Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaamisesta (henkisestä väkivallasta) selvinneitä?

28.03.2021 |

Olen työpaikallani jatkuvan julman henkisen väkivallan kohteena ja voimani alkavat olla todella vähissä. Taloudellinen tilanne ei mahdollista sairaslomaa sen enempää kuin irtisanoutumista. Ongelmaan puuttumista haittaa yrityksessä olevat keskinäiset suhteet. Pahinta väkivaltaa toteuttavalla on työyhteisössä exät ja nyxät tukenaan, ja tähän kuuluu myös yrityksen johtoa. Työrauhan vaatiminen on tehnyt tilanteesta vain entistä vaikeampaa. En ole ensimmäinen tämän henkilön hampaisiin jäänyt ja tuskin jään viimeiseksi. Tämä henkilö nauttii huomattavaa suojaa ja ongelmat pyritään lakaisemaan maton alle. Jäljelle jää vaan murtuneita mieliä.

Kaikki klassiset ja julmat kiusaamisen muodot ovat käytössä ja niitä toteuttavat pääpirun lisäksi hänen lähipiirinsä. Tähän kyseiseen tilanteeseen liittyy mitä suuremmalla todennäköisyydellä jonkinlainen valtataistelu, jota en halua itse käydä. Olen yrittänyt saada tilaa hengittää sanomalla suoraan, etten ole hamuassa valtaa. Olen myös sanonut suoraan, että etsin uusia tuulia työelämässä. Hiljaisena toiveena, että jos siksi aikaa voisivat jättää rauhaan. Tällä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Niin hullulta kun se kuulostaakin, niin vaikuttaa siltä, että näille ei tunnu enää riittävän minun pois lähteminen tai sitten en kykene poistumaan riittävän nopeasti. Koko tilanne tuntuu vain yltyvän ja kiihtyvän. Tämä tuntuukin lähinnä siltä, kun tarkoitus olisi saada ennemminkin henki pois, kun päästä muuten eroon.

Apua on haettu työterveyshuollosta ja työnohjauksesta aika lailla tuloksetta. Olen välttänyt ammattiliiton tai työsuojelun pyytämistä apuun. Julkisuus olisi pahinta mahdollista, ja ei vain tälle yritykselle vaan kaikille jotka siihen jotenkin liittyy. Sivullisia uhreja olisi liikaa ja sitä en haluaisi, mutta keinot alkavat olla todella vähissä voimien lisäksi. Tällä hetkellä teen kyllä kaikkeni, että löytäisin uuden työpaikan mahdollisimman nopeasti, mutta valitsevan tilanteen huomioonottaen, se ei ole kovin helppoa.

Onko täällä muita vastaavaa kokeneita? Miten olette selvinneet hengissä tilanteesta? Löytyykö täältä ketään, joka olisi hoitanut vastaavaa asiaa työsuojelun kautta ja jos, niin oliko siitä apua?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda paikkakuntaa, niin saat uutta perspektiiviä ja rauhan.  Toimeentulotuesta vähennetään 20%, jos irtisanoutuu ilman hyväksyttävää syytä, eli se on lähes täysi toimeentulotuki. Maiseman vaihto auttaa, jos tilanne on kestämätön, nimimerkki kokemusta on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän