Käsityöihmiset, auttakaa uunoa! Pitäisi tehdä vauvan peitto.
Voiko joku vinkata tai linkata ohjeen täysin avuttomalle käsityöntekijälle, jonka pitäisi nyt saada aikaan kudottu/neulottu vauvanpeitto. Osaan kutoa (meillä päin tästä hommasta käytetään sanaa kutominen, neulomiseen liittyy aina neula) oikeaa ja nurjaa.
Kaikki netistä löytämäni ”helpot” vauvanpeiton ohjeet näyttävät tältä:
1 krs. 2lk vmp 12 zyw
2. krs w 2 p rk l 15 ö
3-47. krs zorf örf qwerty xxx
Siis miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Eikö missään ole oikeasti selitetty peiton tekemistä täysin uunolle tekijälle? Peitossa ei saa eikä pidä olla mitään ihmeellisiä neuleita, pitsejä, palmikoita, reikiä eikä härpäkkeitä.
Kun vaan joku sanoisi suomeksi että mitä lankaa, millaiset puikot ja miten sellaisen ihan tavallisen viltin saa aikaan ilman hermoromahdusta. Haluaisin että tekeminen olisi oikeasti helppoa, kivaa, rentoa ja nopeaa eikä trauma-flashback peruskoulun kässäntunnilta.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on myös osoitus siitä, miksi opettamista pitää opetella. Mestariosaaja ei automaattisesti ole hyvä opettaja.
Toisaalta myös siitä, että jos ei halua oppia vaan kiukutella ja purkaa pahaa oloaan, niin silloinkaan ei opi. Äitini on juuri tuollainen kiukuttelija, samanlainen kuin ap, joka ensin pyytää opettamaan, mutta sitten kun yrität auttaa, niin ei kuuntele ollenkaan, kiukuttelee vaan. Eihän siitä mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on myös osoitus siitä, miksi opettamista pitää opetella. Mestariosaaja ei automaattisesti ole hyvä opettaja.
Toisaalta myös siitä, että jos ei halua oppia vaan kiukutella ja purkaa pahaa oloaan, niin silloinkaan ei opi. Äitini on juuri tuollainen kiukuttelija, samanlainen kuin ap, joka ensin pyytää opettamaan, mutta sitten kun yrität auttaa, niin ei kuuntele ollenkaan, kiukuttelee vaan. Eihän siitä mitään tule.
Millä tavalla hän on kiukutellut? Anna esimerkkejä, itse en ole huomannut mitään kiukuttelua hänen puoleltaan. Sen sijaan olen huomannut vähättelevää ja kiukkuista suhtautumista muutamalta "neuvojalta".
Ap, älä välitä näistä nalkuttajista. Minäkin neuloisin mielelläni, mutta en ymmärrä kirjallisia ohjeita yhtään sen enempää kuin sinäkään. Vilkaisin noita linkkejä ja olivat täyttä hepreää ihmiselle, joka on neulonut viimeksi 17 vuotta sitten peruskoulussa tasan yhden vähän sinnepäin olevan kaulahuivin helpoimmalla mahdollisella neulostyypillä. Miksi ei voi ohjeita olla kuvallisena? Jos olisi kuva mukana, selitetty mikä on mitäkin ja miten tehdään ja sitten perään ne hepreat, niin voisi ollakin jotain mahdollisuuksia ymmärtää. Nuo ohjeet on kuin ryhtyisi pelkästään tekstipohjalta kasaamaan Ikean huonekaluja...
Onni onnettomuudessa omalle vauvalle on muut ihmiset neuloneet ja virkanneet kaikkea kivaa. Kummilta saatu neuletakki ja takki, kummitädiltä lapaset ja töppöset, jotka on olleet kovassa käytössä. Naapurilta saatu sukat, neuvolasta toiset sukat ja neulemyssy ja minun tädiltä taitaa olla jotain pientä kivaa tulossa. Kummasti vauvan saaminen saa ihmisissä aikaan ihanan käsityövimman :D Minulla ei käynyt mielessäkään ryhtyä mitään tekemään ihan siksi, etten osaa.
