Käsityöihmiset, auttakaa uunoa! Pitäisi tehdä vauvan peitto.
Voiko joku vinkata tai linkata ohjeen täysin avuttomalle käsityöntekijälle, jonka pitäisi nyt saada aikaan kudottu/neulottu vauvanpeitto. Osaan kutoa (meillä päin tästä hommasta käytetään sanaa kutominen, neulomiseen liittyy aina neula) oikeaa ja nurjaa.
Kaikki netistä löytämäni ”helpot” vauvanpeiton ohjeet näyttävät tältä:
1 krs. 2lk vmp 12 zyw
2. krs w 2 p rk l 15 ö
3-47. krs zorf örf qwerty xxx
Siis miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Eikö missään ole oikeasti selitetty peiton tekemistä täysin uunolle tekijälle? Peitossa ei saa eikä pidä olla mitään ihmeellisiä neuleita, pitsejä, palmikoita, reikiä eikä härpäkkeitä.
Kun vaan joku sanoisi suomeksi että mitä lankaa, millaiset puikot ja miten sellaisen ihan tavallisen viltin saa aikaan ilman hermoromahdusta. Haluaisin että tekeminen olisi oikeasti helppoa, kivaa, rentoa ja nopeaa eikä trauma-flashback peruskoulun kässäntunnilta.
Kommentit (137)
Älä välitä noista ikävistä kommenteista!
Katsot jostain novitan tai garnstudion vauvan peitto ohjeesta: suositeltu lanka ja sen määrä, puikon koko ja aloitussilmukoiden määrä. Sitte vaan teet aina oikeaa kunnes on riittävän pitkä :)
Esim. https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=9335&cid=11
- Drops Big merino (100% villaa) lankaa tarvitset 300g (6 rullaa)
- Pyöröpuikot nro 5, 80cm pitkät
- luot 111 silmukkaa ja neulot aina oikein kunnes työn pituus on 79cm
- päättelet työn.
- jos reunasta ei tuu nätti ni virkkaat muutaman kierroksen sen ympäri..
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee kyllä tosi järjettömiä neuvoja. Jos et jo osaa niin parempi vaan luovuttaa. Nih.
Ja kaikki eivät opi tekemään käsitöitä lukemalla.
Ei, vaan jos ei ole valmis näkemään edes sitä vaivaa, että miettisi itse, mitä ohje tarkoittaa. Edes ne helpot osat siitä.
Ap vaikuttaa todella raskaalta persoonalta.
Googleta joku vauvanpeitto-ohje. Ota esille paperia ja kynä ja kirjoita ylös termi jota et ymmärrä. Googleta termi (voit katsoa myös YouTubesta ohjevideon aiheesta) ja kirjoita se paperille niin, että ymmärrät mitä se tarkoittaa.
Lue ohje useaan kertaan läpi kunnes ymmärrät mitä sinun pitää tehdä. Jos et ymmärrä jotain, niin googleta ja kirjoita itsellesi ylös.
Vasta kun olet selvittänyt kaikki termit ja vaiheet ja ymmärrät ohjeen alat tekemään itse peittoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mikä on mallikerta? Mikä on pintaneule?
Jos on vaikeaa tajuta ihmistä, joka ei ihan OIKEASTI ole koskaan tehnyt käsitöitä, niin ei ehkä kannata neuvoa. Ei tuollaisista ole mitään apua.
Mallikerta tarkoittaa samaa kuin kuvio (millainen kuvio peittoon tulee). Mallikerta on yksi kuvio ja se toistetaan niin monta kertaa rinnakkain ja päällekkäin että tuotteesta tulee sen kokoinen kuin halutaan.
Pintaneule tarkoittaa samaa kuin kohokuvio. Tuossa ohjeessa ei ole eri värejä (joten se ei ole kirjoneule). Koska värejä on vain yksi, kuvio näkyy pelkkänä pinnan muotona.
Jos ajattelee yksinkertaista joustinneuletta eli resoria (jota varmastikin osaat tehdä) mallikerta kuuluu:
"Neulo yksi silmukka oikein, neulo yksi silmukka nurin"
Sen jälkeen toistat mallikertaa eli yksi oikein yksi nurin yksi oikein yksi nurin yksi oikein yksi nurin, kunnes työ on halutun levyinen. Ja seuraavalla kerroksella on sama mallikerta. Ja toistat tätä kunnes työ on sopivan korkuinen.
Pintaneule tuossa joustinneuleessa tarkoittaa sitä että lopputulos näyttää pystyraidalliselta vaikka on yksi värinen.
Mallikerta voi toki olla myös monimutkaisempi, kuten tuossa ohjeessa, mutta toimintaperiaate on tämä.
Minä olen katsonut mm. Novitan neulekoulusta joitakin ohjeita ja olen niistä apua saanutkin, kuinka kudotaan.
Ymmärrän tuon ohjekammon, ne voi olla kokemattomalle tosi kryptisiä. Vauvan peiton saa kyllä tehtyä ilman ohjeitakin tuolla jonkun neuvomalla ainaoikein-patalapputyylillä, ja siitä tulee ihan nätti ja käytännöllinen peitto.
Itse olen tehnyt sellaisen hahtuvalangasta, joka on pehmeää ja kutittamatonta. Lanka vain katkeilee helposti, mutta liittäminen onnistuu ihan hieromalla langanpätkät yhteen. Googlaamalla löytyy myyjät.
Prismastakin saa jotain paksua lankaa, tai perus 7 veljestä. Puikkosuositus lukee lankapaketissa.
Osta jotain lankaa jossa lukee "baby merino" ja sille sopivat puikot. Menekin voit katsoa jostain mistä vaan vauvanpeiton ohjeesta, samoin luotavien silmukoiden määrän. Neulot aina oikein-neuletta (eli työn molemmin puolin oikeaa, ei ollenkaan nurjaa) vaikka viisi ekaa kerrosta, sen jälkeen sileää neuletta (eli oikealla puolella oikeaa, toisella puolella nurjaa) niin, että teet nurjalla puolella ekat ja vikat neljä silmukkaa oikein. Tällöin reunat ei käpristy, mutta peiton keskiosasta tulee sileä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee kyllä tosi järjettömiä neuvoja. Jos et jo osaa niin parempi vaan luovuttaa. Nih.
Ei, vaan jos ei ole valmis näkemään edes sitä vaivaa, että miettisi itse, mitä ohje tarkoittaa. Edes ne helpot osat siitä.
Edelleen, kaikki eivät opi kädentaitoja kirjallisten ohjeiden kautta, koska eivät vaan kykene hahmottamaan asioita sillä tavalla. Ap taitaa olla tällainen ihminen, kuten minäkin. Vaikka kuinka pänttään, tajuan lyhennelmiä ja kirjallisia ohjeita vasta sitten, kun olen ensin käytännössä oppinut tekemään jotain. Jos sittenkään. Ja olen muuten itse kädentaitoalalla, mutta minun alallani opitaankin tekemällä, ei lukemalla. En tunne yhtään esim. puuseppää, joka on oppinut työnsä alkeet lukemalla.
Miten siis voisi oppia neulomaan ilman kirjallisia ohjeita ja ammattisanaston opettelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikeaa tajuta ihmistä, joka ei ihan OIKEASTI ole koskaan tehnyt käsitöitä, niin ei ehkä kannata neuvoa. Ei tuollaisista ole mitään apua.
Mallikerta tarkoittaa samaa kuin kuvio (millainen kuvio peittoon tulee). Mallikerta on yksi kuvio ja se toistetaan niin monta kertaa rinnakkain ja päällekkäin että tuotteesta tulee sen kokoinen kuin halutaan.
Pintaneule tarkoittaa samaa kuin kohokuvio. Tuossa ohjeessa ei ole eri värejä (joten se ei ole kirjoneule). Koska värejä on vain yksi, kuvio näkyy pelkkänä pinnan muotona.
Jos ajattelee yksinkertaista joustinneuletta eli resoria (jota varmastikin osaat tehdä) mallikerta kuuluu:
"Neulo yksi silmukka oikein, neulo yksi silmukka nurin"
Sen jälkeen toistat mallikertaa eli yksi oikein yksi nurin yksi oikein yksi nurin yksi oikein yksi nurin, kunnes työ on halutun levyinen. Ja seuraavalla kerroksella on sama mallikerta. Ja toistat tätä kunnes työ on sopivan korkuinen.Pintaneule tuossa joustinneuleessa tarkoittaa sitä että lopputulos näyttää pystyraidalliselta vaikka on yksi värinen.
Mallikerta voi toki olla myös monimutkaisempi, kuten tuossa ohjeessa, mutta toimintaperiaate on tämä.
Kiitos tästä, hyvä esimerkki asiallisesta neuvosta, joka on oikeasti hyödyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, kaikki eivät opi kädentaitoja kirjallisten ohjeiden kautta, koska eivät vaan kykene hahmottamaan asioita sillä tavalla. Ap taitaa olla tällainen ihminen, kuten minäkin. Vaikka kuinka pänttään, tajuan lyhennelmiä ja kirjallisia ohjeita vasta sitten, kun olen ensin käytännössä oppinut tekemään jotain. Jos sittenkään. Ja olen muuten itse kädentaitoalalla, mutta minun alallani opitaankin tekemällä, ei lukemalla. En tunne yhtään esim. puuseppää, joka on oppinut työnsä alkeet lukemalla.
Miten siis voisi oppia neulomaan ilman kirjallisia ohjeita ja ammattisanaston opettelua?
Oletko katsonut löytyykö youtubesta ohjevideoita? Ymmärrän hyvin että neuleohjeesta selvän saaminen voi olla vaikeaa, jos on ongelmia hahmottamisessa. Ne osaa olla lyhenteineen aika hankalia. Mutta nykyään noita opetusvideoita löytyy, ja jos opit tekemään yhden kivan näköisen kuvion niin sitä toistamalla saa nätin peiton :)
Helmineule on helppo, siinä tehdään vaan oikeita ja nurjia silmukoita vuorotellen. Sitä voi varioida myös niin, että tekee kaksi oikeaa ja kaksi nurjaa peräkkäin, ja kaksi kerrosta samalla lailla, näin saa ruutuja.
Osta valmis peitto äläkä revi hermojasi itsetekemisellä jos perusohjeetkin tuottaa jo suurta tuskaa. Nettiä selaamaan, myynnissä on useita.
Tää on kyllä uskomaton palsta. Joku kysyy käsityöohjetta niin välittömästi haukutaan.
Mä luulen, että ihan helmineuletta tekemällä sais jostain ihanasta langasta tosi kivan :) Eikä menis hermot. Kun nyt on tosiaan tarkoitus vaan tehdä jotain kivaa ja rentouttavaa, ei varsinaisesti opetella uusia tekniikoita. Tää aika ja elämä on ihan tarpeeksi vaikeaa nyt muutenkin, joskus voi tehdä jotain ihan vain siksi, että se on kivaa vailla mitään suuria kehittymistavoitteita, ajattelisin. Oikeassa elämässä mun intohimot on ihan muualla, en todellakaan ole mikään käsillä tekijä, eikä musta sellaista tulekaan. Onhan se silti ihan yleissivistävää kokeilla kaikenlaista. Liian hankalasta ei kannata aloittaa, jos meinaa valmistakin saada.
Kiitti kaikille jo asiallisesti vastanneille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ihan helmineuletta tekemällä sais jostain ihanasta langasta tosi kivan :) Eikä menis hermot. Kun nyt on tosiaan tarkoitus vaan tehdä jotain kivaa ja rentouttavaa, ei varsinaisesti opetella uusia tekniikoita. Tää aika ja elämä on ihan tarpeeksi vaikeaa nyt muutenkin, joskus voi tehdä jotain ihan vain siksi, että se on kivaa vailla mitään suuria kehittymistavoitteita, ajattelisin. Oikeassa elämässä mun intohimot on ihan muualla, en todellakaan ole mikään käsillä tekijä, eikä musta sellaista tulekaan. Onhan se silti ihan yleissivistävää kokeilla kaikenlaista. Liian hankalasta ei kannata aloittaa, jos meinaa valmistakin saada.
Kiitti kaikille jo asiallisesti vastanneille!
Ap
Helmineuleella saat varmasti kivan peiton! Ja siinä on myös hyvänä puolena se että helmineule ei rullaannu reunoista (kuten sileä neule tekee) vaan pysyy hyvin peiton muotoisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole koskaan tehnyt käsitöitä niin kannattaa ottaa ne neuletermit haltuun. Ihan samalla lailla me jo osaavat olemme ne opetelleet.
Mallikerta on tuo kuvassakin värillisellä oleva ruutu, jossa 7 silmukkaa ja tätä 7 silmukan mallikertaa toistetaan siis alusta loppuun (+ tässä oli reunasilmukat, ettei peitto vedä rullalla.
Jos et osaa luoda silmukoita, etkä tiedä mikä on oikea ja nurja silmukka niin miksi edes yrittäisit ensimmäisenä vauvan peittoa? Tee mallitilkkuja ja opettele silmukat. Eli MITEN sua sitten pitäisi osata ohjeistaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei me lukemaan olla kannustettukaan, vaan tekemään sitä neuletta. Jos taitotaso ei riitä luomaan edes silmukoita niin vauvan peitto on aika kaukainen haave. Täällä annettu jo kymmeniä kertoja vinkkejä mennä katsomaan videoita, jossa opetetaan kaikki alusta lähtien mutta kun ei kelpaa sekään.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeessa on kyllä erikseen kerrottu selitykset mallikerralle ja pintaneuleelle mutta et sitten malttanut lukea?
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä uskomaton palsta. Joku kysyy käsityöohjetta niin välittömästi haukutaan.
Yhdessäkään viestissä ei ole haukuttu. Jos taidot ei yksinkertaisesti riitä niin ei se haukkumista ole vaan faktaa. Opetelkaa silmukat ja termit. Ne on kerrottu joka ohjeen yhteydessä ja kaikki tieto saatavilla netistä, myös kuvin. Se vaan on niin, ettei neulomisesta tule mitään jos ne eivät ole hallussa.
Ohis: olen lännestä ja puhun kanssa kutomisesta.
Jos joku kutoo kangaspuilla, hän mainitsee täällä sann kangaspuut erikseen. Eli kutoi kangaspuilla.
Näinkö se menee?