Käsityöihmiset, auttakaa uunoa! Pitäisi tehdä vauvan peitto.
Voiko joku vinkata tai linkata ohjeen täysin avuttomalle käsityöntekijälle, jonka pitäisi nyt saada aikaan kudottu/neulottu vauvanpeitto. Osaan kutoa (meillä päin tästä hommasta käytetään sanaa kutominen, neulomiseen liittyy aina neula) oikeaa ja nurjaa.
Kaikki netistä löytämäni ”helpot” vauvanpeiton ohjeet näyttävät tältä:
1 krs. 2lk vmp 12 zyw
2. krs w 2 p rk l 15 ö
3-47. krs zorf örf qwerty xxx
Siis miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Eikö missään ole oikeasti selitetty peiton tekemistä täysin uunolle tekijälle? Peitossa ei saa eikä pidä olla mitään ihmeellisiä neuleita, pitsejä, palmikoita, reikiä eikä härpäkkeitä.
Kun vaan joku sanoisi suomeksi että mitä lankaa, millaiset puikot ja miten sellaisen ihan tavallisen viltin saa aikaan ilman hermoromahdusta. Haluaisin että tekeminen olisi oikeasti helppoa, kivaa, rentoa ja nopeaa eikä trauma-flashback peruskoulun kässäntunnilta.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän ap:tä!!! Kaikissa neuleohjeissa oletetaan jotain. Itse päätin opetella sukan neulonnan 35 vuoden tauon jälkeen. Etsi netistä pitkään perusohjetta. Lopulta päädyin Novitan sukkakouluun.
Homma karahti heti alku metreillä. Joka ikinen ohje alkoi sanoilla neulo mallitilkku. Missään ei vaan kerrottu kuinka tämä malli tilkku neulotaan. Onnistuin neuvomaan sen päin peetä...
Seuraavaksi piti luoda silmukat. Aloittelijalle olisi kohteliasta sanoa, että varaa 1,3 metriä lankaa. Itse tein silmukat ainakin kolmeen kertaan...
Jotenkin sitten selvisin kantalapuista etc. Mutta hermo paloi siinä vaiheessa, kun ensimmäisestä sukasta oli 6 silmukkaa jäljellä. Ohje kuului päättele silmukat... sukka lensi siinä vaiheessa!Jos on aloittelijan ohje, niin voisin varmaan kertoa, kuinka päättely tehdään...
Kun aloitin toisen sukan, niin tajusin, että kiva tieto olisi myös ollut, että jos käytät Novitan raitalankaa, niin merkkaa mistä kohdasta aloitit lankaa, niin saisit samannäköisen sukat...
Sitten kun oli molemmat sukat neulottu, niin törmäsin taas ongelmaan. Höyrytä sukat etc. Jotakin sellaista olisi pitänyt tehdä. Kiva olisi olla ohjeet!!
Ap:lle tsemppiä!! Ihanaa, että haluat neuloa. Toivottavasti saat paljon kannustavia neuvoja. Viisastelija menköön metsään!!!
Ymmärrän turhautumisen, mutta ensinnäkin, jokainen aloittelija joutuu purkamaan ja tekemään uudestaan. Esim. Tuo silmukoiden luonti, vielä nykyäänkin joskus tulee otettua inasen liian vähän aloituslankaa. Ei se ole sen vaarallisempaa.
Toisekseen, ihan kaikkeen löytyy ohjeet. Se että juuri tuossa ohjeessa (vaikka kuinka olisi aloittelijalle) ei kerrottu miten silmukat päätellään, ei ole minkään tason ongelma. Laitat googleen hakusanat ja saat sekunnissa sata ohjetta jossa näytetään ihan tarkkaan jokaikinen työvaihe.
Neulomisessa ideana on että perusjutut opetellaan ensin, niiden erillisistä ohjeista. Sitten kun luominen, oikea, nurja, kavennus, lisäys ja päättely on erikseen hallussa, voit ottaa minkä tahansa aloittelijan ohjeen - kun sinulla on jo ne taidot mitä käytännössä kaikkeen neulontaan tarvitaan. Jokainen ohje vain yhdistelee eri tavalla noita samoja peruselementtejä. Siksi niitä ei yleensä erikseen selosteta siinä sukkaohjeessa, vaan erillisessä aloittajan neuletekniikkaohjeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
https://www.novitaknits.com/fi/neulottu-vauvan-peitto-arkistomalli
Helppo? Mä en ainakaan tajua tuosta ohjeesta mitään.
Sä et selvästi edes yritä ymmärtää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
https://www.novitaknits.com/fi/neulottu-vauvan-peitto-arkistomalli
Siis onko tää oikesti helppo? Eihän tuosta tajua mitään.
Pintaneule? Mallikerta?
"Luo 76 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo jatkossa molemmissa reunoissa 3 s:lla ainaoikeaa ja keskimmäisillä silmukoilla pintaneuletta ruutupiirroksen mukaan. Aloita pintaneule ruutupiirroksen 1.krs:lta seuraavasti: neulo 3 s oikein, toista sitten 7 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa ja neulo vielä 3 s oikein. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1-6 kunnes kappaleen korkeus on n. 68 cm ja olet viimeksi neulonut ruutupiirroksen 6.kerroksen. Neulo vielä ainaoikeaa 3 krs ja päätä sitten kaikki s:t kerralla."
Jos suomea ymmärtää ja ymmärtää näkemänsä (kaavio), niin eihän tuossa ole mitään epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän ap:tä!!! Kaikissa neuleohjeissa oletetaan jotain. Itse päätin opetella sukan neulonnan 35 vuoden tauon jälkeen. Etsi netistä pitkään perusohjetta. Lopulta päädyin Novitan sukkakouluun.
Homma karahti heti alku metreillä. Joka ikinen ohje alkoi sanoilla neulo mallitilkku. Missään ei vaan kerrottu kuinka tämä malli tilkku neulotaan. Onnistuin neuvomaan sen päin peetä...
Seuraavaksi piti luoda silmukat. Aloittelijalle olisi kohteliasta sanoa, että varaa 1,3 metriä lankaa. Itse tein silmukat ainakin kolmeen kertaan...
Jotenkin sitten selvisin kantalapuista etc. Mutta hermo paloi siinä vaiheessa, kun ensimmäisestä sukasta oli 6 silmukkaa jäljellä. Ohje kuului päättele silmukat... sukka lensi siinä vaiheessa!Jos on aloittelijan ohje, niin voisin varmaan kertoa, kuinka päättely tehdään...
Kun aloitin toisen sukan, niin tajusin, että kiva tieto olisi myös ollut, että jos käytät Novitan raitalankaa, niin merkkaa mistä kohdasta aloitit lankaa, niin saisit samannäköisen sukat...
Sitten kun oli molemmat sukat neulottu, niin törmäsin taas ongelmaan. Höyrytä sukat etc. Jotakin sellaista olisi pitänyt tehdä. Kiva olisi olla ohjeet!!
Ap:lle tsemppiä!! Ihanaa, että haluat neuloa. Toivottavasti saat paljon kannustavia neuvoja. Viisastelija menköön metsään!!!
Ymmärrän tuskastumisen. Itsekin aloitin neulomisen muutama vuosi sitten niin, että olen viimeksi neulonut ala-asteella, eikä mitään muistikuvaa miten villasukka tehdään. No silmukat osasin luoda ja oikean ja nurjan silmukan tehdä, mutta siinäpä se. Itsekin varasin silmukoiden luomiseen liian vähän lankaa ja jouduin tekemään uudestaan. Silmukoita puikoille jakaessa tunaroin ja pudotin silmukoita, taas alusta uudestaan. Lisäksi jouduin googlaamaan esimerkiksi tuon silmukoiden päättelyn, mutta en kokenut sitä ongelmaksi, heti löytyi selkeä ohje.
