Montako taksimatkaa olet tehnyt Bernerin taksiuudistuksen jälkeen?
Vältteletkö taksia kun matkan hintaa ei voi tietää varmasti tai koska taksikuskit ovat käyneet agressiivisiksi taksitolpalla mtai koska pelkäät huijausta?
Kommentit (68)
Olis mielenkiintoisempaa verratta ennen ja jälkeen- tilannetta. Mitä kertoo "en yhtään" -vastaus ihmiseltä, joka ei käyttänyt takseja ennenkään? Älä tee vääriä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olis mielenkiintoisempaa verratta ennen ja jälkeen- tilannetta. Mitä kertoo "en yhtään" -vastaus ihmiseltä, joka ei käyttänyt takseja ennenkään? Älä tee vääriä johtopäätöksiä.
Tuskinpa tämä gallup jaksaa edes kiinnostaa ihmisiä, jotka eivät ikinä ole käyttäneet taksia.
Käytän 2 kertaa viikossa huonokuntoisuuteni (käytän kyynärsauvaa) vuoksi kaupassakäyntiin ja muuhun asiointiin. Maksan itse matkani (en saa taksikorttia, kriteerit eivät täyty). Puhelimessani on luotettavan taksitoimijan sovellus. Ei mitään valittamista. Tolpalta valitsen saman taksitoimijan auton kotiin palatessani.
Ei mitään valittamista. Espoossa asun.
Olen pian 70-kymppinen.
Asun ulkomailla, enkä taksiuudistuksen jälkeen ole Suomessa käydessäni käyttänyt taksia, koska en yksinkertaisesti tiedä, miten toimia, jotta saa kunnon taksin. Olen kulkenyt busseilla yömyöhään ravintolasta, vaikka aiemmin olisin ottanut taksin.
AP voisi kertoa milloin muutos tuli kun tuollaista kysyy niin osaisi vastata paremmin. Ei jaksa googlettaa tietoja toisten kysymyksiin.
Hinnat on kyllä nousseet täällä keskikokoisessa kaupungissa, ei eteläsuomessa. Mutta käytän edelleen tarpeen mukaan samaa paikallista taksipalvelua kuin ennen muutosta. Soitan siis samaan numeroon kuin ennen tilatessani taksin. En tiedä ollenkaan onko täällä päin tullut noita uusia epäilyttäviä toimijoita. Esim Uberiin olen törmännyt vain JFKn kentällä missä Uber kuski kovaäänisesti ulisi kun kaikki otti tavallisen taksin.
Mutta kun esim haen auton korjaamolta, lennän pidemmälle reissulle jne niin ei paljon muuta järkevää vaihtoehtoa ole joten jatkan taksin käyttöä.
Menen nykyään taksiin vasta viimeisessä hädässä. Olen ihan valmis maksamaan niitä aiempia hintoja siitä, että taksi tulee sinne mihin sen soitan ja milloin on sovittu, voin vaan nousta kyytiin, kertoa mihin olen menossa ja kuski tietää paikan tai osaa edes näpyttää osoitteen navigaattoriin. Ja hinta on selvä, ei tarvi alkaa tinkiä kuskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yhden jossa piti kuskin kanssa perillä tapella mikä se hinta oli joka sovittiin.
Toisen tein sovelluksella jolla sen myös maksoin ennakkoon. Tässä oli tarkoitus viedä ensin kännissä oleva kaveri kotiin ja sitten jatkaa matkaa yksin.
Koska sellaista matkaa ei voinut sovelluskella kuitenkaan tilata jännitin miten tulee käymään.
Kuski oli kuitenkin mukava ja ei ottanut minun uudesta matkasta aloitusmaksua vaan ajoi minut todella pienellä summalla kotiin, alle puolet mitä olisi pitänyt maksaa.
Hänen nimensä minulla on tallennettuna jos joskus vielä taksia tarvitsen.
Kehut täällä kuljettajalla, joka todennäköisesti varastanut työnantajaltaan. Onko fiksua?
taksi "uudistuksessa" on eu,n liittymisen piirteitä. LUVATTIIN NIIN AUVOISTA JA HALPAA TOISIN KÄVI. miten hyvin toimiva erittäin luotettava kohtuu hintainenkin järjestelmä mentiin täydellisesti pilaamaan. kenen halusta idiootti anne alkoi asiaa ajamaan. taksi kyltit voisi vaihtaa tumman harmaiksi kuvaisivat paremmin nyky toimintaa.
Omaan piikkiin ajan enää vain uberilla. Taksi hgin keskustasta kotiin Espooseen on uudistuksen jälkeen kallistunut 20%, ja ekalla kerralla 55 eur maksettuani päätin, ettei koskaan enää.
Firman asioissa kun olen liikkeellä, valitsen turvallisimman oloisen firman ja kuskin.
