nopeimmin - siis jos on siihen harjaantunut ja jos siis pitää kirjoittaa käsin. Kun koukeroiset kaunokirjaimet oli koulussa ensin vaivalla opeteltu, sen jälkeenhän niistä yksinkertaistui jokaisen oma persoonallinen käsiala, jossa yleensä turhat koukerot jäivät pois. En olisi ikinä selvinnyt yliopistoluentojen muistiinpanojen tekemisestä tekstaamalla; sivukaupalla kirjoitettiin suoraan proffan tai lehtorin puheesta.

Monille lapsille kaunokirjoituksen oppiminen oli kuitenkin työlästä: vasenkätisille ja niille, joilla on motorisia vaikeuksia tai lukivaikeus tai hahmotushäiriöitä. Siksi tehtiin kirjasintyyppi, jossa kynä nostetaan välillä. Väitän 90-luvun alusta oppilaiden tekstejä lukeneena, että nämä Heiskasen tyyppikirjaimet (vuodelta 1980, käyttöön kouluissa 1986, viim. 1991) aiheuttivat aiempaa enemmän väärinymmärryksiä, kun niissä monilla kirjoittajilla pieni n, r ja s näyttivät ihan samalta. 2016 lakattiin sitten kokonaan opettamasta sidostettua käsialaa (ns. kaunokirjoitusta).

Tosiasia tietty on, että monet eivät kirjoita enää mitään käsin. Vaikea ymmärtää tällaisena vanhan liiton ihmisenä. Itse teen paljonkin muistiinpanoja käsin.

Tuntuuhan se boomerista hurjalta, että nuoret eivät enää osaa lukea tavallisten aikuisten kirjoittamia tekstejä! Väitän kyllä, että nokkelat pystyvät varsin hyvin päättelemään ja lukemaan sellaistakin käsialaa, jota eivät itse osaisi kirjoittaa. 

Allekirjoituksista puheen ollen, eikö allekirjoitukseksi kelpaa ihan puumerkki? Jos pitää käsin allekirjoittaa, niin siinähän ei tarvitse olla yhtään tunnistettavaa kirjainta.

Vierailija
166/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoituksista puheen ollen, eikö allekirjoitukseksi kelpaa ihan puumerkki? Jos pitää käsin allekirjoittaa, niin siinähän ei tarvitse olla yhtään tunnistettavaa kirjainta.

Luulisi joo, jossain joku oli  tosin sitä mieltä, että allekirjoitus ei voi olla esim kutsumanimi ja itse olen tosiaan nähnyt muutaman "tekstatun" allekirjoituksen mikä tuntuu itselleni tosi vieraalta (ja helposti väärennettävältä!) kun oman kokemuksen mukaan allekirjoitukset ainakin jollain tavalla pohjautuu kaunokirjoitukseen vaikka siitä sitten stylisoituisikin koukeroiksi.

Aloitin koulun -86 ja meillä oli tosiaan tikkukirjaimet ja sitten kaunokirjoitus (tuo 1950-luvun tyyppikirjain esimerkki tuosta iltiksen linkistä), meidän koulussa seuraavana vuonna aloittaneille opetettiin jo pelkistetympi kirjoitustapa. Itse en kyllä kaunoa osaa nätisti kirjoittaa, tekstata kyllä.

Vierailija
167/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 21-vuotias ja meillä kirjoitettiin ”käsialakirjoitusta” ala-asteella. Opeteltiin siis kyllä kaksi tapaa kirjoittaa joista tuo em. oli se millä piti kirjoittaa äidinkielessä.

Se ei ole samanlaista kuin aikaisemmin ollut kaunokirjoitus ja vissiin tänä päivänä ei enää edes opeteta tuota käsialakirjoitusta. Se on vähän kaunokirjoituksen näköistä, mutta kirjaimet näyttää enemmän tekstauskirjaimilta. Muutenkin taitaa tänä päivänä lapsen koulussa kirjoittaa koneella tekstejä eikä käsin. Korjatkaa jos olen väärässä.

Joten tämän perusteella voisin kyllä uskoa, että jos ei ole koskaan kaunoa pahemmin lukenut eikä kirjoittanut, niin ei se välttämättä tämän päivän nuorille ole niin helppoa lukea.

Vierailija
168/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti kännykkään ja unohda koko lappu. Jos osaat tännekin kirjoittaa, niin eiköhän se viestikin onnistu.

