Käsityöihmiset, auttakaa uunoa! Pitäisi tehdä vauvan peitto.
Voiko joku vinkata tai linkata ohjeen täysin avuttomalle käsityöntekijälle, jonka pitäisi nyt saada aikaan kudottu/neulottu vauvanpeitto. Osaan kutoa (meillä päin tästä hommasta käytetään sanaa kutominen, neulomiseen liittyy aina neula) oikeaa ja nurjaa.
Kaikki netistä löytämäni ”helpot” vauvanpeiton ohjeet näyttävät tältä:
1 krs. 2lk vmp 12 zyw
2. krs w 2 p rk l 15 ö
3-47. krs zorf örf qwerty xxx
Siis miten tämä nyt voi olla niin vaikeaa? Eikö missään ole oikeasti selitetty peiton tekemistä täysin uunolle tekijälle? Peitossa ei saa eikä pidä olla mitään ihmeellisiä neuleita, pitsejä, palmikoita, reikiä eikä härpäkkeitä.
Kun vaan joku sanoisi suomeksi että mitä lankaa, millaiset puikot ja miten sellaisen ihan tavallisen viltin saa aikaan ilman hermoromahdusta. Haluaisin että tekeminen olisi oikeasti helppoa, kivaa, rentoa ja nopeaa eikä trauma-flashback peruskoulun kässäntunnilta.
Kommentit (137)
Opettelu kannattaa aloittaa siitä omalta lähikehityksen vyöhykkeeltä. On ihan ok haluta ensin testailla jotain perustaitoa ja lähteä siitä sitten kokeilemaan vasta monimutkaisempaa. On hyvä kyky tunnistaa oma taitotasonsa ja tietää mitä haluaa, ts. esim. kehittyä vai rentoutua.
Käsityöpuritanistien mielestä on vain yksi oikea tapa tehdä ja kaikkien pitää tehdä heidän tavallaan. Se juuri tappaa innon muilta, kun koko ajan kerrotaan, että teet väärin ja huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sen pakko olla kudottu? Helpompi ois tehdä vaikka vohvelikankaasta ja kantata reunat.
Mulla ei oo ompelukonetta :/ Ja jotenkin kaipaisin ehkä sitä kutomisen fiilistä nyt, koska toisin kuin tästä nyt ehkä uskoisi, oon nauttinut siitä joskus ihan oikeasti :) Se voi olla parhaimmillaan tosi meditatiivista.
Ap
Teet omannäköisen. Tee aloitussilmukoita noin 80- 90 (ainakin seiska veljestä langasta riittänee noin 60 senttiä leveeseen peittoon, joku kokeneempi konkari voi oikaista jos meni pieleen) ja alat kutomaan mieleisellä langalla aina oikein neuletta. Pura pätkä pois ja tee uudestaan jos menee pieleen tai ei miellytä, huomaat sen jo muutaman kierroksen jälkeen. Kudo noin 80 senttiä korkeeksi ja kostuta ja venytä muotoonsa (siis nurkat ja reunat suunnilleen tasaiseksi) ja painele v-a-r-o-v-a-s-t-i silitysraudalla. Kunhan on tunnistettavissa peitoksi.
Jos haluat ompele joku kiva kuva ( saa tokkarista tmveestä) tai virkkaa vaikka kukka jonka kiinnität peiton koristeeksi.
Ymmärrän hyvin ap:tä. Minä olen kätevä käsistäni, mutta koulussa olin aina teknisissä töissä, ja on tosi vaikea aloittaa pehmeiden materiaalien opettelu, kun kaikkialla on oletus, että kyllähän jokainen nyt alkeet osaa. No ei osaa, ei! Virkkaamista opettelin Youtube-videoiden avulla. Nekin piti katsoa hidastettuna ja monta kertaa läpi, jotta pysyin kärryillä. Mistään kirjallisista ohjeista en ymmärrä yhtään mitään. Neuloa en osaa vieläkään yhtään.
Koita löytää vaikka Youtubesta sellainen henkilö, joka osaa opettaa sinulle sopivalla tyylillä ja selittää miksi tekee mitäkin, katso sitten hidastettuna ja aloita helpoimmasta mahdollisesta työstä.
