Toimitteko te muut aktiivisesti sen eteen että pienet yritykset selviytyisivät tämän ajanjakson yli?
Olen itse tosi pieni palkkainen, joten ravintoloissa en ole syönyt aiemminkaan, mutta nyt kyllä harmittaa etten pysty tilaamaan TaKe away ruokaa ravintoloista. Mutta muuten olen pyrkinyt tekemään ostoksia pikku liikkeistä, pohdin joka ostosta siltä kantilta, että voisin parhaiten kannattaa pienyrittäjiä mm. kevät kukkia ostin pienestä kukkakaupasta sen sijaan, että yleensä olen napannut narsissit mukaan vain muiden ostosten lomasta isoista marketeista. Niin ja pari kertaa olen aamiasleivät tilannut läheisestä leipomosta lapselle, sitäkään ei aiemmin ole tehnyt mutta nyt säästin sitä varten.
Pelkään ihan hirveästi konkurssuaaltoa sillä kun verorahat tästä pienenee niin olemme kaikki todella pulassa. Nyt jo kunnallinen terveydenhuolto on pelkkää tulipalojen sammuttelua, joten eihän meitä tulevaisuudessa hoida kerää kun verotuloja ei tule ja yritykset on ajettu alas.
Kommentit (46)
Jos ei firman kassassa riitä rahat, niin joutaakin nurin.
Yrittäjät ne aina on ruikuttamassa ja toisten lompakolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukkakauppa pärjäisi koronan aikana huonommin kuin aiemmin? Luulisi että kotona jumittamisen myötä viherkasvikiinnostus on lisääntynyt ja sitä myötä tulot kaikessa kasvien myynnissä.
Ei. Kukkakauppiaan tulot tulevat juhlasidonnasta (häät, hautajaiset, jne), mitä nyt eivät tietenkään tee entiseen malliin.
Muutama vuosi sitten täällä oli se "Inhoan yrittäjiä" -ketju, jossa ap sai täystyrmäyksen. Mun mielestä se oli pelkkää asiaa, vaikkakin kärkkäästi kirjoitettu. Missään muualla maailmassa en ole havainnut niin ahneita ja sekä työntekijöitään että työttömiä vihaavia yrittäjiä kuin täällä. En myöskään sellaista, että valtion olisi riennettävä apuun jos mokaa. Suomessa on myös kurja työilmapiiri, joka johtuu yrittäjien huonoista johtamistaidoista.
En. Lomautettuna ei ole ylimääräistä rahaa huolehtia muista enkä edes pidä sitä tarpeellisena. Konkursseja tulee varmasti, mutta uusia yrityksiä perustetaan sitten taas kun tämä on ohi.
Käyn kampaajalla, ostan ja olen ostanut kuukausittain vaatteita kivijalkaliikkeistä (kotimainen pienyrittäjä), haen take away -ruokaa 2x viikossa.
Kesällä kävin Ahvenamaalla risteilyllä.
Tilaan Forsmanin teetä, Finlaysonin kamaa, Kilputtimen klipsuttimia jne.
Eli yritän parhaani, koska voin. Minulla on töitä - kaikilla ei 😞
En ole muuttanut ostokäyttäytymistäni koronan vuoksi. Olen tosin aina yrittänyt tukea kivijalkakauppoja kun pieni palkkani on antanut siihen mahdollisuuden.
Yrityksille jaossa 4 miljardia, osa siis jo jaettukin. Nyt aukeaa kustannutuki 3 ja 4 kierrokset. Eiköhän ne sillä pärjää. Ennemin kysysin miten jo ennen koronaaa työttömiksi jäänneitä tuetaan eivät löydä töitä`.
En halua ostella mitään vain osoittaakseni tukea, enkä todellakaan pyöri kaupoilla näinä aikoina.
Minulla on samat tulot kuin ennen koronaa. En tilaa enää tuotteita netistä (ulkomaisia tuotteita), vaan pyrin tulemaan keskustan pieniä kivijalkamyymälöitä. Keskitän ostokset hiljaiseen aikaan.
Noudammw myös ruokaa kaupungin ravintoloista, ei pikaruokapaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukkakauppa pärjäisi koronan aikana huonommin kuin aiemmin? Luulisi että kotona jumittamisen myötä viherkasvikiinnostus on lisääntynyt ja sitä myötä tulot kaikessa kasvien myynnissä.
Koska valtaosa ostaa kukkia heräteostoksena, tai ohikulkiessa, ja nythän väki ei liiku keskusta-alueilla samaan tyyliin kuin ennen koronaa. Harva lähtee varta vasten kukkakauppaan (kivijalkaliikkeisiin).
En tue yrittäjiä, koska yrittäjä pelastaa vain oman takalistonsa. Nuoria palkataan nollasopimuksilla ja muutenkin huonoin työehdoin. Kun alkaa olla vaikeaa, lomautetaan tai irtisanotaan ne palkoilla olevat, sitten ruikutetaan, että tulot menee itseltä ja vaaditaan valtiolta kompensaatiota. Lomautetut ja irtisanotut eivät saa käytännössä mitään. Yrittäjä saa jonkun kuvitteellisen asiakasmäärän / tulovirran mukaan rahaa. Yrittäjät saivat koronatukea jo silloin, kun tämä kaikki alkoi. Mm. kirpparimyyjät satatonnia tuosta vaan kirpparimyyntitoiminnan kehittämiseen, blogin pitäjät yms muut samoin. Osa toki palautti rahat, kun tuli kakkendaalia niskaan, mutta osa ei.
Ei penniäkään enää minun rahojani suomalaisten kuppariyrittäjien taskuun.
