Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menestyneitä taiteilijoita joiden teokset ovat olleet niin ainutlaatuisia/omaperäisiä/ylivertaisia/tms. etteivät ole saaneet jäljittelijöitä

Vierailija
28.03.2021 |

?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä asiaa hiukan. Ja tutkinut tekoälyä hiukan. Tekee nopeasti hyvää kuva. Ei pysty kolmiulotteiseen hahmottamiseen. Erilaiset reliefit tulevat taas muotiin. Ja taidekäsityöt. Tyyliin ryijyt. 

Juttu ei olekaan siinä, pystyykö tekemään nopeasti hyvää kuvaa, vaan ihan muussa. Seuraan Twitterissä useampaa taidebottitiliä, ja kyllä vain voi sanoa, että mikään tekoäly ja harva ihminen pystyy siihen, mihin pystyivät vaikkapa Repin ja Vermeer. Ovathan toki Repin ja Vermeer tuttuja jo ajalta ennen somea, mutta nyt mulle tulee heidän (ja monen muun taiteilijan) teoksia katsottavaksi joka päivä.

Vierailija
22/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän Miina Ykkijyrkän auton osista tehtyjä lehmäteoksia ainutlaatuisina. 

Ovathan nuo kauniita. Toivottavasti ovat nykyään myös kestäviä, koska veistoksen pitää kestää kiipeilyä.

Niitä on vahvistettu insinöörien toimesta. Ei kait ole mikään temppu juottaa vahvaksi.

On se. Eikö vahvuus tule juotoksista, vaan rakenteista.

Silti. Jos on jokin ainutlaatuinen teos. Se puretaan vaikka osiin ja vahvistetaan metalliosilla. 

Rautaa siihen sekaan. Suomen kalleimmat teokset Schjerfbeckin yms. maalaukset maksavat 100 miljoonaa. Satatuhatta jonkun teoksen vahvistamiseen ei ole liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Olen kuullut esim. runoilija Paavo Haavikon ilmaisua kuvailtavan omintakeiseksi, joten ehkä sitä ei ole edes pystytty jäljittelemään.

On joitain taiteilijoita, joita ei kai edes yritetä jäljitellä, ehkä kunnioituksesta? Aleksis Kivi on mielestäni sellainen, yksin omassa kategoriassaan. Kivi teoksineen on suomalaisen sielunelämän kuvaajana melkein tarunhohtoinen hahmo.

Kaj Chydeniuksen sävellykset ovat tunnistettavia, omalaatuisia.

Suomalaisen muinaiselämän siis. Miettikää jos italiassakin palvottaisiin jotain luolamies- ja talonpoikaisaikoja. Tai jenkeissä. Ja sitten ihmetellään, miksi suomi ei menesty, kun täällä kumarrellaan jotain talonpoikaisaikoja ja -taiteiljoita. Oisko aika joskus käydä helsingissä ja kiasmassa vaikka? Ehkä parikin kertaa?

Vierailija
24/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jim Carrey

Taitava on mutta miten eroaa vaikka pythoneista ja luoja tietää kenestä kaikista ennen heitä?

No vaikkapa just pythoneista eroaa tosi paljon. Eihän kukaan pythoneista ole mikään fyysisen komedian mestari. Pythonien hauskuus perustuu käsikirjoitukseen, ei niinkään jäsenten näyttelijäsuorituksiin: Carreylla taas ääni, keho, ilmeet on se hauskuuden lähde. Kaksi ihan erilaista komedian muotoa.

Ministry of Silly Walks? Täyttä carreyta vain englantilaiseen ympäristöön siirrettynä. Cleesehan on samanlainen komea pitkä mies kuin Carrey mikä korostaa samanlaisuutta entisestään.

Ministry of Silly Walks on yksi sketsi. Se ei edusta pythonien komediaa mitenkään kattavasti, koska pythonien komedia perustuu paljon enemmän sanoihin ja asetelmiin. Jim Carreyn komedia taas on lähinnä fyysistä. Ja mun mielestä vaikka just tuo Cleesen ministeriövirkailija on tosi erilaista kuin Carreyn komedia.

Vierailija
25/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ABBAa on varmasti yritetty toisintaa mutta ei menestyksekkäästi

Abbaa lähimpänä on yllättäen Iron Maiden :D ihan tosi. Toinen teki progevaikutteista poppia ja toinen heviä. Alkupään Maiden on usein tosi samanlaista kuin When I Kissed The Teacherin, Boomerangin tai Kisses of Firen kaltainen rokkaavampi Abba.

Vierailija
26/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä asiaa hiukan. Ja tutkinut tekoälyä hiukan. Tekee nopeasti hyvää kuva. Ei pysty kolmiulotteiseen hahmottamiseen. Erilaiset reliefit tulevat taas muotiin. Ja taidekäsityöt. Tyyliin ryijyt. 