Vauvan peiton/viltin ostin joulumyyjäisistä (synnytin marraskuussa). Paksua 100% villaa, on pehmeä ja lämmin ja kovassa käytössä. Hintaa hulppeat 50e, mutta mielelläni tuen paikallisia pienyrittäjiä ja on kyllä tosiaan ollut hintansa väärti. Ei tosin käynyt mielessäkään, että tällaisen oikeasti tarvitsisi, koska äitiyspakkauksesta saa/sai viltin ja ihan oikean peiton, mutta ulkokäytössä pakkasilla neuleviltti oli parempi kuin se sekoiteviltti, jonka äitiyspakkauksesta sai. Sisäkäytössä sekin on ihan hyvä.
Vaikka en osaakaan neuloa, niin sen verran minäkin osaan sanoa, että vauvalle aina luonnonmateriaalia. Merinovilla paras, koska on pehmeää, ei kutita ja helppohoitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee kyllä tosi järjettömiä neuvoja. Jos et jo osaa niin parempi vaan luovuttaa. Nih.
Ja kaikki eivät opi tekemään käsitöitä lukemalla.
Ei me lukemaan olla kannustettukaan, vaan tekemään sitä neuletta. Jos taitotaso ei riitä luomaan edes silmukoita niin vauvan peitto on aika kaukainen haave. Täällä annettu jo kymmeniä kertoja vinkkejä mennä katsomaan videoita, jossa opetetaan kaikki alusta lähtien mutta kun ei kelpaa sekään.
Meetkö nyt muualle kiukuttelemaan siitä? Ap sanoi että osaa tehdä oikeaa ja nurjaa. Mikä sua nyt kiristää? Lopeta se nalkutus, kiitos, ja annan ihmisten olla.
Ei ainakaan alun kommenteissa sanonut osaavansa mutta toki hienoa jos oppi. Mikä sua kiukuttaa? Jos ei ole valmis vastaanottamaan neuvoja niin kannattaa varmaan kysellä parempana päivänä uudelleen, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
https://www.novitaknits.com/fi/neulottu-vauvan-peitto-arkistomalli
Siis onko tää oikesti helppo? Eihän tuosta tajua mitään.
Pintaneule? Mallikerta?
"Luo 76 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo jatkossa molemmissa reunoissa 3 s:lla ainaoikeaa ja keskimmäisillä silmukoilla pintaneuletta ruutupiirroksen mukaan. Aloita pintaneule ruutupiirroksen 1.krs:lta seuraavasti: neulo 3 s oikein, toista sitten 7 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa ja neulo vielä 3 s oikein. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1-6 kunnes kappaleen korkeus on n. 68 cm ja olet viimeksi neulonut ruutupiirroksen 6.kerroksen. Neulo vielä ainaoikeaa 3 krs ja päätä sitten kaikki s:t kerralla."
Kyllä, tässä näyttäisi olevan erittäin helppo ohje. Ymmärrän että kaikki eivät hahmota luettuja ohjeita yhtä helposti, mutta silloinhan ainut vaihtoehto on, että joku näyttää kädestäpitäen, tai katsoo videolta. Lisäksi voi harjoitella ohjeiden lukua, ihan yksi lause kerrallaan. Ei siihen ole muuta tapaa oppia. Jos asenne on että äääää en osaa enkä opettele, niin aika vaikeaa on keskustelupalstalla kirjallisesti neuvoa, eikö?
Mutta niin, tässä ohjeessa ei ole mitään vaikeaa. Ohjeen voi kirjoittaa itselleen auki, kuin tarinan.
Silmukoiden luonti tietenkin ensin, jos ei osaa, se pitää opetella erikseen esim. videolta. Hakusanoilla löytyy kymmeniä, jos ei satoja ohjeita, myös suomeksi. Videota voi hidastaa ja pysäyttää.
Sitten ainaoikeaa 3 kerrosta, eli aina oikeaa, eli vain oikeita silmukoita. Jos ei osaa oikeaa silmukkaa tehdä, taas video.
