Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateelliset suomalaiset?

Vierailija
28.03.2021 |

Olen asunut jo tovin ulkomailla, ja aikeissa palata Suomeen parin vuoden päästä. Juttelin toisen suomalaisen kanssa ja kyselin hänen aikeistaan muuttaa Suomeen. Hän mainitsi, ettei välttämättä halua muuttaa takaisin, koska "suomalaiset ovat niin kateellisia". Olen pitkään miettinyt, onko tuolla väitteellä mitään todellisuuspohjaa.
Siis ovatko suomalaiset jotenkin erityisen kateellisia? Jos vastasit kyllä, niin miten se näkyy sinun elämässä? Olen itse ollut onnekas (hyvä lapsuus, ulkonäkö, koulutus yms.), joten periaatteessa minä voisin kohdata paljonkin kateutta. En kuitenkaan tunne näin.
Mielestäni suomalaiset eivät ole tässä asiassa kansakuntana erilaisia kuin muut, vaan kateellisia ihmisiä löytyy joka maasta ja eivät he vaikuta omaan elämääni yhtään mitenkään. Paljon enemmän löytyy epävarmuutta, huonoa käytöstä, itsetunto-ongelmia yms. jonka takia ihmiset esim. töksäyttävät jotain tökeröä, kun pitäisi ennemmin esim. onnitella uudesta työstä. Sattuuko palstalla olemaan esim. psykologeja, jotka tietäisivät tästä asiasta enemmän? Onko kateus sanana sellainen, jonka voi heittää ilmoille, kun ei osata asiaan sen syvemmin perehtyä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan kateudeksi täällä väitetään kaikenlaista kritiikkiä henkilöä ja hänen elämänvalintojaan kohtaan. Eli en usko että oltaisiin oikeasti kateellisempia kuin muutkaan kansat, vain haluttomia tunnustamaan että se oma paras ei kaikkien muiden mielestä ole paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kateellisuudesta, mutta nyrpeitä kyllä. Lähes aina. Harvoin kukaan luo ystävällisen katseen ja esim. sana "kiitos" tuntuu olevan myös hyvin hankala lausua.

Vierailija
4/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsityksen mukaan kateudeksi täällä väitetään kaikenlaista kritiikkiä henkilöä ja hänen elämänvalintojaan kohtaan. Eli en usko että oltaisiin oikeasti kateellisempia kuin muutkaan kansat, vain haluttomia tunnustamaan että se oma paras ei kaikkien muiden mielestä ole paras.

Tässä vois olla totuuden siemen. Eräs ystäväni on todella kulutuskeskeinen ja hänen mielestä Suomessa ollaan kateellisia ja samalla hän mainitsee, että tuntuu kuin Suomessa ei saisi panostaa ulkonäköön ja sisustamiseen jne. Enemmän taitaa olla kyse siitä, että hän ei kestä kritiikkiä, jota hänen kulutuksessa epäsuorasti saa esim. mediassa - oma syyllisyyden tunne, jonka verhoaa muiden kateudeksi. 

Vierailija
5/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, se "kateus" on ei-pidettyjen naisten ihmeselitystä. Mistähän esim. Marika Fingerroosille olisi oltu kateellisia?

Vierailija
6/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kateellisuudesta, mutta nyrpeitä kyllä. Lähes aina. Harvoin kukaan luo ystävällisen katseen ja esim. sana "kiitos" tuntuu olevan myös hyvin hankala lausua.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Hymyilen paljon ja katson ihmisiä silmiin, kun sanon kiitos. Erittäin harvoin en saa vastakaikua ystävyydelle Suomessa. 

Vierailija
7/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestystä ei kannata suomessa näyttää. Vaatimattomuus, hiljaisuus, koruttomuus kannattaa säilyttää vaikka olisi miljardööri

Vierailija
8/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, se "kateus" on ei-pidettyjen naisten ihmeselitystä. Mistähän esim. Marika Fingerroosille olisi oltu kateellisia?

Tää mullekin tulee mieleen - usein kuulee hmisten puhuvan heihin kohdistuneesta kateudesta, ja ekana mietin itse, että miksi ihmeessä kukaan on ko. tyypille kateellinen? 

Vierailija
9/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassahan on ihan älyttömästi asuinpaikkoja. Luulis et joku suomea parempi paikka löytyis sulle.

Vierailija
10/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateudesta puhuvat he, jotka itse tuntevat kateutta. Muistan, kun ex-poikaystäväni kysyi minulta, että enkö ole pikkusiskolleni kateellinen? Asuin itse yksin yksiössä Hgissä ja siskollani oli 300 neliön uusi omakotitalo maalla, hyvä mies ja 3 lasta. En rehellisesti ollut kertaakaan edes ajatellut asiaa. Ja kun sanoin tämän poikaystävälleni, niin hän ihmetteli asiaa. Tajusin, että exälläni oli sellainen käsitys, että kaikki naiset haluavat samaa asiaa - iso talo, paljon lapsia jne. En ollut edes lapsena/nuorena haavellut/toivonut tuollaista elämää.

Vierailija
11/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisesti köyhemmillä alueilla on enemmän kateutta, esim. Suomessa Itä- ja Pohjois-Suomessa enemmän kuin perinteisemmillä viljavilla ja yrittäjähenkisillä alueilla Länsi- ja Etelä-Suomessa. Samoin suomalaiset keskimäärin kateellisempia kuin jokin yltäkylläisyys- ja kultturellialueen kansa.

Kateushan on tunne siitä, että jollakin on sellaista, jota itselläkin voisi olla mutta jota ei nyt vaan ole saavuttanut rajallisista puitteista johtuen ja herää ajatus, että se toisen onni ja menestys on pois minulta, valheellisesti saavutettu ja menestynyt pitää palauttaa maanpinnalle. Jos kaikille riittää ja resursseista ei tarvitse kilpailla, on oma valinta, ettei halua tavoitella jotain toisella olevaa eikä ole siis kateellinen.

Vierailija
14/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateudesta puhuvat he, jotka itse tuntevat kateutta. Muistan, kun ex-poikaystäväni kysyi minulta, että enkö ole pikkusiskolleni kateellinen? Asuin itse yksin yksiössä Hgissä ja siskollani oli 300 neliön uusi omakotitalo maalla, hyvä mies ja 3 lasta. En rehellisesti ollut kertaakaan edes ajatellut asiaa. Ja kun sanoin tämän poikaystävälleni, niin hän ihmetteli asiaa. Tajusin, että exälläni oli sellainen käsitys, että kaikki naiset haluavat samaa asiaa - iso talo, paljon lapsia jne. En ollut edes lapsena/nuorena haavellut/toivonut tuollaista elämää.

Samaa mieltä. En koe että suomalaiset olisivat kateellisia, mutten ole itse myöskään ollut kenellekään kateellinen. Miksi olisin, minulla on ihan kiva elämä. Minusta suomalaiset ihmiset ovat yleensä kannustavia ja iloisia toisten menestyksestä.

Vierailija
15/30 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti täällä ei ole pidetty pröystäilijöistä ja heitä on arvosteltu mutta ei se kateutta ole. Tietysti kateellisiakin on mutta ihan samoissa määrin kun muissakin maissa.

16/30 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut, että moni suomalainen on kateellinen typeristä asioista.

Vierailija
17/30 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää mullekin tulee mieleen - usein kuulee hmisten puhuvan heihin kohdistuneesta kateudesta, ja ekana mietin itse, että miksi ihmeessä kukaan on ko. tyypille kateellinen? 

On ihmistyyppi joka ei ota vastuuta käytöksestään ja p@rseilystään. Kun häntä kritisoidaan, kuittaa kaiken kateudeksi.

Vierailija
18/30 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta on kaikissa maissa ja kulttuureissa. Jostain syystä monet ihmiset luulevat, että se koskee vain heidän omaa kulttuuriaan. Tunnen paljon ihmisiä monista eri maista eri mantereilta, ja kaikki ovat sanoneet samaa, että missään ei olla niin kateellisia ja selkäänpuukottajia kuin heidän omassa maassaan.

Vierailija
19/30 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin suomalaiset keskimäärin kateellisempia kuin jokin yltäkylläisyys- ja kultturellialueen kansa.

Jos nykyistä Suomea katsoo, niin kyllä tämä on maailman mittakaavassa ihan yltäkylläisyysalueiden kärjessä. Moni vaan on jäänyt jumiin johonkin sadan vuoden takaisiin itkuvirsiin, kun Suomi oli kehitysmaa.

Vierailija
20/30 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne.

Ja paljon muutakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi