Olen työskennellyt ulkomailla ja Suomessa vaativissa tehtävissä, ja palaamassa vakituiseen virkaani
Olen työskennellyt ulkomailla useamman vuoden ajan mm YK:lla. Nyt olen palaamassa vakituiseen työpaikkaani Suomeen, mutta sieltä ei A) voida pyynnöistä huolimatta kertoa mitä tehtäviä olisi tarjolla nyt, B) ilmeisesti kun ei voida edes kertoa, niin ei voida tarjota mitään vaativampaa tehtävää. Tämän vuosien kansainvälisen kokemuksen hankkimisen aikana kaikki siellä aiemmin olleet minua myöhemmin tulleet ovat ylennetty.
Tosi ristiriitaiset fiilikset, ja mietin mikä olisi järkevä siirto. Tapauksessa jossa sellaiset ovat esimiehinä, joilla itsellään ei esim em. kokemusta ole, niin on ymmärrettävää että eivät sitä arvostakaan...
Miksi Suomessa etenee vain paikalla olemalla, ja pomon kaverina olemalla..? Miksei Suomessa arvosteta kokemusta maailmalta..?
Mitä te tekisitte?
Menisitte takaisin rooliin jota hoiditte jo 10v sitten, vai hakisitte kaikessa hiljaisuudessa muualle...? 🤔🤔🤔
Kommentit (21)
Hmmm... miten minun on niin vaikea kuvitella YK:ssa hommissa ollutta kyselemässä neuvoa vauvapalstalta?!?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan hakea muualle. Ja hankkia mentori asap.
Mitä kautta hankkia mentori? Tuntuu, että kaikki valtion virat ovat ihan korruptoituneita, että olet jonkun kaveri tai puolueen jäsen niin sitten pääset.
Yritin pyytää yhtä valtiolla korkeaa naisjohtajaa tähän, hän lupautui lounaalle ja pyysi esittämään aikavaihtoehtoja. Esitin, niin hän ei ikinä palannut asiaan. Somessa laittaa kuitenkin päivittäin päivityksiä esim. koiristaan.
Ap
aika myätämielinen työnantaja, kun työpaikka on säilynyt vaikka olet ollut poissa 10-vuotta. taitaa lla joko kunnan tai valtion virka.
No kerroppa mitä nämä vaativat tehtävät on?
Kymmenet tuhannet suomalaiset on "vaativissa "tehtävissä ympäri maapalloa joka vuosi, ei siinä ole nykyään ihmeellistä.
Minäkin olen ollut yk:n hommissa,normi duunareita siellä,mutta joillakin se kihahti hattuun pahasti ja paluun jälkeen alkoi ongelmat aina.
Tuliko Ap mieleen, että ne paikalla olleet ovat osittaneet osaamisensa ja siksi ylennetty. Miksi sinut pitäisi ylentää vain siksi, että olet ollut ulkomailla? Ulkomailla ja siellä vaativissa tehtävissä oleminen ei välttämättä hyödytä mitenkään suomalaista työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta hankkia mentori? Tuntuu, että kaikki valtion virat ovat ihan korruptoituneita, että olet jonkun kaveri tai puolueen jäsen niin sitten pääset.
Yritin pyytää yhtä valtiolla korkeaa naisjohtajaa tähän, hän lupautui lounaalle ja pyysi esittämään aikavaihtoehtoja. Esitin, niin hän ei ikinä palannut asiaan. Somessa laittaa kuitenkin päivittäin päivityksiä esim. koiristaan.
Ap
Esim liiton kautta jos kuulut liittoon tai Mothers in Businessin kautta jos olet äiti. Kuulutko johonkin ulkosuomalaisten someryhmään tms? Sieltä kannattaa kanssa kysellä vinkkejä saman jo läpikäyneiltä. Olen käsittänyt että Suomessa arvostetaan tosi vähän ulkomaista työkokemusta, mikä on ihan kauheaa osaamisen haaskuuta😵
Joten best practices kannattaa kerätä paluuta varten. Ja verkostojen kasvattaminen myös heti agendalle, vaikka nyt koronan aikaan onkin vaikeaa...
Ap, saitko sossutuet siirrettyä sinne ulkomaille kun olit siellä noin pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuule, ei näistä ylennyksistä missään ”lounaalla” ”yhden korkean johtajan” kanssa sovita. Ei ainakaan valtiolla. Ne on pitkiä, kuukausia kestäviä prosesseja, joihin kuuluu ulkopuolisia arviointeja, yt-toimintaa (koska sua varten pitää todennöklisesti perustaa uusi pesti joka vaikuttaa miuhinkin) ja joissa hr-partneri ja työnantajan lakimies ovat johtajia paljon tärkeämpiä osapuolia.
Vaativien ja kansainvälisten erikoistehtävien jälkeen on hyvä tarkistaa missä mennään täältä vauvapalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... miten minun on niin vaikea kuvitella YK:ssa hommissa ollutta kyselemässä neuvoa vauvapalstalta?!?
Jos hän on koti-ikävissään kirjoitellut täällä koko YK-pestin ajan ja pitää tätä normaalina viestintäkanavana?
Olivat varmaan ap jo unohtaneet sun olemassaolon eivätkä napista painaen osanneet nimetä sulle tehtäviä. Vaikka olet itsellesi tärkeä, et ole sitä ehkä työnantajallesi. Uskotko olevasi erityistapaus?
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ole ilkeä. Anna toisen fantasioida siitä minkälaista elämä olisi voinut olla vauvapalstan ulkopuolella, missä ihmiset tekevät ihan oikeita asioita ja saavuttavat päämääriään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on koti-ikävissään kirjoitellut täällä koko YK-pestin ajan ja pitää tätä normaalina viestintäkanavana?
Sellaisen harhan valtaan tuskin joutuu vaikka koti-ikävä olisi vaikka kuinka kova.
Ei ne yk:lla töissä olevat ihmiset ole sen kummallisempia kuin muutkaan, samalla tavalla ne voi palstailla kuin lähihoitajakin:D Tietysti ap:n olisi kannattanut ylläpitää verkostoja Suomessa poissaolon ajan, ettei nyt tarvitsisi palstalta kysyä apua vaan kontakteilta, mutta turha enää on sitä miettiä kun maito on jo lattialla.
Onpa lapsellisia ja törkeitä vastauksia.
Ap tälläistä kuten tässä ketjussa on juuri suomijunttien ajatusmaailma.
Arvaa osaavatko edes kuvitella jotain YK:ta, hyvä että nämä vastailijat ovat edes siellä Sunny Beachilla kerran käyneet😏😂
Valtiolla eivät voi etukäteen osoittaa paikkaa budjetin ja ”läpinäkyvien” hakujen takia. Sinut ylennetään kyllä. Korkeat johtajat osaavat arvostaa kansainvälistä osaamista takuuvarmasti!
Suomalainen kateus. Epäpätevämmät eivät sinua tietysti nosta. Hakeutuisin muualle.