Vierailija
169/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan opeteta enää ollenkaan, tehdäänkö äidinkielen ylioppilaskoekin nykyään tietokoneella?

En muista minäkään "oikeassa elämässä" kaunokirjoirjoitustaitoa tarvinneeni, mutta lukiossa sitä piti vielä äidinkielessä käyttää, ettei voinut yhdyssanavirheitä yms. peitellä.

Vierailija
170/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyteinin pitäisi osata ja ymmärtää kaunokirjoitusta?

Voisiko joku alapeukuttaja myös vastata kysymykseen?

Koska sitä käytetään vielä yleisesti. Ihan niin kuin kuunnellaan LP-levyjä tai soitellaan näppäinpuhelimella. Kaunokirjoitus ei ole kadonnut minnekään. Turha verrata sitä johonkin 1600-luvun kirjaimistoon, jota ei enää ole missään muualla kuin jonkin sanomalehden otsikkologossa tai Sisu-askissa (?).

Nykylapsille opetetaan ekaluokalla kirjoittamista tekstauksella. He eivät edes opettele lukemaan pelkillä tikkukirjaimilla. Kaunokirjoitusta saa opettaa, se ei ole mitenkään kiellettyä, mutta on täysin opettajan oman innostuksen varassa, haluaako hän opettaa lapsille myös kaunon. Pakollinen kaunokirjoitus poistui koulusta kymmenisen vuotta sitten, siinä samassa rytäkässä kun kielioppiin hyväksyttiin "alkaa tekemään" -muoto.

Kaunokirjoitus vaatii enemmän aivotyöskentelyä ja hienomotoriikkaa kuin tekstaus. Kaikki pikku heikennykset näissä näkyvät kyllä jo.

Muissa maissa kaunoa vielä opetetaan, ja oppilailta vaaditaan oikeasti kunnollista, selvää, kaunista kirjoitusta. Vaan ei meillä.

Missä käytetään YLEISESTI kaunoa? En ole törmännyt siihen kuin mummon lähettämissä postikorteissa. Mummo on 89v. Myöskään näppäinpuhelimet eivät järin yleisiä enää ole, vaikka osa niitä käyttääkin. 

Minun mummolla, 83, on näppäinpuhelin. Toivottavasti se ei ole yleisessä käytössä.

Miten niin toivottavasti ei ole?

Voi tulla mummolle iso lasku.

Vierailija
171/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan opeteta enää ollenkaan, tehdäänkö äidinkielen ylioppilaskoekin nykyään tietokoneella?

En muista minäkään "oikeassa elämässä" kaunokirjoirjoitustaitoa tarvinneeni, mutta lukiossa sitä piti vielä äidinkielessä käyttää, ettei voinut yhdyssanavirheitä yms. peitellä.

Syksystä 2018 alkaen on äidinkielen ylioppilaskokeet (sekä lukutaidon koe että kirjoitustaidon koe) tehty koneella. Lukiossa kirjoitetaan kaikki koulutyöt ja kokeet koneella. Nyt kun siihen on sopeutunut (opettajana), ei mitenkään voisi kuvitella palaavansa takaisin entiseen aikaan.

Vierailija
172/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos lukiossa kaikki tehdään koneella. Ei tartte miettiä mitään käsialoja enää vuonna 2021.

Vierailija
173/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

WA:lla olen laittanut kauppalistat puolestani kaupassa kävijöille. Oli heidän ikänsä mikä tahansa. Mukaan myös kuva, jos ihan tietyn valmistajan tuotteen haluan.

Kun käyn itse kaupassa, ostoslista on omassa puhelimessa.

Myös lääkeluettelo on puhelimessa.

Samoin mittaamani verenpaine- ja sokeriarvot.

N 66 v

Vierailija
174/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi antaa tahmaisia lappuja, kun olet eristyksissä.

Vierailija
175/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole opetettu enää vuosikymmeniin joten ei ihme ettei 13v osaa lukea koukeroita. Olen 46v ja viimeisiä ikäluokkia, jotka oppivat kaunoa ja kyllähän hyvästäkin käsialasta on vaikea tulkita vaikkapa kirjain s.

Kyllä minun lapseni, nyt 15v opiskeli kaunoa ala-asteella, toki oli vähän erilaista.