Netissä on myös kuvallisia ohjeita ja videoita, joissa esimerkiksi neuvotaan sukan neulominen alusta loppuun, Novitalla taisi olla esimerkiksi videosarja ihan höyryttämisineen päivineen, joten jos ei halua joutua ohjeen lisäksi googlailemaan, kannattaa lähteä jostain tällaisesta. Nykyään perusteet on mulla ihan hyvin hallussa, mutta jos ohjeessa tulee eteen jokin uusi juttu, voin joutua etsimään esim. youtubesta, miten joku juttu tehdään.
Mutta on tosiaan harmillista, että aloittelijoillekin suunnatuissa ohjeissa oletetaan, että on jotain pohjatietoa, ja absoluuttinen vasta-alkaja joutuu etsimään lisätietoa muualta tai kokeilemaan, alkaen siitä että paljonko lankaa varataan silmukoiden luomiseen...
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä on mallikerta? Mikä on pintaneule?
Jos on vaikeaa tajuta ihmistä, joka ei ihan OIKEASTI ole koskaan tehnyt käsitöitä, niin ei ehkä kannata neuvoa. Ei tuollaisista ole mitään apua.
Osaatko kuitenkin lukea? Oletan, että osaat, koska tänne kirjoittelet. Tuosta tänne linkitetyssä ohjeesta kyllä selviää, mikä on mallikerta. Ja pintaneuleesta lukee mm. näin "Pintaneule: neulo ruutupiirroksen ja ohjeen mukaan"
Ei ehkä kannata enää vastata tälle trollille.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa todella raskaalta persoonalta.
Googleta joku vauvanpeitto-ohje. Ota esille paperia ja kynä ja kirjoita ylös termi jota et ymmärrä. Googleta termi (voit katsoa myös YouTubesta ohjevideon aiheesta) ja kirjoita se paperille niin, että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Lue ohje useaan kertaan läpi kunnes ymmärrät mitä sinun pitää tehdä. Jos et ymmärrä jotain, niin googleta ja kirjoita itsellesi ylös.
Vasta kun olet selvittänyt kaikki termit ja vaiheet ja ymmärrät ohjeen alat tekemään itse peittoa.
Tälleen valtaosa ihmisista opettelee itselleen uusia asioita, eikä odota muiden pitävän koko ajan kädestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ihan helmineuletta tekemällä sais jostain ihanasta langasta tosi kivan :) Eikä menis hermot. Kun nyt on tosiaan tarkoitus vaan tehdä jotain kivaa ja rentouttavaa, ei varsinaisesti opetella uusia tekniikoita. Tää aika ja elämä on ihan tarpeeksi vaikeaa nyt muutenkin, joskus voi tehdä jotain ihan vain siksi, että se on kivaa vailla mitään suuria kehittymistavoitteita, ajattelisin. Oikeassa elämässä mun intohimot on ihan muualla, en todellakaan ole mikään käsillä tekijä, eikä musta sellaista tulekaan. Onhan se silti ihan yleissivistävää kokeilla kaikenlaista. Liian hankalasta ei kannata aloittaa, jos meinaa valmistakin saada.
Kiitti kaikille jo asiallisesti vastanneille!
Ap
Ethän sä pysty, kun et osaa nurjaa silmukkaa etkä halua oppiakaan.
Opettelin tässä keväällä tekemään pitkävartiset sukat sekä lapaset ja pipon, edellisen kerran olin neulonut kouluaikoina ja silloin kaikki jäi kesken. Katsoin videoita silmukoiden luomisesta alkaen, onnistuivathan nuo ihan hyvin kun muutaman kerran kelasi videoita ees taas (luominen, kavennukset, kantapää ja jne). Oheita löytyy hyvin
Vierailija kirjoitti:
Lankakauppaan voi myös mennä ja pyytää että näyttävät ja opettavat alusta alkaen.
Ei varmaan auttaisi, kun Ap vaan huutaisi, että ei tajua mitään eikä kuuntelisi ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämäkin liian vaikeita?
https://kotiliesi.fi/kasityo/neulonta-ja-virkkaus/neulo-vauvalle-ihana-…
Jos et osaa tehdä joustinneuletta, jätä se pois ja vaikka virkkaa peiton ympäri pari kerrosta.
