Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäkoulu paljastaa opettajien todellisen luonteen

Vierailija
29.03.2021 |

Etäkoulussa huomaa, miten eri tavalla opettajat luottaa oppilaisiin. Jotkut antaa tehtäviä itsenäisesti tehtäväksi.

Toiset kyttää kaikkea tekemistä tunnilla. Pitää olla kamera päällä ja koko ajan epäillään, että luntataan tai että jopa vanhemmat tekee tehtävät lapsen puolesta.

Etäkoulu paljastaa opettajien todellisen luonteen. Aika v-mäistä tuollainen kyttääminen. Ihan kuin vanhemmilla olis aikaa tehdä jotain lastensa koulutehtäviä tai kokeita. Sehän olis ihan karhunpalvelus lapsia kohtaan, jotka ei opi.

Ei pysty ymmärtämään, mistä tuollainen epäluottamus koteja ja omia oppilaita kohtaan. Ymmärtääkö joku muu?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän opet nyt vain yritä tehdä parhaansa tässä haastavassa tilanteessa. Kaikki lapset eivät vain ole itseohjautuvia ja hommat kunnolla tehtynä. Silloin pitää vahtia tarkemmin ja hyvä niin. Kiitos ja tsemppiä opettajille!

T yksi vanhempi

Miten sitten nää opet, jotka antaa vaan etätehtäviä?

Nehän on ihan parhaita, kun voi tehdä omaan aikaan. Nehän luottaa oppilaisiinsa.

Eiks muissa kouluissa ole erityisopettajia, jotka ovat ottaneet kopin niistä, jotka tartte enemmän apua?

Heille on omat tunnit ja omat ohjaajat samaan aikaan, kun muille on toinen tunti.

Vierailija
22/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tekeekö jotkut vanhemmat lastensa tehtäviä? Minkä ikäisistä oppilaista tässä nyt puhutaan? Kyllä olisi melkoinen karhunpalvelus alkaa väsäämään lapsen läksyjä tai kokeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yhden luokan pojilta identtiset vastaukset kotitehtäviin. Yksi taisi oppia jotain, muut eivät edes aihetta.

Vierailija
24/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne lapset lunttaa ihan normaali tunneillakin. Hyvä, että pidetään tiukka jöö. Etäily muutenkin haasteellista.

Mikä etäilyssä on haasteellista?

Meillä lapsi lukkiutuu omaan huoneeseen ja opettaja vetää tunnit livestreaminä. Ei vanhemman tartte tehdä mitään.

Lapsi oppii ja on onnellinen.

Vierailija
25/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikilla n kamera päällä, syntyy tunne yhteisöllisyydestä ja ihmiset osallistuu oppituntiin aktiivisemmin.

T. Yliopisto/opiskelija, jolla kokemusta siitä, että osa opettajista vaatii kameran päälle, osa ei

Vierailija
26/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä talvena saanut lukiolaiselta palautuksena hänen vanhempansa kirjoittaman aineen.

Vierailija
27/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä eräänä päivänä sain lukea oikein loistavan oppilaan tekemän kirjoitelman. Harmi vain, että kirjoitelma oli ehditty painaa sanasta sanaan the Guardianiin seitsemän vuotta sitten. Ilmoitin, että oppilas jäi kiinni ja näytin lehtiartikkelia, mutta hän kiisti pontevasti plagioinnin. Vaadin tekemään kirjoitelman uudestaan, ihan itse. Oppilas kieltäytyy, on omasta mielestään jo suorittanut tehtävän. Plagiointi ja lunttaus on varsinainen vitsaus nykyisin.

Vierailija
28/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs outoa tuossa nyt on. Lapset on lapsia ja varmaan voi tulla kiusaus tehdä muita asioita (räplätä puhelinta?) siinä tunnin aikana, jos ope ei näe? Mun mielestä on ihan okei, että lapsia sen verran vahditaan. Ei se ole mikään epäluottamuksen osoitus mielestäni, koska on lapsista kyse. Ehkä abien kyseessä ollen pitäisi jo osoittaa luottamusta, mutta tuolloinkin totta kai kokeissa kamerat päällä.

Vierailija
29/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin lähetin isot kiitokset wilman kautta opettajille jotka seuraavat tuntia että kaikki ovat paikalla ja antavat heti merkinnän jos tehtävät on tekemättä tai tuntia ei seurata.

Meillä on haastetta kahden murkkuikäisen pojan kanssa jotka tosiaan menevät nukkumaan/ tekevät jotain ihan muuta jos heitä ei valvo.

Näin minäkin pysyn perillä köydäänkö sitä koulua vai ei.

Vierailija
30/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö tuota. Ensinnäkään niitä tehtäviä ei saa antaa pelkästään itsenäisesti tehtäväksi, vaan pitää mennä lukujärjestyksen mukaan. Ja jos kameroita ei vaadita päälle, niin ainakin yläkoulussa on ihan tavallista, että oppilas kirjaisi itsensä tunnille mukaan ja menisi takaisin nukkumaan tms. Ei opettajat koulussakaan anna oppilaiden lähteä tunnilta pois kuka minnekin ihan tuosta vaan, kyllä kaikkien pitää olla tunnilla maisemissa. Ja kyllä jokainen jo lukuvuoden tässä vaiheessa tietää, miltä luokkakaverit näyttävät, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole, jos heidän naamansa näkee.

Noudatetaanko tällaista ohjetta oikeasti?

