Olen nyt asunut Britanniassa pari vuotta
... ja täytyy sanoa että en ymmärrä sitä, mitä jotkut näkevät tässä maassa. En ole Lontoossa, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Ymmärrän, että tämä kaupunki on paikallisten mielestä kaunis, sillä eivät tiedä paremmasta. eläminen halvempaa kuin Lontoossa, on enemmän tilaa ympärillä ja on kauniita paikkoja. Kuitenkin asuinalueet ovat mielestäni hirveän näköisiä, kaikki talot ovat rumia ja näyttävät samanlaisilta. Selkeitä vuodenaikoja ei ole. Rannikko on kaunis, mutta se ei auta sillä täällä on aina kylmä, vaikka olisi +10c niin tärisen.
Mikä täällä vetoaa ihmisiin ellei työpaikka ole lähettänyt? Muut suomalaiset hehkuttavat paikkaa.
Kommentit (835)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla.
Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua.
Onko tuo Brexit muuten sellainen puheenaihe mitä ei kannata brittien kanssa ottaa heppoisin perustein puheeksi? Minulla on eräs uusi tuttava briteissä ja hänellä nettikauppa, josta hän kehoitti tilaamaan jos haluan muodikkaita vaatteita. Sanoin hänelle etten viitsi vaivatua koska brexit ja tullimaksut. En saanut enää mitään vastausta siihen häneltä ja muutenkin välit vähän jäätävä ollut tämän jälkeen.
Ystäväni on varoittanut mainitsemasta kyseistä sanaa ääneen julkisella paikalla. Ainakaan kuuluvaan. Ikävä että tällainen oma maga-hullutus syntyi Britanniaankin.
aivopestyjä orjia kirjoitti:
tyhmän kansan rahoilla lämmitetään kuninkaallisten kivi linnoja. mailman tyhmintä kansaa eikö he vieläkään tajua.
Etkö itse tajua että itse tahtovat lämmittää niitä linnoja koska kuningasperhe on heille rakas? Kaltaisesi anarkisti ei ymmärrä miten tärkeä tällainen instituutio on kansan henkiselle hyvinvoinnille. Kansa joka ei välitä mistään eikä arvosta mitään on tuhon tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin Englanti on kamala. Kauniita maisemia, mutta huonoja taloja, lohduttoman näköisiä lähiöitä. En haluaisi asua. Asun itse Saksassa.
Kauniista maisemista löytyy onneksi myös kivoja pienempiä kyliä ja kaupunkeja. Lohduttomia lähiöitä taitaa olla myös Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin Englanti on kamala. Kauniita maisemia, mutta huonoja taloja, lohduttoman näköisiä lähiöitä. En haluaisi asua. Asun itse Saksassa.
Kauniista maisemista löytyy onneksi myös kivoja pienempiä kyliä ja kaupunkeja. Lohduttomia lähiöitä taitaa olla myös Saksassa.
Tämä. Minulla on Saksassa aina inha ja vieras olo. Skotlannissa viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Talvet leutoja ja vehreitä? Täällä ei mitään vehreää ole ollut koko talvena. Kesällä ok lämmintä mutta ei koskaan sellaista että voisi t-paita ja hame päällä lähteä ulos (paitsi paikalliset tietenkin ovat heti puoli alasti kun vähän näkyy aurinkoa)
Missäköhän päin brittejä olet, täällä päin oli juuri 2kk sateeton kausi ja liki kolme kuukautta helteitä. Mittari kävi tukalassa 40 asteessa.
Joka kesäinen tuo sateeton, kuuma kausi. Tosin onneksi yleensä ei 40 asteessa pyöri.
Täällä on täydellinen ilmasto jos tuota kuumaa kautta ei lasketa. Tällä hetkellä 21C ja puolipilvistä (syyskuun loppupuoli)
Kevät ja syksy ovat erityisen ihania, talvet lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut Lontoossa yli 20 vuotta ja rakastan tätä kaupunkia, tosin Brexitin ja konservatiivien loputtoman austerity-budjetin takia kaikki on muuttunut kurjemmaksi, Cool Britanniasta on tullut Fool Britannia. Mutta täällä on musta kaunista, leuto sää ympäri vuoden, mulla on ihana ystäväpiiri, brittipuoliso, puolibritit lapset, tyoelämässä mahdollisuuksia joista voisin Suomessa vain haaveilla.
Ei tämä mikään paratiisi ole mutta mulle kuitenkin koti ja rakas kaupunki. Muualle Briteissä en haluaisi asua.
Onko tuo Brexit muuten sellainen puheenaihe mitä ei kannata brittien kanssa ottaa heppoisin perustein puheeksi? Minulla on eräs uusi tuttava briteissä ja hänellä nettikauppa, josta hän kehoitti tilaamaan jos haluan muodikkaita vaatteita. Sanoin hänelle etten viitsi vaivatua koska brexit ja tullimaksut. En saanut enää mitään vastausta siihen häneltä ja muutenkin välit vähän jäätävä ollut tämän jälkeen.
Ystäväni on varoittanut mainitsemasta kyseistä sanaa ääneen julkisella paikalla. Ainakaan kuuluvaan. Ikävä että tällainen oma maga-hullutus syntyi Britanniaankin.
Perusteliko hän tätä mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Englannissa on hyvät ja huonot puolensa. Olen asunut keskisuuressa kaupungissa täällä nyt yhteensä 8 vuotta ja joinain päivinä inhoan koko paikkaa, joinain päivinä taas inhottaa suomalaisten kotkotukset, jotka ei tosielämää ole nähneetkään.
Onhan täällä alkeellista, mutta niin on suuressa osassa maailmaa muuallakin. Suomessa nautin perusasioista, toimivista hanoista ja suihkuista, luonnosta ja siitä, että ihmiset ymmärtää minua sanoittakin. Englannissa joutuu ponnistelemaan paljon enemmän arjen toimivuuden ja ihmissuhteiden eteen, työnkin, joka helposti venyy 80-tuntisiksi viikoiksi. Toisaalta tiettyyn elämänmakuun tykästyy, siihen että kaikki ei tule annettuna ja että ihmisissä ja ilmiöissä riittää variaatiota. Suomessa kaikilla on samat kupit kaapissa ja samat tunikat päällä, eikä siihen joukkoon sopimattomalla ole mitään arvoa.
Ulkomailla asuminen on tietynlaista hermopeliä. Kulttuurishokki tulee ja menee. Kaikille se ei sovi. Itsekin kaipaan Suomeen säännöllisesti, mutta tuntuu, että tällä maalla on vielä annettavaa. Lapseni haluan kasvattaa maailmankansalaiseksi, mikä ei vielä Suomessa onnistu.
Kaikessa on puolensa. Britanniasta kaipaan eniten oven eteen tuotuja maitopulloja. Vihaan sitä että pitää raahata kaupasta litrakaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pohjois-englannissa, miljoonakaupungin kupeessa ja vtuttaa ruokakauppojen suppea valikoima. Asdat, Morrison's ,Tesco, Sainsburys, valikoimat aivan perseestä. Esim tuoretta Oreganoa ei saa mistään. Jopa 5000 asukkaan suomalaisessa S-marketissa on parempi valikoima joka asiassa. Lisäksi ärsyttää muoviset kermapurkit joita on tasan kahta laatua.
Maa on todellakin jämähtänyt jonnekin menneisyyteen. Perusbritin sivistys/koulutustaso on järkyttävän huono.Oon miettinyt samaa. Lisäksi nyt korona-aikaan kun ihmiset leipoo etc. niin just tuo kerma loppuu kaupoista koko ajan, ei vaan py sty tajuamaan miten voi olla niin mahdottomuus saada ostttua ihan perusruoka-ainetta! Ja just tuoreet yrtit on "hifistelyä" ja aivan turha yrittää kokata sinänsä hyvänkuuloisia Jamie Oliver reseptejä kun aina on jotain mitä ei vaan saa kaupasta. Ärsyttää myös että pakastevihannekset on ihan jäätävän (hih) kokoisissa pusseissa niin pakastimeen mahtuu kerralla vain korkeintaan kahta. Suomessa kätevän kokoisia hernepussit sun muut niin voi olla eri laatuja kerrallaan. Tuorehiivaa sain Lontoossa puolalaisesta supermarketista, nyt periferiassa asuvana en mistään...
Pojalleni yks ja puol vee on naapurit ja sukulaiseg tuputtaneet suklaata ihan vauvasta asti. Olen kieltäytynyt kohteliaasti mutta siispä mua pidetään ihan superterveysnatsimutsina. Mies onneksi tukee (britti vaikka onkin).
Tuorehiivaa saa kauppojen paistopisteeltä pyytämällä.
Meillä päin kaupoissa kyllä on todella hyvä valikoima, Suomessa käydessä tulee kova ikävä Hevi-osastoa ja tuoretiskiä täällä.
Suomalaiset tykkää Britanniasta, koska täällä osataan parhaiten englantia. Harva tulee sujuvasti toimeen mannereurooppalaisilla kielillä. Meidän mediassa näkyy eniten angloamerikkalaista viihdettä. Jos USA olisi lähempänä, varmaan sekin olisi yhtä suosittu matkakohde.
Vierailija kirjoitti:
aivopestyjä orjia kirjoitti:
tyhmän kansan rahoilla lämmitetään kuninkaallisten kivi linnoja. mailman tyhmintä kansaa eikö he vieläkään tajua.
Etkö itse tajua että itse tahtovat lämmittää niitä linnoja koska kuningasperhe on heille rakas? Kaltaisesi anarkisti ei ymmärrä miten tärkeä tällainen instituutio on kansan henkiselle hyvinvoinnille. Kansa joka ei välitä mistään eikä arvosta mitään on tuhon tiellä.
Se viestii kansan yhtenäisyydestä ja voimasta, että pidetään yllä tällaista perhettä ja linnat elettyinä.
No ei kyllä Britannia houkuttele pätkääkään. Asunnot surkeita suomalaiseen standardiin verrattuna ellei ole joku miljonääri sitten. Ilmastokin on aika surkea paitsi jossain eteläisellä rannikolla.
Lontoo on ihan sikakallis kaupunki. Ja kadut täynnä jotain asunnottomia ihmisiä. Ei kovin kivan näköistä.
Toki jos on joku selvä opiskelu- tai työperuste olla siellä, niin sitten varmaan voi olla ihan ok.
Vieläkö heillä on kokolattiamatot ja vesipullot sängyssä lämmittämässä ? Aikoinaan oli.
Ikinörtti kirjoitti:
Vieläkö heillä on kokolattiamatot ja vesipullot sängyssä lämmittämässä ? Aikoinaan oli.
No jos tykkää asua niissä viktoriaanisen ajan asunnoissa niin sitten yleensä on. Mutta on siellä uusiakin taloja ja kaikenlaisia tyylejä. Asuin siellä pari vuotta ja oli ihan moderni muutaman vuoden vanha asunto ja parkettilattiat, ei kokolattiamattoja. Ihan yhtä lämmin sisällä talvella kuin Suomessakin, hanakin oli sekoittava jne.
Ostin juuri house and garden-lehden numeron jossa oli kuningatarpuolison haastattelu. Hän vaikuttaa kerta kaikkiaan ihastuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Ikinörtti kirjoitti:
No jos tykkää asua niissä viktoriaanisen ajan asunnoissa niin sitten yleensä on. Mutta on siellä uusiakin taloja ja kaikenlaisia tyylejä. Asuin siellä pari vuotta ja oli ihan moderni muutaman vuoden vanha asunto ja parkettilattiat, ei kokolattiamattoja. Ihan yhtä lämmin sisällä talvella kuin Suomessakin, hanakin oli sekoittava jne.
Jotenkin kuuluu asiaan että kaikki on vähän vinksallaan. Kylmän ja punoittavan nenän kanssa oppii elämään.
Itselle tarjottiin työpaikkaa, kun kuulin että asemapaikka Lontoo, niin vastasin, että unohtakaa...
Ihan jees läydä pari kertaa elämän aikana lomailemassa, mutta en sinne elämääni rakentaisi.
Pidän todella paljon Lontoosta ja Oxfordista, kelit ovat olleet keskimäärin lämpimämpiä kuin Suomessa, viime kesä toki oli turhankknAstetta!
3kaa kuuma, Sää vaihtelee niinkuin saarivaltiossa vaihtelee, vain Islannissa on vielä vaihtelevampaa. Englanti on minusta oikein viehättävä. Huvittaa vain tuo ylenpalttinen kuningashuone, jäänyt britti-imperiumin aikojen kokoiseksi vaikka siirtomaat ovat historiaa ja kohta Skotlantikin lähtee. Iso-Britanniassa on Brexitin jälkeen alkanut uusi sisäänpäinkääntymisen vaihe ja sen jatkumon päässä on pieni eristäytynyt Englanti.
Vierailija kirjoitti:
Ikinörtti kirjoitti:
Asuntoja on tosiaan ihan laidasta laitaan, ystävän uudiskohteessa on myös kokolattiamattoa laattojen ohella ja osa hanoista erillisiä. Viktorianaikuisia taloja rivissä, vanhoja kivimökkejä, olkikattoja, elämää nähneitä lähiöiden kerrostaloja... kaikkea löytyy.
Hassuja kuvitelmia sinulla...
Kyllä minäkin naapurin Tanen ja Kalen kuulumisia kyselen, vaikka oikeasti ei voisi vähempää kiinnostaa. Haluan vain pysyä väleissä ja elää ilman draamaa.
Sama juttu töissä, oikeasti inhoan sitä porukkaa, mutta niiden kanssa pitää elää ja olla, niin kyselen ja olen ystävällinen.