Opiskelu vai neljäs lapsi? En tiedä vieläkään, mitä tehdä olla "isona"
Pää ei riitä kunnon ammattiin, lääkäri jne hyvä palkkaiset.
Ikää pian 36v enkä oikein mitään intohimoa. No piirrän paljon ja se on intohimo, siinäpä se.
Pari ammattikoulun pilipali tutkintoa löytyy, päivääkään en ole niitä hommia tehnyt eikä niillä aloilla töitäkään
Vauvakuume kova! Nuorin kouluun syksyllä. Tein aiemmin aloituksen, mutta en löytänyt sitä
Hirveä esiintymiskammo, joten ei sitä mielellään opiskeluun..
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuttu taitaa käyttää tätä ”en keksi mitä tehdä isona, teen siis lisää lapsia” -menetelmää. Tällä tavalla ei vaan koskaan löydä sitä omaa juttua. On uskallettava mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Itselläni 2 lasta ja 3 ammattia. Olen 31-vuotias. Minulla on myös sivutyö. Viimeinen ammatti oli se oikea minulle, sivutyö tuo tasapainoa päätyöhöni. Kuopus aloittaa koulun syksyllä ja olen itse ainakin onnellinen, ettei tarvitse enää lähteä valvomisrumbaan tai päiväkotirumbaan mukaan. Nytkin sunnuntaina ilmoittaessani lapsen päiväkotiin hoitoaikoja oli ihan mittarit täynnä, kun tätä on tehty niin monta vuotta ja mietitty miehen kanssa miten saa hoitoajat sattumaan omiin työvuoroihin..
Minä olisin niin valmis vauvakuplaan! Imetys ja vauvan tuoksu... Saisi olla kotona kun lapset tulee koulusta, käydä Vaunulenkillä jne
Valvoa 3kk putkeen koliikkia huutavan vauvan kanssa. Heräillä sen jälkeen vielä vuosi tai enemmänkin huutoon. Sitten onkin vuorossa korvatulehduskierre, oksennustauti jne. jne. Ai että on ihanaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä sulla ei ole yhtään kunnianhimoa.
Kokeile jotain te kurssia.
4 alle 10 v lapsen äitinä et ole vahvoilla missään työssä.
Lapset sairastavat ja sinä jäät pois töistä.Nämä lapset ovat tänä vuonna 7v, 9v, 10v ja 15v.
Ap
Eli sulla on jo 4. Otsikko antaa ymmärtää, että harkitset neljättä... taidat olla pikkuhuijari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset sairastavat ja sinä jäät pois töistä.Nämä lapset ovat tänä vuonna 7v, 9v, 10v ja 15v.
ApEli sulla on jo 4. Otsikko antaa ymmärtää, että harkitset neljättä... taidat olla pikkuhuijari?
Lue mitä ketjussa on kirjoitettu. Ap sanoi vanhimman olevan miehen lapsi, joka asuu heillä osan ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuttu taitaa käyttää tätä ”en keksi mitä tehdä isona, teen siis lisää lapsia” -menetelmää. Tällä tavalla ei vaan koskaan löydä sitä omaa juttua. On uskallettava mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle.
Itselläni 2 lasta ja 3 ammattia. Olen 31-vuotias. Minulla on myös sivutyö. Viimeinen ammatti oli se oikea minulle, sivutyö tuo tasapainoa päätyöhöni. Kuopus aloittaa koulun syksyllä ja olen itse ainakin onnellinen, ettei tarvitse enää lähteä valvomisrumbaan tai päiväkotirumbaan mukaan. Nytkin sunnuntaina ilmoittaessani lapsen päiväkotiin hoitoaikoja oli ihan mittarit täynnä, kun tätä on tehty niin monta vuotta ja mietitty miehen kanssa miten saa hoitoajat sattumaan omiin työvuoroihin..
Minä olisin niin valmis vauvakuplaan! Imetys ja vauvan tuoksu... Saisi olla kotona kun lapset tulee koulusta, käydä Vaunulenkillä jne
Valvoa 3kk putkeen koliikkia huutavan vauvan kanssa. Heräillä sen jälkeen vielä vuosi tai enemmänkin huutoon. Sitten onkin vuorossa korvatulehduskierre, oksennustauti jne. jne. Ai että on ihanaa :)
Ei haittaisi! Olisi ihana kokea kaikki nyt iäkkäämpänä. Huomasi, että oli paljon rennonpi aikoinaan tuon 7v kanssa kuin esikoisen (10v nyt) kanssa :)
Ap
Olisi kiva tietää mitä työtä täällä palstailevat tekee? Mikä koulutus ja mitek sait nykyisen työpaikkasi?
