Kateelliset suomalaiset?
Olen asunut jo tovin ulkomailla, ja aikeissa palata Suomeen parin vuoden päästä. Juttelin toisen suomalaisen kanssa ja kyselin hänen aikeistaan muuttaa Suomeen. Hän mainitsi, ettei välttämättä halua muuttaa takaisin, koska "suomalaiset ovat niin kateellisia". Olen pitkään miettinyt, onko tuolla väitteellä mitään todellisuuspohjaa.
Siis ovatko suomalaiset jotenkin erityisen kateellisia? Jos vastasit kyllä, niin miten se näkyy sinun elämässä? Olen itse ollut onnekas (hyvä lapsuus, ulkonäkö, koulutus yms.), joten periaatteessa minä voisin kohdata paljonkin kateutta. En kuitenkaan tunne näin.
Mielestäni suomalaiset eivät ole tässä asiassa kansakuntana erilaisia kuin muut, vaan kateellisia ihmisiä löytyy joka maasta ja eivät he vaikuta omaan elämääni yhtään mitenkään. Paljon enemmän löytyy epävarmuutta, huonoa käytöstä, itsetunto-ongelmia yms. jonka takia ihmiset esim. töksäyttävät jotain tökeröä, kun pitäisi ennemmin esim. onnitella uudesta työstä. Sattuuko palstalla olemaan esim. psykologeja, jotka tietäisivät tästä asiasta enemmän? Onko kateus sanana sellainen, jonka voi heittää ilmoille, kun ei osata asiaan sen syvemmin perehtyä?
Kommentit (30)
Mun mielestä suomalaisille ominaisinta on huonot käytöstavat, kyvyttömyys hyväksyä erilaisuutta ja töykeys. Ulkomailta Suomessa käydessä juuri nämä tulevat esille. Esim. Suomessa tervehtivää uutta naapuria ei tervehditä, Ruotsissa tervehtiminen ja pieni sananvaihto naapurin kans on normaalia. Meillä naapurit kutsui meidät tutustumiskäynnille aika pian muuton jälkeen Malmössä. Tukholmassa vähintään hymyillään ja tervehditään. Suomessa saan vihaisia tuijotuksia kun tervehdin. Ja katseen, koka kettoo, että pelkkä Moin sanominen ja hymyily tekee musta epäilyttävän. Suomessa miehet kuseskelee ihan avoimesti kaduille tai ihmiset karjuu vihaisina pyöräilijöille/jalankulkijoille/koiranulkoiluttajille ym. Unkarilaiset ystäväni ovat ihmetelleet mistä siinä on kyse. Suomalaiset vaikuttaa maailman onnellisimmaksi kansaksi todella vihaisilta. Hyvää Suomessa on se, että naiset saavat liikkua turvallisemmin, kuin esimerkiksi Ranskassa, jossa voi helposti joutua mm. metrossa ahdistelun tai kähminnän kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestystä ei kannata suomessa näyttää. Vaatimattomuus, hiljaisuus, koruttomuus kannattaa säilyttää vaikka olisi miljardööri
Ei tämä ole yksin suomalainen kulttuurinen piirre. Luepas Janten laista, saattaa avata silmiä, jos ei jo ole tuttu juttu.
Tanskalaiset sanovat itseironisesti olevansa maailman parhaita vaatimattomuudessakin. Tanskalainen naapurini naureskeli kerran, että sanoo asian, kuin asian, niin tanskalaiset on siinä ensimmäisiä tai parhaita omasta mielestään ja vaatimattomasti tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Menestystä ei kannata suomessa näyttää. Vaatimattomuus, hiljaisuus, koruttomuus kannattaa säilyttää vaikka olisi miljardööri
Ja siihen on omat syynsä! Uusrikkaat eivät osaa käyttäytyä, vaan heidän pitää aina ja joka paikassa esitellä omaisuuttaan. Niin kutsuttu vanha raha hallitsee tavat, eikä heistä voi päältä päin katsoen sanoa mitään omaisuuden määrästä.
