Toimitteko te muut aktiivisesti sen eteen että pienet yritykset selviytyisivät tämän ajanjakson yli?
Olen itse tosi pieni palkkainen, joten ravintoloissa en ole syönyt aiemminkaan, mutta nyt kyllä harmittaa etten pysty tilaamaan TaKe away ruokaa ravintoloista. Mutta muuten olen pyrkinyt tekemään ostoksia pikku liikkeistä, pohdin joka ostosta siltä kantilta, että voisin parhaiten kannattaa pienyrittäjiä mm. kevät kukkia ostin pienestä kukkakaupasta sen sijaan, että yleensä olen napannut narsissit mukaan vain muiden ostosten lomasta isoista marketeista. Niin ja pari kertaa olen aamiasleivät tilannut läheisestä leipomosta lapselle, sitäkään ei aiemmin ole tehnyt mutta nyt säästin sitä varten.
Pelkään ihan hirveästi konkurssuaaltoa sillä kun verorahat tästä pienenee niin olemme kaikki todella pulassa. Nyt jo kunnallinen terveydenhuolto on pelkkää tulipalojen sammuttelua, joten eihän meitä tulevaisuudessa hoida kerää kun verotuloja ei tule ja yritykset on ajettu alas.
Kommentit (46)
Itse olen sairaslomalla ja Kelan kanssa setvimässä, että eipä ole asiat paremmin kuin pienyrittäjillä. Kaipa jos olisin terve ja rikas niin tukisin
Vierailija kirjoitti:
Yrityksille jaossa 4 miljardia, osa siis jo jaettukin. Nyt aukeaa kustannutuki 3 ja 4 kierrokset. Eiköhän ne sillä pärjää. Ennemin kysysin miten jo ennen koronaaa työttömiksi jäänneitä tuetaan eivät löydä töitä`.
Jos tuetaan riittävästi niitä yrityksiä (sekä valtion, että kuluttajien toimesta), niin niilläkin on paremmat mahdollisuudet tarjota jatkossa työpaikkoja muillekin kuin vain yrittäjälle itselleen.
Kulutus nollassa. Ainoa kauppa missä käydään on Lidl, netistä tilataan jos tarvitsee esim. elektroniikkaa. Todellakaan ei heitetä rahaa mihinkään turhiin palveluihin tai ylihintaiseen krääsään. Lasten vaatteet käytettynä. Kaikkien perheenjäsenten hiukset leikataan itse. Ei autoa. Joka kuukausi jää säästöön 2000€, lyhennetään asuntolainaa ja sijoitetaan.
Olen koko ajan käynyt kampaajalla, jalkahoidossa, ym ihan normaalisti. Käyn noutoruokaa, vaatteita en kotimaisia löydä enkä muutenkaan tykkää shoppailusta. Ajan taksilla, käyn kukkakaupassa. On ihan mukavaa ajatella, että pienempiä yrityksiä säästyy. Ysäri lama on mulla liian tuoreessa muistissa, kun isän yritys meni nurin ja siitä seurasi pitkäksi aikaa kaikkea jaskaa.
Yritykset ovat saaneet koko ajan kaikennäköistä helpotusta, mm. kiky-tunnit ilmaista työaikaa, lomarahojen leikkaukset, ja monta prosenttia työnantajamaksuista siirrettiin palkansaajien maksettavaksi. Nyt on koronan varjolla jaettu tukipaketteja joka lähtöön, kun valtio ottaa VELKAA entisen velan päälle. Mutta älkää huoliko, kyllä se velka vielä meidän kaikkien maksettavaksi tulee, mistä johtuen verot nousee, tuet pienenee ja käteenjäävä raha kutistuu näiden yrittäjien pelastamiseksi. Sitten taas yrittäjäpuolelta ruikutetaan, kun ei ole varaa maksaa ihmisille kunnollisia palkkoja, joilla tulisi toimeen, ei ole varaa siihen eikä tähän, sitten otetaan taas lisää velkaa työntekijän selkänahkaa vastaan, jolla jää entistä vähemmän rahaa käytettäväksi. Yrittäjä käärii tukirahat ja muut verohelpotukset taskuunsa ja rahat siirtyy vaivihkaa jonnekin yhteiskunnan verottamattomiin kansainväliselle tilille. Duunari joutuu elämään kädestä suuhun, kun veroja ja veroluonteisia maksuja kohotetaan joka vuosi, että saadaan velat maksettua.
Ei kyse ole yrittäjien vihaamisesta vaan siitä, että ihmiset pyrkii pitämään oman taloutensa kunnossa. Ei sellaiseen tilanteeseen mahdu erityistä panostusta pienyritysten palveluiden ja tuotteiden hankkimiseen. Useimmat joutuu luopumaan normaaleistakin hankinnoista kun omat tulit supistuvat työttömyyden vuoksi.