En ymmärrä duudson Hildenin välien katkaisemista ukkiinsa 10-vuotiaana. (linkki)
En vaan käsitä. Miten 10- vuotias edes saa tehdä noin. Eivätkö vanhemmat puuttuneet asiaan.
Toisekseen Eihän tuossa ole mitään pahaa että hän sai sähkökitaran ja veli jalkapallon. Ei lahjojen tarvitse joka kerta olla samanhintaisia. Ukki ei olevwkvimliben ostan mitään. Mitä sitten, jos ukin mielestä veli tarvitsi jalkapalloa ja hän sähkökitaraa. Ei ehkä ollut samalla kertaa ostaa molemmille samanhintaista lahjaa.
Korottaako hän tuolla vain itseään vai mistä on kyse.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/a4617e26-bf63-4d26-8c10-9eefa5f…
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oma 10-vuotoaani haluaisi katkoa välit jonkun lahjan takia lähisukulaiseen, ottaisin tenavan puhutteluun. Mistä 10-vuotias edes on päätellyt, että joka lahjan pitää olla saman hintaisia?
Mitä tällainen puhuttelu mielestäsi opettaisi lapselle?
Sen että asioissa on toinen puoli ja miksi kuvittelet että ukki oli epäreilu ja pitää vähintään jutella ukin kanssa miksi hän on toiminut noin ja oliko edes epäreilu. Nyt Jukka nosti itsensä tuomarin asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oma 10-vuotoaani haluaisi katkoa välit jonkun lahjan takia lähisukulaiseen, ottaisin tenavan puhutteluun. Mistä 10-vuotias edes on päätellyt, että joka lahjan pitää olla saman hintaisia?
Olen sama mieltä. Minun 10-vuotiaani ei voisi katkoa välejään isovanhempiinsa. En antaisi sen tapahtua.
Miettikää, että hän ei tavannut ukkiaan enää koskaan ja mummin tapasi vain kerran (sen kuolinvuoteella)
Miettikää sen ukin tunteita. Oli juuri ostanut lapsenlapselle sähkökitaran. Lapsi ei ollutkaan iloinen, vaan katkaisi välit koko loppuelämäksi.
Ehkäpä ukilla ei ollut tunteita. Ei olisi ensimmäinen lajissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta puhuttelu lapselle olisi opettanut lapselle käytöstapoja ja kiitollisuutta siitä, että saa jotakin.
Ehkä Ukki ajatteli molemmille pojille sopivimmat lahjat. Ei miettinyt hintaa.
Jos joku lapsi katkaisee välit johonkin isovanhempaansa, se ei varmastikaan tapahdu ihan heppoisin perustein. Jos sinulla on sellainen olo, että haluat katkaista välit johonkin ihmiseen, toivoisitko, että joku tulisi opettamaan sinulle käytöstavoista ja kiitollisuudesta?
Se oli 10 v. Mitäpä tuota arvostelemaan 10 vuotiaan tekosia.
Usein isovanhemmat huomioivat tietyn ikäisiä vähän premmin, esim. juuri 10-vuotiaana. Eli pikkuvelikin olisi saanut 10vuotiaana pyörän/sähkökitaran tms kalliimpaa. Että Jukka perseili, aiheutti pahan mielen isoisälleen ja mahdollisesti pilasi veljenkin välit isoisään.
Törkeää käytöstä ja järkyttävää kiittämättömyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sama mieltä. Minun 10-vuotiaani ei voisi katkoa välejään isovanhempiinsa. En antaisi sen tapahtua.
Miettikää, että hän ei tavannut ukkiaan enää koskaan ja mummin tapasi vain kerran (sen kuolinvuoteella)
Miettikää sen ukin tunteita. Oli juuri ostanut lapsenlapselle sähkökitaran. Lapsi ei ollutkaan iloinen, vaan katkaisi välit koko loppuelämäksi.
Tai sitten niitä ei ole hänen jälkeläisillään.
Kaverini sai kerran isovanhemmilta joululahjaksi kahvipaketin ja 20 euron setelin ja samalla pikkuveljensä sai sadantonnin osakerahaston.
Tälläisiä isovanhempia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta puhuttelu lapselle olisi opettanut lapselle käytöstapoja ja kiitollisuutta siitä, että saa jotakin.