Suomalaiset eivåt ehkä ole kateellisia, mutta ilkeitä, huono-itsetuntoisia ja eivät osaa asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-suomalainen-kateus-on-ho…
Hölynpölyä kuten Markku Ojanen toteaa.
Oletko tavannut Ojasen perhettä?
Niinpä.
ValoPallo kirjoitti:
Mun mielestä suomalaisille ominaisinta on huonot käytöstavat, kyvyttömyys hyväksyä erilaisuutta ja töykeys. Ulkomailta Suomessa käydessä juuri nämä tulevat esille. Esim. Suomessa tervehtivää uutta naapuria ei tervehditä, Ruotsissa tervehtiminen ja pieni sananvaihto naapurin kans on normaalia. Meillä naapurit kutsui meidät tutustumiskäynnille aika pian muuton jälkeen Malmössä. Tukholmassa vähintään hymyillään ja tervehditään. Suomessa saan vihaisia tuijotuksia kun tervehdin. Ja katseen, koka kettoo, että pelkkä Moin sanominen ja hymyily tekee musta epäilyttävän. Suomessa miehet kuseskelee ihan avoimesti kaduille tai ihmiset karjuu vihaisina pyöräilijöille/jalankulkijoille/koiranulkoiluttajille ym. Unkarilaiset ystäväni ovat ihmetelleet mistä siinä on kyse. Suomalaiset vaikuttaa maailman onnellisimmaksi kansaksi todella vihaisilta. Hyvää Suomessa on se, että naiset saavat liikkua turvallisemmin, kuin esimerkiksi Ranskassa, jossa voi helposti joutua mm. metrossa ahdistelun tai kähminnän kohteeksi.
Voisiko kyse olla asuinpaikasta?
Tervehdin kaikkia naapureita ja valtaosa heistä vastaa tervehdykseen.
En pidä suomalaisia kateellisina. Kateudesta ei mielestäni ole mitään hyötyä, joten täysin turha tunne.
Olen iloinen, jos luen jonkun voittaneen Lotossa tms., koska olen naurettavan köyhä ja toivon, että raha helpottaa ja parantaa heidän elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siihen on omat syynsä! Uusrikkaat eivät osaa käyttäytyä, vaan heidän pitää aina ja joka paikassa esitellä omaisuuttaan. Niin kutsuttu vanha raha hallitsee tavat, eikä heistä voi päältä päin katsoen sanoa mitään omaisuuden määrästä.
Käyttäytymistavat opitaan lapsuudessa, siinä ei rahalla ole mitään tekemistä. Kommentista sai vieläpä vaikutelman, kuin peritty raha olisi tyylikkäämpää kuin itse hankittu.
Sinänsä kuten aiemmin joku mainitsi, suomalaiset eivät pidä pröystäilystä. Rahaa saa kyllä olla, mutta vaatimattomuus se vaan kaunistaa yhä edelleen suomalaisen mielestä. Eikä siinä ole mitään pahaa. On kansoja, joissa kuuluu esitellä mammonaa ja menestystä, mutta me emme ole sellaisia ja tuskin sellaisiksi muutummekaan.
Keksitty aloituks. Kuka ulkomailla asuva harkitsisi tällä hetkellä muuttoa takaisin Suomeen?
Kateelliseksi sanovat ne, jotka itse ovat kateellisia. Olen myös huomannut, että vanhempi ikäpolvi, sellaiset 50+ tuntuvat olevan eniten kateellisia, nuoremmissa en tätä niin ole huomannut.
Ärsyttävintä on, kun kaikki kuitataan ”kateellisia ovat” kommentilla. Lähipiirini mummot ovat heitelleet näitä kateellisia ovat kommentteja mm. Espanjan matkasta, isosta tontista, kitaransoittotaidoista, paksuista hiuksista, laihtumisesta, uudesta autosta... lista on välistä ihan käsittämätön, ihan kuin ei vaikka voisi opetella soittamaan kitaraa, jos se niin kateelliseksi tekee :D
Ei tämä ole yksin suomalainen kulttuurinen piirre. Luepas Janten laista, saattaa avata silmiä, jos ei jo ole tuttu juttu.