Ekan 3 kerroksen jälkeen, aina jokaisen kerroksen ensimmäiset ja viimeiset 3 silmukkaa oikein, poikkeuksetta. Tästä tulee peiton reunat, jotka eivät kipristy.
Ja itse peiton kuvio tulee ohjeen erittäin selkeän kaavion mukaan. Kaaviota mennään yksi silmukka kerrallaan eteenpäin, jos kaaviossa lukee oikein, tehdään oikein. Ja jos nurin, tehdään nurin. Peittää vaikka paperilla ne muut jos rivit hyppivät silmissä.
Kun peitto on halutun korkuinen ja on viimeiseksi tehnyt kaavion rivin 6. (jotta kuvio on kokonainen), tehdään taas 3 kerrosta ainaoikeaa, jotta peiton reuna on samanlainen ylhäältä ja alhaalta.
Sitten silmukat päätellään - jos ei osaa, etsi ohjevideo.
Ja peitto on valmis.
Noniin, sinun selittämänä huomattavasti ymmärrettävämpi aloittelijalle kuin alkuperäinen ohje. En tiedä miksi, mutta minulle vaan pitäisi selittää selkokielellä ja perusteellisesti, perustellen mitä tehdään ja miksi. Vähän niinkuin lapselle opettaisi kyseisen asian. Mutta minä en olekaan ollut lapsena tekstiilikäsitöissä, joten se kädestä pitäen, ymmärtäväisesti ja kärsivällisesti ohjaten -vaihe on jäänyt kokonaan välistä. (En siis ole ap, vaan se yksi toisen alan kädentaitaja.)
Mutta se, että sanoo, ettei ohjeessa ole mitään vaikeaa, ei tarkoita sitä, etteikö se jollekin voisi olla vaikeaa. Se on. Ja jos mene jonnekin kurssille ja siellä ohjaajalla on asenne, että miten tää niin vaikeeta voi sulle olla ja etkö siis oikeesti osaa edes alkeita, niin ei huvita mennä eikä apua kysyä keneltäkään. Käsitöiden tekemisen ja opettelun pitäisi olla hauskaa. Ap:n asenteessa en näe mitään vikaa, hän osaa jo alkeet ja saikin hyviä vinkkejä niiltä jotka suhtautuivat häneen ymmärtäen ja asiallisesti.
Minä menen etsimään Youtubesta minulle sopivaa opettajaa sitten, kun huvittaa opetella neulomista. Täältä en tule ainakaan kyselemään.
"Ohje on helppo" on tarkoitettu rohkaisuksi tekijälle, ei moitteeksi. Että kyllä aloittelijakin pystyy, ei huolta. Taas omasta asenteesta kertoo se, että sen ottaa arvosteluna omista kyvyistä.
Pointtina oli siis se, että vaikealta näyttäväkin ohje voi olla ihan täysin ymmärrettävissä ja tehtävissä, kunhan vain ottaa rauhassa lause ja sana kerrallaan. Ja jos mitään ei ymmärrä, ei heti hermostu ja luovuta. Jos osaa nurjaa ja oikeaa, osaa myös tuon peiton, eli AP:kin siihen pystyy aivan varmasti. Rohkeasti vain yrittämään, eikä heti tyrmää ajatusta.
P.s. Jos kysyy keskustelupalstalla neuvoa, saa kirjallisia vastauksia. Mitenkään muuten täällä ei voi AP:tä auttaa. Jos ei ymmärrä kirjallisia neuvoja, on pakko etsiä ihminen joka voi henkilökohtaisesti näyttää. Ei se sen kummallisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa todella raskaalta persoonalta.
Googleta joku vauvanpeitto-ohje. Ota esille paperia ja kynä ja kirjoita ylös termi jota et ymmärrä. Googleta termi (voit katsoa myös YouTubesta ohjevideon aiheesta) ja kirjoita se paperille niin, että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Lue ohje useaan kertaan läpi kunnes ymmärrät mitä sinun pitää tehdä. Jos et ymmärrä jotain, niin googleta ja kirjoita itsellesi ylös.
Vasta kun olet selvittänyt kaikki termit ja vaiheet ja ymmärrät ohjeen alat tekemään itse peittoa.
Vinkeilläsi en olisi ikinä tehnyt käsitöitä. Kaikki into ja kiinnostus olisi loppunut jo tuohon googlausvaiheeseen.
Käsitöiden teossa on parasta, että sen voi oppia yrityksen ja erehdyksen kautta. Lisää intoa saa, kun oppii jonkin uuden jutun ja saa työn valmiiksi. Eikä sen opitun jutun tarvitse olla iso. Sitä onnistumisen kokemusta ei kuitenkaan tule, jos ei ikinä pääse aloittamaankaan.
AP osaa jo perusjutut. Niillä pääsee pitkälle. Eiköhän peiton saaja arvosta peittoa joka tapauksessa, kun se on rakkaudella tehty.
Puhutko sä itsestäsi kolmannessa persoonassa vai mikä tää jatkuva "ap osaa jo perusjutut" on? No ei osannut, kertoi jo alussa ettei osaa luoda silmukoita, eikä tiedä mitä on 1o, 1n neulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
https://www.novitaknits.com/fi/neulottu-vauvan-peitto-arkistomalli
Siis onko tää oikesti helppo? Eihän tuosta tajua mitään.
Pintaneule? Mallikerta?
"Luo 76 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo jatkossa molemmissa reunoissa 3 s:lla ainaoikeaa ja keskimmäisillä silmukoilla pintaneuletta ruutupiirroksen mukaan. Aloita pintaneule ruutupiirroksen 1.krs:lta seuraavasti: neulo 3 s oikein, toista sitten 7 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa ja neulo vielä 3 s oikein. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1-6 kunnes kappaleen korkeus on n. 68 cm ja olet viimeksi neulonut ruutupiirroksen 6.kerroksen. Neulo vielä ainaoikeaa 3 krs ja päätä sitten kaikki s:t kerralla."
Kyllä, tässä näyttäisi olevan erittäin helppo ohje. Ymmärrän että kaikki eivät hahmota luettuja ohjeita yhtä helposti, mutta silloinhan ainut vaihtoehto on, että joku näyttää kädestäpitäen, tai katsoo videolta. Lisäksi voi harjoitella ohjeiden lukua, ihan yksi lause kerrallaan. Ei siihen ole muuta tapaa oppia. Jos asenne on että äääää en osaa enkä opettele, niin aika vaikeaa on keskustelupalstalla kirjallisesti neuvoa, eikö?
Mutta niin, tässä ohjeessa ei ole mitään vaikeaa. Ohjeen voi kirjoittaa itselleen auki, kuin tarinan.
Silmukoiden luonti tietenkin ensin, jos ei osaa, se pitää opetella erikseen esim. videolta. Hakusanoilla löytyy kymmeniä, jos ei satoja ohjeita, myös suomeksi. Videota voi hidastaa ja pysäyttää.
Sitten ainaoikeaa 3 kerrosta, eli aina oikeaa, eli vain oikeita silmukoita. Jos ei osaa oikeaa silmukkaa tehdä, taas video.
Ekan 3 kerroksen jälkeen, aina jokaisen kerroksen ensimmäiset ja viimeiset 3 silmukkaa oikein, poikkeuksetta. Tästä tulee peiton reunat, jotka eivät kipristy.
Ja itse peiton kuvio tulee ohjeen erittäin selkeän kaavion mukaan. Kaaviota mennään yksi silmukka kerrallaan eteenpäin, jos kaaviossa lukee oikein, tehdään oikein. Ja jos nurin, tehdään nurin. Peittää vaikka paperilla ne muut jos rivit hyppivät silmissä.
Kun peitto on halutun korkuinen ja on viimeiseksi tehnyt kaavion rivin 6. (jotta kuvio on kokonainen), tehdään taas 3 kerrosta ainaoikeaa, jotta peiton reuna on samanlainen ylhäältä ja alhaalta.
Sitten silmukat päätellään - jos ei osaa, etsi ohjevideo.
Ja peitto on valmis.