Kerran mulla oli kiire ja tolpalla oli yksi taksi. Ovi oli lukossa ja koputin. Kuski ei liikahtanutkaan, sitten vasta tajusin ettei se nuku vaan rukoilee. Onneksi siihen tuli hyvin pian toinenkin taksi niin pääsin liikkeelle.
Käytän taksia paljon, ja se on minulle autottomana eläkeläisenä ihan arkinen asia.
On aivan typerää vastata ap:n kyselyyn jos käyttää taksia vain muutaman kerran vuodessa. Taksiuudistus tuli voimaan v. 2018.
Likaiset taksit ja kuskit ovat epämielyttäviä, samoin on tympeää joutua selittämään ajoreittejä. Tai epämääräinen maksupolitiikka ei herätä luottamusta..
Kesällä viimeksi kuljin uberilla kotiin kaverin luota, kun julkisia ei enää mennyt. Kuljettaja oli ällöttävä... yritti iskeä ja tuli ahdistunut olo. Pelottaa mennä taksilla yksin. Lähden nykyään niin että pääsen julkisilla.
Käytin taksia viimeksi vuonna 2017. Soitin taksin aamuyöllä päästäkseni juna-asemalle, sitä ei koskaan tullut. Soitin tunnin päästä uudestaan, keskus kertoi, että yhteys oli noin vain katkennut. Sain lopulta taksin paikalle ja ehdin junaan, mutta sen jälkeen en ole käyttänyt.
Taksilla ajo on niin järjettömän kallista, että käytän sitä vain "hätätapauksissa", eli silloin kun on todellakin pakko päästä autolla jonnekin. Onneksi on kuitenkin oma auto.
Asun Oulussa ja esim. lentokenttäkuljetuksiin käytän otaxia. Helsingissä puolestaan valitsen nykyisin aina julkisen liikenteen taksin sijasta, vaikka se useimmiten tietää pidempien matkojen kävelemistä. En yksinkertaisesti vain enää uskalla ottaa taksia Helsingissä. Viimeiseen vuoteen ei kyllä ole tullut taksilla ajeltua, mutta tämä siis silloin kun työmatkat vielä pyöri normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Käytän 2 kertaa viikossa huonokuntoisuuteni (käytän kyynärsauvaa) vuoksi kaupassakäyntiin ja muuhun asiointiin. Maksan itse matkani (en saa taksikorttia, kriteerit eivät täyty). Puhelimessani on luotettavan taksitoimijan sovellus. Ei mitään valittamista. Tolpalta valitsen saman taksitoimijan auton kotiin palatessani.
Ei mitään valittamista. Espoossa asun.
Olen pian 70-kymppinen.
Eikö 700-vuotiaan pitäisi olla jo haudassa?
Muutaman kerran on ollut pakko. Mieluummin vaikka kävelen kuin käytän nykyisiä takseja.
Hinnat ainakin ovat nousseet. Pienempi kaupunki, matkaa keskustasta juna-asemalta kotiin 8 km ja hintaa tuli 35 euroa.
Pk-seudulla en ole uudistuksen jälkeen taksia käyttänyt, täällä meilläpäin kuskit pääsääntöisesti samoja. Mietin joskus, johtuuko tuo hinnannousu kelakyytiasioiden mutkistumisesta tmv, koska nousivat hyvin lyhyen ajan sisällä huomattavasti.
Kannattaa tilata taksi kunnon firmojen appseillä esim. valopilkku. Niistä näkeekin kun auto lähtee tulemaan sinulle. Siellä rautatieasemien taksijonoissa jonottavat ne uudet kuskit, jotka eivät saa esim. taksikeskuksen välittämiä kyytejä. Siksi siellä tulee nokkapokkaakin vähistä kyydeistä. Taksiala on kärsinyt pahoin koronasta. Suuri osa vanhojen isojen firmojen kyydeistä on olleet esim. koulukyytejä, vammaiskyytejä päivätoimintoihin ja eläkeläisten kyytejä. Nyt päivätoiminnat jne ovat tauolla ja bisnesmiehet tapaavat teamsissä. Taksilla ajaminen on halpaa ja taksinkuljettajat ovat tässä maassa asiallisia ja turvallisia.
Pari kertaa kuukaudessa käytän. On turvallisempaa kuin ruuhkabussissa kyhjöttäminen tai edullisempaa kuin kakkosauton/kauppakassin pito. Silloin kun reissaan, käytän Lähitaksia. Ainoita luotettavia nykyisillä villin lännen markkinoilla. Vanhan liiton toimiva taksifirma. Autot tyylikkäitä ja kuskit osaavat hommansa. Suomella pärjää eikä tarvitse näpytellä itse osoitteita naveihin. Yleensä myös hyvä palvelu.
Oma moraali ei salli käyttämään jotain niin härkisä kuin uber.