Onko sinulla säästösopimuksia tai sijoituksia?
Siis näitä pankin rahastoja, osakesalkkuja ym., joilla voi sijoittaa pienellä tai isommalla riskillä. Itse nyt vasta enemmän noihin tutustuin. Otin sitten sellaisen rahastosalkun 1000€ ja kuukausisijoituksen 75€. Pankin numero ei vastannut, joten yksikseni pähkäilin ja päätin yrittää. Maltillinen voitto ja riski kyseessä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole heikkohermoisten puuhaa.
Voi sijoittaa monin tavoin, ei tartu putoaviin puukkoihin, varautuu että kaikki voi mennä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään tuota sijoittaa vain sen verran kuin on varaa menettää.... Olen pikkusummista saanut kasaan 36000€ salkun. Ne pikkusummat oli silloin varaa menettää kun ne sijoitti, mutta en koe että mulla olis varaa menettää koko tuota pottia. Eli mitäs sille nyt tehdään?
Voi höpö. Jos olet sijoittanut järjellä eli hajautettu riittävästi, ei käytännössä voi pudota kuin hetkellisesti enempää kuin 50% ja siinäkin tapauksessa kyse on vain historiallisen hyvästä ostopaikasta, niin kuin oli vuosi sitten.
Salkku nyt 100t ja odottelen ainakin osingot ennen kuin ehkä teen perinteisen sell in May -liikkeen ... osittain.
Jenkit todennäköisesti lähtee räjähtävään kasvuun kun koronatilanne hellittää, mikä lähes varmasti tapahtuu 2021 aikana, kun rokotukset etenevät.
Odotan kuplahuippua 2022 keväälle.
Kaikkien osakkeiden p/e luku on yli 20 , kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pienen riskin juttuja ei mielestäni kannata ottaa. Niillä voitaan muutaman euron, mutta ei vaurastu. Itselläni on korkeaa riskiä. Alupääoma oli 100 000. Olen nyt reilusti yli 120 000 ja säästöaikaa ollut reilu vuosi.
Kulunut vuosi onkin monella tavalla poikkeuksellinen pandemiasta johtuen. 20% nousu on itseasiassa aika vähän ottaen huomioon, että suurin osa osakkeista putosi alle puoleen siitä mitä nyt ovat.
Se minun 100 000:tta euroani notkahti vuosi sitten 85 000:een. Nyt siis on 120 000.
Itse olen sijottanut omat rahat talon,
metsäpalstan ja pienen pelton. Onpahan mökki lämpimänä ja vatsa täynnä. Papereita on vaikea syödä ja ne lämmittävät vain hetken.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sijottanut omat rahat talon,
metsäpalstan ja pienen pelton. Onpahan mökki lämpimänä ja vatsa täynnä. Papereita on vaikea syödä ja ne lämmittävät vain hetken.
Tuo on viisasta sijoittamista. Osakkeisiin sijoittaminen on melkein kuin lottoa toki hieman varmempaa jos on perillä yritysten tilanteesta. Osakkeen nousua on joskus joutunut odottamaan 6 vuotta ennen kuin se on ollut samalla tasolla kuin ennen putoamista. Talvivaaraan sijoittaneet taisivat menettää kaiken.
37K on yhteensä osakkeissa ja rahastoissa. Tarkoitus on pitää niitä ainakin 10 vuotta, joten toivoisin, että tuottaisi ainakin paremmin kuin pankkitilillä makuuttamalla. Jotkut osakkeet ovat parhaimmillaan reilusti yli 100 % voitolla, jotkut, onneksi vain pari yhtiötä, nyt pahimmillaan 35 % tappiolla. Kristallipalloa ei ole. Rahastot kaikki plussalla, mutta osakkeita maltillisemmat tuotot.
Muutama satanen menee automaattisesti joka kuukausi rahastoihin ja ETF:iin. Kokonaisuus plussalla tällä hetkellä ihan mukavasti. Tikkurilasta pian tulossa kiva potti, kun elokuussa ostin. Vaikeaa on kyllä tuo osakkeiden valinta. Ostaminen on helppoa, mutta ei ihan helppoa oppia ymmärtämään noita sijoittamisen koukeroita, vaikka muutaman kirjankin olen lukenut ja seuraan paria sijoitussivua.
Voi höpö. Jos olet sijoittanut järjellä eli hajautettu riittävästi, ei käytännössä voi pudota kuin hetkellisesti enempää kuin 50% ja siinäkin tapauksessa kyse on vain historiallisen hyvästä ostopaikasta, niin kuin oli vuosi sitten.
Salkku nyt 100t ja odottelen ainakin osingot ennen kuin ehkä teen perinteisen sell in May -liikkeen ... osittain.
Jenkit todennäköisesti lähtee räjähtävään kasvuun kun koronatilanne hellittää, mikä lähes varmasti tapahtuu 2021 aikana, kun rokotukset etenevät.
Odotan kuplahuippua 2022 keväälle.