Noniin, sinun selittämänä huomattavasti ymmärrettävämpi aloittelijalle kuin alkuperäinen ohje. En tiedä miksi, mutta minulle vaan pitäisi selittää selkokielellä ja perusteellisesti, perustellen mitä tehdään ja miksi. Vähän niinkuin lapselle opettaisi kyseisen asian. Mutta minä en olekaan ollut lapsena tekstiilikäsitöissä, joten se kädestä pitäen, ymmärtäväisesti ja kärsivällisesti ohjaten -vaihe on jäänyt kokonaan välistä. (En siis ole ap, vaan se yksi toisen alan kädentaitaja.)
Mutta se, että sanoo, ettei ohjeessa ole mitään vaikeaa, ei tarkoita sitä, etteikö se jollekin voisi olla vaikeaa. Se on. Ja jos mene jonnekin kurssille ja siellä ohjaajalla on asenne, että miten tää niin vaikeeta voi sulle olla ja etkö siis oikeesti osaa edes alkeita, niin ei huvita mennä eikä apua kysyä keneltäkään. Käsitöiden tekemisen ja opettelun pitäisi olla hauskaa. Ap:n asenteessa en näe mitään vikaa, hän osaa jo alkeet ja saikin hyviä vinkkejä niiltä jotka suhtautuivat häneen ymmärtäen ja asiallisesti.
Minä menen etsimään Youtubesta minulle sopivaa opettajaa sitten, kun huvittaa opetella neulomista. Täältä en tule ainakaan kyselemään.
Ihan samalla lailla se oli ohjeessakin selitetty, ja videokin työvaiheista saatavilla. Mutta hyvä, jos täältä luettuna se on ymmärrettävämpää kuin Novitan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla hän on kiukutellut? Anna esimerkkejä, itse en ole huomannut mitään kiukuttelua hänen puoleltaan. Sen sijaan olen huomannut vähättelevää ja kiukkuista suhtautumista muutamalta "neuvojalta".
"Oliko sulla vielä jotain lisättävää? Jos ei, niin voit mennä pois."
"Minun osaltani tämä ainakin oli tässä, poistun."
"Jos joskus haluan apua, en sitä tule ainakaan täältä kysymään."
Asenne kuin kiukuttelevalla marttyyrillä.
Googleta neulelyhenteet jos ei joku ole sitä jo ehdottanut. Yritin laittaa tähän linkkiä mutta en osannut kopsata jostain syystä. Saat selityksen lyhenteille.
Tee pieni "koepeitto", patalapun kokoinen.
Siitä saat alkua miten neulot, miten teet aloitussilmukat ja päättelet neuleen.
Ja samalla tulee idea millaisen peitosta haluisit... Väri, raidat ja muu.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä on mallikerta? Mikä on pintaneule?
Jos on vaikeaa tajuta ihmistä, joka ei ihan OIKEASTI ole koskaan tehnyt käsitöitä, niin ei ehkä kannata neuvoa. Ei tuollaisista ole mitään apua.
Googlaamalla löytää selitykset kaikkiin noihin termeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee kyllä tosi järjettömiä neuvoja. Jos et jo osaa niin parempi vaan luovuttaa. Nih.
Ja kaikki eivät opi tekemään käsitöitä lukemalla.
Ei, vaan jos ei ole valmis näkemään edes sitä vaivaa, että miettisi itse, mitä ohje tarkoittaa. Edes ne helpot osat siitä.
Edelleen, kaikki eivät opi kädentaitoja kirjallisten ohjeiden kautta, koska eivät vaan kykene hahmottamaan asioita sillä tavalla. Ap taitaa olla tällainen ihminen, kuten minäkin. Vaikka kuinka pänttään, tajuan lyhennelmiä ja kirjallisia ohjeita vasta sitten, kun olen ensin käytännössä oppinut tekemään jotain. Jos sittenkään. Ja olen muuten itse kädentaitoalalla, mutta minun alallani opitaankin tekemällä, ei lukemalla. En tunne yhtään esim. puuseppää, joka on oppinut työnsä alkeet lukemalla.
Miten siis voisi oppia neulomaan ilman kirjallisia ohjeita ja ammattisanaston opettelua?
Jos aikoo koko ikänsä kutoa samaa peittoa/kaulaliinaa/sukkaa/mitä ikinä, jonka ohjeen osaa ulkoa, ei toki tarvitse oppia mitään sanastoa. Mutta jos aikoo ikinä tehdä mitään uutta, jota ei vielä osaa ulkoa, on pakko tehdä ohjeen perusteella. Ja silloin täytyy opetella perussanasto ja yleisimmin käytetyt lyhenteet, koska kaikki ohjeet käyttävät samoja. Toki nämä voi opetella joko lukemalla tai katsomalla videoita, mutta siitä ei pääse mihinkään, että ilman näitä ei pysty kutomaan uusia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta joku vauvanpeitto-ohje. Ota esille paperia ja kynä ja kirjoita ylös termi jota et ymmärrä. Googleta termi (voit katsoa myös YouTubesta ohjevideon aiheesta) ja kirjoita se paperille niin, että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Lue ohje useaan kertaan läpi kunnes ymmärrät mitä sinun pitää tehdä. Jos et ymmärrä jotain, niin googleta ja kirjoita itsellesi ylös.
Vasta kun olet selvittänyt kaikki termit ja vaiheet ja ymmärrät ohjeen alat tekemään itse peittoa.
Vinkeilläsi en olisi ikinä tehnyt käsitöitä. Kaikki into ja kiinnostus olisi loppunut jo tuohon googlausvaiheeseen.
Käsitöiden teossa on parasta, että sen voi oppia yrityksen ja erehdyksen kautta. Lisää intoa saa, kun oppii jonkin uuden jutun ja saa työn valmiiksi. Eikä sen opitun jutun tarvitse olla iso. Sitä onnistumisen kokemusta ei kuitenkaan tule, jos ei ikinä pääse aloittamaankaan.
AP osaa jo perusjutut. Niillä pääsee pitkälle. Eiköhän peiton saaja arvosta peittoa joka tapauksessa, kun se on rakkaudella tehty.
Puhutko sä itsestäsi kolmannessa persoonassa vai mikä tää jatkuva "ap osaa jo perusjutut" on? No ei osannut, kertoi jo alussa ettei osaa luoda silmukoita, eikä tiedä mitä on 1o, 1n neulos.
Ap kirjoittaa ensimmäisessä viestissä osaavansa kutoa oikeaa ja nurjaa. Viestistä myös selviää, mikä on ongelman ydin, hän ei osaa tulkita ohjeita siinä muodossa, missä ne yleensä esitetään. Seuraavissa viesteissä hän kertoo, että hänellä on hahmotushäiriö, ja siksi nuo ohjeet ovat hepreaa.
Täällä autetaan antamalla linkki toiseen heprea-malliseen ohjeeseen. Tää on helppo, kai sä nyt tän osaat! Ap varmasti osaa jos joku näyttäisi, mutta kun ei pysty hahmottamaan tuollaista ohjetta.
Ehkä hän ajatteli, että joku osaisi vinkata esimerkiksi Youtubesta videon, jossa tehdään jokin kiva peitto ja jossa on ohjeistettu hyvin niin, että "uunompikin" pystyy tekemään perässä.
En ole ap, enkä myöskään tuo edellinen kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaikeampikin kyllä ohjauksen alaisena onnistuisi ja oon nuorena osannutkin, mutta mun ongelma on nimenomaan se, etten pysty tajuamaan noita kirjallisia ohjeita, vaan tarvitsisin jonkun näyttämään. Siksi on nyt parasta keskittyä äärimmilleen simppeleihin malleihin, veikkaan että viskaan puikot muuten hormonipäissäni takkaan.
Nyt pulma on se, etten pääse lankakauppaan, pitäisi osata tilata tarvikkeet netistä. Mahtaakohan onnistua...
Kiitti vastanneet hyvistä vinkestä!
Ap
Taitaa olla niin, että korona-aikana ei edes rahalla saa sinulle kotiin opettajaa, joten jospa ostaisit sen peitteen ihan suosiolla.
No tuossa tuli ihan hyviä ohjeita kyllä, joilla onnistun. Esim. tekemällä aina oikein neliöitä.
Mutta kiitti kannustuksesta!
Tän takia mä just aina oon vihannut käsitöitä, aina on joku nalkuttamassa, että v****iks menee ja huono olet. Voishan sitä myös kannustaa, että hei tää on sulle vaikeaa, mutta hyvä että yrität ja voit kyllä oppia. Kukaan ei varmaan ole hyvä kaikessa.
Ap
Jos ei edes suostu yrittämään, vaan luovuttaa heti alussa, ei ikinä voi olla hyvä missään. Jos 1o, 1n on sinulle liikaa, niin kaikella ystävyydellä - osta se peite, ihan vauvakin vuoksi! Sen kanssa kun ei tule käyttöohjetta tai opasvideota, joten tulet olemaan vielä enemmän ihmeissäsi kuin yksinkertaista neuleohjetta tavatessasi.
Kiitos! Olisitkohan sä nyt saanut sanottavasi sanottua, vai haluatko vielä jatkaa? Voit toki jatkaa, jos tästä tulee sulle jotenkin parempi mieli.
Mä en halua nyt opetella uusia käsityötekniikoita, vaan nyt haluan tehdä jotain helppoa ja rentoa. Pahoittelen, jos se pahoittaa mielesi.
Omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän.
Ap
Jos et osaa neuloa etkä halua opetella uusia käsityötekniikkoja, niin miksi ihmeessä haaveilet tekeväsi vauvanpeiton? Se kun ei onnistu ilman käsityön tekemistä ja sitähän sinä et osaa.
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten sori jos joku jo maininnut saman. Unohda puikot, osta virkkuukoukku nro 4 ja siihen sopiva pehmeä lanka. Esim novitalla baby. Virkkaus on sata kertaa helpompaa kuin neulominen. Virkkaat sopivan määrän ketjusilmukoita ja sitten vaan edestakas kunnes peitto valmis. Jos innostunut, kokeile yksi kiinteä silmukka, yksi ketjusilmukka ja jätä väliin aiemman kierroksen silmukka, yksi kiinteä, yksi ketju ja väliin silmukka jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa ensimmäisessä viestissä osaavansa kutoa oikeaa ja nurjaa. Viestistä myös selviää, mikä on ongelman ydin, hän ei osaa tulkita ohjeita siinä muodossa, missä ne yleensä esitetään. Seuraavissa viesteissä hän kertoo, että hänellä on hahmotushäiriö, ja siksi nuo ohjeet ovat hepreaa.
Täällä autetaan antamalla linkki toiseen heprea-malliseen ohjeeseen. Tää on helppo, kai sä nyt tän osaat! Ap varmasti osaa jos joku näyttäisi, mutta kun ei pysty hahmottamaan tuollaista ohjetta.
Ehkä hän ajatteli, että joku osaisi vinkata esimerkiksi Youtubesta videon, jossa tehdään jokin kiva peitto ja jossa on ohjeistettu hyvin niin, että "uunompikin" pystyy tekemään perässä.
En ole ap, enkä myöskään tuo edellinen kirjoittaja.
hahmotushäiriöinen ei yleensä kykene seuraamaan videolla annettua ohjeistusta nimenomaan sen häiriönsä takia, hän kun ei hoksaa oikeaa ja vasenta jne. kuvista. Siksi on aika lailla outoa, että ap nimenomaan kysyy ohjetta, jossa ei ole erilaista neulepintaa, pitsiä, palmikko jne., mutta eipä hänelle kelpaa kyselemänsä helppo ohjekaan.
Ne tavalliset ihmiset osaavat googlata neuleohjeiden lyhenteet ja jos 2o, 2n on liian hankala hahmottaa, niin miten onnistuu helmineule 1o, 1n?
