Ex haluaa tietää onko pakko maksaa lapsista elatusmaksuja
Mies (ex) tienaa n. 1700 euroa kuussa ja nainen (siis minä) tienaa n 4600 euroa kuussa. Lasten huoltajuus naisella (siis minulla), joten onko miehen (ex) edelleen pakollista vielä maksaa naiselle (siis minulle) elarit kahdesta lapsesta erikseen vai saako mies luistaa elareiden maksusta naisen (siis minun) palkkaan vedoten kuten mies (ex) itse väittä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Ymmärtääkseni elatusmaksuissa on joku minimi.
Ei ole. Jos etävanhemmalla ei ole elatuskykyä, elatusavun määrä on silloin 0 euroa.
Kyllä, ja silloin Kela maksaa elatustuen. Eikä se ole sidonnainen lähin tuloihin. Mun vuositulot on 65 tuhatta ja saan Kelan elatustuen kahdesta lapsesta, koska lasten isä on elatuskyvytön. Molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia lastensa suhteen. Jos toisella ei ole siihen tuloja, yhteiskunta hoitaa sen velvollisuuden hänen puolestaan.
Mitä vttua? Olet hyvätuloinen ja veronmaksajat maksavat sinun lastesi elatuksen. Sen ymmärrän, että joku pienituloinen tarvitsee tukea, mutta, että hyvätuloisetkin??
Kyllä minä ihan itse maksan lasteni elatuksen valtaosin. Lasteni isä sen sijaan ei itse maksa latin latia vaan maksattaa yhteiskunnalla oman osuutensa. Minun vikaniko se on?
Ei se meidän veronmaksajien asia ainakaan ole. Sinulla on hyvin varaa elättää lapsesi. Mies saakoon jotain sanktioita tai jos todella on täysin kykenemätön yhtään mihinkään, niin ei olisi koskaan pitänyt mitään lapsia edes tulla. Tämä on ihan liikaa holhousta yhteiskunnan puolelta. Joku järki näissä pitäisi olla ja yksilöiden vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Ei ole. Jos etävanhemmalla ei ole elatuskykyä, elatusavun määrä on silloin 0 euroa.
Kyllä, ja silloin Kela maksaa elatustuen. Eikä se ole sidonnainen lähin tuloihin. Mun vuositulot on 65 tuhatta ja saan Kelan elatustuen kahdesta lapsesta, koska lasten isä on elatuskyvytön. Molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia lastensa suhteen. Jos toisella ei ole siihen tuloja, yhteiskunta hoitaa sen velvollisuuden hänen puolestaan.
Mitä vttua? Olet hyvätuloinen ja veronmaksajat maksavat sinun lastesi elatuksen. Sen ymmärrän, että joku pienituloinen tarvitsee tukea, mutta, että hyvätuloisetkin??
Kyllä minä ihan itse maksan lasteni elatuksen valtaosin. Lasteni isä sen sijaan ei itse maksa latin latia vaan maksattaa yhteiskunnalla oman osuutensa. Minun vikaniko se on?
Ei se meidän veronmaksajien asia ainakaan ole. Sinulla on hyvin varaa elättää lapsesi. Mies saakoon jotain sanktioita tai jos todella on täysin kykenemätön yhtään mihinkään, niin ei olisi koskaan pitänyt mitään lapsia edes tulla. Tämä on ihan liikaa holhousta yhteiskunnan puolelta. Joku järki näissä pitäisi olla ja yksilöiden vastuu.
65 tonnin tuloista minäkin maksan jonkun verran veroja. Edelleen, molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia. Jos toinen ei kykene, yhteiskunta auttaa. Yhteiskunta auttaa monia meistä monissakin asioissa. Jos haluat vaikuttaa asiaan, hakeudu päättävään asemaan tai tee vaikka kansalaisaloite.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun maksamaan 3 lapsesta . 2500 euron nettotuloista 1400 euroa elareita . 1100 euron tuloista ei tarttis maksaa lainkaan .
On toki kiva nähdä kun lapset pääsevät lomailemaan exän kanssa ja saavat ajella uudella autolla. Onneksi itselleni sai jäädä sentään toimeentulotuen verran kuukaudessa. Toki nyt hajosi 20 vuotias relluni ja pesukone, eikä varaa korjauttaa.
Kysyin sossusta jospa voisivat auttaa, sanoivat ettei rahaa tipu kun niin hyvät tulot. Ehdottivat jospa vaan pyöräilen 8 kilometriä,joka aamu töihin. Ei voi olla todellista, olen keskituloinen eikä varaa ostaa mitään. Nyt riitti, jättäydyn työttömäksi,niin ei ainakaan tarvitse murehtia niin paljon . Rahaakin jää enemmän kun ei työmatkakuluja eikä työruokailua jne...
Miten tuo voi olla edes todellista? 2500 nettopalkka ja elareiden jälkeen tilille jää 1100? Tuosta vuokra 900 eur, ruoka 200 eur....ja rahat on loppu. Tuo ei voi olla kohtuullista tai oikein! Miten kukaan edes uskaltaa lisääntyä tuollaisilla sanktioilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
65 tonnin tuloista minäkin maksan jonkun verran veroja. Edelleen, molemmat huoltajat ovat elatusvelvollisia. Jos toinen ei kykene, yhteiskunta auttaa. Yhteiskunta auttaa monia meistä monissakin asioissa. Jos haluat vaikuttaa asiaan, hakeudu päättävään asemaan tai tee vaikka kansalaisaloite.
Saat myös lapsilisiä ja verohelpotusta yksinhuoltajana. En ymmärrä, miksi yhteiskunnan silti pitää vielä lisäksi maksaa elatusapua hyvätuloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun maksamaan 3 lapsesta . 2500 euron nettotuloista 1400 euroa elareita . 1100 euron tuloista ei tarttis maksaa lainkaan .
On toki kiva nähdä kun lapset pääsevät lomailemaan exän kanssa ja saavat ajella uudella autolla. Onneksi itselleni sai jäädä sentään toimeentulotuen verran kuukaudessa. Toki nyt hajosi 20 vuotias relluni ja pesukone, eikä varaa korjauttaa.
Kysyin sossusta jospa voisivat auttaa, sanoivat ettei rahaa tipu kun niin hyvät tulot. Ehdottivat jospa vaan pyöräilen 8 kilometriä,joka aamu töihin. Ei voi olla todellista, olen keskituloinen eikä varaa ostaa mitään. Nyt riitti, jättäydyn työttömäksi,niin ei ainakaan tarvitse murehtia niin paljon . Rahaakin jää enemmän kun ei työmatkakuluja eikä työruokailua jne...Miten tuo voi olla edes todellista? 2500 nettopalkka ja elareiden jälkeen tilille jää 1100? Tuosta vuokra 900 eur, ruoka 200 eur....ja rahat on loppu. Tuo ei voi olla kohtuullista tai oikein! Miten kukaan edes uskaltaa lisääntyä tuollaisilla sanktioilla?
Niin, vasta kun olet varaton, niin sitten alkaa yhteiskunta, eli me veronmaksajat, auttamaan. Siihen asti työssäkäyvää lypsetään loputtomiin. En tekisi tuossa tilanteessa töitä päivääkään. Tuohan ihan täyttä vittuilua.
Miksei mies hoida lapsiaan fifty-fifty, kenenkään ei tarvitsisi maksaa mitään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taitaa olla melkoisen ahne nainen....
Suurin osa eronneista naisista on. Niillä taitaa olla pirun paha olla itsensä kanssa, kun pitää imee se ex mies kuiviin. T. Aikuinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Saat myös lapsilisiä ja verohelpotusta yksinhuoltajana. En ymmärrä, miksi yhteiskunnan silti pitää vielä lisäksi maksaa elatusapua hyvätuloiselle.
Jos elatusvelvollisuus poistetaan vähävaraiselta etähuoltajalta, silloin se täytyy poistaa myös vähävaraiselta lähihuoltajalta. Tuolloin hyvätuloiset etähuoltajat maksaisivat vielä suurempia elatusmaksuja kuin nykyään. Kyllä se mulle käy. Käy tekemässä kansalaisaloite. Lupaan allekirjoittaa.
Mikä se kysymys oli, tuohan on ihan sinun oma päätöksesi?
Jos sinä päätät, ettei miehen tarvitse, niin ei hänen sitten tarvitse väkisin sinulle mitään maksaa. Jos sinä päätät, että tarvitsee, niin summasta voitte sitten keskustella tarkemmin lastenvalvojalla.
Mikään muu ei ole pakko kuin kuolla.