Kun ei ole koskaan päässyt töihin, niin kiva saada vinkkejä /esimerkkejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset sairastavat ja sinä jäät pois töistä.No ei ole kunnianhimoa ei. Miksi pitäisi enää tässä iässä?
Joskus oli, mutta minut savustettiin ulos lukiosta haukkumalla ja eristämällä. Tämän vuoksi en edelleen uskalla opiskella, tehdä esitelmiä, pelkään koulumaisia tilanteita.
Unelma olisi päästä tiskaamaan suurtalouskeittiöön.
Vauvan kun tekisi, niin saisi vuosia olla kotona "turvassa"
ApMitä hitto mä juuri luin? Meinaatko, että 36-vuotiaana ei ole enää mitään syytä tehdä mitään, vaan kannattaa vain jäädä odottelemaan kuolemaa? Millä ajattelit elättää itsesi ne tulevat vuodet?
Ei tässä iässä enää saa sitä unelmaa, työtä, jossa aloituspalkka on yli 3000e.
Jos mua ei olisi kiusattu pilalle, tekisin nyt entistä unelmatyötäni ties kuinka monetta vuotta. Mun psyyke on pilattu ja näin vanhana ei enää mitään mahdollisuuksia.
Ai millä elätän itseni sitten? Mies elättää tai kela.
ApMiksi ei saisi?
t. 38-vuotias alanvaihtaja, joka vuoden alusta aloitti unelmatyössään
Ööö, miten pääsisin esim lääkäriksi 38 vuotiaana? Se on ainoa asia mitä kannattaa opiskella ja 100% varma työllisyys.
Opiskelemalla. Ei se sen vaikeampaa ole. Työikää 38-vuotiaalla jäljellä vielä lähemmäs 30 vuotta, joten ehtii siinä "vähän" työtäkin tehdä. Mikä saa sinut arvelemaan, että lääkäreillä on 100% työllisyys, mutta millään muulla alalla ei?
Mikä ala työllistää sata varmasti, palkka on hyvä, yli 2600e, ja opiskeluaikana ei ole esitelmiä? Haen heti opiskelemaan. Ap
Siitä vaan vauva hommiin. Moni saa esikoisen vasta 38v joten ikä ei ole este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset sairastavat ja sinä jäät pois töistä.No ei ole kunnianhimoa ei. Miksi pitäisi enää tässä iässä?
Joskus oli, mutta minut savustettiin ulos lukiosta haukkumalla ja eristämällä. Tämän vuoksi en edelleen uskalla opiskella, tehdä esitelmiä, pelkään koulumaisia tilanteita.
ApMitä hitto mä juuri luin? Meinaatko, että 36-vuotiaana ei ole enää mitään syytä tehdä mitään, vaan kannattaa vain jäädä odottelemaan kuolemaa? Millä ajattelit elättää itsesi ne tulevat vuodet?
Jos mua ei olisi kiusattu pilalle, tekisin nyt entistä unelmatyötäni ties kuinka monetta vuotta. Mun psyyke on pilattu ja näin vanhana ei enää mitään mahdollisuuksia.
ApMiksi ei saisi?
t. 38-vuotias alanvaihtaja, joka vuoden alusta aloitti unelmatyössään
Ööö, miten pääsisin esim lääkäriksi 38 vuotiaana? Se on ainoa asia mitä kannattaa opiskella ja 100% varma työllisyys.
Opiskelemalla. Ei se sen vaikeampaa ole. Työikää 38-vuotiaalla jäljellä vielä lähemmäs 30 vuotta, joten ehtii siinä "vähän" työtäkin tehdä. Mikä saa sinut arvelemaan, että lääkäreillä on 100% työllisyys, mutta millään muulla alalla ei?
Mikä ala työllistää sata varmasti, palkka on hyvä, yli 2600e, ja opiskeluaikana ei ole esitelmiä? Haen heti opiskelemaan. Ap
Sairaanhoitaja pääsee vuoro ja sunnuntailisillä yli tuon palkan.