Jos joku lapsi katkaisee välit johonkin isovanhempaansa, se ei varmastikaan tapahdu ihan heppoisin perustein. Jos sinulla on sellainen olo, että haluat katkaista välit johonkin ihmiseen, toivoisitko, että joku tulisi opettamaan sinulle käytöstavoista ja kiitollisuudesta?
Jutussa mainitut perusteet oli heppoisia.
Itse ajattelisin, että isovanhempi on oikein miettinyt, että musiikki ja urheilu kiinnostaa lapsenlapsia, lahjat sen mukaiset. Lahjojen arvottaminen on hölmöä. Toisaalta ei voi tietää tarinan totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten niitä ei ole hänen jälkeläisillään.
Kovasti oli Jukalla tunteet pinnassa tuossa ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Usein isovanhemmat huomioivat tietyn ikäisiä vähän premmin, esim. juuri 10-vuotiaana. Eli pikkuvelikin olisi saanut 10vuotiaana pyörän/sähkökitaran tms kalliimpaa. Että Jukka perseili, aiheutti pahan mielen isoisälleen ja mahdollisesti pilasi veljenkin välit isoisään.
Miksi te kaikki tunnutte ajattelevan, että tämä jalkapallo-sähkökitara-episodi on ainoa esimerkki siitä epäreilusta kohtelusta? Vastaako se jotenkin teidän kokemusmaailmaanne, että joku yksi asia saa ihmisen tolaltaan? Mun kokemusmaailmaa ei vastaa. Onhan se nyt selvää, että taustalla on muutakin kuin tämä yksi lahja, vaikka meille ei yksityiskohtia kerrotakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti sulla.
Jukka oli 10-vuotias, niin ehkäpä Ukki ajatteli antaa pyöreitä vuosia täyttäneelle vähän kalliimman lahjan.
Sitä mä vaan mietin, et miten tämmönenkin juttu julkaistaan lehdessä? Jos mää soittasin ja sanosin, että naapuri kusi mun takapihalle pensaan läpi nii oliskohan toi lööpissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa mainitut perusteet oli heppoisia.
Koska hän ei selvästikään halunnut kertoa asiaa tarkasti, varmasti myös ihan veljensä takia. Mun yksi ystäväni tuntee tämän mainitun veljen, ja jonkun luonnehdinnan perusteella ei olisi ihme, että isovanhempi olisi pitänyt Jukkaa kultapoikana ja tätä nuorempaa mitättömänä. Yksityiskohdista en tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti sulla.
Jukka oli 10-vuotias, niin ehkäpä Ukki ajatteli antaa pyöreitä vuosia täyttäneelle vähän kalliimman lahjan.
ja kun velipojalla ei ollu pyöreät vuodet nii sai rugbypallon.
10-vuotiaana saa olla tuollaisia epäkypsiä, lapsellisia tulkintoja. En syytä siitä. Ongelma on se, että Jukka on säilyttänyt tuon 10-vuotiaan tulkinnan ja tulkintakyvyn 40-vuotiaaksi! Kuinka moni kantaa lapsuuden "en saanut karkkia"-kaunaa läpi elämänsä?
Aikamoista vallankäyttöä lapsenlapselta.
Purki ukkiin jotain turhaumiaan ja vielä nerskailee sillä. Käy sääliksi noita isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kaikki tunnutte ajattelevan, että tämä jalkapallo-sähkökitara-episodi on ainoa esimerkki siitä epäreilusta kohtelusta? Vastaako se jotenkin teidän kokemusmaailmaanne, että joku yksi asia saa ihmisen tolaltaan? Mun kokemusmaailmaa ei vastaa. Onhan se nyt selvää, että taustalla on muutakin kuin tämä yksi lahja, vaikka meille ei yksityiskohtia kerrotakaan.
Erikoinen kokemusmaailma tosiaan monella kommentoijalla. Kuka edes kuvittelee että 10-vuotias yksin päättää tällasen asian? Jukan isä ei ole tehnyt asialle mitään eli on ollut pojan/poikien kanssa samaa mieltä välien katkaisusta tai ainakin hyväksynyt asian.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olis kyllä kiva kuulla mitä mieltä veli itse oli jalkapallosta.
Mutta ihme sekava sepustus nuo lehtijutut oli, kummassa lie vika toimittajassa vai haastateltavassa.
Mariassa Jukka kertoin, että veli on päihdeongelmainen. Jukka on kovasti yrittänyt auttaa ja saada veljeä ylös suostaan, mutta joutunut toteamaan, että ketään ei auteta väkisin.