En ymmärrä duudson Hildenin välien katkaisemista ukkiinsa 10-vuotiaana. (linkki)
En vaan käsitä. Miten 10- vuotias edes saa tehdä noin. Eivätkö vanhemmat puuttuneet asiaan.
Toisekseen Eihän tuossa ole mitään pahaa että hän sai sähkökitaran ja veli jalkapallon. Ei lahjojen tarvitse joka kerta olla samanhintaisia. Ukki ei olevwkvimliben ostan mitään. Mitä sitten, jos ukin mielestä veli tarvitsi jalkapalloa ja hän sähkökitaraa. Ei ehkä ollut samalla kertaa ostaa molemmille samanhintaista lahjaa.
Korottaako hän tuolla vain itseään vai mistä on kyse.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a4617e26-bf63-4d26-8c10-9eefa5f…
Kommentit (75)
10-vuotias saattaa toimia noin lapsellisesti, mutta se on outoa, että hän edelleen on sitä mieltä, että toimi oikein.
Vanhemmille on velvollisuus toimia tasapuolisesti.
Onko isovanhemmilla sama velvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille on velvollisuus toimia tasapuolisesti.
Onko isovanhemmilla sama velvollisuus?
Nojaa, ei oikeastaan ole. Tosin silloin voi olla ettei lapset välttämättä halua olla tällaisen aikuisen kanssa tekemisissä.
Isovanhemmat ovat surullisen hauraassa asemassa. Koen, että isovanhemmille kin pitäisi antaa tapaamisoikeus lapsenlapsen. (sen lapsenkin takia)
Naapurilta kuoli mies. Otti uuden äkkiä ja ei enää pitänyt yhteyttä lasten isän puoleisiin isovanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän kuitenkaan ollut reilu vaimolleen, kun jätti ja otti uuden. Eli ei täydellinen hänkään.
Luulen että vaimo ihan tyytyväinen nykytilanteeseen jossa uusi nuori lastenhoitaja hoitelee lapset sillä välin kun jukka reissuillaan ja lasten oma äiti myös saa vapaata. Itselläni ollut vastaava tilanne, aluksi olin katkera mutta aika nopeasti tajusin että miehen nuori ja pirteä uusi vaimo mulle paljon helpompi kuin ne lastenvahdit ym joita jouduin aiemmin palkkaamaan miehen reissujen aikana kun olin käytännössä yh avioliitossa. Kerran jopa sattui että oltiin eksän kanssa samassa tunturissa ilman lapsia ja uus vaimo kotona lastenvahtina, kun oli raskaana ei halunnut reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat surullisen hauraassa asemassa. Koen, että isovanhemmille kin pitäisi antaa tapaamisoikeus lapsenlapsen. (sen lapsenkin takia)
Naapurilta kuoli mies. Otti uuden äkkiä ja ei enää pitänyt yhteyttä lasten isän puoleisiin isovanhempiin.
Ei todellakaan pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Julmaa minist laitta ukkiin välit poikki tuollaisen takia.
Ehkä Ukki oli dementoitumassa tai niin vähissä rahoissa, ettei ollut varaa ostaa kahta kallis lahjaa. Tai Ukki halusi kuunnella kitaramusiikkia tai veli oli halunnut jalkapalloa.
Ainut julma tässä jutussa oli tuo ukki, joka loukkasi Jukan veljeä huonolla lahjalla!
Oma isänikin on aina suosinut vain osaa lapsistaan. Inhokit saivat kauheat huudot pienistäkin asioista, kun suosikkeja ymmärrettiin ja lahjottiin rötöksistäkin. Lapsesta asti hän on nimittänyt minua toisen inhokkilapsensa etunimellä. Arvaa vain, loukkaako se?
Vierailija kirjoitti:
10-vuotias saattaa toimia noin lapsellisesti, mutta se on outoa, että hän edelleen on sitä mieltä, että toimi oikein.
Kerro toki, miksi on väärin protestoida epäreilua kohtelua vastaan?