Jos eka lähärin tutkinto ja sitten pyrit sh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi???? Siksi, koska minä olen aivan liian nuori elämään toinen jalka haudassa ja odottamaan kuolemaa koko loppuelämäni. Voi nimittäin olla jäljellä olevat jopa 40 vuotta erittäin pitkiä ja tylsiä. Enkä todellakaan palkkaisi tai haluaisi työkaverikseni 36-vuotiasta, joka suhtautuu uusiin asioihin "miksi pitäisi enää tässä iässä". Sinun ikäsi ei ole ongelma, sinun asenteesi on.
T. 52-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos tuo, mitä sanot ihan lopuksi, on suunnitelma, niin älä vaan tee lisää lapsia. Ihan oikeasti. Sulla on jo 3 lasta, eikö se riitä? Mitä käy, jos miehesi jää työttömäksi, jättää teidät, sairastuu niin että joutuu jäämään pois töistä tai vaikka kuolee? Kelako sitten elättää? Lue vaikkapa tätä keskustelua, ja mieti, miten itse selviäisit jos miehesi ei sinua elättäisi https://www.vauva.fi/keskustelu/4102399/eilen-tuli-lapsilisat-nyt-jalje…;
Ihan sinun itsesi ja jo olemassa olevien lastesi takia suuntaa energiasi heihin ja varmista, että he saavat hyvän elämän. On hienoa, että olet keksinyt työn, jota voisit tehdä. Toivottavasti saat niitä töitä! Tiskaajia ja keittiöapulaisia tarvitaan myös muunlaisissa ravintoloissa, kuin suurtalouskeittiöissä, eikä niissäkään ole asiakaspalvelua, eikä tarvita koulutusta, jos kyseessä juurikin enemmän tiskausta kuin kokkausapua. Tavoittele mielummin tätä unelmaa, jotta sinulla on edes mahdollisuuksia vakiinnuttaa paikkaasi työelämässä ja näin ollen myös tarjota parempaa elämää lapsillesi ja itsellesi, vaikkei palkka välttämättä päätä huimaisikaan. Silti edellytykset on paremmat ja palkkatöissä ollessakin voi yh:na saada joitain tukia. Toivotaan tietysti myös, että miehesi pysyy täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja pysytte onnellisesti yhdessä. Mutta kun koskaan ei voi tietää, niin kyllä jokaisen kannattaa miettiä erilaisia skenaarioita ja erilaisten päätöstensä vaikutuksia tulevaisuuteen, jos tapahtuu niin tai näin.
En lue ketjua, saadaan jo nyt asumistukea, vaikka mies töissä. Eli jos työ loppuisi, niin asumistuki nousisi ja saataisiin tt tukea.
Ap
Miehelläsi on siis jo nyt pienet tulot. Lisää lapsia tarkoittaa lisää kuluja ja aiot rahoittaa elämänne tt-tuella - ei ole todellista! Lapsiperheköyhyys on teidän tapauksessa aivan itse aiheutettua. Ja tämä kaikki tämä kurjuus lapsille vain sen vuoksi, ettei mammaa tykkää esittää koulussa esitelmiä, jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos tuo, mitä sanot ihan lopuksi, on suunnitelma, niin älä vaan tee lisää lapsia. Ihan oikeasti. Sulla on jo 3 lasta, eikö se riitä? Mitä käy, jos miehesi jää työttömäksi, jättää teidät, sairastuu niin että joutuu jäämään pois töistä tai vaikka kuolee? Kelako sitten elättää? Lue vaikkapa tätä keskustelua, ja mieti, miten itse selviäisit jos miehesi ei sinua elättäisi https://www.vauva.fi/keskustelu/4102399/eilen-tuli-lapsilisat-nyt-jalje…;
Ihan sinun itsesi ja jo olemassa olevien lastesi takia suuntaa energiasi heihin ja varmista, että he saavat hyvän elämän. On hienoa, että olet keksinyt työn, jota voisit tehdä. Toivottavasti saat niitä töitä! Tiskaajia ja keittiöapulaisia tarvitaan myös muunlaisissa ravintoloissa, kuin suurtalouskeittiöissä, eikä niissäkään ole asiakaspalvelua, eikä tarvita koulutusta, jos kyseessä juurikin enemmän tiskausta kuin kokkausapua. Tavoittele mielummin tätä unelmaa, jotta sinulla on edes mahdollisuuksia vakiinnuttaa paikkaasi työelämässä ja näin ollen myös tarjota parempaa elämää lapsillesi ja itsellesi, vaikkei palkka välttämättä päätä huimaisikaan. Silti edellytykset on paremmat ja palkkatöissä ollessakin voi yh:na saada joitain tukia. Toivotaan tietysti myös, että miehesi pysyy täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja pysytte onnellisesti yhdessä. Mutta kun koskaan ei voi tietää, niin kyllä jokaisen kannattaa miettiä erilaisia skenaarioita ja erilaisten päätöstensä vaikutuksia tulevaisuuteen, jos tapahtuu niin tai näin.
