Miten kotihoidontuella voi pärjätä???
Olen ollut hoitovapaalla nyt puolisen vuotta ja on kyllä hirveää kituutusta yrittää saada rahat riittämään! Meillä on kolme lasta ja perinteisesti minun vastuullani on ollut lasten vaatteet, ruokaostokset ja harrastukset. Mies maksaa sitten lainanlyhennykset, sähkö- ,lämpö yms laskut. Kerran olen joutunut pyytämään miestäni laittamaan rahaa tililleni ja sekin tuntui kamalalta, olenhan tottunut tulemaan toimeen "omillani".
Kahden ensimmäisen lapsen jälkeen olin myös hoitovapaalla ja silloin rahat riittivät paremmin. Ei ole tuet pysyneet hintojen nousun perässä...
Kommentit (44)
niinkuin kerroin on kaikki mennyt tähän asti melko hyvin mutta juuri tuo tapaus sai minut miettimään että A:onko mies sittenkään varma siitä että haluaa minun hoitavan lapsia kotona B:meneekö taloutemme liian tiukalle hoitovapaalla mutta mies ei halua sitä myöntää. jos hänellä olis ollut rhat tuosta vain maksaa lasku ei tälläistä olisi tapahtunut. Siinäpä se, olemme yhteisesti sopineet kotiinjäämisestä mutta en todellakaan odota että mies painaa sen vuoksi ylitöitä maksaakseen kaikki menomme...
että käytännössä äidin ollessa kotihoidontuella miehen tuloilla on maksettava lähes kaikki. Eihän siinä sen kummempaa - jos mies ei tähän ole valmis, niin sitten tuskin haluaa lapsia kotona hoidettavan.
mutta yhtä vähän voi minusta vaatia, että kukaan maksaa MITÄÄN kotihoidontuesta (290 euroa - verot, vai mitä se nyt onkaan). Taatusti miehellesikin jää joka tilistä vähintään tuon verran yli, kun on kerran niin hyväpalkkainen. Miksi pitää vaatia ketään maksamaan mitään? Sehän on itsestään selvää, että kaikki perheen menot maksetaan. Piste. Se maksaa joka voi, ehtii ja jaksaa. Olipa kyse sitten autoremontista, lapsen lääkärikuluista tai vaikkapa ulkonasyömisestä.
Aika hassua mielestäni. Jos mies tienaa enemmän, kummankin rahat menevät omille tileilleen mutta lähes kaikki mikä tulee käytetään perheen elintason ylläpitoon, on siis iso talo.uusi auto ja muutakin. Lapsilla hyvät vaatteet ja aina hyvät ruuat jääkaapissa. Silloin kun itse saan palkkatuloa on maksujen jako silloinkin sama ja minä saan kyllä hyvällä omalla tunnolla käyttää sen ylijäävän osuuden mihin haluan, eli extraa itselle, miehelle, lapsille tai vaikka säästöön. Joten miksi minun pitäisi vaatia yhteiset tilit tai se että kun olen kotona mies maksaa AIVAN kaiken....