Olisin tilannut kotimaiselta verkkokauppa/myymäläyrittäjältä mutta sain sähköpostikyselyyni näsäviisaan vastauksen etteivät myy toivomaani tuotetta verkon kautta ollenkaan.
No tilaan sitten Saksasta voi voi.
En ole muuttanut kulutuskäyttäytymistäni muuten paitsi ruuat tilaan kuljetuksella cittarista, nyt kun ne sai kuljetuksen tänne 20km päähän vihdoin aikaiseksi. Lihat, munat olen yrittänyt hankkia pientuottajilta, mutta hankalaa se on kun ei asu pks. Ainoa noutopistetoimija seudulla on avoinna pe 12-15... en mä sinne pääse. Enkä laita aikaani ajellakseni tilamyymälöissä pitkin maakuntaa.
Olen vuosia ostanut kaiken netistä, jos löydän made in finland - vaihtoehdon se on se ensisijainen valinta. Made in china kamat tilaan suoraan kiinasta, en näe syytä maksaa niistä kymmenkertaista hintaa ostaakseni tokmannilta.
Vaatteet ostan sieltä mistä löytyy mieluisa ja istuva, en näe syytä ostaa jostain putiikistä jotain vähän sinne päin eikä kokokaan ole just. Kengät, paidat, sukat olen löytänyt kotimaiset, ulkoiluvaatteissa haltin mitoitus passaa (valmistavat varmaan jossain bangladeshissa), mutta farkut ja liivit tilaan aina englannista.
Parturia, verhoilijaa ja kukkakauppaa käytän tarvittaessa, siis harvoin. Kahvilaan, ulos syömään en normaalistikaan mene kotioloissa, ainoastaan matkalla, joten miksi hakisin jonkin take awayn työntääkseni sen kotona mikroon?
Viimeksi Opa tuotti pettymyksen, valmistuttavat kaikki pinnoitetut pannunsa jossain entisessä itäblokissa. En sitten tilannut "kotimaista" vaan katsoin saavani parempaa vastinetta tilaamalla ranskalaisen pannun ranskalaiselta merkiltä.
Katsokoon valmistajat ensin hintahurmioissaan peiliin ennenkuin syyllistävät kuluttajaa. Jos työvoiman haluaa halvimmalla, kuluttaja haluaa tuotteen halvimmalla.
Ja se asenne että kuluttajat ovat heitä varten... kyllä se jolla on tavara ja halu saada rahaa on se joka tekee kaupan ostajalle helpoksi.
Sivusta pienyrittäjien toimintaa seuranneena, meno on sellaista, että alvitta ostetaan itselle kotiin harrastusvälineitä ynnä muuta kivaa "yrityksen piikkiin" ja joka ikinen asia mökkimatkoja myöten vähennetään verotuksessa 'työmatkoina' tai muuna kulunkina. Yrityksen toimialat valitaan toki niin, että kattaa kaiken sisustuksesta betoninvalantaan, niin ei verottajakaan ihmettele, kun on firmalle hankittu sukkalangat ja kukkamullat. Bisneksien myötä kotiin kannetaan ilmaista tavaraa mm. kaupunkien työmailta.
Tällaista pitäisi sitten vielä tukea vähistä rahoista?
Tilaan erään hunajanvalmistajan verkkokaupasta tuotteita. Tilaan sen verran, että saan ilmaisen kuljetuksen joko pakettiautomaattiin tai kotiinkuljetuksen. Ilman tuota juttua kyseisen valmistajan toiminta loppuu kokonaan.
Hui hirveetä, onko tää sama ihminen joka täällä vihaa yrittäjiä vai onko heitä oikeasti näin paljon? Itse en ole koskaan törmännyt yrittäjään, jota minulla olisi syytä vihata. Työskentelin taannoin yhdellä rakennusalayrittäjällä, joka vei pari viikkoa jopa lapseni päiväkotiin, kun oma autoni oli rikki. Olen ikuisesti kiitollinen kaikesta avusta minkä häneltä sain.
Ja kyllä mä mielummin tuen yrityksiä kuin maksan heidän työttömyydestään isompia veroja ja ajan hvinvointiyhteiskuntaa alas. Massatyöttömyys kun ei lapseni terveydenhuoltoa pelasta.
Sen verran, että osittain käytän paikallisia palveluja enkä isoja ketjuja.
Ensisijaisesti tähtään siihen että OMA talouteni pysyy kunnosssa, se on minusta vastuullisinta toimintaa. En ole tähänkään saakka pystynyt erityisesti tukemaan pienyrittäjiä, eikä se ole tehtäväni nytkään. Ei yksikään pienyrittäjä ole tukenut minuakaan joutuessani ajoittain työttömäksi.
En juurikaan käytä rahaa mihinkään ylimääräiseen, joten aika vähän tulee käytettyä pienyrittäjiä. Ne harvat ylimääräiset mitä olen tässä korona-aikana ostanut, olen kyllä pyrkinyt ostamaan pienyrittäjiltä. No, tulppaanit ostin prismasta ruokaostosten yhteydessä, mutta ovat suomalaisia tulppaaneja ja olisivat jääneet ostamatta kokonaan jos en sieltä olisi ostanut. Olen jo pitkään suosinut suomalaista silloin kun se on mahdollista, mutta tämä on etenkin elintarvikkeissa yms vielä lisääntynyt nyt.
En halua tukea ahneita yrittäjiä, ts. ketään kotimaista. Mua on vuosikymmenet oksettanut heidän harrastamansa uhkailu ja vihapuhe nimenomaan työttömiä kohtaan.