Vierailija
176/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kaunokirjoituksen opetuksesta:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001179487.html

Vierailija
177/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla aivan saatanan vanha ja komerossa elänyt tapaus. Ens kerralla kirjoitat selkeästi, kun kerta koronalle olet menny altistamaan. Tiedoksi sinne 50-luvulle: netistä (Internet, tiedätkö?) voit tilata kotiinkuljetuksen.

Asun 75 kilometrin päässä Helsingistä eikä tänne kuljeta kukaan ruokaa. Ihan itse on käytävä kaupassa, jos joku tuttu ei käy puolestani. ei ap

Vierailija
178/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei enää omille lapsille opeteta, ei sille ole nykyaikana mitään käyttöä.

Itse tekstaan ne vähät mitä kynällä kirjoitan.

M40

Vaikutat vähän sivistymättömältä.

Ehkä sitten olen, ei ole yliopistotaustaa, tavallinen insinööri olen. Ei muuten opiskeluaikana kukaan kirjoittanut muistiinpanoja kaunolla, vaikka 2000-luvun alussa ei kellään ollut koulussa vielä läppäreitä.

Et ainakaan kovin matemaattisesti ole suuntautunut. Matematiikassa kirjoitetaan kaikki käsin, ainakin yliopistotasolla.

Et ilmeisesti ole insinööritieteisiin juurikaan suuntautunut jos luulet ettei siellä suuntauduta matemaattisesti.

Sen verran voin kertoa ettei niitä matematiikan kaavoja kaunolla kirjoiteta, tuskin kirjoitetaan yliopistossakaan.

Älä siirtele maalitolppia. Itse puhuit käsin kirjoittamisesta, jota et kuulemma harrasta enää ollenkaan.

En kyllä ole opiskelujen jälkeen kaavoja käsin kirjoittanut, itseasiassaa viimeiset matematiikan kurssit laskettiin jo silloin tietokoneella.

En tosiaan kyllö kirjoita käsin muutenkaan kuin ehkä post it lappuja. Tervetuloa vaan tälle vuosikymmenelle.

Et selvästikään ole opiskellut yliopistossa. Alemmilla tasoilla tietysti pitää tehdä asiat helpommiksi, koska muuten opiskelijoiden kyvyt eivät riittäisi. Ystäväni tekee matematiikan väikkäriä ja kirjoittaa koko ajan käsin. Paperi ja lyijykynä ovat edelleenkin matemaatikon perustyökalut.

Niin, olen insinööri, en matemaatikko.

Naurattaa kyllä tuo sun "mun kaveri on opiskellu enemmän matematiikkaa kuin sinä", minä olen tienannut enemmän rahaa kuin sinä tai kaverisi yhteensä.

Et vastannut kysymykseen, mitä kaavoja yliopistossa kirjoitetaan kaunolla?

On kyllä tullut selväksi, että mittaat asiat jossain muussa kuin sivistyksessä, kuten rahassa. Jos et saa jostain asiasta rahaa, et arvosta sitä.

Tästä tuli selväksi että sinun saavutuksista ei juuri rahalla mitattavaa löydy.

T: sivustaseuraaja.

Kuinka paljon pitäisi tienata vuodessa, että humanistinplantun ei kannattaisi harkita itsemurhaa?

Vierailija
179/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun 75 kilometrin päässä Helsingistä eikä tänne kuljeta kukaan ruokaa. Ihan itse on käytävä kaupassa, jos joku tuttu ei käy puolestani. ei ap

Sama täällä. Kirkolla noin 10 km päässä on Sale, jolla ei ole kuljetuspalvelua. Isompi keskus on 25 kilometrin päässä, mutta sieltä asti tänne ei mikään firma kuskaa. Muuten landella on ihan kivaa :)

Vierailija
180/185 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku mihin kaunokirjoitusta tarvitaan? Minulle sitä vielä koulussa opetettiin, mutta koskaan en ole elämässäni sitä mihinkään tarvinnut. Hienoa että nykyisin ei tuhlata opetustunteja niin turhaan asiaan, paljon hyödylliseempääkin opiskeltavaa.

Itse en ole koskaan tarvinnut bilsan tietoja. Ihan ajan tuhlausta koko aine. Kemia oli vielä turhempi. Jos olisin sen ajan saanut käyttää johonkin muuhun, olisin nyt yhtä onnellinen kuin ne, joiden ei tarvinnut oppia koulussa kaunokirjoitusta.