Ex haluaa tietää onko pakko maksaa lapsista elatusmaksuja
Mies (ex) tienaa n. 1700 euroa kuussa ja nainen (siis minä) tienaa n 4600 euroa kuussa. Lasten huoltajuus naisella (siis minulla), joten onko miehen (ex) edelleen pakollista vielä maksaa naiselle (siis minulle) elarit kahdesta lapsesta erikseen vai saako mies luistaa elareiden maksusta naisen (siis minun) palkkaan vedoten kuten mies (ex) itse väittä?
Kommentit (52)
Ymmärtääkseni elatusmaksuissa on joku minimi.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun maksamaan 3 lapsesta . 2500 euron nettotuloista 1400 euroa elareita . 1100 euron tuloista ei tarttis maksaa lainkaan .
On toki kiva nähdä kun lapset pääsevät lomailemaan exän kanssa ja saavat ajella uudella autolla. Onneksi itselleni sai jäädä sentään toimeentulotuen verran kuukaudessa. Toki nyt hajosi 20 vuotias relluni ja pesukone, eikä varaa korjauttaa.
Kysyin sossusta jospa voisivat auttaa, sanoivat ettei rahaa tipu kun niin hyvät tulot. Ehdottivat jospa vaan pyöräilen 8 kilometriä,joka aamu töihin. Ei voi olla todellista, olen keskituloinen eikä varaa ostaa mitään. Nyt riitti, jättäydyn työttömäksi,niin ei ainakaan tarvitse murehtia niin paljon . Rahaakin jää enemmän kun ei työmatkakuluja eikä työruokailua jne...
Mikset suostunut ottamaan lapsia luoksesi asumaan?
Itse joudun maksamaan elarit miehelle. Laissa pitäisi olla että näinpäin se ei pitäisi koskaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 1600e bruttotuloilla noin 8 vuotta sitten elarit 186e per muksu ( oli 3 lasta) , nehän on nyt noussut siitä pari kymppiä niin varmasti saat 400e ellet enemmänkin. Tarkoitushan on että etät ajetaan toimeentulotuelle elatusmaksuilla. Siksi moni jättääkin menemättä töihin.
Toi voi pitää paikkaansa vain jos exälläsi ei ole mitään tuloja ja erikoislapset, eli kalliita hoitoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin tuossa yksi päivä mitä itse maksaisin elareita jos olisin etä ja 1400e nettotuloilla sai pulittaa yhdestä 181e, että en tiedä miten revitte noita muutaman kympin elareita. Onko teillä jotain 300e lääkekulut kuukaudessa vai mikä kuluttaa?
Muutama kymppi elatusmaksua tulee, jos lähivanhemmalla on huomattavasti suuremmat tulot.
Hän on vielä pienemmällä työkyvyttömyyseläkkeellä kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taitaa olla melkoisen ahne nainen....
Yhteiset lapset, joten molemmat - tietenkin - elättävät heitä.
t. lapseton
Tulojensa suhteessa
Oikeastaan elatuskyvyn suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 1600e bruttotuloilla noin 8 vuotta sitten elarit 186e per muksu ( oli 3 lasta) , nehän on nyt noussut siitä pari kymppiä niin varmasti saat 400e ellet enemmänkin. Tarkoitushan on että etät ajetaan toimeentulotuelle elatusmaksuilla. Siksi moni jättääkin menemättä töihin.
Toi voi pitää paikkaansa vain jos exälläsi ei ole mitään tuloja ja erikoislapset, eli kalliita hoitoja tms.
Ei ollut, mutta oli lasuasiakkuus. Lasu maksoi kaiken, joten exällä ei mitään kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun maksamaan 3 lapsesta . 2500 euron nettotuloista 1400 euroa elareita . 1100 euron tuloista ei tarttis maksaa lainkaan .
On toki kiva nähdä kun lapset pääsevät lomailemaan exän kanssa ja saavat ajella uudella autolla. Onneksi itselleni sai jäädä sentään toimeentulotuen verran kuukaudessa. Toki nyt hajosi 20 vuotias relluni ja pesukone, eikä varaa korjauttaa.
Kysyin sossusta jospa voisivat auttaa, sanoivat ettei rahaa tipu kun niin hyvät tulot. Ehdottivat jospa vaan pyöräilen 8 kilometriä,joka aamu töihin. Ei voi olla todellista, olen keskituloinen eikä varaa ostaa mitään. Nyt riitti, jättäydyn työttömäksi,niin ei ainakaan tarvitse murehtia niin paljon . Rahaakin jää enemmän kun ei työmatkakuluja eikä työruokailua jne...Mikset suostunut ottamaan lapsia luoksesi asumaan?
Ei niitä vaan oteta, äidit ovat aina paremassa asemassa, lapset haluaa asua äidin kanssa ja lapsen tahto on lapsen etu. Ei ole varaa viedä oikeuteen, sillä etävanhempi häviää aina.
