Miksi paras ystäväni on jo useamman vuoden ajan kohdellut minua inhottavasti?
Loukkaavimpia juttuja ovat olleet nämä:
- hän matkii ilmeitäni liioitellen ja on kehittänyt niistä sisäpiirivitsin muiden kavereidensa kanssa
- hän ei halunnut tulla häihini
- kun päivitin profiilikuvani Facebookiin, niin hän teki pelleilevän pilakuvan siitä, jossa koetti matkia minua, mutta irvisteli
- kun pääsin eräälle erittäin vaikeapääsyiselle alalle yliopistoon, hän koetti saada minua luopumaan opiskelupaikastani ja oli sitä mieltä, että se ei kuitenkaan olisi minulle soveltuva ala, enkä kuitenkaan haluaisi tehdä sen alan töitä
- hän koettaa keksiä minulle diagnooseja toistuvasti
- hän on katkaissut välit noin viitisen kertaa viiden vuoden sisällä
- hän on haukkunut minua tyhmäksi, pinnalliseksi, bimboksi, tunnekylmäksi jne.
- hän juoruilee kaikki yksityisasiat välittömästi eteenpäin ja haukkuu minua selän takana (asia on käynyt ilmi muuta kautta). Lisäksi hän haukkuu lähes kaikkia läheisiään minullekin.
Mikä motivoi hänen käytöksensä? Olen todennäköisesti vain epäsopivaa ja liian tylsää seuraa hänelle, mutta mikä minussa on tavallaan "vikana"?
Kommentit (32)
Tuota... Miksi edes pidät yhteyttä koko ihmiseen? Ei kai tuollainen tyyppi voi olla PARAS ystäväsi?
Koska annat hänen tehdä noin. Nosta kytkintä niin loppuu.
En lue paria riviä pidemmälle, mutta miten niin hän on paras ystäväsi, jos kohtelee sinua huonosti? Ja kysymys kaksi, miksi olet antanut sen jatkua monta vuotta?
Pane välit poikki!
Hän on tosiaan paras ja ainoa ystäväni. Muutama kaveri on hänen lisäkseen ja kun innoissani kerroin taannoin uudesta kaveristani, niin hän tuomitsi kaverini "tylsän kuuloiseksi tavikseksi" sekä kehotti hankkimaan parempaa seuraa.
Hän lisäksi halveksii työtäni, aiemmin halveksi yhtä opintoalaani ja oli juoruillut siitä naureskellen muille (kävi kerran vahingossa ilmi). Sitä selän takana vinoilua on jatkunut vuosien ajan. Hän myös kehotti eroamaan exästäni.
Minulla on hänen kanssaan oikeastaan kaksi vaihtoehtoa: joko mielistelen ja siedän hänen oikkujaan ja teen kaikki hänen pillinsä mukaan tai sitten olen tyhmä, omaa parastani ymmärtämätön tusinatavis (hänen maailmassaan pahin haukkumasana).
Tuntuu mahdottomalta käsittää, miksi kukaan sietäisi tuollaista.
Parempi yksin kuin tuollaisen "ystävän" kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Miksi edes pidät yhteyttä koko ihmiseen? Ei kai tuollainen tyyppi voi olla PARAS ystäväsi?
Näin on. Ja olen ollut hänen lumouksessaan vuosikausia. Ihan vuoden-parin sisään olen alkanut vakavasti epäillä, että hän manipuloi itseään ympäröiviä ihmisiä todella taitavasti ja voimakkaasti. Nimittäin hän saattaa jopa aivan näytellä vastakkaisia mielipiteitä tilanteesta riippuen eri henkilöille. Muut ihmiset ovat hänelle kuin joitain nukkeja, joilla hän leikkii ja joita hän manipuloi huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo/5
Ei ole provo. Ja miksi olen pitänyt yhtä vuosikaudet: hän on parhaimmillaan todella hauskaa seuraa, supliikkimestari, kekseliäs ja luova. Hänellä on aina jotain "jännää" säpinää elämässään sekä suuri kaveripiiri.
Onko sinulla todella huono itsetunto?
Normaalilla itsetunnolla varustettu olisi lähtenyt kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu mahdottomalta käsittää, miksi kukaan sietäisi tuollaista.
Parempi yksin kuin tuollaisen "ystävän" kanssa.
Monikin kestää häntä. Hän on suosittu ja sosiaalinen. Välillä hän saa draamailukohtauksia, mutta välillä on taas hyvinkin energinen. Niistä hänen lähimmistään suurin osa on aika kilttiluonteisia ja vähän lammasmaisia (itsekin olen sellainen). Hän on se homman kapellimestari ja me lampaan määimme yhdessä hänen ohjailunsa mukaan. Olen huomannut kuvion vasta ihan hiljattain, kun olen päässyt näkemään sitä hänen pimeää puoltaan.
Vierailija kirjoitti:
On. Minulla on poikkeuksellisen huono itsetunto. Kaikki seurustelukumppanini ovat olleet myös joko väkivaltaisia tai pettäneet avoimesti. Hän tosin syyttää minua siitä huonosta itsetunnostanikin, vaikka itse edesauttaa (toki omalla luvallani ja vastuullani) sen murtumista lisää.
En haluaisi ikinä mitään seuraan sellaisen ihmisen kanssa kuin mitä ap kuvailee. Vaikuttaa heilahtaneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Minulla on poikkeuksellisen huono itsetunto. Kaikki seurustelukumppanini ovat olleet myös joko väkivaltaisia tai pettäneet avoimesti. Hän tosin syyttää minua siitä huonosta itsetunnostanikin, vaikka itse edesauttaa (toki omalla luvallani ja vastuullani) sen murtumista lisää.
No huhhuh.
Suosittelen, että sinä vuorostasi laitat välit poikki hänen seuraavasta negatiivisesta teostaan ja katsot, miten reagoi.
Etkös sinä ole tämän aloituksen tehnyt jo moneen kertaan eri muodoissa?
Tämä " ystävä" kertoo kaikki toisten yksityisasiat eteenpäin. Ja hänellä muka paljon kavereita. Kukaan ei halua olla kaveri ihmisen kanssa joka kertoo kaikki asiat muille. Luottamushan siinä menetetään. Ihmiset ovat herkkiä sen suhteen. Joten en usko aloitukseen.
Nuorempana minulla oli yksi ystävä opiskelupaikan kautta ja kyseinen bestikseni usein nimitteli ja naureskeli kyseisen ihmisen kustannuksella (oli hänen mielestään liian hiirulaismainen ja nolo). Puolustelin tätä toista kaveriani, tosin huonolla menestyksellä, kun ystäväni mielipide oli jo muodostunut.
Kerran he sitten tapasivat ja olin paikalla, niin yllättäen tämä ystäväni varastikin koko shown ja jutteli todella hauskasti tämän "nolon hiirulaiskaverini" kanssa, eikä puhunut minulle juurikaan mitään. Jäin täysin paitsioon ja hän vihjailikin siinä tilanteessa naureskellen minun noloudestani.
Olin täysin ällikällä lyöty siitä käytöksestä, tosin tilanne meni sitten ohitse ja annoin asian olla. Olisi jo tuolloin pitänyt tajuta koko homma. Siis niin kaksinaamaista käytöstä en ole koskaan omin silmin todistanut missään.
Ap kasasi kaikki huonot luonteenpiirteet aloitukseen. Epäuskottavaa.
Juokse ja lujaa! Olet narsistin « paras ystävä». Tuo aloitus kuulostaa lähinnä kiusaamiselta. Ihmiset jotka eivät halua sinulle mitään hyvää, niistä täytyy nopeasti päästä eroon. Pätee aina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä " ystävä" kertoo kaikki toisten yksityisasiat eteenpäin. Ja hänellä muka paljon kavereita. Kukaan ei halua olla kaveri ihmisen kanssa joka kertoo kaikki asiat muille. Luottamushan siinä menetetään. Ihmiset ovat herkkiä sen suhteen. Joten en usko aloitukseen.
Ei ole muita yhtä läheisiä ihmisiä ja jossain vaiheessa tajusin, että salaisuuksia ei ole enää siinä vaiheessa, jos kerron hänelle jonkun asian. Lisäksi hän riidan tullen käyttää niitä minua vastaan ja on nolannut minut pari kertaa samallakin kertomalla hyvin luottamuksellisella asialla. Viimeksi hän kehitti riidan aivan tyhjästä ja pääsi taas haukkumaan minut. Mun pitäisi vain jaksaa ja sietää. En kirjoittaisi tänne, ellei ongelma olisi todellinen ja etsisin ratkaisuja.
Paras ystäväsi? Minkälaisia ne vähän huonommat ystävät onkaan, jos paras kaverisi on täysi mulkXu?