6 vuoden kuluttua jossain eskarissa on taas yksi hyvin haastava lapsi.
youtubesta löytyy paljon ohjeita ja joissakin videoissa näytetään kädestä pitäen kuinka kudotaan: https://www.youtube.com/results?search_query=knitting+baby+blanket
Etsi youtubesta mieleisen näköinen peite ja katso löytyykö tarvitsemasi ohjeet, jos ei löydy etsi toinen malli.
Kun valitset langan, niin langan vyötteessä on suositus puikkojen koolle ja kerrotaan neuletiheys. Tekemällä mallikappaleen, voi laskea oman käsialasi mukaiset silmukkamäärät. Luonnollisesti lankaa kannattaa ostaa heti riittävästi (tarkoittaa ylimääräistä), koska lanka voi loppua ja samaa lankaa ei enää saa tai sävynumerosta huolimatta uusi värierä voi poiketa aiemmasta.
Mikäli et halua nähdä ylimääräisä vaivaa, niin ehkä paras malli olisi sellainen, joka tehdään kulmasta kulmaan.
Täällä joku ehdotti jo aiemmin tätä:
www.novitaknits.com/fi/neulekoulu/neulonnan-lyhenteet
Siellä on selitetty mm. mitä mikin lyhenne tarkoittaa.
Kun löydät itsellesi sopivan mallin, kirjoita ohje noiden avulla itsellesi sopivalla selkokielellä uusiksi.
DIY-videoitakin tosiaan löytyy aloittelijoille. Vaikken itse aloittelija olekaan, katson noita toisinaan opetellessani minulle uusia tekniikoita/malleja..
Löytyy myös ohjeita, joissa ohje on selkeästi ruudukolla. Tässä kannattaa käyttää viivainta apuna siten, että pysyy rivillä ja tehdyt kerrokset ovat näkyvillä (tulevat kerrokset viivaimen alla piilossa).
https://fi.pinterest.com/saricolak/kudontakuvio/
Joissakin kuvioissa on merkitty vain joka toinen kerros, jolloin nurja puoli kudotaan siten kuin silmukka on edellisellä kerroksella eli oikea oikein ja nurja nurin. (Harvemmin, mutta vaihtoehtoisesti joka toinen kerros voi olla myös kokonaan nurin).
Näissä ohjeissa
I = oikein kudottua silmukkaa
- = nurin kudottu silmukka
o =langankierto
/ = oikein kaksi silmukkaa yhteen kudottu (näissä voi puolessa välissä olla pieni tukiviiva, joka vain kertoo hieman selvemmin kumpaan suuntaan silmukan pitää "kaatua")
\ = takakautta kaksi silmukkaa yhteen kudottu (*tai saman voi tehdä siten, että nostaa ensimmäisen silmukan kutomatta kutoo toisen silmukan, jonka jälkeen nostaa kutomattoman silmukan viimeiseksi kudotun silmukan yli)
/\ tai /I\ = nostetaan silmukka kutomatta - kudotaan kaksi seuraavaa silmukkaa takakautta yhteen, jonka jälkeen nostetaan kutomaton silmukka viimeksi kudotun silmukan yli
---/--- en saa näppäimistöltä tätä muistuttavaa ---- eli eteenpäin kallistuva vinoviiva, jossa etupuolella on yläreunassa viivoja ja vinoviivan takapuolella on viivoja alareunassa - Tämä tarkoittaa, että erilliselle (sukka/palmikko)puikolle nostetaan kutomatta niin monta silmukkaa kuin on viivoja/ruutuja kenoviivan edessä (tämä puikko jää työn etupuolelle), Tämän jälkeen kudotaan kenoviivan jälkeiset silmukat ja sitten ne irtopuikolle nostetut silmukat
---\--- sama kuvio siten, että kenoviiva kallistuu taaksepäin, erilliselle (sukka/palmikko)puikolle nostetaan kutomatta niin monta silmukkaa kuin on viivoja/ruutuja kenoviivan edessä(tämä puikko jää työn etupuolelle), Tämän jälkeen kudotaan kenoviivan jälkeiset silmukat ja sitten ne irtopuikolle nostetut silmukat
Näitä ohjeita löytää netistä ja myös käsityölehdistä.