Parisuhteessa epävakaan miehen kanssa?
En tiedä, onko mies saanut diagnoosia epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, mutta jotain sen kaltaista häiriötä vaikuttaisi olevan taustalla.
Olen aivan loppu. En jaksaisi sitä jatkuvaa passiivis-aggressiivista käytöstä, piilovittuilua, alas painamista, herkkänahkaisuutta, joka asiasta mielensä pahoittamista, mustasukkaisuutta, syyllistämistä ja samojen asioiden vatvomista. Itsetuhoisuutta hänellä ei ole ilmennyt, mutta liiallista oluen ja viskin tissuttelua kyllä. Menestyy kuitenkin työelämässä.
Olen itse lapsuuden traumatisoima, masentunut ja jäänyt työttömäksi työuupumuksen vuoksi. Tähän tilanteeseen kaipaisin itseni kaltaista empaattista ja ymmärtäväistä kumppania, joka tukee eikä paina alas lisää.
Onko muilla kokemuksia parisuhteesta epävakaan kanssa? Voisiko tuo olla sitä tai jotain muuta?
Kommentit (48)
Epävakaalta vaikuttaa. Ole varovainen, jos jätät hänet. Voi muuttua väkivaltaiseksi.
Ihan mielenkiinnosta. Miksi roikut ihmisessä joka selkeästi inhoaa sinua? Tuskin hän tuollainen on ihmisille joista pitää tai joiden kanssa täytyy tulla toimeen. Sinä vain olet hieman hitaalla sutytyksellä varustettu, kun et tajua lähteä vaikka toinen yrittää kuinka tukalaksi tehdä olosi. Hän ei pidä sinusta. Etkö ymmärrä?
Eroa äkkiä, jos oma mielenterveys kärsii toisen takia ei suhde toimi.
Olipas ilkeästi sanottu. Olen jo kertaalleen pyytänyt, että oltaisiin vain kavereita. Hän itse veti minut takaisin suhteeseen. Hän on myös se, joka aina ehdottaa tapaamista ja pommittaa viesteillä. Voi olla, että vihaa, mutta ei osaa päästää irtikään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olipas ilkeästi sanottu. Olen jo kertaalleen pyytänyt, että oltaisiin vain kavereita. Hän itse veti minut takaisin suhteeseen. Hän on myös se, joka aina ehdottaa tapaamista ja pommittaa viesteillä. Voi olla, että vihaa, mutta ei osaa päästää irtikään.
Ap
Ja kuinka paljon niihin tapaamisiin liittyy seksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta. Miksi roikut ihmisessä joka selkeästi inhoaa sinua? Tuskin hän tuollainen on ihmisille joista pitää tai joiden kanssa täytyy tulla toimeen. Sinä vain olet hieman hitaalla sutytyksellä varustettu, kun et tajua lähteä vaikka toinen yrittää kuinka tukalaksi tehdä olosi. Hän ei pidä sinusta. Etkö ymmärrä?
Siirrätkö itsekin vastuun omista valinnoistasi sille toiselle?
Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei läheskään aina vaan tehdään kaikkea muuta kivaa yhdessä. Minua ei aina haluta. Siitäkin mies syyllistää.
Ap
Ystävä hyvä. Tuo voi olla ihan mitä tahansa muutakin. Ei ole todettu että kaksisuuntainen vanhemmalla johtaisi epävakauteen, vaan paljon merkittävämpi yhteys on vanhemman persoonallisuushäiriön ja lapsen persoonan kehityksen välillä. Onneksi mikään ei ole suoraviivaista tai automaattista.
Auttaako palstan "diagnoosi" sinua mitenkään? Tuskin.
Mikä oma diagnoosisi on ja mikä auttaisi sinua itseäsi ymmärtämään sitä että mielestäsi sinua saa kohdella kaltoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei läheskään aina vaan tehdään kaikkea muuta kivaa yhdessä. Minua ei aina haluta. Siitäkin mies syyllistää.
Ap
Niin, koska sinun tehtävä on antaa seksiä ja olla viihdykkeenä jos parempaa seuraa ei löydy. Muun aikaa voi sinulle olla kusipää kun et tajua paikkaasi.
Mitä väliä diagnoosilla on, jos sinä kulut loppuun ja voit pahoin suhteessa?
Minua kiinnostaa diagnoosi ja muiden vastaavat kokemukset. Ehkä sitä kautta ymmärtäisin paremmin miehen käytöstä, enkä antaisi sen vaikuttaa niin voimakkaasti itseeni.
Minulla on masennusdiagnoosi. Persoonallisuushäiriöt on omasta pyynnöstäni tutkittu, ei löydöksiä. Tuli esille vain se, että olen liian kiltti enkä osaa pitää puoliani.
En kuitenkaan anna hänen kohdella itseäni huonosti. Olen puhunut miehen epäreilusta käytöksestä hänelle ja sanonut, että en hyväksy sellaista. Ehdottanut myös terapiaa.
Ap
Sitä haluaa usein jotenkin manipuloida omat aivonsa uskomaan väärän henkilön kanssa, että tämä voisi jotenkin toimia, mutta harvemmin se toimii ja varsinkaan pitkään tasapainoiseen parisuhteeseen mahdollisuudet on slim to none. En tiedä mitä etsit, et ehkä mitään, mutta pitempään seurustelusuhteeseen suosittelisin todella etsimään edes suht samoilla aaltopituuksilla operoivan ihmisen elämääsi. Suhteen idea ei tosissaan ole tehdä toisen oloa kurjaksi, vaan nostattaa ja olla tukena arjessa.
M
Tuskin olen pelkkää viihdykettä miehelle. Hän on ottanut puheeksi myös yhteenmuuton ja naimisiinmenon. Minä en ole valmis.
Ap
Ero on hyvä ratkaisu. Löydät fiksun ja kivan miehen vielä muualta. Sinkkunakin ok.
Lakukissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrätkö itsekin vastuun omista valinnoistasi sille toiselle?
Säälittävää.
Hän tietää että häntä pahoinpidellään henkisesti ja silti hakeutuu itse tilanteisiin takaisin. Jokainen kantaa vastuun itsestään. Hänen vastuulla on pitää huoli omasta psyykestään. Ei hakeutua tilanteisiin jotka tuhoaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa diagnoosi ja muiden vastaavat kokemukset. Ehkä sitä kautta ymmärtäisin paremmin miehen käytöstä, enkä antaisi sen vaikuttaa niin voimakkaasti itseeni.
Minulla on masennusdiagnoosi. Persoonallisuushäiriöt on omasta pyynnöstäni tutkittu, ei löydöksiä. Tuli esille vain se, että olen liian kiltti enkä osaa pitää puoliani.
En kuitenkaan anna hänen kohdella itseäni huonosti. Olen puhunut miehen epäreilusta käytöksestä hänelle ja sanonut, että en hyväksy sellaista. Ehdottanut myös terapiaa.
Ap
Et anna hänen kohdella itseäsi huonosti? Mutta heti alussa kirjoitit, ettet jaksa
- jatkuvaa passiivis-aggressiivista käytöstä
- piilovittuilua
- alas painamista
- herkkänahkaisuutta
- joka asiasta mielensä pahoittamista
- mustasukkaisuutta
- syyllistämistä
- samojen asioiden vatvomista.
Eli kohteleeko hän siis sinua huonosti vai ei? Ja kuten edellä jo on todettu, diagnoosilla ei ole yhtään mitään merkitystä, vain sillä miksi SINÄ annat kohdella itseäsi noin.
Niin ja lisäyksenä: hänen isällään on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Eikö olekin tyypillistä, että sellaisen vanhemman lapselle kehittyy epävakaa persoonallisuushäiriö?