Juttu ei olekaan siinä, pystyykö tekemään nopeasti hyvää kuvaa, vaan ihan muussa. Seuraan Twitterissä useampaa taidebottitiliä, ja kyllä vain voi sanoa, että mikään tekoäly ja harva ihminen pystyy siihen, mihin pystyivät vaikkapa Repin ja Vermeer. Ovathan toki Repin ja Vermeer tuttuja jo ajalta ennen somea, mutta nyt mulle tulee heidän (ja monen muun taiteilijan) teoksia katsottavaksi joka päivä.

Päin vastoin, tuo on juuri sellaista taidetta mitä ai pystyy tekemään ja tekeekin. Ehkä pienia nyanssiheittoja vielä, mutta hyvin lähellä tuota. Sen sijaan se ei pysty jäljittelemään esimerkiksi Marimekkoa. Se on aika mielenkiintoista. Oikeastaan kaikessa mikä on tehty alle 50v sitten ai on täysin kädetön. Nykytaiteesta puhumattakaan - siis siinä, missä ihmiset tulkitsevat ja tuottavat nimenomaan tämän päivän taidetta.

Vierailija
27/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tekee sen paremmin. Teen itse kuvaa tekoälyllä ja käytän siihen omia maalauksiani ja maalaan tekoälyn kuvista. 

Tekoälyn tekemissä kuvissa värit on upeat. Osaa laittaa valöörit kohdilleen ja värit hienosti. 

Tekoäly ei pysty ainakaan vielä hahmottamaan kolmiulotteista pintaa, johon kuva tulee. Eikä kappaleen muotoja. (Maalauksilla on reunat). Materiaalisista puuttuu. 

Vierailija
28/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Olen kuullut esim. runoilija Paavo Haavikon ilmaisua kuvailtavan omintakeiseksi, joten ehkä sitä ei ole edes pystytty jäljittelemään.

On joitain taiteilijoita, joita ei kai edes yritetä jäljitellä, ehkä kunnioituksesta? Aleksis Kivi on mielestäni sellainen, yksin omassa kategoriassaan. Kivi teoksineen on suomalaisen sielunelämän kuvaajana melkein tarunhohtoinen hahmo.

Suomalaisen muinaiselämän siis. Miettikää jos italiassakin palvottaisiin jotain luolamies- ja talonpoikaisaikoja. Tai jenkeissä. Ja sitten ihmetellään, miksi suomi ei menesty, kun täällä kumarrellaan jotain talonpoikaisaikoja ja -taiteiljoita. Oisko aika joskus käydä helsingissä ja kiasmassa vaikka? Ehkä parikin kertaa?

Sehän ei ole taiteen kuluttajien ongelma, jos taiteen tekijät eivät tuota sellaista taidetta, joka olisi laajemmalti taiteen kuluttajien mieleen. Nykytaide on usein aika elitististä. Se vaatii katsojalta taiteen tuntemusta ja usein jopa tiettyjen (poliittisten) arvojen kannattamista. 

Vierailija
29/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päin vastoin, tuo on juuri sellaista taidetta mitä ai pystyy tekemään ja tekeekin. Ehkä pienia nyanssiheittoja vielä, mutta hyvin lähellä tuota. Sen sijaan se ei pysty jäljittelemään esimerkiksi Marimekkoa. Se on aika mielenkiintoista. Oikeastaan kaikessa mikä on tehty alle 50v sitten ai on täysin kädetön. Nykytaiteesta puhumattakaan - siis siinä, missä ihmiset tulkitsevat ja tuottavat nimenomaan tämän päivän taidetta."

Nyanssiheitot eivät ole pieniä, vaan valtavia. Kyllä tekoäly tosiaan kuvia tekee, mutta ei sillä näkemystä tai sielua ole.

Vierailija
30/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tekee sen paremmin. Teen itse kuvaa tekoälyllä ja käytän siihen omia maalauksiani ja maalaan tekoälyn kuvista. 

Tekoälyn tekemissä kuvissa värit on upeat. Osaa la

Ei tee. Tekoälyltä puuttuu taiteilijuus.

Vierailija
31/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn tekemissä kuvissa värit on upeat. Osaa la

Sori mutta missä tahansa kuvittelet tekoälyn tekevän ihmistä paremmin, olet itse täysi amatööri.

Vierailija
32/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jim Carrey

Taitava on mutta miten eroaa vaikka pythoneista ja luoja tietää kenestä kaikista ennen heitä?

No vaikkapa just pythoneista eroaa tosi paljon. Eihän kukaan pythoneista ole mikään fyysisen komedian mestari. Pythonien hauskuus perustuu käsikirjoitukseen, ei niinkään jäsenten näyttelijäsuorituksiin: Carreylla taas ääni, keho, ilmeet on se hauskuuden lähde. Kaksi ihan erilaista komedian muotoa.