Helmineule on kaunis kuosi ja sopii vauvalle todella hienosti. Suosittelen opettelemaan sen nurjan silmukan, sen myötä saat hurjasti enemmän mahdollisuuksia kokeilla eri ohjeita. Ja itse tekisin pari patalappua ensialkuun, ihan vaan siksi että käsialasi tasoittuu ja saat rauhassa tehdä niihin ne pakolliset virheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
https://www.novitaknits.com/fi/neulottu-vauvan-peitto-arkistomalli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vaikeampikin kyllä ohjauksen alaisena onnistuisi ja oon nuorena osannutkin, mutta mun ongelma on nimenomaan se, etten pysty tajuamaan noita kirjallisia ohjeita, vaan tarvitsisin jonkun näyttämään. Siksi on nyt parasta keskittyä äärimmilleen simppeleihin malleihin, veikkaan että viskaan puikot muuten hormonipäissäni takkaan.
Nyt pulma on se, etten pääse lankakauppaan, pitäisi osata tilata tarvikkeet netistä. Mahtaakohan onnistua...
Kiitti vastanneet hyvistä vinkestä!
Ap
Taitaa olla niin, että korona-aikana ei edes rahalla saa sinulle kotiin opettajaa, joten jospa ostaisit sen peitteen ihan suosiolla.
No tuossa tuli ihan hyviä ohjeita kyllä, joilla onnistun. Esim. tekemällä aina oikein neliöitä.
Mutta kiitti kannustuksesta!
Tän takia mä just aina oon vihannut käsitöitä, aina on joku nalkuttamassa, että v****iks menee ja huono olet. Voishan sitä myös kannustaa, että hei tää on sulle vaikeaa, mutta hyvä että yrität ja voit kyllä oppia. Kukaan ei varmaan ole hyvä kaikessa.
Ap
Jos ei edes suostu yrittämään, vaan luovuttaa heti alussa, ei ikinä voi olla hyvä missään. Jos 1o, 1n on sinulle liikaa, niin kaikella ystävyydellä - osta se peite, ihan vauvakin vuoksi! Sen kanssa kun ei tule käyttöohjetta tai opasvideota, joten tulet olemaan vielä enemmän ihmeissäsi kuin yksinkertaista neuleohjetta tavatessasi.
Kiitos! Olisitkohan sä nyt saanut sanottavasi sanottua, vai haluatko vielä jatkaa? Voit toki jatkaa, jos tästä tulee sulle jotenkin parempi mieli.
Mä en halua nyt opetella uusia käsityötekniikoita, vaan nyt haluan tehdä jotain helppoa ja rentoa. Pahoittelen, jos se pahoittaa mielesi.
Omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän.
Ap
1o, 1n on ihan perussilmukoita ja helppoja, ja edelleen: näihinkin silmukoihin löytyy videolliset ohjeet, joissa näytetään miten silmukat tehdään. On vaikeaa neuloa mitään, jollei näitä osaa, tai edes halua opetella. Ota haasteena ja harjoittele. Puhut meditatiivisuudesta mutta raivoat täällä sinua ohjeistavia.
Vierailija kirjoitti:
Joku vaikeampikin kyllä ohjauksen alaisena onnistuisi ja oon nuorena osannutkin, mutta mun ongelma on nimenomaan se, etten pysty tajuamaan noita kirjallisia ohjeita, vaan tarvitsisin jonkun näyttämään. Siksi on nyt parasta keskittyä äärimmilleen simppeleihin malleihin, veikkaan että viskaan puikot muuten hormonipäissäni takkaan.
Nyt pulma on se, etten pääse lankakauppaan, pitäisi osata tilata tarvikkeet netistä. Mahtaakohan onnistua...
Ap
Moi ap!
Kuulostat ihan minulta :D Minä olen aika taitava käsitöiden tekijä, mutta ohjeista en ymmärrä yhtään mitään. Pää menee täysin sekaisin kirjainlyhenteistä. Mitähän kieltä nuo aloituksesassi mainitut kirjaimet ovat?
Tee tosiaan koetilkku:
- luo 20 silmukka ja ala neuloa sitä neuletta, mitä peitossakin on
- kudo tilkku neliöksi
- mittaa tilkku ja laske montako tilkunkokoista palaa tarvitset peiton leveyteen, peiton pituuden voit
päättää sitten, kun työ edistyy
Jos et tee peittoa tilkuista:
- luot silmukat = 20 silmukkaa x tilkkujen lukumäärä = peiton leveys
Kutomisen iloa! (meillä päin myös kudotaan )
Joku vierailija kyseli vauvan peitosta klo 7:02 | 29.3.2021. Tässäpä ohjeet: Osta halpa, yksivärinen fleecepeite, niitä on nyyty muutamalla eurolla. Käsityöliikkeestä ostat esim Guterman-nimistä tekstiililiimaa. Sakset jo varmaan jo on. Leikkaa fleece-peitteestä suorakaide, joka un kaksi kertaa toivotun vauvan peitteen kokoinen. Aseta leikkaamasi fleece kaksinkerroin ja liimaa sen avoimet sivut yhteen parin sentin leveydeltä. Purista sotmivoimalla yhteen. Anna kuivua, siihen menee ehkä tunti. Käsityöliike opastaa sopivan tekstiililiiman valinnassa. Tuo mainitsemani liima kestää kirjopesun 60-asteisella vedellä ja kirjopesuaineella. Tällä ohjeella minä tekisin jos olisi tarvetta, kun en osaa virkatakaan eikä ompeluhommatkaan häävisti suju. Housujen lahkeetkin lyhennän liimaamalla. Ei kannata hävetä sitä, ettei tee kaikkea vaikeimman kautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjevideoita, jos et ymmärrä tekstimuotoisia ohjeita. Videoissa kyllä näytetään miten edetään. Mm. Youtube, Garnstudio ja Novitaknits.
Kiitti! Katselinkin jo jotain, mutta sitten siinä alettiin yhtäkkiä neuloa kaksinkertaisella langalla selittämättä asiaa mitenkään, ja tipuin heti kärryiltä. Ap
Tämä ainakin helppo malli. Jos ei niin neulo pelkkää sileää neuletta, eli oikealla oikein ja nurjalla nurjaa.
Helppo? Mä en ainakaan tajua tuosta ohjeesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tää oikesti helppo? Eihän tuosta tajua mitään.
Pintaneule? Mallikerta?
"Luo 76 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo jatkossa molemmissa reunoissa 3 s:lla ainaoikeaa ja keskimmäisillä silmukoilla pintaneuletta ruutupiirroksen mukaan. Aloita pintaneule ruutupiirroksen 1.krs:lta seuraavasti: neulo 3 s oikein, toista sitten 7 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa ja neulo vielä 3 s oikein. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1-6 kunnes kappaleen korkeus on n. 68 cm ja olet viimeksi neulonut ruutupiirroksen 6.kerroksen. Neulo vielä ainaoikeaa 3 krs ja päätä sitten kaikki s:t kerralla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Moi ap!
Kuulostat ihan minulta :D Minä olen aika taitava käsitöiden tekijä, mutta ohjeista en ymmärrä yhtään mitään. Pää menee täysin sekaisin kirjainlyhenteistä. Mitähän kieltä nuo aloituksesassi mainitut kirjaimet ovat?
Tee tosiaan koetilkku:
- kudo tilkku neliöksi
- mittaa tilkku ja laske montako tilkunkokoista palaa tarvitset peiton leveyteen, peiton pituuden voit
Kiitti :) ! Mä ajattelin, että voisin koittaa jollain kivalla langalla kompensoida sen, minkä hienoissa kirjoneuleissa tässä menetän. Joku ihan tosi simppelikin ihan vaan oikeaa kudottu voisi olla kiva, jos olisi esim joku hauska paksu lanka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo? Mä en ainakaan tajua tuosta ohjeesta mitään.
No mikä sinä on vaikeaa? Pelkkiä nurjia ja oikeita silmukoita. Toistetaan 7 silmukan mallikertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tää oikesti helppo? Eihän tuosta tajua mitään.
Pintaneule? Mallikerta?
"Luo 76 s ja neulo ainaoikeaa 3 krs. Neulo jatkossa molemmissa reunoissa 3 s:lla ainaoikeaa ja keskimmäisillä silmukoilla pintaneuletta ruutupiirroksen mukaan. Aloita pintaneule ruutupiirroksen 1.krs:lta seuraavasti: neulo 3 s oikein, toista sitten 7 s:n mallikerta yhteensä 10 kertaa ja neulo vielä 3 s oikein. Toista ruutupiirroksen kerroksia 1-6 kunnes kappaleen korkeus on n. 68 cm ja olet viimeksi neulonut ruutupiirroksen 6.kerroksen. Neulo vielä ainaoikeaa 3 krs ja päätä sitten kaikki s:t kerralla."
Kyllä, tuo on oikeasti helppo. Jos tähän ei kykene niin kannattaa unohtaa ne puikot ja ostaa valmiina.
Niin siis mikä on mallikerta? Mikä on pintaneule?
Jos on vaikeaa tajuta ihmistä, joka ei ihan OIKEASTI ole koskaan tehnyt käsitöitä, niin ei ehkä kannata neuvoa. Ei tuollaisista ole mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Moi ap!
Tee tosiaan koetilkku:
- kudo tilkku neliöksi
Kiitti :) ! Mä ajattelin, että voisin koittaa jollain kivalla langalla kompensoida sen, minkä hienoissa kirjoneuleissa tässä menetän. Joku ihan tosi simppelikin ihan vaan oikeaa kudottu voisi olla kiva, jos olisi esim joku hauska paksu lanka. Ap
7 veljestä ainakin kestää 40 asteen pesun. Puikot kokoa 3,5 (- 4). Ja värivalikoimaa riittää! Pinkkiä, lilaa, minttua ja jopa valmiiksi raidallista.
Kyllä täällä neuvottaisiin, jos kysyisit selkeästi mikä on ongelmana.
Ilmeisesti se, että et ymmärrä yhtäkään neulelyhennettä, etkä tosiaan myöskään halua edes yrittää sitä. Kaikki pitäisi olla eteen kannettuna ja kun niin tapahtuu, ei opi yhtään mitään.
Lue noita helppoja ohjeita rauhallisesti läpi. o tarkoittaa oikeaa, s tarkoittaa silmukkaa, n tarkoittaa nurjaa silmukkaa ja krs tarkoittaa kerrosta. Kirjoita vaikka ohjeet itsellesi auki, jos et saa tekstin keskellä kiinni noista kirjaimista.
Jos tulee joku hankala kohta, kysy pelkästään sitä täällä. Näin saat myös paremman ohjeen.
Suosittelen että kun kokoontumisrajoitukset antavat periksi, etsit paikkakuntasi tapahtumista jonkun puikkopiirin tai ompeluseurat. Niissä tapaa käydä ihmisiä, jotka osaavat auttaa asiassasi. Ohjeita on vaikea lukea, jos ei ymmärrä, mitä termit tarkoittavat. Ota ohje mukaan ja pyydä jotakin selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kokeneen kutojan neuvoja.
Vauvanpeitto on maailman kolmanneksi helpoin neule. Helpoin on patalappu. Jos saat sen aikaan ilman ohjetta, vauvanpeittokin onnistuu. Toiseksi helpoin on kaulahuivi. Molemmat voit kutoa ilman mitään kommervenkkiä aina oikein-neuleena.
Patalappuversiossa teet vaan monta patalappua vaikka pikkuisen erisävyisistä väreistä, mutta ehdottomasti samalla langalla ja samoilla puikoikka kaikki. Sitten kastelet ne, kuivatat tasaisella alustalla ja ompelet yhteen. Jos sattui tulemaan samankokoisia (kokeile, tuleeko kolmiot kulmittain taitettuna), voit ommella ne eri suuntiin siten, että siitäkin tulee ruutukuviota.
Kaulahuiviversiossa teet vaan paljon leveämmän ja sopivan pituisen. Sama aina oikein-neule toimii siinäkin.
Patalappuversiossa on vaikee -ainakin näin tumpelon- saada palat ommeltua siististi yhteen. Joko törsöttää rumasti tai reunat eivät sovi yhteen tai kiinnityslanka kiristää palan montulle. Helpompi tehdä yhtenä kappaleena yksivärisenä vaikka raitoja.
Langan valinta on tärkein vaihe. Älä valitse liian ohutta lankaa. Kokeile vaikka silmät kiinni, miltä se lanka tuntuu käsissä. Moni työ jää kesken siksi, että nihkeää tai karkeaa lankaa ei ole mukava kutoa. Ei mitään tavaratalon tarjouslankaa vaan mielellään konepestävää tavallista villaa tai merinoa. Norjalaiset ovat minusta hyviä.
Mainitsemassasi ohjeessa ilmeisesti tarkoitetaan sitä, että aloituskerros on jotain muuta kuin muut, mutta patalapuissa ei sitä ongelmaa ole. Tärkeintä on luoda silmukat niin, että ne eivät jää liian kireälle.
Valitse hyvät langan paksuuteen sopivat , riittävän pitkät pyöröpuikot. Sama juttu kuin langassa: sellaiset, jotka tuntuvat käteensopivilta.
Onko sen pakko olla kudottu? Helpompi ois tehdä vaikka vohvelikankaasta ja kantata reunat.