Miksi ihmiset pakottasivat lapsiaan olemaan tekemisissä ihmisten kanssa??
Jokainen päättää itse keiden kanssa on tekemisissä tai keihin katkaisee välit
Itselläni oli nuorena sama juttu vanhempieni kanssa. Siskoni sai synttärilahjaksi 100€ puhelimen ja itse sain 200€ puhelimen. Päätin etten ole missään tekemisissä vanhempieni kanssa kun muutan pois. En voi ymmärtää miksi siskoni vielä aikuisenakin käyttäytyy kuin vanhempamme eivät olisi tehneet mitään väärin.
Enempi olisin huolissani kulttuurista, jossa lahjan saaja ensimmäisenä miettii sen lahjan rahallista arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli nuorena sama juttu vanhempieni kanssa. Siskoni sai synttärilahjaksi 100€ puhelimen ja itse sain 200€ puhelimen. Päätin etten ole missään tekemisissä vanhempieni kanssa kun muutan pois. En voi ymmärtää miksi siskoni vielä aikuisenakin käyttäytyy kuin vanhempamme eivät olisi tehneet mitään väärin.
Millimetrioikeudenmukaisuus on ihan jäätävän typerää. Itse opetin omille lapsilleni, että ikinä ei saa laskea mitä kukin saa. Pitkässä juoksussa ei kumminkaan tule mitään jäätäviä eroja. Sitä paitsi kielsin ketään omimasta tavaroitaan. Viikon verran sai pitää lahjaksi saamansa asian itsellään, sen jälkeen se oli kaikkien yhteinen. Rahaa ei tietysti tarvinnut jakaa sitten isompana.
Vierailija kirjoitti:
Miten helvetissä joku voi syyttää jotain kymmenvuotiasta yhtään mistään? Ihan kuin joku sen ikäinen pikkupoika vaan ilkeyttään ja vittumaisuuttaan haluaisi katkaista välit isovanhempaan. Oletteko koskaan tavanneet kymmenenvuotiasta?
Itse pidän kyllä syyllisinä hänen vanhempiaan. Tarina saa suorastaan epäilemään, että vanhemmilla on ollut halu pistää välit poikki ja lasta on yllytetty ja käytetty sitten tekosyynä. Ei todellakaan kuulosta luonnolliselta että lapsi noin vain "panisi välit poikki" lähisukulaiseen ihan itsekseen. Toki tapa millä hän nyt aikuisena asiasta puhuu on myös ylpeilyssään epämiellyttävä, mutta kun kasvatus ilmeisimmin on mitä on...
Minusta hilden ei kohdellut reilusti entistä vaimoaan.
Hylkäsi.
Veikkaan, että ihmiset jotka huutelevat täällä miten Jukka teki väärin, eivät ole koskaan kokeneet sitä, miltä tuntuu kun toista sisarusta syrjitään/laitetaan jalustalle turhaan.
Olen itse perheestä, jossa kaksi pikkuveljeäni sai rahaa kirjekuoressa mummolta lahjaksi joka ikisenä syntymäpäivänä, sekä jouluna. Minä en saanut mitään. En ikinä. Äitini joutui nostamaan rahaa valmiiksi näitä vierailuita varten, kun "Mummo ja Pappa on vähän vanhanaikaisia". En tiedä olenko ikinä kokenut mitään niin alentavaa, kuin se, että olin huonompi heidän silmissään kuin veljeni. Muistan, miten 7-vuotias pikkuveljeni kävi kuiskaamassa äitini korvaan keittiössä "Jaetaan sitten "Annalle" myöhemmin nämä minun ja Petrin rahat".
Vanhempana veljilleni jätettiin testamentin kautta isovanhempieni mökki. Veljeni myöhemmin osittivat omat osuutensa myös minulle. En ollut mökistä aikuisena katkera. Olen katkera siitä, miten julmasti pientä tyttöä kohdeltiin, vaikka mielestäni en ikinä tehnyt mitään pahaa. Päinvastoin, olin lapsena ujo ja kiltti.