Ministry of Silly Walks? Täyttä carreyta vain englantilaiseen ympäristöön siirrettynä. Cleesehan on samanlainen komea pitkä mies kuin Carrey mikä korostaa samanlaisuutta entisestään.

Ministry of Silly Walks on yksi sketsi. Se ei edusta pythonien komediaa mite

Olen ajatellut että Carrey ja Cleese tekee pohjimmiltaan samaa hahmoa mutta ero tulee siitä kun Jim on aivan hyperaktiivinen ja toinen pidättyväinen englantilainen.

Vierailija
33/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija Isolan maalaukset ovat tilallisia. Hän maalasi jättipaperille. Unikkokin on maalattu 1 metrin levyiselle paperille. 

Tekoälyn on hankalaa tehdä hyvin yksinkertainen kuva. Raukka parka menee sekaisin kaikesta kuvatulvasta. 

Mutta siis jokin pinta ja siihen valöörit ja värit taiteen lainalaisuuksien mukaan. Tekoäly on huippu siinä. Ei pysty sisällön omaperäisyyteen. 

Vierailija
34/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Sehän ei ole

Perinteisesti taidetta ei tehdä "kuluttajille" vaan taiteilija on jumalan käsi. Kuluttajalla ei siis ole oikein sanavaltaa sihen, mitä taiteilija tekee. Kaupallista taidetta kutsutaan graafiseksi suunnitteluksi ja sitä näet teepakkauksen kyljessä.

Jos katsoo tätä "kuluttajistoa" josta puhut, joka arvostaa talonpoikaistaidetta, niin heillä on taidekenttää kahlattavanaan vuosisatoja, ennen kuin pääsevät nykyaikaan. Ei ole mitään syytä palvella heitä, heillä on sitä kulutettavaa jo vaikka kuinka paljon rästissä, kun sieltä 1500-luvulta aloittavat.

Elitismi on vahva sana. Harvemmin huippu-urheilijatkaan sunnuntailenkkeilijöiden kanssa jaksavat treenata. Ovatko he elitistisiä? Miksi heidän oikeuttaan olla muita edellä kunnioitetaan, mutta taiteilijoiden ei? Siinäpä mietittävää.

Vierailija
35/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jim Carrey

Ministry of Silly Walks

Olen ajatellut että Carrey ja Cleese tekee pohjimmiltaan samaa hahmoa mutta ero tulee siitä kun Jim on aivan hyperaktiivinen ja toinen pidättyväinen englantilainen.

Mun mielestä Carrey ja Cleese ovat näyttelijöinä todella erilaisia, ja niin ovat hahmotkin, joita he luovat.

Vierailija
36/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joel Hokan hengentuotteet ainakin ovat niin p*skoja että niitä pitäisi saada ilmaiseksi ja kotiin kuljetettuna.

Vierailija
37/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T

? Käytän omaa materiaaliani tekoälyn pohjana. Se on minulle apuväline. Toisinaan tulee nerokkaita oivalluksia. 

Vierailija
38/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päin vastoin, tuo on juuri sellaista taidetta mitä ai pystyy tekemään ja tekeekin. Ehkä pienia nyanssiheittoja vielä, mutta hyvin lähellä tuota. Sen sijaan se ei pysty jäljittelemään esimerkiksi Marimekkoa. Se on aika mielenkiintoista. Oikeastaan kaikessa mikä on tehty alle 50v sitten ai on täysin kädetön. Nykytaiteesta puhumattakaan - siis siinä, missä ihmiset tulkitsevat ja tuottavat nimenomaan tämän päivän taidetta."

Nyanssiheitot eivät ole pieniä, vaan valtavia. Kyllä tekoäly tosiaan kuvia tekee, mutta ei sillä näkemystä tai sielua ole.

Juu, mutta tekniseltä toteutukseltaan se on lähempänä taidemaalareita kuin nykytaiteilijoita. Tätä tarkoitan, että erot tekniikassa ovat enää mariginaalisia, paitsi nykytaiteiljoihin, joista se ei ole edes tietoinen. Uskon kyllä että se kehittää aikaan sielullisia ja persoonallisiakin komponentteja, jos sitä kehitetään niin pitkälle. Todennäköisemmin kuitenkin tuo kupla puhkeaa yhtä nopeasti kuin korona. Koska rehellisesti ketään ei kiinnosta ai.

Vierailija
39/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Van Gogh on vaikea jäljiteltävä, kun sillä oli monenlaisia sairauksia, jotka vaikuttivat maalaustyyliin.

Se, että siveltimenvedot ovat niin elävän ja liikkuvan tuntuisia on vaikea kopioida.

Vierailija
40/66 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T

Käytän apuna. Jos haluaisin maalata vaikka merimaiseman Repinin tyyliin. Vie liikaa aikaa lähteä etsimään kuva kirjastosta. Tekoäly etsii sen minulle sekunneissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä