Vaikka et sitä ehkä muista, niin sikainfluenssan aikanakin reilut 10 vuotta sitten käytettiin Suomessa maskeja!
18.8.2009
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/68210/Turun+koulut+saavat+hengity…
"Turun koulut saavat hengityssuojaimet"
"Turun kouluissa pyritään hidastamaan sikainfluenssan leviämistä hengityssuojaimilla. Ensimmäiset suojaimet ovat jo perillä, ja kaikkiin kouluihin niitä jaetaan tänään tiistaina. Lisäksi käytössä on hygieniaohjeistus.
Suojain otetaan käyttöön, kun lapsi saa ensimmäiset flunssaoireet. Näin pyritään estämään pisaratartunnat, kun lapsi alkaa yskiä ja aivastella."
"Sikainfluenssa leviää jo vuorokautta ennen ensimmäisten oireiden ilmaantumista. Kun lapsi saa ensimmäiset influenssaoireet, hän on ehtinyt tartuttamaan tautia jo vuorokauden. Ymmärrän kyllä, että kaikkialla hengityssuojaimia ei koeta tarpeellisiksi."
Niin! Ei tässä olla ensimmäistä kertaa maskien kanssa tekemisissä Suomessakaan!
Kommentit (27)
Olen käyttänyt maskia vuodesta 1992 lähtien.
Ne pese kädet- ohjeet ovat siltä ajalta. Maskeja en tosin muista.
Sen muistan kyllä, että joskus sikainfluenssan jälkeen manailin pandemiaa työpaikalla kun piti siirtyä isoon avokonttoriin. Siinä se nyt on, ruohopallot siellä lentelee. Avokonttori from hell.
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Ihme juttuja. Ei käytetty. Ja lintuinfluenssaakin jotkut pelkäsi hulluna. Eikä maskeja käytetty. Noita pelkäilijöitä on ollut aina. Eikä pelkääminen influenssoja ole lopettanut.
Ai luoja, palautit juuri muiston mieleeni siitä kun äiti pelotteli meidät lapset pahanpäiväisesti itkemällä suoraa huutoa miten kuolemme kaikki lintuinfluenssaan :D
:D :D :D. Mun yks ystävä ja veljen vaimo sai hepulin kun ne näki, että sorsat ui meidän pihalammikossa. Eikä se veli tullu perheineen sitten vähään aikaan kylään, kun mulla oli lintulautakin. Molemmat oli sitä mieltä, että vaarannan vastuuttomasti koko perheen niillä sorsilla ja pikkulinnuilla. Kukaan ei kuitenkaan sairastunut siitä kauhistelusta ja päivittelystä huolimatta,mutta tohina oli kova.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pikkuisen eri asia tämä Sars 2 kuin sikainfluenssa.
Kyllä sikainfluenssa kylvi kauhua, ainakin alussa, kun ei tiedetty miten laajalle se leviää.
Mutta sehän saatiin kuriin, kun ihmiset itse rajoittivat tapaamisia.
Serkkuni oli armeijassa ja sai sikainfluenssan. Joutui teholle ja hengityskoneeseen ja oltiin varma hänen kuolemastaan, kun sydän alkoi pettämään. Selvisi kyllä, mutta oli sairaalassa pitkään.
Harrastan uintia ja sikainfluensan aikaan uimahallit oli monta kuukautta suljettuna, koko kevät kauden.
Ja käsidesiä käytetettiin paljon ja se lemusi ihan kauhealta, vaatteetkin.
Neuvolan aulassa kylki kyljessä jonotettiin muiden perheiden kanssa rokotukseen pääsyä. Ei maskeja, ei turvavälejä, ei käsien pesuja tai desifiointia. Ei ollut maskeja terkkareillakaan.
Muistan hyvin, että käytettiin. Olin silloinkin työssä sairaalassa. Siellähän maskeja on käytetty jo kauan ennen näitä pandemioita.