Kyllä, vetätä pata jumiin välittömästi, kun yritä tajuta noista ohjeista jotain. Ei missään tapauksessa noin monimutkaisia.
Sori :D
Ap
Siis jopa se eka on sinulle liikaa? Aidosti? Et osaa luoda 88 silmukkaa puikoille, neuloa joustinneuletta, sitten kaventaa ennen varsinaisen peitteen tekemistä aika oikein, lopuksi silmukoiden lisäämistä ja taas ohuemmilla puikoilla joustinneuletta?
Silloin suosittelen, että ostat sen peitteen! Tuosta ei ohje yksinkertaistu - voithan jättää joustimet pois ja vain neuloa pelkkää oikeaa ja lopulta vauva jaa muodottoman lirun peitteekseen, mutta ainakin sinä teit sen.
Kaventaminen ei ole mikään aloittelijan neule. Ei joustinneuleessa tarvitse kaventaa. Mikäköhän tuo kaventamisen idea tuossa, että tulee reunoista leveämpi peitto kuin keskeltä? Miksei tekisi vaan joustinneuleen ilman kaventamista ja muuten sileää? Olisi paljon helpompi.
Ajatus kaunis mutta vauvanpeitoksi sopisi moni muu kuin lankakerämateriaali paremmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ihan helmineuletta tekemällä sais jostain ihanasta langasta tosi kivan :) Eikä menis hermot. Kun nyt on tosiaan tarkoitus vaan tehdä jotain kivaa ja rentouttavaa, ei varsinaisesti opetella uusia tekniikoita. Tää aika ja elämä on ihan tarpeeksi vaikeaa nyt muutenkin, joskus voi tehdä jotain ihan vain siksi, että se on kivaa vailla mitään suuria kehittymistavoitteita, ajattelisin. Oikeassa elämässä mun intohimot on ihan muualla, en todellakaan ole mikään käsillä tekijä, eikä musta sellaista tulekaan. Onhan se silti ihan yleissivistävää kokeilla kaikenlaista. Liian hankalasta ei kannata aloittaa, jos meinaa valmistakin saada.
Ap
Ensimmäisessä viestissä ap sanoo osaavansa kutoa oikeaa ja nurjaa. Mutta ethän sä pysty sitä tajuamaan, kun et osaa edes lukea. Lukemisen opetteluunkin varmaan löytyy ohjeita, googleta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ensimmäisessä viestissä ap sanoo osaavansa kutoa oikeaa ja nurjaa. Mutta ethän sä pysty sitä tajuamaan, kun et osaa edes lukea. Lukemisen opetteluunkin varmaan löytyy ohjeita, googleta!
Oletko sarkasmista kuullut?
Oletko tutustunut Selkosilmukat-sivustoon? Siellä myydään selkokielisiä ja valokuvattuja neuleohjeita. Vinkkinä tuohon hahmottamisen vaikeuteesi
Aloitus on niin vanha, että tuskin lapsi enää vauvanpeittoa tarvitsee
On monta eri tapaa luoda silmukat. Kannattaa käyttää sitä, jonka on oppinut kunnolla ja/tai sitä, joka on helpoin.
Itse opin uuden tavan luoda yli viisikymppisenä, ja sen opetti täysiä kokemuslisiä saava käsityönopettaja, joka oli itsekin vasta silloin sen oppinut.
Kuvioissa on helpoin seurata ruutumallia, kunhan on jonkinlainen aavistus siitä, mitä tarkoittaa I o // ym. salaperäiset merkit.
Kutomista voisi verrata vaikka viininmaisteluun. Aloittelija avaa pullon, kaataa lasiin ja juo. Asiaa harrastava viininmaistelija valitsee huolella viinin, oikean lasin, antaa temperoitua ja mitä lie ... en minä vaan tiedä, eikä minun tarvitsekaan tietää.