Käsityöihmiset, auttakaa uunoa! Pitäisi tehdä vauvan peitto.
Voiko joku vinkata tai linkata ohjeen täysin avuttomalle käsityöntekijälle, jonka pitäisi nyt saada aikaan kudottu/neulottu vauvanpeitto. Osaan kutoa (meillä päin tästä hommasta käytetään sanaa kutominen, neulomiseen liittyy aina neula) oikeaa ja nurjaa.
Kaikki netistä löytämäni ”helpot” vauvanpeiton ohjeet näyttävät tältä:
1 krs. 2lk vmp 12 zyw
2. krs w 2 p rk l 15 ö
3-47. krs zorf örf qwerty xxx
Siis miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Eikö missään ole oikeasti selitetty peiton tekemistä täysin uunolle tekijälle? Peitossa ei saa eikä pidä olla mitään ihmeellisiä neuleita, pitsejä, palmikoita, reikiä eikä härpäkkeitä.
Kun vaan joku sanoisi suomeksi että mitä lankaa, millaiset puikot ja miten sellaisen ihan tavallisen viltin saa aikaan ilman hermoromahdusta. Haluaisin että tekeminen olisi oikeasti helppoa, kivaa, rentoa ja nopeaa eikä trauma-flashback peruskoulun kässäntunnilta.
Kommentit (137)
Mitä näistä tulee? Liittyy johonkin kuvioon?
"/\ tai /I\ = nostetaan silmukka kutomatta - kudotaan kaksi seuraavaa silmukkaa takakautta yhteen, jonka jälkeen nostetaan kutomaton silmukka viimeksi kudotun silmukan yli"
Ap:lle titityy -niminen lankakauppa lienee just passeli 🤪
Toinenkin virhe:
---\--- sama kuvio siten, että kenoviiva kallistuu taaksepäin, erilliselle (sukka/palmikko)puikolle nostetaan kutomatta niin monta silmukkaa kuin on viivoja/ruutuja kenoviivan edessä(tämä puikko jää työn TAKApuolelle), Tämän jälkeen kudotaan kenoviivan jälkeiset silmukat ja sitten ne irtopuikolle nostetut silmukat
Löytyykö muitakin virheitä
Näissä ohjeissa
I = oikein kudottua silmukkaa
- = nurin kudottu silmukka
o =langankierto
/ = oikein kaksi silmukkaa yhteen kudottu (näissä voi puolessa välissä olla pieni tukiviiva, joka vain kertoo hieman selvemmin kumpaan suuntaan silmukan pitää "kaatua")
\ = takakautta kaksi silmukkaa yhteen kudottu (*tai saman voi tehdä siten, että nostaa ensimmäisen silmukan kutomatta kutoo toisen silmukan, jonka jälkeen nostaa kutomattoman silmukan viimeiseksi kudotun silmukan yli)
/\ tai /I\ = nostetaan silmukka kutomatta - kudotaan kaksi seuraavaa silmukkaa yhteen, jonka jälkeen nostetaan kutomaton silmukka viimeksi kudotun silmukan yli
---/--- en saa näppäimistöltä tätä muistuttavaa ---- eli eteenpäin kallistuva vinoviiva, jossa etupuolella on yläreunassa viivoja ja vinoviivan takapuolella on viivoja alareunassa - Tämä tarkoittaa, että erilliselle (sukka/palmikko)puikolle nostetaan kutomatta niin monta silmukkaa kuin on viivoja/ruutuja kenoviivan edessä (tämä puikko jää työn etupuolelle), Tämän jälkeen kudotaan kenoviivan jälkeiset silmukat ja sitten kudotaan ne irtopuikolle nostetut silmukat
---\--- sama kuvio siten, että kenoviiva kallistuu taaksepäin, erilliselle (sukka/palmikko)puikolle nostetaan kutomatta niin monta silmukkaa kuin on viivoja/ruutuja kenoviivan edessä(tämä puikko jää työn takapuolelle), Tämän jälkeen kudotaan kenoviivan jälkeiset silmukat ja sitten kudotaan ne irtopuikolle nostetut silmukat
Vierailija kirjoitti:
Mitä näistä tulee? Liittyy johonkin kuvioon?
"/\ tai /I\ = nostetaan silmukka kutomatta - kudotaan kaksi seuraavaa silmukkaa takakautta yhteen, jonka jälkeen nostetaan kutomaton silmukka viimeksi kudotun silmukan yli"
Liityy linkistä löytyviin neuleohjeisiin: https://fi.pinterest.com/saricolak/kudontakuvio/
Tuossa kolmesta silmukasta tulee puikolle yksi silmukka. Yleensä tähän mallikuvioon liittyy langankiertoja, joilla korvataan pois kavennetut silmukat.
Seuraavasta linkistä löytyy neulesymbolien selitykset kuvien kera: https://fi.pinterest.com/paivivauramo/neulesymbolit/
Tässä on vain oikeaa ja nurjaa. Reunat aina oikeaa.
https://fi.pinterest.com/pin/168392473550387987/
Tässä vielä kaavio https://fi.pinterest.com/pin/514606694922258213/
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vain oikeaa ja nurjaa. Reunat aina oikeaa.
https://fi.pinterest.com/pin/168392473550387987/
Tässä vielä kaavio https://fi.pinterest.com/pin/514606694922258213/
Välit näyttää olevan vielä helmineuletta, mikä on periaatteessa vain oikeaa ja nurjaa vuorotellen ja toisella puolella nurjan päälle oikea ja oikean päälle nurja.
---///---##&%-----\--o-- //><""! ..---/--\---%o#£$---
Tekisin itse peiton helmineuleena vaikkapa kolmesta pitkästä kaistaleesta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten sori jos joku jo maininnut saman. Unohda puikot, osta virkkuukoukku nro 4 ja siihen sopiva pehmeä lanka. Esim novitalla baby. Virkkaus on sata kertaa helpompaa kuin neulominen. Virkkaat sopivan määrän ketjusilmukoita ja sitten vaan edestakas kunnes peitto valmis. Jos innostunut, kokeile yksi kiinteä silmukka, yksi ketjusilmukka ja jätä väliin aiemman kierroksen silmukka, yksi kiinteä, yksi ketju ja väliin silmukka jne.
Olen tästä vahvasti eri mieltä :D. Neulominen on mulle superhelppoa, ja työt valmistuvat kuin itsestään. Virkkaaminen taas on surkeaa hinkuttamista ja tuntuu että koko ajan pitää purkaa kun koko rivi meneekin vinoon tms. Ja hidasta! Neuloen työt valmistuvat niin nopeasti. Eli tässäkin on eri mielipiteitä ja se on toki ok :).
Tässä ketjussa selvästi jotkut boomerit flexaa käsihommillaan. Ap:lle tsempit,täällä onneksi ollut myös hyviä ohjeita.
Meet Prismaan tai Sittariin. Ostat ne puikot missä on naru välissä. Koko vaikka 4. Lanka se pehmeä novitan wool tms. Ostat sitä muutaman kerän. Sitten alat kutomaan. Mä osaan oikeaa ja nurjaa ja sovellaan noi ohjeet niin että otan niistä sen silmukkamäärän. Varmaan joku 120 silmukkaa niin tulee kivan kokoinen peitto. Kadota niin kauan kunnes on kivan kokoinen. Sen olen oppinut että joka kerroksella aika ensimmäinen silmukka nostetaan kutomatta. Silloin saa siistit reunat ja saa laskettua kerrosten määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulee kyllä tosi järjettömiä neuvoja. Jos et jo osaa niin parempi vaan luovuttaa. Nih.
Ja kaikki eivät opi tekemään käsitöitä lukemalla.
Ei, vaan jos ei ole valmis näkemään edes sitä vaivaa, että miettisi itse, mitä ohje tarkoittaa. Edes ne helpot osat siitä.
Edelleen, kaikki eivät opi kädentaitoja kirjallisten ohjeiden kautta, koska eivät vaan kykene hahmottamaan asioita sillä tavalla. Ap taitaa olla tällainen ihminen, kuten minäkin. Vaikka kuinka pänttään, tajuan lyhennelmiä ja kirjallisia ohjeita vasta sitten, kun olen ensin käytännössä oppinut tekemään jotain. Jos sittenkään. Ja olen muuten itse kädentaitoalalla, mutta minun alallani opitaankin tekemällä, ei lukemalla. En tunne yhtään esim. puuseppää, joka on oppinut työnsä alkeet lukemalla.
Miten siis voisi oppia neulomaan ilman kirjallisia ohjeita ja ammattisanaston opettelua?
Jos aikoo koko ikänsä kutoa samaa peittoa/kaulaliinaa/sukkaa/mitä ikinä, jonka ohjeen osaa ulkoa, ei toki tarvitse oppia mitään sanastoa. Mutta jos aikoo ikinä tehdä mitään uutta, jota ei vielä osaa ulkoa, on pakko tehdä ohjeen perusteella. Ja silloin täytyy opetella perussanasto ja yleisimmin käytetyt lyhenteet, koska kaikki ohjeet käyttävät samoja. Toki nämä voi opetella joko lukemalla tai katsomalla videoita, mutta siitä ei pääse mihinkään, että ilman näitä ei pysty kutomaan uusia juttuja.
Ei tarvitse. Taitavimmat käsityöntekijät keksivät ne mallit itse, joten ei tarvita mitään ohjetta.
Moni ikäihminen tekee omin käsin vaikka mitä, vaikka ei ole eläessään lukenut ensimmäistäkään ohjetta. Ei meillä ole mitään tarvetta enää opetella perussanastoa, jotka olemme oppineet kutomaan alle kouluikäisinä. Mummo opetti, eikä hän ollut mitään ohjeita koskaan lukenut.
Kädentaidot ovat juuri niitä, jotka opitaan tekemällä. Taitavakin tekijä joutuu toisinaan purkamaan ja tekemään uudestaan, kun ei työ ollutkaan sellainen kuin piti. Ehkä siltä välttyisi orjallisella ohjeen noudattamisella, en tiedä.
Kuvasta on helpompi nähdä kuin hahmottaa ohje lukemalla. Olen yrittänyt ottaa selvää joistakin kirjoitetuista pitsineuleohjeista, mutta ei tahdo onnistua. Minun pitää tehdä siitä itselleni kuva, kun olen selvittänyt mallin kokeilemalla.
Aloittajan ei kannatta jumittua googlaamaan vaan aloittaa saman tien patalapun teko. Siinä oppii paljon paremmin ja huomaa, mikä voi mennä pieleen. Tuleeko nätti reuna, tai onko liian kireä aloitus tai päättely?
Minä teen juuri tällä; https://www.meillakotona.fi/artikkelit/vauvanpeitto-siksak-neuleella
Tuo kuvio on tosi kiva ja teen nyt jo toista peittoa tällä ohjeella, eri väreissä. Neuloin esikoiselle talvisissa väreissä ja nyt neulkon keväisissä väreissä tulevalle vauvalle. Minusta ainakin ohje on tosi selkeä ja helppo, pitää vain laskea joka kerroksella silmukoita ja vilkuilla ohjetta alkuun, mutta todella nopeasti itse ainakin aloin muistaa ulkoa kerrosten ohjeet. Aikaa tosin menee jonkin verran ja kun työ kasvaa, alkaa ranteet ja sormet väsymään kun työlle tulee painoa.
Kenelle tämä tulee ?
Jos tulee lahjaksi, jätä tekemättä.
Jos teet omalle lapsellesi, jatka.
Täällä on jo neuvottu, jatka vaan
Tekisin sinuna peiton kokonaisena pelkillä oikeilla silmukoilla. Jos haluaisin ihan pikkuisen lisää haastetta, tekisin tuolla 74:n linkkaamalla ruutukuviolla. Haaste aloittelijalle on siis se, että välillä kudotaan nurjaa. Olen itse kutonut jonkin verran, ja se ruutupeitto on tosiaan helppo.
En tekisi seiskaveikasta, baby merino on hyvä.
Täällä oli muutamia kommentteja, jotka lämmittivät ap:n puolesta. Osa niin raivokireää, että huh huh,neulomisenhan pitäis rentouttaa. Jos kysyisin neuvoja täällä, jättäisin kaikki tärkeilevät kiukkupyllyt huomiotta.
Ihan varmaan ap saat sen peiton tehtyä, ja kysyt ehkä seuraavaksi neuvoja junasukkiin! Mulla on myös ollut hankaluuksia ohjeiden kanssa, en vaan hahmota niitä, ja lisäksi on peukalo keskellä kämmentä. Teen kuitenkin sujuvasti sukkia, pipoja, lapasia, kaulureita..jopa villapaita onnistuu omalla pähkäilyllä.
Lankakauppaan voi myös mennä ja pyytää että näyttävät ja opettavat alusta alkaen.
Niin ymmärrän ap:tä!!! Kaikissa neuleohjeissa oletetaan jotain. Itse päätin opetella sukan neulonnan 35 vuoden tauon jälkeen. Etsi netistä pitkään perusohjetta. Lopulta päädyin Novitan sukkakouluun.
Homma karahti heti alku metreillä. Joka ikinen ohje alkoi sanoilla neulo mallitilkku. Missään ei vaan kerrottu kuinka tämä malli tilkku neulotaan. Onnistuin neuvomaan sen päin peetä...
Seuraavaksi piti luoda silmukat. Aloittelijalle olisi kohteliasta sanoa, että varaa 1,3 metriä lankaa. Itse tein silmukat ainakin kolmeen kertaan...
Jotenkin sitten selvisin kantalapuista etc. Mutta hermo paloi siinä vaiheessa, kun ensimmäisestä sukasta oli 6 silmukkaa jäljellä. Ohje kuului päättele silmukat... sukka lensi siinä vaiheessa!Jos on aloittelijan ohje, niin voisin varmaan kertoa, kuinka päättely tehdään...
Kun aloitin toisen sukan, niin tajusin, että kiva tieto olisi myös ollut, että jos käytät Novitan raitalankaa, niin merkkaa mistä kohdasta aloitit lankaa, niin saisit samannäköisen sukat...
Sitten kun oli molemmat sukat neulottu, niin törmäsin taas ongelmaan. Höyrytä sukat etc. Jotakin sellaista olisi pitänyt tehdä. Kiva olisi olla ohjeet!!
Ap:lle tsemppiä!! Ihanaa, että haluat neuloa. Toivottavasti saat paljon kannustavia neuvoja. Viisastelija menköön metsään!!!
hups tuli virhe
/\ tai /I\ = nostetaan silmukka kutomatta - kudotaan kaksi seuraavaa silmukkaa yhteen, jonka jälkeen nostetaan kutomaton silmukka viimeksi kudotun silmukan yli
Ei siis kudota takakautta yhteen vaan ihan normaalisti yhteen