Kauhea kohtalo, kun joutuu oman jälkikasvunsa elinkustannuksiin osallistumaan. Klassinen lausahdus tähän kohtaan: sitä olisi kannattanut miettiä silloin kun suunnitteli lapsia.
Mikset käyttänyt naisten kondomia? Nyt kannat vastuusi kuin nainen!
ValoPallo kirjoitti:
Ei ole. Jos etävanhemmalla ei ole elatuskykyä, elatusavun määrä on silloin 0 euroa.
Lapsia voi hankkia vain niin monta kuin on varaa elättää.
Voisko noi muinaisjäänteet, elarit nyt lopettaa kokonaan?. Jos olisi pari lasta, niin yhteiskunta avustaisi tulojen mukaan. Lisälapsista saisi huolehtia ihan itse, eikä saisi mistään mitään elatuksia. Olisi ihan reilu peli. Suurin osa varmaan kuitenkin elää joko perheenä tai hyvin toimivassa yhteishuoltajudessa.
Itse lapsettomana tuli yllätyksenä että elatusmaksut voivat olla noinkin kovat pienistäkin tuloista.
Toisaalta olisi täysin heitteillejättöä jos etävanhempi pääsisi sillä että heittää jonkun vitosen tai kympin kuussa, ja samaan aikaan voi rehvastella somessa "ihanalla jälkikasvullaan" ja ylpeänä isänä/äitinä.
Pitäisi nuorille edelleen teroittaa että ensin pitää saada hyvä työ ja ammatti, oma talous kuntoon ja vasta sen jälkeen tehdään niitä lapsia. Että sitten kun se ero tulee niin ajaudu täydelliseen köyhyysloukkuun.
Eikä kuvitella että kun tuuppaan toisen paksuksi tai tuuppaan itsestäni lapsen pihalle niin sen jälkeen on pöytä katettu koko loppuelämän, vaikka ei tikkua ristiin laittaisi.
En ymmärrä miksi tuollaiset idiootit tekevät lapsia kun eivät onnistu omaa suhdettaan edes hoitamaan. Niin mitenkä he sitten pystyvät kasvattamaan lapsiakaan ja antamaan heille normaalin parisuhteen mallin kun perhe on rikkinäinen heti. Täysin itsekästä lisääntyä kun ei ole omien korvien välissä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse lapsettomana tuli yllätyksenä että elatusmaksut voivat olla noinkin kovat pienistäkin tuloista.
Toisaalta olisi täysin heitteillejättöä jos etävanhempi pääsisi sillä että heittää jonkun vitosen tai kympin kuussa, ja samaan aikaan voi rehvastella somessa "ihanalla jälkikasvullaan" ja ylpeänä isänä/äitinä.
Pitäisi nuorille edelleen teroittaa että ensin pitää saada hyvä työ ja ammatti, oma talous kuntoon ja vasta sen jälkeen tehdään niitä lapsia. Että sitten kun se ero tulee niin ajaudu täydelliseen köyhyysloukkuun.
Eikä kuvitella että kun tuuppaan toisen paksuksi tai tuuppaan itsestäni lapsen pihalle niin sen jälkeen on pöytä katettu koko loppuelämän, vaikka ei tikkua ristiin laittaisi.
Koulussa pitäisi opettaa vuositolkulla pojille, että älkää jumalauta laittako ketään paksuksi vahingossa tai joudutte maksamaan aivan helvetisti siitä virheestä 18 vuotta. En muista, että koulussa olisi koskaan puhuttu sanallakaan tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Ei ole. Jos etävanhemmalla ei ole elatuskykyä, elatusavun määrä on silloin 0 euroa.
Kyllä, ja silloin Kela maksaa elatustuen. Eikä se ole sidonnainen lähin tuloihin. Mun vuositulot on 65 tuhatta ja saan Kelan elatustuen kahdesta lapsesta, koska lasten isä on elatuskyvytön. Molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia lastensa suhteen. Jos toisella ei ole siihen tuloja, yhteiskunta hoitaa sen velvollisuuden hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Kyllä, ja silloin Kela maksaa elatustuen. Eikä se ole sidonnainen lähin tuloihin. Mun vuositulot on 65 tuhatta ja saan Kelan elatustuen kahdesta lapsesta, koska lasten isä on elatuskyvytön. Molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia lastensa suhteen. Jos toisella ei ole siihen tuloja, yhteiskunta hoitaa sen velvollisuuden hänen puolestaan.
Mitä vttua? Olet hyvätuloinen ja veronmaksajat maksavat sinun lastesi elatuksen. Sen ymmärrän, että joku pienituloinen tarvitsee tukea, mutta, että hyvätuloisetkin??
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta suurin osa tehtailee kakaroita että yhteiskunta pitää parempaa huolta jos jäisi yksinäiseksi. Ihan sama toimiiko parisuhde muuta kuin saa siitettyä kakarat. Ihan sama onko ammattia ja ei työnteko edes kiinnosta kunhan yhteiskunta huolehtii ja elättää.
Muutama kymppi elatusmaksua tulee, jos lähivanhemmalla on huomattavasti suuremmat tulot.