En lue ketjua, saadaan jo nyt asumistukea, vaikka mies töissä. Eli jos työ loppuisi, niin asumistuki nousisi ja saataisiin tt tukea.
ApMiehelläsi on siis jo nyt pienet tulot. Lisää lapsia tarkoittaa lisää kuluja ja aiot rahoittaa elämänne tt-tuella - ei ole todellista! Lapsiperheköyhyys on teidän tapauksessa aivan itse aiheutettua. Ja tämä kaikki tämä kurjuus lapsille vain sen vuoksi, ettei mammaa tykkää esittää koulussa esitelmiä, jepjep.
Se on voi voi jos olet tuota mieltä.
Esitelmän pitäminen tuntuu tällä hetkellä pahemmalta kuin kuolema.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi pitäisi???? Siksi, koska minä olen aivan liian nuori elämään toinen jalka haudassa ja odottamaan kuolemaa koko loppuelämäni. Voi nimittäin olla jäljellä olevat jopa 40 vuotta erittäin pitkiä ja tylsiä. Enkä todellakaan palkkaisi tai haluaisi työkaverikseni 36-vuotiasta, joka suhtautuu uusiin asioihin "miksi pitäisi enää tässä iässä". Sinun ikäsi ei ole ongelma, sinun asenteesi on.
T. 52-vuotias
No en näe, että elämällä olisi enää mitään mitä tarjota minulle. Muuta kuin lapset ja lasten kasvatus. Se tuo ilon ja sisällön. Kun nuorin muuttaa kotoa pois niin olen "turha"
Ap
Parin vuoden päästä olet taas samassa tilanteessa kysymässä mitäs nyt sit on vaan enempi kakaroita. Ei lapsien kuulu olla elämäsi täytteenä selkeästi vain pakenet sitä mikä on auttamatta edessä. Tosin enpä itse ole esitelmiä joutunut pitämään sitten 90-luvun yhdessäkään koulutuksessa. Tuskinpa kenenkään tutkinto mihinkään esitelmään kaatuu viime kädessä lääkäriltä lausunto. Anna nuorimmaisesi kasvaa vielä muutama vuos ja tajuat että elämä onkin ihanaa kun ei tarvitse kokoajan paapoa jotain.
Opiskella kyllä ehtii myöhemminkin. Nauti lapsista ja tee se Iltatähti.
Meitä on muitakin suurperheen äitejä.
-6 lasta, nuorin 6kk ja ikää 39v-
Opiskella ehtii joo mutta töistä on turha haaveilla yli 40v ilman kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden päästä olet taas samassa tilanteessa kysymässä mitäs nyt sit on vaan enempi kakaroita. Ei lapsien kuulu olla elämäsi täytteenä selkeästi vain pakenet sitä mikä on auttamatta edessä. Tosin enpä itse ole esitelmiä joutunut pitämään sitten 90-luvun yhdessäkään koulutuksessa. Tuskinpa kenenkään tutkinto mihinkään esitelmään kaatuu viime kädessä lääkäriltä lausunto. Anna nuorimmaisesi kasvaa vielä muutama vuos ja tajuat että elämä onkin ihanaa kun ei tarvitse kokoajan paapoa jotain.
No olisin kyllä kotona sen 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiehelläsi on siis jo nyt pienet tulot. Lisää lapsia tarkoittaa lisää kuluja ja aiot rahoittaa elämänne tt-tuella - ei ole todellista! Lapsiperheköyhyys on teidän tapauksessa aivan itse aiheutettua. Ja tämä kaikki tämä kurjuus lapsille vain sen vuoksi, ettei mammaa tykkää esittää koulussa esitelmiä, jepjep.
Se on voi voi jos olet tuota mieltä.
Esitelmän pitäminen tuntuu tällä hetkellä pahemmalta kuin kuolema.Ap
Kai se nyt tuntuu kun olet piilotellut 10 vuotta kotona "turvassa" ja kasvattanut neuroosejasi. Ei sitä nyt heti esitelmää aleta pitää, vaan aluksi ollaan luokassa ja jutellaan parin kanssa jne, totutellaan. Tekee hyvää mielenterveydelle.