Tehtäviä ei saa antaa pelkästään itsenäisesti tehtäväksi.

Ei ainakaan niissä kouluissa, mitkä tiedän. Jossain käsitöistä ja liikunnassa. Opettajako vetää kotijumppaa ? Tai ohjaa jotain neulomista yhtäaikaa kaikille ?

Vierailija
31/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänä talvena saanut lukiolaiselta palautuksena hänen vanhempansa kirjoittaman aineen.

Mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä?

Kertoo, että joku ei kai itse jaksanut. Isommasta asiasta kyse silloin.

Vai onko kyse vanhemman kunnianhimosta.

Vierailija
32/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä eräänä päivänä sain lukea oikein loistavan oppilaan tekemän kirjoitelman. Harmi vain, että kirjoitelma oli ehditty painaa sanasta sanaan the Guardianiin seitsemän vuotta sitten. Ilmoitin, että oppilas jäi kiinni ja näytin lehtiartikkelia, mutta hän kiisti pontevasti plagioinnin. Vaadin tekemään kirjoitelman uudestaan, ihan itse. Oppilas kieltäytyy, on omasta mielestään jo suorittanut tehtävän. Plagiointi ja lunttaus on varsinainen vitsaus nykyisin.

Miten opettajalla voi olla aikaa kirjoitella jonnekin vauva-palstalle?

Vierailija
33/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö tuota. Ensinnäkään niitä tehtäviä ei saa antaa pelkästään itsenäisesti tehtäväksi, vaan pitää mennä lukujärjestyksen mukaan. Ja jos kameroita ei vaadita päälle, niin ainakin yläkoulussa on ihan tavallista, että oppilas kirjaisi itsensä tunnille mukaan ja menisi takaisin nukkumaan tms. Ei opettajat koulussakaan anna oppilaiden lähteä tunnilta pois kuka minnekin ihan tuosta vaan, kyllä kaikkien pitää olla tunnilla maisemissa. Ja kyllä jokainen jo lukuvuoden tässä vaiheessa tietää, miltä luokkakaverit näyttävät, joten ei siinä mitään ihmeellistä ole, jos heidän naamansa näkee.

Ei ainakaan niissä kouluissa, mitkä tiedän. Jossain käsitöistä ja liikunnassa. Opettajako vetää kotijumppaa ? Tai ohjaa jotain neulomista yhtäaikaa kaikille ?

Tuossa luki "pelkästään". Tietenkin joissakin oppiaineissa voi ja on järkevääkin, mutta monessa aineessa voi edetä ihan lukkarin mukaan.

Vierailija
34/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tää on edes totta. Ei kukaan lukiolainen olisi noin yksinkertainen. Tai epätoivoinen.

Vierailija
35/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kirjoittaja, mutta miksi ei olisi? On täällä varmaan muitakin töissäkäyviä, vaikea uskoa, että kaikki olisivat kotona.

Vierailija
36/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan onnistuneesti opetettu tänä vuonna etänä niin liikuntaa kuin esim neulomista, makrameeta jne.

Vierailija
37/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikilla n kamera päällä, syntyy tunne yhteisöllisyydestä ja ihmiset osallistuu oppituntiin aktiivisemmin.

T. Yliopisto/opiskelija, jolla kokemusta siitä, että osa opettajista vaatii kameran päälle, osa ei

Yliopisto ei taida vaatia kameraa ainakaan koko Suomessa.

Vierailija
38/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mokaa tunnilla, toinen nauhoittaa sen ja laittaa nettiin. Se siitä, et saa sitä ikinä pois sieltä.

11. maaliskuuta kello 6.40 ·

Miten estän sen, että oppilas alkaa tallentaa oppituntia Teamsissa?

https://www.facebook.com/groups/o365.opetuksessa.ja.oppimisessa

Vierailija
39/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Mä sanon kaikille ryhmille, että mä olen juurikin tällainen kyttääjä. Kyllä kontrolloin monin eri tavoin, että ruudun toisella puolella ollaan hereillä ja opiskellaan. Kameran käyttöä en vaadi kun se on ongelmallista, mutta osaan kyllä suunnitella tuntini siten, että siihen sisältyy paljon erilaisia aktiviteetteja, joista osallistuminen - ja osaaminen!- paljastuu. Ja kyllä sanon myös sen että jos et ole mukana näissä aktiviteeteissa, se on yhtä kuin poissaolo. Käytän aktiivisesti Wilman tuntimerkintöjä sekä hyvässä että pahassa - annan sekä positiivista palautetta että merkintöjä tekemättömistä töistä.

On paljon helpompaa joustaa tarvittaessa, kuin olla välittämättä kokonaan. Mulla on ennen kaikkea mun opiskelijoiden etu mielessä. Mun palkka juoksee joka tapauksessa, vaikka en välittäisi pätkääkään.

Vierailija
40/115 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri oppilailla on eri kontrollitaso. Omaani ei juuri kyttäillä tai herätellä tunneilla. Aina samoja nimiä kuuluu kun tässä vierekkäin hommia tehdään. Kuulemma samat, jotka luokassa häiriköi ja sikailee, jättää kaiken tekemättä jne. Etäkoulussa on kyllä paljastunut hyvin kotiväellekin ketkä ovat niitä häiriköitä. Itse en kestäisi tuota opettajan hommaa päivää pidempään. Vastenmielisiä monet oppilaat, suoraan sanottuna.